Düwag N8C: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M Znacznik: edytor źródłowy |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[Plik:Duewag M8C Bielefeld-081004.jpg|250px|thumb|M8C z Bielefield jeszcze nieświadome tego, co je spotka w Łodzi]] |
[[Plik:Duewag M8C Bielefeld-081004.jpg|250px|thumb|M8C z Bielefield jeszcze nieświadome tego, co je spotka w Łodzi]] |
||
[[Plik:Düwag M8CN 14 Łódź Kaliska.jpg|250px|thumb|Bulwiaste M8C z Łodzi straszy przechodniów swoim wyglądem]] |
[[Plik:Düwag M8CN 14 Łódź Kaliska.jpg|250px|thumb|Bulwiaste M8C z Łodzi straszy przechodniów swoim wyglądem]] |
||
'''Düwag N8C''' – [[tramwaj]] produkowany przez [[Niemcy|szwabską]] firmę [[Düwag]] od [[1978]] do [[1986]]. |
'''Düwag N8C''' – [[tramwaj]] produkowany przez [[Niemcy|szwabską]] firmę [[Düwag]] od [[1978]] do [[1986]]. Jest biedniejszą wersją tramwaju [[MAN N8S]], bez członu niskopodłogowego. Wersję ze ściśniętymi bliżej siebie kołami oznaczono '''M8C'''. |
||
== Konstrukcja == |
== Konstrukcja == |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== N8C w Danzig == |
== N8C w Danzig == |
||
Pewnego razu [[Dortmund]] postanowił się pozbyć swoich złomiastych N8C i zastąpić je czymś bardziej godnym miasta [[Europa|europejskiego]]. [[Gdańsk|Gdańszczanie]] natychmiast zwęszyli okazję i w [[2007]] roku wykupili od Niemców |
Pewnego razu [[Dortmund]] postanowił się pozbyć swoich złomiastych N8C i zastąpić je czymś bardziej godnym miasta [[Europa|europejskiego]]. [[Gdańsk|Gdańszczanie]] natychmiast zwęszyli okazję i w [[2007]] roku wykupili od Niemców wszystkie 46 tramwajów za 40 000 euro sztuka<ref>Dla porównania nowy [[Pesa Swing|Swing]] kosztuje coś koło 2 mln euro za sztukę</ref>. Potem jeszcze za [[Pies domowy|psie]] pieniądze dokupili 14 złomów z Kassel. |
||
W [[2008]] gdańscy tramwajarze postanowili nieco oszpecić swoje N8C i ogłosili przetarg na modernizację. Rzecz jasna najtańszą ofertę złożył [[Modertrans]] i tak właśnie powstał [[Moderus Beta]]. Wywalono środkowy człon i zamiast niego wstawiono część niskopodłogową z dodatkowymi drzwiami, żeby babcie tramwajowe nie czuły się dyskryminowane. Dorobiono paskudne czoła, monitoring, klimę (ale tylko dla [[Motorniczy|motorniczego]]) i oklejono wszystko kilkoma warstwami plastiku. |
W [[2008]] gdańscy tramwajarze postanowili nieco oszpecić swoje N8C i ogłosili przetarg na modernizację. Rzecz jasna najtańszą ofertę złożył [[Modertrans]] i tak właśnie powstał [[Moderus Beta]]. Wywalono środkowy człon i zamiast niego wstawiono część niskopodłogową z dodatkowymi drzwiami, żeby babcie tramwajowe nie czuły się dyskryminowane. Dorobiono paskudne czoła, monitoring, klimę (ale tylko dla [[Motorniczy|motorniczego]]) i oklejono wszystko kilkoma warstwami plastiku. |
||
W [[Elbląg|Elbing]] można spotkać tramwaje bardzo podobne do gdańskich N8C (rzecz jasna wąskotorowe). |
|||
== M8C w Elbing == |
|||
== M8C w Litzmannstadt == |
== M8C w Litzmannstadt == |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
W [[2015]] roku [[Łódź|łodziacy]] postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki MPK Łódź znanym z bulwiastości swoich [[Konstal 805Na|tworów]]. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie, wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy i ''podobno'' zmieniono coś w elektryce. Co ciekawe, każda taka modernizacja kosztuje około 1,5 mln zł, czyli parę razy więcej niż sam tramwaj. |
W [[2015]] roku [[Łódź|łodziacy]] postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki MPK Łódź znanym z bulwiastości swoich [[Konstal 805Na|tworów]]. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie, wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy i ''podobno'' zmieniono coś w elektryce. Co ciekawe, każda taka modernizacja kosztuje około 1,5 mln zł, czyli parę razy więcej niż sam tramwaj. |
||
⚫ | |||
{{Ciężarówki}} |
|||
{{Komunikacja Trójmiasto}} |
|||
{{Komunikacja Łódź}} |
|||
⚫ |
Wersja z 16:56, 13 sie 2017
Düwag N8C – tramwaj produkowany przez szwabską firmę Düwag od 1978 do 1986. Jest biedniejszą wersją tramwaju MAN N8S, bez członu niskopodłogowego. Wersję ze ściśniętymi bliżej siebie kołami oznaczono M8C.
Konstrukcja
N8C wyróżnia się na tle dzieł polskiej myśli technicznej obecnością drzwi po obu stronach, a także dwoma kabinami motorniczego. Wynika to z faktu, że Niemcy nie mieli co zrobić z kasą i postanowili wstawić dwa razy więcej drzwi bo możemy. Tramwaj składa się z trzech członów połączonych przegubami bez harmonijki, co drastycznie redukuje jego muzykalność. W środkowym członie szwaby przyoszczędzili[1] i nie wstawili drzwi. N8C jest wysokopodłogowy, ale żeby ułatwić babciom tramwajowym wsiadanie, Niemcy dorobili fikuśny wysuwany schodek. W środku znajduje się supernowoczesny układ rozruchu na tyrystorach[2] i piasecznice do sypania przechodniów piaskiem po oczach.
N8C w Danzig
Pewnego razu Dortmund postanowił się pozbyć swoich złomiastych N8C i zastąpić je czymś bardziej godnym miasta europejskiego. Gdańszczanie natychmiast zwęszyli okazję i w 2007 roku wykupili od Niemców wszystkie 46 tramwajów za 40 000 euro sztuka[3]. Potem jeszcze za psie pieniądze dokupili 14 złomów z Kassel.
W 2008 gdańscy tramwajarze postanowili nieco oszpecić swoje N8C i ogłosili przetarg na modernizację. Rzecz jasna najtańszą ofertę złożył Modertrans i tak właśnie powstał Moderus Beta. Wywalono środkowy człon i zamiast niego wstawiono część niskopodłogową z dodatkowymi drzwiami, żeby babcie tramwajowe nie czuły się dyskryminowane. Dorobiono paskudne czoła, monitoring, klimę (ale tylko dla motorniczego) i oklejono wszystko kilkoma warstwami plastiku.
W Elbing można spotkać tramwaje bardzo podobne do gdańskich N8C (rzecz jasna wąskotorowe).
M8C w Litzmannstadt
MPK Łódź nie chciało być gorsze od Gdańska i w 2013 roku kupiło 14 tramwajów M8C z Bielefield – jakież to szczęście, że w Niemczech też są sieci tramwajowe z torem metrowym, inaczej MPK jeździłoby osiemsetpiątkami do końca świata. Od razu puszczono nowe[4] wagony na remontowaną trasę W-Z.
W 2015 roku łodziacy postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki MPK Łódź znanym z bulwiastości swoich tworów. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie, wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy i podobno zmieniono coś w elektryce. Co ciekawe, każda taka modernizacja kosztuje około 1,5 mln zł, czyli parę razy więcej niż sam tramwaj.