Škoda Auto: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
(Poprawa pisowni firmy Škoda, typ spółki, jedna produkcja, poprawa interpunkcji, pisownia dziesiętna przecinkiem, Diesel jest na ropę, biernik w wyposażeniu, 3 dodatkowe Škody)
Linia 3: Linia 3:
[[Plik:f 31273843 4.jpeg|200px|thumb|Typowa niemiecka fuszerka]]
[[Plik:f 31273843 4.jpeg|200px|thumb|Typowa niemiecka fuszerka]]
{{słownik|[[Słownik:Škoda|Škoda]]}}
{{słownik|[[Słownik:Škoda|Škoda]]}}
{{cytat|Taka Skoda, że aż szkoda|Ludowe przysłowie}}
{{cytat|Taka Škoda, że aż szkoda|Ludowe przysłowie}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel o Skodzie}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel swojego auta (innej firmy niż Škoda o Škodzie}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Audi o Skodzie}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Audi o Škodzie}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Skody o pozostałych markach}}
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Škody o pozostałych markach}}
{{cytat|Aleeeee bryyyyyyyka!|Zdzisiek na widok nowej Octavii}}
{{cytat|Aleeeee bryyyyyyyka!|Zdzisiek na widok nowej Octavii}}
{{cytat|Skoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.|Kłamstwa szefa Skoda Auto Polska S.A.}}
{{cytat|Škoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.|Kłamstwa szefa Škoda Auto Polska S.A.}}
{{cytat|O {{cenzura}}!|Kierowca Skody uczestniczący w wypadku drogowym}}
{{cytat|O {{cenzura}}!|Kierowca Škody uczestniczący w wypadku drogowym}}
{{cytat|Superb jest Super!|Jedna z reklam w [[Warszawa|Warszawie]]}}
{{cytat|Superb jest Super!|Jedna z reklam w [[Warszawa|Warszawie]]}}
'''Škoda''' (dosyć często również '''Szkoda''' lub po prostu '''Skoda''') – bardzo popularna marka <del>[[Niemcy|niemieckich]]</del> [[Czechy|czeskich]] <del>bryczek</del> [[samochód|samochodów]]. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodne [[silnik]]i (szczególnie w starszych modelach). Firma została kupiona przez [[Volkswagen|Wieśwagena]] i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki.
'''Škoda Auto a.s.''' (dosyć często również '''Szkoda''' lub po prostu '''Skoda''') – bardzo popularna marka <del>[[Niemcy|niemieckich]]</del> [[Czechy|czeskich]] <del>bryczek</del> [[samochód|samochodów]]. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodnych [[silnik]]ów (szczególnie w starszych modelach). Firma została kupiona w [[1991]] roku przez [[Volkswagen|Wieśwagena]] i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki.


== Historia marki ==
== Historia marki ==
=== Rowerkiem przez świat ===
=== Rowerkiem przez świat ===
Początkowo firma produkowała [[rower]]ki. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowerki były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki [[Trędwica]]. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą [[Ukraina (rower)|Ukraina]].
Początkowo firma produkowała [[rower]]y. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowery były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki [[Trędwica]]. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą [[Ukraina (rower)|Ukraina]].


=== Przygoda z autami ===
=== Przygoda z autami ===
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na takim cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w 1901 roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Skody.
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na tak cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w [[1901]] roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Škody.
Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się między innymi karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi:
Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się między innymi karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi:
'''V max''' – 14 km/h; '''0–10 km/h''' – 99 s; '''¼ mili''' – 22:56,14 s
V-max – 14km/h
0–10 km/h – 99 s
1/4 mili – 22:56,14 s


== Przykładowe modele ==
== Przykładowe modele ==
[[Plik:728 skoda felicja.JPG|200px|thumb|Ze względu na znakomitą jakość Felicia używana jest przez straż miejską i wiejską]]
[[Plik:728 skoda felicja.JPG|200px|thumb|Ze względu na znakomitą jakość, Felicia używana jest przez straż wiejską]]
* '''Škoda Felicia''' – kultowe auto Skody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Skoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcje. Wersje silnikowe i osiągi:
* '''Škoda Felicia''' – kultowe auto Škody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Škoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcję. Wersje silnikowe i osiągi:
** '''1.3 50KM (benzynowy)''' – v-max – 205km/h; 0–100 km/h – 9.7s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu jasiek);
** '''1.3 50 KM (benzynowy)''' – V max – 205 km/h; 0–100 km/h – 9,7s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu ''jasiek'');
** '''1.6 70KM (benzynowy)''' – v-max – 249 km/h; 0–100 km/h – 7s W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, światła do jazdy dziennej LED, lakier metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było tylko za dopłatą;
** '''1.6 70 KM (benzynowy)''' – V max – 249 km/h; 0–100 km/h – 7s. W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP, 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, ledowe światła do jazdy dziennej, lakier typu metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było dostępne tylko za dopłatą;
** '''1.9 60KM (diesel)''' – v-max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku [[1999]] trwała promocja. Przy kupnie Felicji z silnikiem diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC.
** '''1.9 60 KM (Diesel)''' – V max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było tylko wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku [[1999]] trwała promocja. Przy kupnie Felicii z silnikiem Diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC.
[[Plik:1343,felicja-front-audi.jpg|200px|thumb|Audi nieudolnie próbujące upodobnić się do Skody Felicii]]
[[Plik:1343,felicja-front-audi.jpg|200px|thumb|Audi nieudolnie próbujące upodobnić się do Škody Felicii]]


[[Plik:Ferrari 550 maranello cote.jpg|200px|thumb|Skoda Favorit z podstawowym wyposażeniem]]
[[Plik:Ferrari 550 maranello cote.jpg|200px|thumb|Škoda Favorit z podstawowym wyposażeniem]]
* '''Škoda Favorit''' – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Na jej bazie powstało Ferrari LaFerrari i F12 Berlinetta a także Porsche 918, 911 IV generacji, Lamborghini Murcielago i Aventador, oraz samochód wyścigowy samochód Lotus E21. Nawet Ferrari skopiowało Skodę i zrobili taki sam model ale zamiast Favorit nazwali go 550 maranello. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!):
* '''Škoda Favorit''' – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Na jej bazie powstało Ferrari LaFerrari i F12 Berlinetta, a także Porsche 918, 911 IV generacji, Lamborghini Murciélago i Aventador, oraz samochód wyścigowy samochód Lotus E21. Nawet Ferrari skopiowało Škodę i zrobili taki sam, model ale zamiast Favorit nazwali go 550 Maranello. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!):
** '''V10 6.3 569KM (Diesel)''' – v-max –324 km/h; 0–100 km/h – 3,3; śr. zuż. Paliwa – 1,797 l/100km – model z podstawowym wyposażeniem. Ma ABS, ESP, napęd na tył, Nawigacja GPS, Radio marki szajsung, tapicerkę z gumy z różnymi kolorami (do wyboru: żółty, czarny, różowy, niebieski, z kasztanami na zielonym tle), światła LED, Spoiler, 8 poduszek powietrznych, klima. Cena: 100,000 [[euro|ełro]]
** '''V10 6.3 569 KM (Diesel)''' – V max – 324 km/h; 0–100 km/h – 3,3 s; średnie zużycie ropy – 1,797 l/100 km – model z podstawowym wyposażeniem. Ma ABS, ESP, napęd na tył, nawigację GPS, radio marki Szajsung, tapicerkę z gumy z różnymi kolorami (do wyboru: żółty, czarny, różowy, niebieski, z kasztanami na zielonym tle), światła LED, spoiler, 8 poduszek powietrznych, klimę. Cena: 100,000 [[euro|ełro]]
** '''V12 7.2 890KM (hybrydowy)''' – v-max – 356 km/h; 0–100km/h – 2,9; śr. zuż. paliwa – 3,791 l/100km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle [[Maybach]]a. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka ze złotej gumy z teksturom z piwami, nawigacja GPS marki [[Toi-Toi]], szyberdach, hiperdach, alumfelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy [[OSRAM]], barek na drinki, plazma 70', HiFi, komputer z dostępem do internetu, pakiet sport chromo plus(tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10 sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 200,000 [[euro|ełro]].
** '''V12 7.2 890 KM (hybrydowy)''' – V max – 356 km/h; 0–100 km/h – 2,9 s; średnie zużycie paliwa – 3,791 l/100 km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle [[Maybach]]a. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka ze złotej gumy z teksturą z piwami, nawigacja GPS marki [[Toi-Toi]], szyberdach, hiperdach, alufelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy [[OSRAM]], barek na drinki, plazma 70 cali, HiFi, komputer z dostępem do Internetu, pakiet sport chromo plus(tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10–sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 200 000 [[euro]].


* '''Škoda Octavia''' – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo w nawet dobrego wyposażenia to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu C i jest zmodyfikowanym genetycznie [[Volkswagen Golf|VW Golfem]] to każdy właściciel tego auta umieszcza je z 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobny jest do [[Jelcz]]a. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieść 40 000 paczek gumy [[Orbit]]. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się [[turbosprężarka]]. Gama silników jest rozległa:
* '''Škoda Octavia''' – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo dobrego wyposażenia, to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu C i jest zmodyfikowanym genetycznie [[Volkswagen Golf|VW Golfem]], to każdy właściciel tego auta umieszcza je 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobna jest do [[Jelcz]]a. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieźć 40 000 paczek gumy [[Orbit]]. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się [[turbosprężarka]]. Gama silników jest rozległa:
** '''1.9 TDI 70 KM''' – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: v-max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27s;
** '''1.9 TDI 70 KM''' – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: V max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27 s;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: v-max 180 km/h; 0–100 km/h – 35s;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: V max 180 km/h; 0–100 km/h – 35 s;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 0–100 km/h – nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi (pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał);
** '''1.9 TDI 110 KM''' – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 100 km/h – już nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi<ref>Pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał</ref>;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z 1974 roku);
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z [[1974]] roku);
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s<ref>Tylko na pasie startowym „lotniska” w Radomiu</ref>;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI;
** '''1.9 TDI 110 KM''' – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem.
** '''1.9 TDI 110 KM''' – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi, bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem.
[[Plik:matterhorn yeti.jpg|200px|thumb|Yeti w garażu]]
[[Plik:matterhorn yeti.jpg|200px|thumb|Yeti w garażu]]
:Octavia jest najpopularniejszym samochodem w [[Polska|Polsce]], ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. Najkorzystniejsza jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
:Octavia jest najpopularniejszym samochodem w [[Polska|Polsce]], ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. „Najkorzystniejsza” jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
* '''Škoda Fabia''' – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik [[Ferrari]] V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i areodynamicznemu nadwoziu ma zaje{{cenzura3}}te osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze Wieśwagenów!
* '''Škoda Fabia''' – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik [[Ferrari]] V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i aerodynamicznemu nadwoziu ma zaje{{cenzura3}}te osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze „czystych” Wieśwagenów!
** '''0-100 km/h''' 2,5 s
** '''0-100 km/h''' 2,5 s
** '''v-max km/h''' 410 km/h
** '''V max (km/h)''' 410
* '''Škoda <del>Wielka Stopa</del> <del>Człowiek lodu</del> Yeti''' – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1. Nowoczesny, ale strasznie brzydki i obciachowy. Dosyć tani, ale nikt nie chce się z tym pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu, ba, nawet na asfalcie można się zakopać (w [[Polska|Polsce]] nie powinno to dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie ch{{cenzura3}}wy model.
* '''Škoda <del>Wielka Stopa</del> <del>Człowiek lodu</del> Yeti''' – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1<ref>To, na które koło ma być napęd, decydujemy sami bezpośrednio przed kupnem salonowej Škody Yeti;
zaś jeśli jest używana, decyduje o tym poprzedni właściciel</ref>. Nowoczesna, ale strasznie brzydka i obciachowa. Dosyć tania, ale nikt nie chce się z tym czymś pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu. Ba – nawet na asfalcie można się zakopać (w [[Polska|Polsce]] taka rzecz nie ma prawa dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki Finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie ch{{cenzura3}}wy model.
* '''Škoda Super<del>?</del>b''' – jak sama nazwa wskazuje model jest po prostu SUPER! Najlepszy (po za Felicją i Favoritem oczywiście) samochód czeskiej marki. Niech schowa się [[Mercedes]], [[Audi]] i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla [[Renata Beger|Renaty Beger]] i [[Wojciech Mann|Wojciecha Manna]] razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w [[Żuk]]u. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł.
* '''Škoda Super<del>?</del>b''' – jak sama nazwa wskazuje, model jest po prostu SUPER! Najlepszy (poza Felicią i Favoritem oczywiście) samochód „czeskiej” marki. Niech schowa się [[Mercedes]], [[Audi]] i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla [[Renata Beger|Renaty Beger]] i [[Wojciech Mann|Wojciecha Manna]] razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w [[Żuk]]u. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł.
*:Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm3, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na:
*:Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm³, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na:
** '''v-max''' – 1200 km/h;
** '''0–100 km''' – 2,5s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5s);
** '''V max''' – 1200 km/h;
** '''0 – 100 km''' – 2,5 s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5 s);
** '''zużycie paliwa''' – 100l/100km;
** '''zużycie paliwa''' – 100 l/100 km;
** '''poj. zbiornika paliwa''' – 1t;
** '''poj. zbiornika paliwa''' – 1t;
** '''poj. bagażnika''' – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
** '''poj. bagażnika''' – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
Linia 61: Linia 60:
** '''masa własna''' – 4,56t;
** '''masa własna''' – 4,56t;
** '''maks. wys. lotu''' – 5600 stóp.
** '''maks. wys. lotu''' – 5600 stóp.
* '''Škoda Citigo''' – pierwotnie ta Škoda miała być przeznaczona do jazdy po mieście. W rzeczywistości jest to typowa Wieśwagenowska Škoda, która nie może rozpędzić się nawet do 50 km/h przez żenująco słabe silniki o pojemności 1,0 litra na piwo '''tylko bezalkoholowe'''<ref>Wlanie piwa alkoholowego skutkuje niemożnością odpalenia silnika</ref>. V max – 30 km/h. Samochód nie przyspiesza do setki, bo takiej na liczniku nie ma. Wspomagania kierownicy nie ma, nawet za dopłatą. ABS też nie jest dostępny – hamować można tylko kranikiem na wodę, ustawionym na pozycję ''gorąca woda''. Z kolei funkcję kierownicy w tej Škodzie pełni klawiatura – należy wciskać strzałkę w lewo lub w prawo, ewentualnie 4 lub 6 na klawiaturze numerycznej.
* '''Škoda Kodiaq''' – „terenowa” Škoda z napędem na dowolnie wybrane jedno koło. Zapada się nawet na niemieckim asfalcie przez ch{{cenzura3}}owe zawieszenie. Napędzana piwem Staropramen®. Osiem poduszek typu ''jasiek'' można dokupić tylko osobno, zaś ABS, ESP i ASR można zamontować tylko po kupieniu dowolnej innej Škody z salonu<ref>O ile w danej Škodzie jest dany układ dostępny</ref> i przemontowaniu do Kodiaqa.
* '''Škoda Rapid''' – prawie taka sama co Octavia, ma takie same silniki. Prawie, ponieważ można do niej wlać dowolne piwo, a i tak odpali. Cała reszta jest bez zmian.


{{przypisy}}
{{Motoryzacja}}
{{Motoryzacja}}
{{Komunikacja miejska}}
{{Komunikacja miejska}}

Wersja z 00:34, 17 lut 2019

Logo marki
Standardowy model Skody Octavii 1,9 TDI
Typowa niemiecka fuszerka
Słownik
Zobacz w słowniku:
Škoda

Taka Škoda, że aż szkoda

Ludowe przysłowie

Co to za gówno?

Właściciel swojego auta (innej firmy niż Škoda o Škodzie

Co to za gówno?

Właściciel Audi o Škodzie

Co to za gówno?

Właściciel Škody o pozostałych markach

Aleeeee bryyyyyyyka!

Zdzisiek na widok nowej Octavii

Škoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.

Kłamstwa szefa Škoda Auto Polska S.A.

O Słuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragment!

Kierowca Škody uczestniczący w wypadku drogowym

Superb jest Super!

Jedna z reklam w Warszawie

Škoda Auto a.s. (dosyć często również Szkoda lub po prostu Skoda) – bardzo popularna marka niemieckich czeskich bryczek samochodów. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodnych silników (szczególnie w starszych modelach). Firma została kupiona w 1991 roku przez Wieśwagena i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki.

Historia marki

Rowerkiem przez świat

Początkowo firma produkowała rowery. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowery były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki Trędwica. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą Ukraina.

Przygoda z autami

Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na tak cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w 1901 roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Škody. Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się – między innymi – karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: V max – 14 km/h; 0–10 km/h – 99 s; ¼ mili – 22:56,14 s

Przykładowe modele

Ze względu na znakomitą jakość, Felicia używana jest przez straż wiejską
  • Škoda Felicia – kultowe auto Škody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Škoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcję. Wersje silnikowe i osiągi:
    • 1.3 50 KM (benzynowy) – V max – 205 km/h; 0–100 km/h – 9,7s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu jasiek);
    • 1.6 70 KM (benzynowy) – V max – 249 km/h; 0–100 km/h – 7s. W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP, 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, ledowe światła do jazdy dziennej, lakier typu metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było dostępne tylko za dopłatą;
    • 1.9 60 KM (Diesel) – V max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było tylko wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku 1999 trwała promocja. Przy kupnie Felicii z silnikiem Diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC.
Audi nieudolnie próbujące upodobnić się do Škody Felicii
Škoda Favorit z podstawowym wyposażeniem
  • Škoda Favorit – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Na jej bazie powstało Ferrari LaFerrari i F12 Berlinetta, a także Porsche 918, 911 IV generacji, Lamborghini Murciélago i Aventador, oraz samochód wyścigowy samochód Lotus E21. Nawet Ferrari skopiowało Škodę i zrobili taki sam, model ale zamiast Favorit nazwali go 550 Maranello. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!):
    • V10 6.3 569 KM (Diesel) – V max – 324 km/h; 0–100 km/h – 3,3 s; średnie zużycie ropy – 1,797 l/100 km – model z podstawowym wyposażeniem. Ma ABS, ESP, napęd na tył, nawigację GPS, radio marki Szajsung, tapicerkę z gumy z różnymi kolorami (do wyboru: żółty, czarny, różowy, niebieski, z kasztanami na zielonym tle), światła LED, spoiler, 8 poduszek powietrznych, klimę. Cena: 100,000 ełro
    • V12 7.2 890 KM (hybrydowy) – V max – 356 km/h; 0–100 km/h – 2,9 s; średnie zużycie paliwa – 3,791 l/100 km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle Maybacha. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka ze złotej gumy z teksturą z piwami, nawigacja GPS marki Toi-Toi, szyberdach, hiperdach, alufelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy OSRAM, barek na drinki, plazma 70 cali, HiFi, komputer z dostępem do Internetu, pakiet sport chromo plus(tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10–sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 200 000 euro.
  • Škoda Octavia – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo dobrego wyposażenia, to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu C i jest zmodyfikowanym genetycznie VW Golfem, to każdy właściciel tego auta umieszcza je 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobna jest do Jelcza. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieźć 40 000 paczek gumy Orbit. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się turbosprężarka. Gama silników jest rozległa:
    • 1.9 TDI 70 KM – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: V max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27 s;
    • 1.9 TDI 110 KM – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: V max 180 km/h; 0–100 km/h – 35 s;
    • 1.9 TDI 110 KM – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 100 km/h – już nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi[1];
    • 1.9 TDI 110 KM – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z 1974 roku);
    • 1.9 TDI 110 KM – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s[2];
    • 1.9 TDI 110 KM – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI;
    • 1.9 TDI 110 KM – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi, bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem.
Yeti w garażu
Octavia jest najpopularniejszym samochodem w Polsce, ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. „Najkorzystniejsza” jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
  • Škoda Fabia – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik Ferrari V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i aerodynamicznemu nadwoziu ma zajeCenzura2.svgte osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze „czystych” Wieśwagenów!
    • 0-100 km/h – 2,5 s
    • V max (km/h) – 410
  • Škoda Wielka Stopa Człowiek lodu Yeti – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1[3]. Nowoczesna, ale strasznie brzydka i obciachowa. Dosyć tania, ale nikt nie chce się z tym czymś pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu. Ba – nawet na asfalcie można się zakopać (w Polsce taka rzecz nie ma prawa dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki Finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie chCenzura2.svgwy model.
  • Škoda Super?b – jak sama nazwa wskazuje, model jest po prostu SUPER! Najlepszy (poza Felicią i Favoritem oczywiście) samochód „czeskiej” marki. Niech schowa się Mercedes, Audi i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla Renaty Beger i Wojciecha Manna razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w Żuku. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł.
    Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm³, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na:
    • V max – 1200 km/h;
    • 0 – 100 km – 2,5 s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5 s);
    • zużycie paliwa – 100 l/100 km;
    • poj. zbiornika paliwa – 1t;
    • poj. bagażnika – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
    • ładowność – 2t;
    • masa własna – 4,56t;
    • maks. wys. lotu – 5600 stóp.
  • Škoda Citigo – pierwotnie ta Škoda miała być przeznaczona do jazdy po mieście. W rzeczywistości jest to typowa Wieśwagenowska Škoda, która nie może rozpędzić się nawet do 50 km/h przez żenująco słabe silniki o pojemności 1,0 litra na piwo tylko bezalkoholowe[4]. V max – 30 km/h. Samochód nie przyspiesza do setki, bo takiej na liczniku nie ma. Wspomagania kierownicy nie ma, nawet za dopłatą. ABS też nie jest dostępny – hamować można tylko kranikiem na wodę, ustawionym na pozycję gorąca woda. Z kolei funkcję kierownicy w tej Škodzie pełni klawiatura – należy wciskać strzałkę w lewo lub w prawo, ewentualnie 4 lub 6 na klawiaturze numerycznej.
  • Škoda Kodiaq – „terenowa” Škoda z napędem na dowolnie wybrane jedno koło. Zapada się nawet na niemieckim asfalcie przez chCenzura2.svgowe zawieszenie. Napędzana piwem Staropramen®. Osiem poduszek typu jasiek można dokupić tylko osobno, zaś ABS, ESP i ASR można zamontować tylko po kupieniu dowolnej innej Škody z salonu[5] i przemontowaniu do Kodiaqa.
  • Škoda Rapid – prawie taka sama co Octavia, ma takie same silniki. Prawie, ponieważ można do niej wlać dowolne piwo, a i tak odpali. Cała reszta jest bez zmian.

Przypisy

  1. Pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał
  2. Tylko na pasie startowym „lotniska” w Radomiu
  3. To, na które koło ma być napęd, decydujemy sami bezpośrednio przed kupnem salonowej Škody Yeti; zaś jeśli jest używana, decyduje o tym poprzedni właściciel
  4. Wlanie piwa alkoholowego skutkuje niemożnością odpalenia silnika
  5. O ile w danej Škodzie jest dany układ dostępny