Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (literówka)
Znacznik: edytor źródłowy
M (red.)
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' - karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwiająca także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[Parking|parkingi]], [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]].
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' - karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[Parking|parkingi]], [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]].


== Powody wprowadzenia karty ==
== Powody wprowadzenia karty ==
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]].
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie''
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły ''Karty Miejskie''.
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług.
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy "kasować" przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało)
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
* Jakieś wyższe cele typu "dobro pasażerów", w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.


== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu ==
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu ==
Wprowadzenie kraty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[Autobus|autobusach]] i [[Tramwaj|tramwajach]]<ref>Oraz w [[Tychy|Tyskich]] [[trolejbus|trolejbusach]]</ref> dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[Autobus|autobusach]] i [[Tramwaj|tramwajach]]<ref>Oraz w [[Tychy|tyskich]] [[trolejbus|trolejbusach]]</ref> dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
* '''duży kasownik''' - umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i, okazjonalnie, papierowych
* '''duży kasownik''' umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
* '''płaski kasownik''' - umożliwia "kasowanie" włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka
* '''płaski kasownik''' umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
* '''stary kasownik''' - umożliwia kasowanie biletów papierowych
* '''stary kasownik''' umożliwia kasowanie biletów papierowych;
* '''zepsuty kasownik''' - nakłania do skorzystania z jazdy na gapę
* '''zepsuty kasownik''' nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
* '''zablokowany kasownik''' - straszy perspektywą pojawienia się kanara
* '''zablokowany kasownik''' straszy perspektywą pojawienia się kanara.


Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
Linia 21: Linia 21:
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.'''
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.'''


Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność "kasowania" (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się "kasować" kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego "kasowania" wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie "kasować".
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego „kasowania” wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie „kasować”.


W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
* '''taryfa odległościowa''' - płaci się za liczbę kilometrów (wg. tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania - nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
* '''Taryfa odległościowa''' płaci się za liczbę kilometrów (wg. tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
* '''taryfa stefowo-czasowa''' - bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który, zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy)... Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
* '''Taryfa stefowo-czasowa''' bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
* '''taryfa ekonomiczna''' - "na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat"
* '''Taryfa ekonomiczna''' ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.''


Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]].
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]].
Linia 33: Linia 33:


{{komunikacja}}
{{komunikacja}}

[[Kategoria:Komunikacja miejska]]

Wersja z 12:18, 3 wrz 2017

Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem - karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.

Powody wprowadzenia karty

  • Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły Karty Miejskie.
  • Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za miejsce na cmentarzu wiele różnych usług.
  • Chęć ustanowienia rekordu świata Polski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej.
  • Chęć szpiegowania pasażerów monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
  • Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.

Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu

Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:

  • duży kasownik – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
  • płaski kasownik – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
  • stary kasownik – umożliwia kasowanie biletów papierowych;
  • zepsuty kasownik – nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
  • zablokowany kasownik – straszy perspektywą pojawienia się kanara.

Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.

UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.

Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego „kasowania” wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie „kasować”.

W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:

  • Taryfa odległościowa – płaci się za liczbę kilometrów (wg. tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
  • Taryfa stefowo-czasowa – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
  • Taryfa ekonomicznana tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.

Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie.

Przypisy


Szablon:Komunikacja