Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (autoeduard)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Archiwum_Włodzimierza_Pfeiffera_PL_39_596_315.png|thumb|200px|Kaliski dawniej...]]
[[Plik:Archiwum Włodzimierza Pfeiffera PL 39 596 315.png|thumb|200px|Kaliski dawniej…]]
[[Plik:2005-09_Łódź_-_Łódź_Kaliska.jpg|thumb|200px|...i dziś]]
[[Plik:2005-09 Łódź - Łódź Kaliska.jpg|thumb|200px|…i dziś]]
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939-1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') – [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją [[Łódź Fabryczna|Fabryczna]].
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939–1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') – [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją [[Łódź Fabryczna|Fabryczna]].


== Historia ==
== Historia ==
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|200px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]]
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|200px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]]
Wszystko zaczęło się jeszcze w [[XIX wiek|XIX wieku]], kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z [[Wrocław|Breslau]] do [[Warszawa|Warszafki]], jednak [[Niemcy|szwaby]] i [[Rosjanie|kacapy]] nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca<ref>Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!</ref> to lipa, a nie miasto, więc [[Mikołaj II Romanow|car]] pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z [[Kalisz]]em. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.
Wszystko zaczęło się jeszcze w [[XIX wiek]]u, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z [[Wrocław|Breslau]] do [[Warszawa|Warszafki]], jednak [[Niemcy|szwaby]] i [[Rosjanie|kacapy]] nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca<ref>Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!</ref> to lipa, a nie miasto, więc [[Mikołaj II Romanow|car]] pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z [[Kalisz]]em. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.


Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją<ref>Jak na Łódź przystało</ref>. 15 listopada [[1902]] pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na [[Łódź Fabryczna|Fabryczny]], trzeba było jeździć przez [[Zgierz]], [[Łowicz]], [[Skierniewice]], [[Koluszki]] i [[Łódź Widzew|Widzew]]<ref>Do czasu otwarcia stacji [[Łódź Chojny]]</ref>.
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją<ref>Jak na Łódź przystało</ref>. 15 listopada [[1902]] pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na [[Łódź Fabryczna|Fabryczny]], trzeba było jeździć przez [[Zgierz]], [[Łowicz]], [[Skierniewice]], [[Koluszki]] i [[Łódź Widzew|Widzew]]<ref>Do czasu otwarcia stacji [[Łódź Chojny]]</ref>.


W [[1913]] poprowadzono [[Tramwaje w Łodzi|tramwaje]] na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.
W [[1913]] poprowadzono [[Tramwaje w Łodzi|tramwaje]] na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.
Linia 14: Linia 14:
W [[1914]] roku stację bombardowano z czego tylko się da<ref>Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką</ref>.
W [[1914]] roku stację bombardowano z czego tylko się da<ref>Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką</ref>.


Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację [[Łódź Żabieniec]], a także działało za [[Edward Gierek|Gierka]] kino dworcowe.
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację [[Łódź Żabieniec]], a także działało za [[Edward Gierek|Gierka]] kino dworcowe.


W [[1982]] roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.
W [[1982]] roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.
Linia 21: Linia 21:
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|200px|Wygodny parking pod dworcem]]
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|200px|Wygodny parking pod dworcem]]
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}}
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}}
*Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]!
* Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]!
*Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką<ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]].
* Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką<ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]].
*Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
* Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''.
* W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''.
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
* Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc.
* Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc.


{{przypisy}}
{{przypisy}}
Linia 32: Linia 32:
{{Kolej}}
{{Kolej}}
{{komunikacja Łódź}}
{{komunikacja Łódź}}
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]]
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]]
[[Kategoria:Łódź]]
[[Kategoria:Łódź]]

Wersja z 21:48, 31 sie 2019

Kaliski dawniej…
…i dziś

Łódź, kurwa!

Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego

Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939–1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) – stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją Fabryczna.

Historia

Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie

Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.

Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3]. 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].

W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.

W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].

Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.

W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.

Co warto wiedzieć

Wygodny parking pod dworcem
NonNews
Zobacz w NonNews temat:
  • Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
  • Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką[6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
  • Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
  • W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
  • Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
  • Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. PKP Intercity stawia tam bazę dla swoich FLIRT-ów, bo na Grochowie brakuje już miejsc.

Przypisy

  1. A dokładniej na Karolewie
  2. Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!
  3. Jak na Łódź przystało
  4. Do czasu otwarcia stacji Łódź Chojny
  5. Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką
  6. Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka