Big Music Quiz

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 22:23, 1 lut 2019 autorstwa Paweł50 (dyskusja • edycje) (nowa strona)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)

Oto Biiiiiiiiiiig Muuuuuuuuuuusiiiic Quuuiiiiiiiiiz!

Big Music Quiz sam o sobie

Big Music Quiz (ur. marzec 2018, zm. grudzień 2018) – nietypowy „teleturniej” muzyczny, puszczany najpierw na Dwójce, a po trzech pierwszych odcinkach na Jedynce. Program prawie ciągle prowadzi Sławomir Zapała ps. Sławomir, a Magdalena Kajrowicz ps. Kajra trzyma złotą płytę, z której dawniej budowano bloki mieszkalne, a także tańczy z publiką, Sławomirem lub niektórymi zawodnikami w przerwach między zagadkami[1].

Rozgrywka

W programie zawsze bierze udział osiem osób, w dwóch drużynach są po cztery osoby. Tutaj mogą brać udział tylko ludzie, którzy są znani z tego, że są znani – czyli piosenkarze, aktorzy i inne „gwiazdy” show-biznesu. W programie jest pięć rund[2], w których jedyne, co należy odgadnąć, to wykonawca danego utworu, nie tytuł.

Rundy

  1. Wasza rozgrzewkaSławomir puszcza sześć utworów, przy czym przez pierwszych pięć zawodnicy mają dwadzieścia sekund na niezbyt czytelne zapisanie i zatwierdzenie wykonawcy na tablecie z Windowsem 8.1. Za ręczne odgadnięcie są dwa punkty. Kiedy minie piętnaście sekund, a wykonawca nie zostanie zatwierdzony, na ostatnie pięć sekund pojawia się „podpowiedź” – czterech wykonawców do wyboru, zapisanych czcionką o ograniczonej czytelności. Wtedy można zdobyć tylko jeden punkt. Można oczywiście pytać publikę ze wsi spod Pruszkowa[3], a także współzawodników. Z kolei szósta zagadka to wielkie zadanie – należy w ciągu piętnastu sekund odgadnąć wykonawcę ręcznie. Do zdobycia są „aż” cztery punkty. Nie ma podpowiedzi, a pusty ekran lub błędny wykonawca oznacza dokładnie zero punktów. Po każdym fragmencie utworu, Sławomir podaje poprawną odpowiedź i jest puszczone kilka sekund utworu, którego wykonawcę należało odgadnąć. Po tej rundzie, Sławomir zaprasza do siebie kapitanów drużyn i to oni typują zawodników do swoich drużyn;
  2. Znane inaczej grane – do tej rundy zostaje zaproszony nieznany nikomu uliczny grajek (lub grajka) do zagrania trzech utworów. Grajek zagrywa na „nietypowym” instrumencie (takim jak piła ręczna lub por) jakiś utwór, a zawodnicy muszą odgadnąć oryginalnego wykonawcę. Problem w tym, że grajek większość utworów gra źle, a studio jest źle nagłośnione, przez co zawodnicy odpowiadają równie źle. Zawodnicy mają na odpowiedź 23 sekundy – w teorii czas wynosi trzydzieści sekund, ale podgrzybek z lasu pod Wodzisławiem Śląskim (który może wcisnąć dowolny zawodnik, a i tak odpowie kapitan) wyrasta dopiero po pierwszych siedmiu. Według Sławomira jest to czas dla telewidzów, żeby oni także mogli odgadywać wykonawców. W rzeczywistości jest to typowa zapchajdziura. Po trzech zagadkach są kolejne trzy – tym razem dla zawodników wytypowanych przez Sławomira. Cel jest ten sam, ale zawodnicy zawsze źle grają utwory, przez co drużyny po prostu przegrywają;
  3. Fałszywe dźwięki – zasady identyczne, co w poprzedniej rundzie, z tą różnicą, że najpierw puszczane są trzy klipy, a po trzech klipach są dwa zadania dla zawodników. Należy zgadnąć wykonawcę utworu wymruczanego przez przypadkowe osoby z Internetu. Potem to zawodnicy mruczą utwór. Rzecz w tym, że słuchawki, jakie dostają, puszczają słabej jakości dźwięk, przez co zawodnicy słabo mruczą i dość często przegrywają;
  4. Twoja lista osobista (wycofana po pierwszych dwunastu odcinkach) – runda podobna do pierwszej, z tym że utworów jest pięć, wykonawcę należy odgadnąć w przeciągu dwudziestu sekund, a na ostatnie pięć pojawia się podpowiedź. Runda została wycofana, ponieważ komputer z Windowsem Millennium edition często losował disco polo na podstawie upodobań zawodników. Na szczęście komputer dostał Windowsa XP professional x64 po wycofaniu tej rundy;
  5. Wykręcone dźwięki – tutaj zawodnicy rywalizują metodą jeden vs jeden (przeciwne stanowiska). Utwory w tej rundzie są bardzo zniekształcone – puszczone od tyłu, przyspieszone, spowolnione i obniżone o kilka tonów. Chociaż Sławomir tłumaczy to tym, że do programu został wynajęty najtańszy DJ miksujący na zepsutych płytach, to tak naprawdę wynika to z niekompetencji informatyków siedzących przy Audacity. Po tej rundzie Sławomir wyznacza punktację dla kapitanów według własnego widzimisię i ustaleń komputera z Windowsem XP. Drużyna z większą liczbą punktów wchodzi do finału;
  6. Finał – każdy spośród czterech zawodników musi odgadnąć jak najwięcej wykonawców w ciągu 60 sekund. Przed krzyknięciem czas start komputer losuje kategorię. Kiedy rozgrywka trwa, a zawodnik nie zna wykonawcy, musi krzyknąć pas, nie dalej. Kiedy jest remis, jest i dogrywka – Sławomir puszcza utwór, a ten, kto pierwszy odgadnie wykonawcę, wygrywa złotą płytę[4].

Możliwe przyczyny zakończenia programu

  • Francuzi zerwali umowę licencyjną, zapisaną na półtorej półtora roku;
  • funkcja dotyku źle reagowała, a do tabletów nie można było wgrać Windowsa NT 10.0, bo nie było miejsca na dysku;
  • przeprowadzka programu na Jedynkę z nadzieją na zdobycie większej liczby widzów, niż na Dwójce.

Przypisy

  1. Poza tymi zadaniami nie pełni żadnej innej funkcji
  2. W pierwszej połowie emisji programu było sześć, jedna z nich została wycofana
  3. Chociaż często źle podpowiada
  4. Którą może i tak wywalić do śmietnika, bo nie ma haczyka, przez co nigdzie jej się nie da powiesić