Osu!: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(dodano sekcję związaną z systemem gwiazdkowym (star rating); źródła: https://osu.ppy.sh/wiki/en/Beatmap/Difficulty i https://osu.ppy.sh/wiki/en/Ranking_criteria/Difficulty_naming)
Znacznik: edytor wizualny
(hm)
 
Linia 3: Linia 3:
'''osu!''' – rytmiczna [[gra komputerowa]], polegająca na klikaniu kółek w rytm muzyki. Przedstawia się jako darmowa, jednak po każdej jednej rozgrywce jest potrzebna całkiem nowa [[myszka]]/[[tablet]], a, w zależności od liczby prób i nerwów gracza, także nowy [[komputer]].
'''osu!''' – rytmiczna [[gra komputerowa]], polegająca na klikaniu kółek w rytm muzyki. Przedstawia się jako darmowa, jednak po każdej jednej rozgrywce jest potrzebna całkiem nowa [[myszka]]/[[tablet]], a, w zależności od liczby prób i nerwów gracza, także nowy [[komputer]].


== Tryby gry ==
== Rozgrywka ==
Podobnie jak wiele innych tytułów z tej branży, osu! posiada również swoje oryginalne tryby rozgrywki, których jest cztery. Tryby te to:
Podobnie jak wiele innych tytułów z tej branży, osu! posiada swoje oryginalne tryby rozgrywki, których jest cztery. Tryby te to:


* '''osu!''' – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki.
* '''osu!''' – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki.
Linia 10: Linia 10:
* '''osu!catch''' – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom.
* '''osu!catch''' – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom.
* '''osu!mania''' – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy.
* '''osu!mania''' – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy.

=== System gwiazdkowy ===
To system oceniania beatmapek w osu! na podstawie trudności. Często doprowadza noobów do szału, gdy ''po pięciu gocinach kulde cielpienia dostają tylko jedną waloną gwiazdkę no''. W zależności od liczby gwiazdek przypisywany jest też poziom trudności typu ''Easy, Normal, Hard'', et cetera. Każdy tryb posiada osobne nazwy trudności, których jedynym zastosowaniem jest dezorientowanie nowicjuszy określając trudny poziom mianem ''Półmisek''.


== Historia ==
== Historia ==
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli ''Elite Beat Agents'' oraz ''Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2''.
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, owy protoplasta doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli ''Elite Beat Agents'' oraz ''Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2''.

== System "gwiazdkowy" ==
W owym muzycznym tasiemcu istnieje system oparty na gwiazdkach. W dużym skrócie - im więcej gwiazdek jest w danej kategorii, tym beatmapka jest trudniejsza.

=== Zmienne ===

* '''Wielkość kółek''' – im więcej gwiazdek, tym wszystkie obiekty na mapie są mniejsze, i co za tym idzie, trudniejsze do wycelowania.
* '''Precyzja''' – im więcej gwiazdek jest w tej kategorii, tym musisz upodobnić się do strzelca wyborowego i celnej trafiać rzeczy na mapie.
* '''Spadek HP''' – im więcej gwiazdek, tym każdy popełniony przez Ciebie błąd odbija się na twoim stanie życia. Jeżeli stracisz życie na mapce, przegrywasz i zaczynasz całość od początku, więc uważaj.
* '''Prędkość otoczk'''i – im więcej gwiazdek, tym otoczka na ślizgaczach idzie szybciej. Tutaj musisz liczyć na szybkość.
* '''Trudność''' – opisane poniżej.

=== Poziomy trudności (czyt. Trudność) ===

==== osu! ====

* '''Beginner''' (pol. Początkujący) – beatmapki łatwiejsze od tych z "Easy" w nazwie. Są oznaczone kolorem niebieskim. Idealne dla rozpoczęcia przygody w tym muzycznym szaleństwie.
* '''Easy''' (pol. Łatwy) – beatmapki od 0 do 1,99 gwiazdki. Podobnie jak te Początkujące, są oznaczone kolorem niebieskim.
* '''Normal''' (pol. Średni/Normalny) – beatmapki od 2 do 2,69 gwiazdki. Oznaczone są kolorem zielonym.
* '''Advanced''' (pol. Zaawansowany) – beatmapki trudniejsze od tych Normalnych, ale jednak łatwiejsze od tych Trudnych. Tak jak Normalne, są oznaczone na zielono.
* '''Hard''' (pol. Trudny) – beatmapki od 2,7 do 3,99 gwiazdki. Są oznaczone kolorem żółtym. Tutaj żarty się kończą, więc jeżeli nie wyrobisz sobie skilla, nawet nie zaczynaj grać w takie mapki.
* '''Hyper''' (po. Hiper) – beatmapki trudniejsze od tych Trudnych, jednak mimo wszystko łatwiejsze od tych Szalonych. Podobnie, jak w przypadku tych Trudnych, również są zaznaczone na żółto.
* '''Insane''' (pol. Szalony) – beatmapki od 4 do 5,29 gwiazdki. Są oznaczone kolorem pomarańczowym.
* '''Expert'''/'''Extra''' – beatmapki liczące sobie od 5,3 do 6,49 gwiazdki. Są oznaczone kolorem <s>zbliżonym do krwi</s> czerwonym.
* '''Expert+'''/'''Extreme''' – beatmapki liczące sobie powyżej 6,5 gwiazdki. Są one oznaczone od koloru fioletowego, przez granatowy, kończąc na czarnym. Przeznaczone wyłącznie dla profesjonalnych grajmerów lub dla masochistów lubiących torturować swoje palce.

==== osu!taiko ====

* '''Shokyuu''' – tryb eksluzywny dla trybu "taiko", łatwiejszy od Kantana. Jest on odpowiednikiem Nowicjusza.
* '''Kantan''' – odpowiednik Łatwego.
* '''Futsuu''' – odpowiednik Średniego.
* '''Muzukashii''' – odpowiednik Trudnego.
* '''Oni''' – odpowiednik Szaleńca.
* '''Inner Oni'''/'''Ura Oni''' – odpowiednik Eksperta.
* '''Hell Oni''' – odpowiednik Ekstremum.

==== osu!catch ====

* '''Cup''' (pol. Filiżanka) – odpowiednik Żółtodzioba/Łatwego.
* '''Salad''' (pol. Sałatka) – odpowiednik Normika.
* '''Platter''' (pol. Półmisek) – odpowiednik Trudnego.
* '''Rain''' (pol. Deszcz) – odpowiednik Obłąkanego.
* '''Overdose''' (pol. Nadmiar) – odpowiednik Specjalisty.
* '''Deluge''' (pol. Potop) – odpowiednik Ekstremalnego poziomu trudności. Nie bez powodu nazywany jest w taki sposób, więc jeżeli nie masz silniczka w miejscu, gdzie Słońce nie raczy dochodzić, możesz pożegnać się ze swoim życiem.

==== osu!mania ====

* '''Easy'''
* '''Normal'''
* '''Hard'''
* '''Insane'''
* '''Expert'''


== Ważne osobistości osu! ==
== Ważne osobistości osu! ==
Linia 71: Linia 22:
* '''''chocomint''''' – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki twojej starej]].
* '''''chocomint''''' – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie [[Syn koleżanki twojej starej|syna koleżanki twojej starej]].
* '''''Musty''''' – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę.
* '''''Musty''''' – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę.
* '''Mateusz Wilk''' (szerzej znany jako '''''Wilchq''''')mieszkający w cieszącym się krystalicznie czystym powietrzem [[Kraków|Smogowie]], jeden z nielicznych Polaków, który nieironicznie gra w osu!.
* '''''Wilchq''''' – jedyny Polak, który nieironicznie gra w osu!.
*'''Bartłomiej Wilk''' (znany jako '''''WubWoofWolf''''') – rodzimy gracz tegoż muzycznego tasiemca, który w końcu odszedł na zasłużoną emeryturę.
*'''Szymon Maliszewski''' (znany jako '''''maliszewski''''')
*'''''gnahus'''''


== Noob w osu! ==
== Noob w osu! ==
Linia 84: Linia 32:
* Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”.
* Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”.
* Nie wie, jak zmienić skina.
* Nie wie, jak zmienić skina.
* Cieszy się gdy wygra tutorial.
* Zaprasza losowych ludzi do gier.
* Nie ma tutoriala.
* Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer.
* Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer.
* Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek.
* Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek<ref>A nawet jak jakąś ukończy, zwykle dostaje F lub D. Wynik C wywołuje reakcję podobną do bomby wodorowej</ref>.
*Nawet, jeżeli uda się jemu ukończyć prostą beatmapę, to i tak uzyskuje on rezultat na poziomie oceny F albo D (chyba, że ma szczęście, to być może nawet i na C).


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
Linia 94: Linia 40:
* [[Touhou Project]]
* [[Touhou Project]]


{{Przypisy}}
{{Gry komputerowe}}
{{Gry komputerowe}}
[[Kategoria:Gry komputerowe]]
[[Kategoria:Gry komputerowe]]

Aktualna wersja na dzień 22:51, 16 maj 2024

Darmowa gra rytmiczna – rytm jest tylko o klik stąd!

Hasło reklamowe witające świeżych w cudownym świecie kółek i półnagich kobiet.

osu! – rytmiczna gra komputerowa, polegająca na klikaniu kółek w rytm muzyki. Przedstawia się jako darmowa, jednak po każdej jednej rozgrywce jest potrzebna całkiem nowa myszka/tablet, a, w zależności od liczby prób i nerwów gracza, także nowy komputer.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Podobnie jak wiele innych tytułów z tej branży, osu! posiada swoje oryginalne tryby rozgrywki, których jest cztery. Tryby te to:

  • osu! – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki.
  • osu!taiko – tryb zapożyczony z serii gier Taiko no Tatsujin. Celem tegoż trybu jest nawalanie przyciskami, imitując grę na japońskim bębnie taiko.
  • osu!catch – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom.
  • osu!mania – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy.

System gwiazdkowy[edytuj • edytuj kod]

To system oceniania beatmapek w osu! na podstawie trudności. Często doprowadza noobów do szału, gdy po pięciu gocinach kulde cielpienia dostają tylko jedną waloną gwiazdkę no. W zależności od liczby gwiazdek przypisywany jest też poziom trudności typu Easy, Normal, Hard, et cetera. Każdy tryb posiada osobne nazwy trudności, których jedynym zastosowaniem jest dezorientowanie nowicjuszy określając trudny poziom mianem Półmisek.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Gra została stworzona w roku 2007 przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na Nintendo DS, Osu! Tatakae! Ouendan. Co więcej, owy protoplasta doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli Elite Beat Agents oraz Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2.

Ważne osobistości osu![edytuj • edytuj kod]

  • Dean Herbert (szerzej znany jako peppy) – twórca gry, lubi klikać.
  • mrekk – najlepszy grajmer standardowego trybu osu! pochodzący z kangurzyska. Na World Cupie 2023 niby spuścił łomot Polakom, ale nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało.
  • chocomint – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie syna koleżanki twojej starej.
  • Musty – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę.
  • Wilchq – jedyny Polak, który nieironicznie gra w osu!.

Noob w osu![edytuj • edytuj kod]

  • Nie wie, jak zmienić tryb z latających owocków.
  • Pyta się, jak mieć żółty kolorek.
  • Nie wie, czym są PP.
  • Tak samo nie, czym są takie terminy, jak HR, HD, DT, NC, FL, itp.
  • Myśli, że Cookiezi umie zrobić Centipede.
  • Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”.
  • Nie wie, jak zmienić skina.
  • Cieszy się gdy wygra tutorial.
  • Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer.
  • Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek[1].

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. A nawet jak jakąś ukończy, zwykle dostaje F lub D. Wynik C wywołuje reakcję podobną do bomby wodorowej