Szachy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(ruchy figur)
Linia 18: Linia 18:


Odmiana szachów prowadząca zawsze do zwycięstwa jednej strony nosi nazwę „maty” ([[Język rosyjski|ros.]] ''szachmaty''), natomiast odmiana prowadząca do remisu to „paty” ([[Język rosyjski|ros.]] ''szachpaty'').
Odmiana szachów prowadząca zawsze do zwycięstwa jednej strony nosi nazwę „maty” ([[Język rosyjski|ros.]] ''szachmaty''), natomiast odmiana prowadząca do remisu to „paty” ([[Język rosyjski|ros.]] ''szachpaty'').

== Ruchy figur ==

*Pionek - rusza się cały czas do przodu, czasami o jedno pole, czasem o dwa, zależy czy mu się chce czy nie.
*Wieża - nie wiedzieć czemu, może się ruszać. Przeczy to prawom ruchu, jakoby budowle mogły się poruszać. Może iść w cztery strony świata, niczym niezawodny kompas, i wędrować o kilka pól.
*Goniec - ten, co goni po ukosach wyżynając wrogie pionki. Postrach jego dalekosiężności prowadzi do samobójstwa przeciwnika, co zdarza się bardzo często.
*Skoczek - szachowa legenda, nikt nie wie, jak się rusza, każdy wymyśla mu własne ruchy. Popularnie zwany konikiem.
*Hetman - pierwsza dama armii. Zwana królową, posiada właściwości wieży połączonej z gońcem (wieża i goniec to osobniki odmiennej płci, więc wszystko jest możliwe, że wyszła im na świat dziewczynka). Najmocniejsza jednostka w drużynie, przyprawia o zawał początkującym i wzwody szachistom.
*Król - najmniej ważna osoba, rusza się jak mucha w smole, ale za to może odejść w każdą stronę. Z wieżą ma czasem jakieś [[roszada|kontakty]].


==Zobacz też==
==Zobacz też==

Wersja z 11:56, 21 lip 2009

Szachy często prowadzą do alkoholizmu
Czy czarne powinny się poddać?
Plik:Szachy start.png
Białe zaczynają i wygrywają

Szachy – najfajniejsza gra planszowa na świecie. Została wynaleziona 1000 lat przed powstaniem świata. Polega na jak najdłuższym wstrzymywaniu się przed snem. Przegrywa zawodnik, który szybciej zaśnie. Szachy są niezwykle popularne w domach starców. Jest to gra bardzo żywiołowa, równie absorbująca, jak gapienie się w sufit i liczenie ziarenek piasku na plaży. Zawody rozgrywane są w trzech kategoriach wagowych:

Niedozwolone są środki dopingujące, takie jak np. EPO, nandrolon i winstrol. Natomiast kawę można pić do woli. Ciekawym sposobem gry w szachy jest tzw. symultana (jeden gra i wygrywa, a reszta się przygląda i przegrywa).

Istnieje też żeńska odmiana szachów, w której wygrywa kobieta posiadająca na koniec meczu dłuższą brodę. Niestety, podczas meczów zdarzają się też wypadki:

  • w 2002 ośmiu zawodników występujących na Festiwalu Szachowym im. Karate Kida popełniło samobójstwo, skacząc przez 4 godziny skoczkami na inne figury;
  • w 2003 roku zmarł zawodnik, który nie wytrzymał szybkiego tempa meczu i po 3 szybkich ruchach jego przeciwnika w 5 godzin zmarł na zawał;
  • w 2005 roku liczba ofiar osiągnęła 534 981 osób, które podczas meczu umarły z nudów;
  • swego czasu pięć osób tak długo grało w szachy, aż zabrakło pionków.

Znani mistrzowie szachowi to m.in. Anatolij Karpow, Anatolij Leszczow, Anatolij Pstrągow, Anatolij Płotkow, Stefan Gupikow i Anatolij Mieczykow.

Odmiana szachów prowadząca zawsze do zwycięstwa jednej strony nosi nazwę „maty” (ros. szachmaty), natomiast odmiana prowadząca do remisu to „paty” (ros. szachpaty).

Ruchy figur

  • Pionek - rusza się cały czas do przodu, czasami o jedno pole, czasem o dwa, zależy czy mu się chce czy nie.
  • Wieża - nie wiedzieć czemu, może się ruszać. Przeczy to prawom ruchu, jakoby budowle mogły się poruszać. Może iść w cztery strony świata, niczym niezawodny kompas, i wędrować o kilka pól.
  • Goniec - ten, co goni po ukosach wyżynając wrogie pionki. Postrach jego dalekosiężności prowadzi do samobójstwa przeciwnika, co zdarza się bardzo często.
  • Skoczek - szachowa legenda, nikt nie wie, jak się rusza, każdy wymyśla mu własne ruchy. Popularnie zwany konikiem.
  • Hetman - pierwsza dama armii. Zwana królową, posiada właściwości wieży połączonej z gońcem (wieża i goniec to osobniki odmiennej płci, więc wszystko jest możliwe, że wyszła im na świat dziewczynka). Najmocniejsza jednostka w drużynie, przyprawia o zawał początkującym i wzwody szachistom.
  • Król - najmniej ważna osoba, rusza się jak mucha w smole, ale za to może odejść w każdą stronę. Z wieżą ma czasem jakieś kontakty.

Zobacz też