Osu!: Różnice pomiędzy wersjami
Ja8czy coś (dyskusja • edycje) M |
(dodano sekcję związaną z systemem gwiazdkowym (star rating); źródła: https://osu.ppy.sh/wiki/en/Beatmap/Difficulty i https://osu.ppy.sh/wiki/en/Ranking_criteria/Difficulty_naming) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
* '''osu!''' – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki. |
* '''osu!''' – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki. |
||
* '''osu!taiko''' – tryb [[kradzież|zapożyczony]] z serii gier ''Taiko no Tatsujin''. Celem tegoż trybu jest nawalanie przyciskami, imitując grę na japońskim bębnie taiko. |
* '''osu!taiko''' – tryb [[kradzież|zapożyczony]] z serii gier ''Taiko no Tatsujin''. Celem tegoż trybu jest nawalanie przyciskami, imitując grę na japońskim bębnie taiko. |
||
* '''osu!catch''' – tryb rozgrywki w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom. |
* '''osu!catch''' – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom. |
||
* '''osu!mania''' – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy. |
* '''osu!mania''' – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy. |
||
== Historia == |
== Historia == |
||
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, |
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli ''Elite Beat Agents'' oraz ''Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2''. |
||
== System "gwiazdkowy" == |
|||
W owym muzycznym tasiemcu istnieje system oparty na gwiazdkach. W dużym skrócie - im więcej gwiazdek jest w danej kategorii, tym beatmapka jest trudniejsza. |
|||
=== Zmienne === |
|||
* '''Wielkość kółek''' – im więcej gwiazdek, tym wszystkie obiekty na mapie są mniejsze, i co za tym idzie, trudniejsze do wycelowania. |
|||
* '''Precyzja''' – im więcej gwiazdek jest w tej kategorii, tym musisz upodobnić się do strzelca wyborowego i celnej trafiać rzeczy na mapie. |
|||
* '''Spadek HP''' – im więcej gwiazdek, tym każdy popełniony przez Ciebie błąd odbija się na twoim stanie życia. Jeżeli stracisz życie na mapce, przegrywasz i zaczynasz całość od początku, więc uważaj. |
|||
* '''Prędkość otoczk'''i – im więcej gwiazdek, tym otoczka na ślizgaczach idzie szybciej. Tutaj musisz liczyć na szybkość. |
|||
* '''Trudność''' – opisane poniżej. |
|||
=== Poziomy trudności (czyt. Trudność) === |
|||
==== osu! ==== |
|||
* '''Beginner''' (pol. Początkujący) – beatmapki łatwiejsze od tych z "Easy" w nazwie. Są oznaczone kolorem niebieskim. Idealne dla rozpoczęcia przygody w tym muzycznym szaleństwie. |
|||
* '''Easy''' (pol. Łatwy) – beatmapki od 0 do 1,99 gwiazdki. Podobnie jak te Początkujące, są oznaczone kolorem niebieskim. |
|||
* '''Normal''' (pol. Średni/Normalny) – beatmapki od 2 do 2,69 gwiazdki. Oznaczone są kolorem zielonym. |
|||
* '''Advanced''' (pol. Zaawansowany) – beatmapki trudniejsze od tych Normalnych, ale jednak łatwiejsze od tych Trudnych. Tak jak Normalne, są oznaczone na zielono. |
|||
* '''Hard''' (pol. Trudny) – beatmapki od 2,7 do 3,99 gwiazdki. Są oznaczone kolorem żółtym. Tutaj żarty się kończą, więc jeżeli nie wyrobisz sobie skilla, nawet nie zaczynaj grać w takie mapki. |
|||
* '''Hyper''' (po. Hiper) – beatmapki trudniejsze od tych Trudnych, jednak mimo wszystko łatwiejsze od tych Szalonych. Podobnie, jak w przypadku tych Trudnych, również są zaznaczone na żółto. |
|||
* '''Insane''' (pol. Szalony) – beatmapki od 4 do 5,29 gwiazdki. Są oznaczone kolorem pomarańczowym. |
|||
* '''Expert'''/'''Extra''' – beatmapki liczące sobie od 5,3 do 6,49 gwiazdki. Są oznaczone kolorem <s>zbliżonym do krwi</s> czerwonym. |
|||
* '''Expert+'''/'''Extreme''' – beatmapki liczące sobie powyżej 6,5 gwiazdki. Są one oznaczone od koloru fioletowego, przez granatowy, kończąc na czarnym. Przeznaczone wyłącznie dla profesjonalnych grajmerów lub dla masochistów lubiących torturować swoje palce. |
|||
==== osu!taiko ==== |
|||
* '''Shokyuu''' – tryb eksluzywny dla trybu "taiko", łatwiejszy od Kantana. Jest on odpowiednikiem Nowicjusza. |
|||
* '''Kantan''' – odpowiednik Łatwego. |
|||
* '''Futsuu''' – odpowiednik Średniego. |
|||
* '''Muzukashii''' – odpowiednik Trudnego. |
|||
* '''Oni''' – odpowiednik Szaleńca. |
|||
* '''Inner Oni'''/'''Ura Oni''' – odpowiednik Eksperta. |
|||
* '''Hell Oni''' – odpowiednik Ekstremum. |
|||
==== osu!catch ==== |
|||
* '''Cup''' (pol. Filiżanka) – odpowiednik Żółtodzioba/Łatwego. |
|||
* '''Salad''' (pol. Sałatka) – odpowiednik Normika. |
|||
* '''Platter''' (pol. Półmisek) – odpowiednik Trudnego. |
|||
* '''Rain''' (pol. Deszcz) – odpowiednik Obłąkanego. |
|||
* '''Overdose''' (pol. Nadmiar) – odpowiednik Specjalisty. |
|||
* '''Deluge''' (pol. Potop) – odpowiednik Ekstremalnego poziomu trudności. Nie bez powodu nazywany jest w taki sposób, więc jeżeli nie masz silniczka w miejscu, gdzie Słońce nie raczy dochodzić, możesz pożegnać się ze swoim życiem. |
|||
==== osu!mania ==== |
|||
* '''Easy''' |
|||
* '''Normal''' |
|||
* '''Hard''' |
|||
* '''Insane''' |
|||
* '''Expert''' |
|||
== Ważne osobistości osu! == |
== Ważne osobistości osu! == |
||
* '''Dean Herbert''' (szerzej znany jako ''peppy'') – twórca gry, lubi [[molestowanie seksualne|klikać]]. |
* '''Dean Herbert''' (szerzej znany jako '''''peppy''''') – twórca gry, lubi [[molestowanie seksualne|klikać]]. |
||
* '''mrekk''' – najlepszy grajmer standardowego trybu osu! pochodzący z [[Australia|kangurzyska]]. Na World Cupie 2023 niby spuścił łomot Polakom, ale nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało. |
* '''''mrekk''''' – najlepszy grajmer standardowego trybu osu! pochodzący z [[Australia|kangurzyska]]. Na World Cupie 2023 niby spuścił łomot Polakom, ale nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało. |
||
* '''chocomint''' – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki twojej starej]]. |
* '''''chocomint''''' – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki twojej starej]]. |
||
* '''Musty''' – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę. |
* '''''Musty''''' – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę. |
||
* '''Wilchq''' – |
* '''Mateusz Wilk''' (szerzej znany jako '''''Wilchq''''') – mieszkający w cieszącym się krystalicznie czystym powietrzem [[Kraków|Smogowie]], jeden z nielicznych Polaków, który nieironicznie gra w osu!. |
||
*'''Bartłomiej Wilk''' (znany jako '''''WubWoofWolf''''') – rodzimy gracz tegoż muzycznego tasiemca, który w końcu odszedł na zasłużoną emeryturę. |
|||
*'''Szymon Maliszewski''' (znany jako '''''maliszewski''''') |
|||
*'''''gnahus''''' |
|||
== Noob w osu! == |
== Noob w osu! == |
||
* Nie wie, jak zmienić tryb z ''latających owocków''. |
* Nie wie, jak zmienić tryb z ''latających owocków''. |
||
* Pyta się, jak mieć ''żółty kolorek''. |
* Pyta się, jak mieć ''żółty kolorek''. |
||
* Nie wie |
* Nie wie, czym są ''PP''. |
||
* Tak samo nie, czym są takie terminy, jak ''HR'', ''HD'', ''DT'', ''NC'', ''FL'', itp. |
* Tak samo nie, czym są takie terminy, jak ''HR'', ''HD'', ''DT'', ''NC'', ''FL'', itp. |
||
* Myśli, że Cookiezi umie zrobić Centipede. |
* Myśli, że Cookiezi umie zrobić Centipede. |
||
* Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na #lobby odpowiada „Nje ma tam polakuff”. |
* Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”. |
||
* Nie wie jak zmienić skina. |
* Nie wie, jak zmienić skina. |
||
* Zaprasza losowych ludzi do gier. |
* Zaprasza losowych ludzi do gier. |
||
* Nie ma tutoriala. |
* Nie ma tutoriala. |
||
* Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer. |
* Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer. |
||
* Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek. |
* Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek. |
||
*Nawet, jeżeli uda się jemu ukończyć prostą beatmapę, to i tak uzyskuje on rezultat na poziomie oceny F albo D (chyba, że ma szczęście, to być może nawet i na C). |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
Wersja z 21:05, 16 maj 2024
Darmowa gra rytmiczna – rytm jest tylko o klik stąd!
- Hasło reklamowe witające świeżych w cudownym świecie kółek i półnagich kobiet.
osu! – rytmiczna gra komputerowa, polegająca na klikaniu kółek w rytm muzyki. Przedstawia się jako darmowa, jednak po każdej jednej rozgrywce jest potrzebna całkiem nowa myszka/tablet, a, w zależności od liczby prób i nerwów gracza, także nowy komputer.
Tryby gry
Podobnie jak wiele innych tytułów z tej branży, osu! posiada również swoje oryginalne tryby rozgrywki, których jest cztery. Tryby te to:
- osu! – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki.
- osu!taiko – tryb zapożyczony z serii gier Taiko no Tatsujin. Celem tegoż trybu jest nawalanie przyciskami, imitując grę na japońskim bębnie taiko.
- osu!catch – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom.
- osu!mania – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy.
Historia
Gra została stworzona w roku 2007 przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na Nintendo DS, Osu! Tatakae! Ouendan. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli Elite Beat Agents oraz Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2.
System "gwiazdkowy"
W owym muzycznym tasiemcu istnieje system oparty na gwiazdkach. W dużym skrócie - im więcej gwiazdek jest w danej kategorii, tym beatmapka jest trudniejsza.
Zmienne
- Wielkość kółek – im więcej gwiazdek, tym wszystkie obiekty na mapie są mniejsze, i co za tym idzie, trudniejsze do wycelowania.
- Precyzja – im więcej gwiazdek jest w tej kategorii, tym musisz upodobnić się do strzelca wyborowego i celnej trafiać rzeczy na mapie.
- Spadek HP – im więcej gwiazdek, tym każdy popełniony przez Ciebie błąd odbija się na twoim stanie życia. Jeżeli stracisz życie na mapce, przegrywasz i zaczynasz całość od początku, więc uważaj.
- Prędkość otoczki – im więcej gwiazdek, tym otoczka na ślizgaczach idzie szybciej. Tutaj musisz liczyć na szybkość.
- Trudność – opisane poniżej.
Poziomy trudności (czyt. Trudność)
osu!
- Beginner (pol. Początkujący) – beatmapki łatwiejsze od tych z "Easy" w nazwie. Są oznaczone kolorem niebieskim. Idealne dla rozpoczęcia przygody w tym muzycznym szaleństwie.
- Easy (pol. Łatwy) – beatmapki od 0 do 1,99 gwiazdki. Podobnie jak te Początkujące, są oznaczone kolorem niebieskim.
- Normal (pol. Średni/Normalny) – beatmapki od 2 do 2,69 gwiazdki. Oznaczone są kolorem zielonym.
- Advanced (pol. Zaawansowany) – beatmapki trudniejsze od tych Normalnych, ale jednak łatwiejsze od tych Trudnych. Tak jak Normalne, są oznaczone na zielono.
- Hard (pol. Trudny) – beatmapki od 2,7 do 3,99 gwiazdki. Są oznaczone kolorem żółtym. Tutaj żarty się kończą, więc jeżeli nie wyrobisz sobie skilla, nawet nie zaczynaj grać w takie mapki.
- Hyper (po. Hiper) – beatmapki trudniejsze od tych Trudnych, jednak mimo wszystko łatwiejsze od tych Szalonych. Podobnie, jak w przypadku tych Trudnych, również są zaznaczone na żółto.
- Insane (pol. Szalony) – beatmapki od 4 do 5,29 gwiazdki. Są oznaczone kolorem pomarańczowym.
- Expert/Extra – beatmapki liczące sobie od 5,3 do 6,49 gwiazdki. Są oznaczone kolorem
zbliżonym do krwiczerwonym. - Expert+/Extreme – beatmapki liczące sobie powyżej 6,5 gwiazdki. Są one oznaczone od koloru fioletowego, przez granatowy, kończąc na czarnym. Przeznaczone wyłącznie dla profesjonalnych grajmerów lub dla masochistów lubiących torturować swoje palce.
osu!taiko
- Shokyuu – tryb eksluzywny dla trybu "taiko", łatwiejszy od Kantana. Jest on odpowiednikiem Nowicjusza.
- Kantan – odpowiednik Łatwego.
- Futsuu – odpowiednik Średniego.
- Muzukashii – odpowiednik Trudnego.
- Oni – odpowiednik Szaleńca.
- Inner Oni/Ura Oni – odpowiednik Eksperta.
- Hell Oni – odpowiednik Ekstremum.
osu!catch
- Cup (pol. Filiżanka) – odpowiednik Żółtodzioba/Łatwego.
- Salad (pol. Sałatka) – odpowiednik Normika.
- Platter (pol. Półmisek) – odpowiednik Trudnego.
- Rain (pol. Deszcz) – odpowiednik Obłąkanego.
- Overdose (pol. Nadmiar) – odpowiednik Specjalisty.
- Deluge (pol. Potop) – odpowiednik Ekstremalnego poziomu trudności. Nie bez powodu nazywany jest w taki sposób, więc jeżeli nie masz silniczka w miejscu, gdzie Słońce nie raczy dochodzić, możesz pożegnać się ze swoim życiem.
osu!mania
- Easy
- Normal
- Hard
- Insane
- Expert
Ważne osobistości osu!
- Dean Herbert (szerzej znany jako peppy) – twórca gry, lubi klikać.
- mrekk – najlepszy grajmer standardowego trybu osu! pochodzący z kangurzyska. Na World Cupie 2023 niby spuścił łomot Polakom, ale nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało.
- chocomint – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie syna koleżanki twojej starej.
- Musty – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę.
- Mateusz Wilk (szerzej znany jako Wilchq) – mieszkający w cieszącym się krystalicznie czystym powietrzem Smogowie, jeden z nielicznych Polaków, który nieironicznie gra w osu!.
- Bartłomiej Wilk (znany jako WubWoofWolf) – rodzimy gracz tegoż muzycznego tasiemca, który w końcu odszedł na zasłużoną emeryturę.
- Szymon Maliszewski (znany jako maliszewski)
- gnahus
Noob w osu!
- Nie wie, jak zmienić tryb z latających owocków.
- Pyta się, jak mieć żółty kolorek.
- Nie wie, czym są PP.
- Tak samo nie, czym są takie terminy, jak HR, HD, DT, NC, FL, itp.
- Myśli, że Cookiezi umie zrobić Centipede.
- Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”.
- Nie wie, jak zmienić skina.
- Zaprasza losowych ludzi do gier.
- Nie ma tutoriala.
- Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer.
- Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek.
- Nawet, jeżeli uda się jemu ukończyć prostą beatmapę, to i tak uzyskuje on rezultat na poziomie oceny F albo D (chyba, że ma szczęście, to być może nawet i na C).