Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami
(→Co warto wiedzieć: karty perforowane) Znacznik: edytor źródłowy |
Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
== Co warto wiedzieć == |
== Co warto wiedzieć == |
||
*Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych! |
*Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]! |
||
*Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką <ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]]. |
*Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką <ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]]. |
||
*Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem. |
*Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem. |
Wersja z 14:29, 5 lip 2016
Łódź, kurwa!
- Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego
Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939-1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) - stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat jest największym dworcem w Łodzi.
Historia
Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, ponieważ miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem.
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3] 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną. Ale nie stanowiło to większego problemu. Większy problem stanowiło to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].
W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.
W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.
W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.
Co warto wiedzieć
- Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
- Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką [6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
- Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
- W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
- Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.