Autobusy w Zielonej Górze

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 02:00, 25 cze 2023 autorstwa Kajoh (dyskusja • edycje) (nowy artykuł o MZK w Zielonej Górze (autobusy w mieście))
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)

Autobusy w Zielonej Górze - (nie)zorganizowana komunikacja publiczna działająca na terenie wsi wielkiej Zielona Góra. Jest szansa, że gdy wsiądziesz w Janach to wysiądziesz w Drzonkowie (czyli nadal w niebycie). Jest też szansa, że nie wsiądziesz, bo najbliższy autobus jest za 21470 minut, ewentualnie stoi i czeka we Wrocławiu. W przeciwieństwie do komunikacji w Gorzowie, nie zarejestrowano tutaj żadnego wykolejenia.

Linie dzienne

  • 0 - Botaniczna - Wrocławska, a czasem jednak nie. W tym tworze zwanym również MZK numeracja linii zaczyna się od zera. Wbrew pozorom linia ta jeździ całkiem często (dwa kursy w roku). Podobnie jak na wielu innych, nigdy nie możesz być pewny, czy zawiezie cię tam gdzie tego chcesz i czy aby na pewno nie wylądujesz na drugim końcu miasta przez zjazd do zajezdni albo wywóz na strefę ekonomiczną w Kisielinie. Jeśli jednak jakimś cudem trafisz na nią na przystanku to zwykle jest zatłoczona.
  • 1 - Chynów - Jędrzychów. Dojazd na Jędrzychów tylko dla osób, które nie boją się skutków ubocznych. Niekiedy jeździ z miejscowości wioski sołectwa Jany i przez strefę ekonomiczną na spalonym lesie. Jeździ stadami (długa + krótka), bo ma tyle wariantów, że nawet MZK nie jest w stanie tego wyliczyć.
  • 2 - Jędrzychów - Naftowa - Linia z potencjałem okrutnie zmarnowanym. Wariantów więcej niż autobusów, które ją obsługują. Do Przylepu jeździ jak ma dobry humor (jeśli lubisz wstawanie o 5 rano to być może ją zobaczysz przez okno na przystanku). W innych przypadkach skraca sobie kurs do zajezdni lub na Naftową. Bo tak.
  • 5 - ps. "Tłok" - Os. Czarkowo - Os. Leśne - Linia, która gdy była dobra i rozwoziła ludzi do szkół i pracy, została zmieniona na taką, która nagle skręca i wywozi gdzieś. W skrócie linia dojazdowo-przesiadkowa. Jako jedyna obsługuje spore osiedle Zastalowskie (szkolne 4 i 10 zlikwidowano), a kursy na niej wykonują wyłącznie autobusy bezprzegubowe. Przepis na brak miejsca i powietrza do oddychania w autobusie.
  • 6 - Braniborska - Zajezdnia - I znowu zajezdnia. Tam mieszkają tylko autobusy, a przepustowość jest tam większa niż w tramwaju na Biskupin. Istnieją legendy, że ktoś wykorzystuje tę linię do przejazdów. Głównie wozi jednak wysokoprocentową mieszankę azotu z tlenem. Z jakiegoś powodu pchany jest na nią najnowszy tabor.
  • 8 - Os. Śląskie - Zawadzkiego - Linia wschód - zachód. Przepełniona, dostarcza niezapomnianych wrażeń zapachowych. Według MZK idealnym remedium na zatłoczoną linię była zmiana taktu z 10 na 15 minut. Czy wyszło? Odpowiedzcie sobie sami.
  • 9 - Os. Czarkowo - Jędrzychów - Nie dość, że wozi pasażerów na Jędrzychów, to czasem nawet i dalej. Ważna linia szkolna, ale tak ważna, że kursuje raz na kilka lat. Kolejna ofiara cięć MZK po 2021 roku.
  • 10 - Drzonków - Wyczółkowskiego - Niby gdzieś jeździ, ale nie wiem gdzie. Jak większość linii kończy kursy ok. godziny 19 (jest już po dobranocce i można iść spać).
  • 12 - Lechitów - Wyczółkowskiego - Linia łącząca osiedle domkowe z innym osiedlem domkowym w innej części miasta. Nie dojedziesz w żadne konkretne miejsce - używasz tylko jeśli wiesz, że pojedzie coś w co możesz się przesiąść).
  • 14 - Os. Śląskie - Zawadzkiego - Niby "8", a jednak nie. Jedno z niewielu sensownych (i w miarę często kursujących) połączeń MZK. Cierpi na przypadłość "5" (krótkie autobusy), ale omija ścisłe centrum miasta.
  • 17 - Francuska - Herberta - Dziwny twór z przystankiem końcowym na żądanie. Trasa tej linii zmienia się tak często, że nie jestem pewien czy po wejściu do autobusu ten nagle nie wywiezie cię gdzieś indziej. Poprzednio zapewniała dojazd do szkoły mieszkańcom Chynowa, teraz nie służy niczemu.
  • 19 - Łężyca - Os. Śląskie - Wariantów więcej niż grzybów po deszczu. Zwykle spotkasz na niej przegubowca wypchanego po dach przemiałem uczniów, studentów i pechowców, którym zachciało zrobić się przerwę od dojazdów autem do pracy. Do Łężycy dojeżdża tylko z nazwy.
  • 20 - Przylep działki / Przylep Lotnisko / Przylep / Przylep / Przylep - Dworzec Główny - Bardzo potrzebna linia, która praktycznie nie kursuje. Jest idealnie rozsynchronizowana jeśli chcesz się na nią przesiąść z pociągu Regio lub innego autobusu MZK. No i oczywiście, ma mnóstwo przylepowych wariantów (z jazdą prosto na zajezdnię wliczając).
  • 21 - Jany - Dworzec Główny - Dojazdówka w godzinach, w których łaska linii "1" nie spadnie na mieszkańców oddalonych od centrum sołectw.
  • 22 - Chynów - Dworzec Główny - Linia jadąca tak na okrętkę jak to tylko się da. Jej głównym zadaniem jest obsługa mieszkańców os. Kolorowego, którzy wolą wycieczki piesze z pętli "1" niż objazd przez Krępę.
  • 25 - Droszków - Dworzec Główny - Jedyna linia, która wyjeżdża poza granice miasta.
  • 26 - Wyczółkowskiego - Nowy Kisielin - Jeździ rzadko, ale jeśli już jeździ to jest zatłoczona. Dojazdówka do strefy ekonomicznej na Nowym Kisielinie oraz "intercampus", czyli połączenie Campusu A (dawna Politechnika Zielonogórska) z Campusem B Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • 27 - Wyspiańskiego - Ochla i dalej - Wielowersjowa linia (podobno tylko trzy warianty, ale jednak nie, bo sześć lub osiem). Czasem pojedzie tu, czasem tam. Nie jeździ zbyt często i jest jedynym połączeniem z Ochli.
  • 29 - Os. Czarkowo - Os. Czarkowo - Zaczyna się i kończy w punkcie wyjścia. Jedyna linia okólna w mieście. Wozi spragnionych zakupów, w jedynej galerii handlowej, mieszkańców sporego osiedla. Dla funu jeździ wyłącznie w ciągu roku szkolnego w dni szkolne.
  • 30 - Drzonków - Dworzec Główny - Tak jak "27" ma tyle wersji, że nie sposób doliczyć się gdzie co i kiedy dojeżdża.
  • 38, 39 - Linie szkolne
  • 44 - Wyspiańskiego - Jędrzychów - Linia na tyle odważna, aby odwiedzać zapomniane przez eMZetKa Os. Kwiatowe.

Linie wieczorne i poranne

Ciężko jest je nazwać liniami nocnymi - kursy robią pomiędzy 23 i północą oraz od 3 do 5 rano.

  • N1 - Zawadzkiego - Dworzec Główny - Czyli "8" wracająca sobie po cichu do dworca o 23. Gdyby nadal była "8" nikt by niczego nie zauważył.
  • N2 - Os. Czarkowo - Os. Śląskie - Dwa kursy dla najodważniejszych, najwytrzymalszych studentów, którzy spragnieni zaznania godziny spania przed zajęciami chcą wrócić do domu. Nocna "19".
  • N3 - Botaniczna - Os. Śląskie - Dwa (w porywach nawet trzy!) kursy. Przy odrobinie szczęścia wrócisz/dojedziesz nią na nocny pociąg - nocne "0".

Tabor

Jeden z niewielu plusów komunikacji w Zielonej Górze. Najstarsze wozy mają 12 lat, wszystkie są niskopodłogowe, a aż 2/3 jest elektrycznych. Szkoda, że nikt nie chce ich prowadzić i większość stoi w zajezdni zamiast wozić pasażerów.

Tabor
Nazwa Napęd Długość (m) Sztuk Data produkcji Obsługiwane linie
Mercedes Conecto LF Nożny, kopcący 12 10 2011 Rezerwa lub "25" do Droszkowa
Mercedes Conecto G Nożny, ręczny, kopcący 18 20 2017 0,1,8,19
Ursus C12LFE Niekopcący 12 43 2018 Wszystko co się nawinie
Solaris Urbino 12 Electric Niekopcący, pchają pasażerowie 12 8 2023 Różniasto
Mercedes eCitaro Niekopcący 18 4 2023 0,1,8,19