Dramat: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (dr.)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 16 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:

{{cytat|Przecież tu na pierwszy rzut oka widać totalny brak emocji!|[[Krystyna Janda]] o tym artykule}}
{{cytat|Przecież tu na pierwszy rzut oka widać totalny brak emocji!|[[Krystyna Janda]] o tym artykule}}
{{cytat|Życie to nie teatr, dramat to nie sztuka|Anonim o '''dramacie'''}}
'''Dramat''' – utwór sceniczny w którym wliczone są: bieganie po scenie, kiczowata [[muzyka]] i nudne [[dialog]]i (bądź [[monolog]]i). Najczęściej wystawiany w teatrze.
'''Dramat''' – utwór sceniczny, w którym wliczone są bieganie po scenie, kiczowata [[muzyka]] i nudne [[dialog]]i (bądź [[monolog]]i). Najczęściej wystawiany w teatrze.

== Geneza powstania ==
Kiedyś, kiedy jeszcze nie wynaleziono [[film]]u, a ludziom znudziły się [[narkotyki|narkotyczne]] teksty (ba, niektórzy nie umieli czytać, ale kto by się tam przejmował), powstały pierwsze teksty sceniczne. Nieco później [[William Shakespeare|Willie Sekspisz]] wynalazł teatr elżbietański (tak, ten, w którym grały same Elżbiety), do którego pisał [[Hamlet|nikomu]] [[Romeo i Julia|niepotrzebny]] [[Makbet|chłam]]. Potem przyszła pora na [[Trzej dyżurni polscy wieszczowie|czwórkę]] do [[brydż]]a (z [[Cyprian Kamil Norwid|Norwidem]] w pogotowiu). Jeżdżąc tu i ówdzie pisali swoje romanse i inne takie, aż w końcu zebrali to wszystko do kupy. Niestety, kilkadziesiąt lat później rozpoczął się szał na [[kinematografia|biało-czarne-ale-później-kolorowe-i-nawet-z-dźwiękiem-obrazki]] i na tym wszystko się rypło.


== Rodzaje dramatów ==
==Geneza powstania==
Dramat, ze względu na treść, dzieli się na trzy rodzaje: tragedia, komedia i coś pośrodku.
Kiedyś, kiedy jeszcze nie wynaleziono [[film]]u, a ludziom znudziły się [[narkotyki|narkotyczne]] teksty (ba, niektórzy nie umieli czytać, ale kto by się tam przejmował), powstały pierwsze teksty sceniczne. Nieco później [[William Shakespeare|Willie Sekspisz]] wynalazł teatr elżbietański, do którego pisał [[Hamlet|nikomu]] [[Romeo i Julia|niepotrzebne]] [[Makbet|teksty]]. Potem przyszła pora na [[Trzej dyżurni polscy wieszczowie|czwórkę]] do [[brydż]]a (z [[Cyprian Kamil Norwid|Norwidem]] w pogotowiu). Jeżdżąc tu i ówdzie pisali te swoje romanse i inne takie, aż w końcu ujednolicili dramat. Niestety, kilkadziesiąt lat później rozpoczął się szał na [[kinematografia|biało-czarne-ale-później-kolorowe-i-nawet-z-dźwiękiem-obrazki]] i na tym wszystko się rypło.


*'''Tragedia''' – zwykle tutaj główny bohater pokazuje, jak mu źle i do dupy, po czym [[emo|zamierza się pochlastać]]. Poboczni bohaterowie go wnerwiają bądź uspokajają, lecz bezskutecznie. Mogą również mieć to wszystko w dupie. W późniejszych momentach, okazuje się, że zabił jakiegoś człowieka i mamy tragedię. Ten nie może żyć spokojnie i postanawia skoczyć z balkonu i glebnąć na scenę. Poprzedni „przyjaciele” strasznie rozpaczają, że im smutno i to się nie miało tak skończyć. W wersji romantycznej natomiast ukochany poznaje jakiegoś lachona, po czym ona odwzajemnia jego uczucia bądź nie. Jeśli odwzajemni to zawsze [[rodzic|coś im to pokrzyżuje]], no i kicha. Jeśli ona go nie kocha to wiadomo – skok z okna i gleba na scenę.
==Rodzaje dramatów==
Dramat dzieli się na trzy rodzaje: [[tragedia]], [[komedia]] i coś pośrodku.


*'''Komedia''' – w tym rodzaju idzie się już pośmiać, ale zdarza się to bardzo rzadko, bo wszyscy wiedzą że i tak lepsza jest [[telewizja]]. W każdym bądź razie, główny bohater pojawia się w niecodziennej sytuacji, z której wszyscy się śmieją. W scenariuszu zamieszczono mnóstwo różnych żartów-sucharów, które ożywiają drętwą sztukę. Utworem komediowym możemy nazwać [[polityka|politykę]] w czystej postaci. Absolutnie nie mylić z [[kabaret]]em.
===Tragedia===
Zwykle tutaj główny bohater pokazuje, jak mu źle i do dupy, po czym [[Emo (ludzie)|zamierza się pochlastać]]. Poboczni bohaterowie go wnerwiają bądź uspokajają, lecz bezskutecznie. Mogą również mieć to wszystko w dupie. W późniejszych momentach, okazuje się, że zabił jakiegoś człowieka i mamy tragedię. Ten nie może żyć spokojnie i postanawia skoczyć z balkonu i glebnąć na scenę. Poprzedni „przyjaciele” strasznie rozpaczają, że im smutno i to się nie miało tak skończyć. W wersji romantycznej natomiast ukochany poznaje „boginię”, którą wytrzaśnięto się nie wiadomo skąd, po czym ona odwzajemnia jego uczucia bądź nie. Jeśli odwzajemni to zawsze [[rodzice|coś im to pokrzyżuje]], no i kicha. Jeśli ona go nie kocha to wiadomo – skok z okna i gleba na scenę.


* '''Coś pośrodku (tragikomedia)''' – najpierw jest śmiesznie, później nie. Albo na odwrót. Ten gatunek głównie stanowi autorską popisówkę, czyli twórca pokazuje, jak to on potrafi wywołać multum emocji na widowni, takie jak: nerwowe patrzenie na zegarek, spanie, wiercenie się, granie na [[telefon komórkowy|komórce]] czy paniczne szukanie swojego miejsca w rzędzie. Emocje wywołane treścią spektaklu są rzadkie, a aktorzy są w przekonaniu iż widownia na serio ich słucha. Pojawiają się często dylematy moralne, które nijak mają się do rzeczywistości, a wynikają z błędnych przekonań. Łączenie obu powyższych rodzajów i tworzenie mieszańca wygląda dziwnie, nieestetycznie i nadto przereklamowanie.
===Komedia===
W tym rodzaju idzie się już pośmiać, ale zdarza się to bardzo rzadko, bo wszyscy wiedzą że i tak lepsza jest [[telewizja]]. W każdym bądź razie główny bohater pojawia się w niecodziennej sytuacji, z której wszyscy się śmieją. Wychodzi na [[debil]]a, po czym najprawdopodobniej pójdzie się zabić (jeśli tak jest w scenariuszu/jest to tragikomedia). Utworem komediowym może być również odegranie śmiesznego skeczu o popularnej tematyce ([[śmiech|śmichy-chichy]] z [[polityka|polityki]] wszystkich rozbawią). Absolutnie nie mylić z [[kabaret]]em.


== Typy dramatu ==
===Coś pośrodku (tragikomedia)===
* '''Dramat [[starożytność|antyczny]]''' – dawno, dawno temu starożytni dramatopisarze wyżywali się nad bohaterami za pomocą winy tragicznej, co polegało na tym, że pozornie błahe zdarzenia z ich przeszłości stawały się niezwykle istotne. Ponadto niezależne, co bohater byłby zrobił robił źle. Niektórzy zapędzali się ze scenariuszem do tego stopnia, że nie było nawet tych złych pomysłów na rozwiązanie akcji. Wtedy z braku kreatywności zjawiał się jeden z grackich bogów i mówił wszystkim, co mają robić.
Najpierw jest śmiesznie, później nie. Albo na odwrót. Ogólny zarys: tralalala, fajnie jest, a potem skok z okna i gleba na scenie. Ten gatunek głównie stanowi autorską popisówkę, czyli twórca pokazuje, jak to on potrafi wywołać multum emocji na widowni, takie jak: nerwowe patrzenie na zegarek, spanie, wiercenie się, granie na [[telefon komórkowy|komórce]] czy paniczne szukanie swojego miejsca w rzędzie. Emocje wywołane treścią spektaklu są rzadkie, a aktorzy są w przekonaniu iż widownia na serio ich słucha.
* '''[[Dramat romantyczny]]''' – typowe paplanie o miłości z różnym zakończeniem. Kobiety obowiązkowo biorą chusteczki, mężczyźni cierpliwość, a [[emo|oni]] [[żyletka|ciachacze]].
* '''Dramat właściwy''' – jakieś [[Dziady|dziadostwo]]. Najprawdopodobniej [[Adam Mickiewicz|Mickiewicza]].
* '''Dramat [[symbol]]iczny''' – płacisz za bilet na taki dramat [[50 złotych|symboliczną kwotę]]. Dobre dla [[kujon|ludzi inteligentnych]] (przesycone koniecznością [[myślenie|myślenia]]; uważaj, bo jeszcze cię tam zamęczą). Przesłanie w tym gatunku dramatu często jest nijakie albo po prostu oklepane i w kółko powtarzane.
* '''Dramat współczesny''' – wielgachne, rozbudowane, współczesne. Wręcz [[ostatni krzyk mody]]. Jednak wszystko tutaj takie inne niż zwykle. Z reguły nic nowego, skoro wszystko mamy codziennie. Często nadzwyczaj debilne, niezrozumiałe i mózgoeksplodujące. Pisane pod wpływem [[psychodelia|nieco innej weny twórczej]].
* '''Dramat niesceniczny''' – dramat, w którym nie ma sceny. Artyści zazwyczaj biegają między fotelami, wersja ekstremalna: '''po''' fotelach (i widzach też). Takie teatralne [[3D]].


==Typy dramatu==
== Zobacz też ==
* [[dramat romantyczny]]
*'''Dramat [[starożytność|antyczny]]''' – dawno, dawno temu... Nikt nie wie kiedy, nikt nie wie gdzie, wszyscy się nudzą. Często mówi się o bogach i innych nadziemnych sprawach.
* [[jasełka]]
*'''Dramat romantyczny''' – typowe paplanie o miłości z różnym zakończeniem. Kobiety obowiązkowo biorą chusteczki, mężczyźni cierpliwość, a [[Emo (ludzie)|oni]] [[żyletka|ciachacze]].
* [[teatr]]
*'''Dramat właściwy''' – jakieś [[Dziady|dziadostwo]]. Najprawdopodobniej [[Adam Mickiewicz|Mickiewicza]].
* [[theatrum mundi]]
*'''Dramat [[symbol]]iczny''' – płacisz za bilet na taki dramat [[50 |symboliczną kwotę]]. Dobre dla [[kujon|ludzi inteligentnych]] (przesycone koniecznością [[myślenie|myślenia]]; uważaj, bo jeszcze cię tam zamęczą). Przesłanie w tym gatunku dramatu często jest nijakie albo po prostu oklepane i w kółko powtarzane.
*'''Dramat współczesny''' – wielgachne, rozbudowane, współczesne. Wręcz [[ostatni krzyk mody]]. Jednak wszystko tutaj takie inne niż zwykle. Z reguły nic nowego, skoro wszystko mamy codziennie. Często nadzwyczaj debilne, niezrozumiałe i mózgoeksplodujące. Pisane pod wpływem [[psychodelia|nieco innej weny twórczej]].
*'''Dramat niesceniczny''' – dramat w którym nie ma sceny. Artyści zazwyczaj biegają między fotelami, wersja ekstremalna: '''po''' fotelach (i widzach też). Takie teatralne [[3D]].


[[Kategoria:Teatr|Dramat]]
[[Kategoria:Dramaty| ]]
[[Kategoria:Teatr]]

Aktualna wersja na dzień 12:47, 11 lut 2022

Przecież tu na pierwszy rzut oka widać totalny brak emocji!

Krystyna Janda o tym artykule

Życie to nie teatr, dramat to nie sztuka

Anonim o dramacie

Dramat – utwór sceniczny, w którym wliczone są bieganie po scenie, kiczowata muzyka i nudne dialogi (bądź monologi). Najczęściej wystawiany w teatrze.

Geneza powstania[edytuj • edytuj kod]

Kiedyś, kiedy jeszcze nie wynaleziono filmu, a ludziom znudziły się narkotyczne teksty (ba, niektórzy nie umieli czytać, ale kto by się tam przejmował), powstały pierwsze teksty sceniczne. Nieco później Willie Sekspisz wynalazł teatr elżbietański (tak, ten, w którym grały same Elżbiety), do którego pisał nikomu niepotrzebny chłam. Potem przyszła pora na czwórkę do brydża (z Norwidem w pogotowiu). Jeżdżąc tu i ówdzie pisali swoje romanse i inne takie, aż w końcu zebrali to wszystko do kupy. Niestety, kilkadziesiąt lat później rozpoczął się szał na biało-czarne-ale-później-kolorowe-i-nawet-z-dźwiękiem-obrazki i na tym wszystko się rypło.

Rodzaje dramatów[edytuj • edytuj kod]

Dramat, ze względu na treść, dzieli się na trzy rodzaje: tragedia, komedia i coś pośrodku.

  • Tragedia – zwykle tutaj główny bohater pokazuje, jak mu źle i do dupy, po czym zamierza się pochlastać. Poboczni bohaterowie go wnerwiają bądź uspokajają, lecz bezskutecznie. Mogą również mieć to wszystko w dupie. W późniejszych momentach, okazuje się, że zabił jakiegoś człowieka i mamy tragedię. Ten nie może żyć spokojnie i postanawia skoczyć z balkonu i glebnąć na scenę. Poprzedni „przyjaciele” strasznie rozpaczają, że im smutno i to się nie miało tak skończyć. W wersji romantycznej natomiast ukochany poznaje jakiegoś lachona, po czym ona odwzajemnia jego uczucia bądź nie. Jeśli odwzajemni to zawsze coś im to pokrzyżuje, no i kicha. Jeśli ona go nie kocha to wiadomo – skok z okna i gleba na scenę.
  • Komedia – w tym rodzaju idzie się już pośmiać, ale zdarza się to bardzo rzadko, bo wszyscy wiedzą że i tak lepsza jest telewizja. W każdym bądź razie, główny bohater pojawia się w niecodziennej sytuacji, z której wszyscy się śmieją. W scenariuszu zamieszczono mnóstwo różnych żartów-sucharów, które ożywiają drętwą sztukę. Utworem komediowym możemy nazwać politykę w czystej postaci. Absolutnie nie mylić z kabaretem.
  • Coś pośrodku (tragikomedia) – najpierw jest śmiesznie, później nie. Albo na odwrót. Ten gatunek głównie stanowi autorską popisówkę, czyli twórca pokazuje, jak to on potrafi wywołać multum emocji na widowni, takie jak: nerwowe patrzenie na zegarek, spanie, wiercenie się, granie na komórce czy paniczne szukanie swojego miejsca w rzędzie. Emocje wywołane treścią spektaklu są rzadkie, a aktorzy są w przekonaniu iż widownia na serio ich słucha. Pojawiają się często dylematy moralne, które nijak mają się do rzeczywistości, a wynikają z błędnych przekonań. Łączenie obu powyższych rodzajów i tworzenie mieszańca wygląda dziwnie, nieestetycznie i nadto przereklamowanie.

Typy dramatu[edytuj • edytuj kod]

  • Dramat antyczny – dawno, dawno temu starożytni dramatopisarze wyżywali się nad bohaterami za pomocą winy tragicznej, co polegało na tym, że pozornie błahe zdarzenia z ich przeszłości stawały się niezwykle istotne. Ponadto niezależne, co bohater byłby zrobił robił źle. Niektórzy zapędzali się ze scenariuszem do tego stopnia, że nie było nawet tych złych pomysłów na rozwiązanie akcji. Wtedy z braku kreatywności zjawiał się jeden z grackich bogów i mówił wszystkim, co mają robić.
  • Dramat romantyczny – typowe paplanie o miłości z różnym zakończeniem. Kobiety obowiązkowo biorą chusteczki, mężczyźni cierpliwość, a oni ciachacze.
  • Dramat właściwy – jakieś dziadostwo. Najprawdopodobniej Mickiewicza.
  • Dramat symboliczny – płacisz za bilet na taki dramat symboliczną kwotę. Dobre dla ludzi inteligentnych (przesycone koniecznością myślenia; uważaj, bo jeszcze cię tam zamęczą). Przesłanie w tym gatunku dramatu często jest nijakie albo po prostu oklepane i w kółko powtarzane.
  • Dramat współczesny – wielgachne, rozbudowane, współczesne. Wręcz ostatni krzyk mody. Jednak wszystko tutaj takie inne niż zwykle. Z reguły nic nowego, skoro wszystko mamy codziennie. Często nadzwyczaj debilne, niezrozumiałe i mózgoeksplodujące. Pisane pod wpływem nieco innej weny twórczej.
  • Dramat niesceniczny – dramat, w którym nie ma sceny. Artyści zazwyczaj biegają między fotelami, wersja ekstremalna: po fotelach (i widzach też). Takie teatralne 3D.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]