TEM2: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 9: Linia 9:


=== W Polsce ===
=== W Polsce ===
Ponieważ buraki z [[Fablok]]u nie chciały produkować stonek na ruski rozstaw, [[Edward Gierek|tow. Edward]] dostał obiecującą ofertę od [[Leonid Breżniew|tow. Leonida]] ''Kup 17 Gagarinów, a 6 Walentyn<ref>Ksywa lokomotywy nadana przez ruskich [[Miłośnicy kolei|mikoli]]</ref> dostaniesz gratis''. Nie dość, że jeszcze się zgodził na 4-krotność tej oferty, to poprosił jeszcze o 416 sztuk na tor normalny, [[bo tak]]. Z taką ilością zamówień zakład w Briańsku nie wyrabiał, więc uruchomili drugą linię w Ługańsku, gdzie dokładali jeszcze część podzespołów od Gagara. I tak w latach 1974 - 1980 do [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|Polski Ludowej]] zajechało 430 Tamar.
Ponieważ buraki z [[Fablok]]u nie chciały produkować stonek na ruski rozstaw, [[Edward Gierek|tow. Edward]] dostał obiecującą ofertę od [[Leonid Breżniew|tow. Leonida]] ''Kup 17 Gagarinów, a 6 Walentyn<ref>Ksywa lokomotywy nadana przez ruskich [[Miłośnicy kolei|mikoli]]</ref> dostaniesz gratis''. Nie dość, że jeszcze się zgodził na 4-krotność tej oferty, to poprosił jeszcze o 416 sztuk na tor normalny, [[bo tak]]. Z taką ilością zamówień zakład w Briańsku nie wyrabiał, więc uruchomili drugą linię w Ługańsku, gdzie dokładali jeszcze część podzespołów od Gagara. I tak w latach 1974 1980 do [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|Polski Ludowej]] zajechało 430 Tamar.


== Występowanie ==
== Występowanie ==
W przypadku Tamar reklamujących PKP, spotykane są głównie na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie przetaczają wagony od [[ST44|Gagarinów]], oraz u [[PKP Cargo|Karguli]], gdzie jeżdżą tam, gdzie stonka wysiada. Parę prywaciarzy też je posiada, wykorzystywane są głównie do wyciągania węglarek do elektrociepłowni<ref>Patrz EC-4 na [[Widzew (Łódź)|Widzewie]]</ref> czy wagonów z materiałem sypkim do punktu zrzutu.
W przypadku Tamar reklamujących PKP, spotykane są głównie na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie przetaczają wagony od [[ST44|Gagarinów]], oraz u [[PKP Cargo|Karguli]], gdzie jeżdżą tam, gdzie stonka wysiada. Parę prywaciarzy też je posiada, wykorzystywane są głównie do wyciągania węglarek do elektrociepłowni<ref>Patrz EC-4 na [[Widzew (Łódź)|Widzewie]]</ref> czy wagonów z materiałem sypkim do punktu zrzutu.


== Typy loków<ref>http://m.inforail.pl/lokomotywy-spalinowe-z-brianska_more_62318.html</ref> ==
== Typy loków<ref>[http://m.inforail.pl/lokomotywy-spalinowe-z-brianska_more_62318.html]</ref> ==
* '''TEM1''' - bezpośrednia poprzedniczka Tamary, rodem z Sajuza na licencji ''juchtniętej'' z [[USA|Juesej]], z lokomotywy Alco RSD1. Główne różnice - silnik 2D50 (w TEM2 PD1M) i gorsze prądnice.
* '''TEM1''' bezpośrednia poprzedniczka Tamary, rodem z Sajuza na licencji ''juchtniętej'' z [[USA|Juesej]], z lokomotywy Alco RSD1. Główne różnice silnik 2D50 (w TEM2 PD1M) i gorsze prądnice. Te występują jedynie na Wschodzie.
* '''TEM18''' - następca Tamary i wygląda jak Tamara, bo to Tamara i właściwie tyle. Wsadzono jej silnik lepszy 1PD1A i znów lepsze prądnice. Nie wyróżnia się niczym szczególnym.
* '''TEM18''' następca Tamary i wygląda jak Tamara, bo to Tamara i właściwie tyle. Wsadzono jej silnik lepszy 1PD1A i znów lepsze prądnice. Nie wyróżnia się niczym szczególnym. Co ciekawe, występują w Polsce.
* '''TEM21''' - najmocniejszy następca Tamary, wygląda jak Tamara, wsadzony ma silnik naprawdę super star o mocy 1103 kW i nową kabinę. W przeciwieństwie do TEM18 może ciągnąć większe towary.
* '''TEM21''' najmocniejszy następca Tamary, wygląda jak Tamara, wsadzony ma silnik naprawdę super star o mocy 1103 kW i nową kabinę. W przeciwieństwie do TEM18 może ciągnąć większe towary.


== Moderny ==
== Moderny ==
[[Plik:16D-002.jpg|thumb|200px|''Tamara'' w wersji ''<del>Trupo</del> Turbo'']]
[[Plik:16D-002.jpg|thumb|200px|''Tamara'' w wersji ''<del>Trupo</del> Turbo'']]
* '''15D/16D, na PKP ST48''' – tzw. ''Tamara Turbo'', dzieło dumnych modernizatorów z [[Newag]]u. Wskutek wymiany całego pudła oraz wywalenia ruskiego czterosuwa i zastąpienia go [[Stany Zjednoczone Ameryki|hamburgerowym]] zamiennikiem straciła zdolności manewrowe<ref>Przy próbie przestawienia wagonu zapierdala niczym [[Szatan|bies]], a zatrzymuje się dopiero w połowie drogi między jedną stacją a drugą</ref>. Ma dokładnie takie same pudło jak Kiosk<ref>Z taką samą chujową widocznością</ref> i może się pochwalić systemem sterowania [[Nintendo Entertainment System|NES]]<ref>A - przyspieszasz, B - zwalniasz, Start - załączasz silnik, a Selectem włączasz inne opcje, które wybierasz wciskając krzyżaka</ref>, przez co dostaje świra, jak maszynista z nudów odpali [[Super Mario Bros.|Mariana]].
* '''15D/16D, na PKP ST48''' – tzw. ''Tamara Turbo'', dzieło dumnych modernizatorów z [[Newag]]u. Wskutek wymiany całego pudła oraz wywalenia ruskiego czterosuwa i zastąpienia go [[Stany Zjednoczone Ameryki|hamburgerowym]] zamiennikiem straciła zdolności manewrowe<ref>Przy próbie przestawienia wagonu zap{{Cenzura3}}ala niczym [[Szatan|bies]], a zatrzymuje się dopiero w połowie drogi między jedną stacją a drugą</ref>. Ma dokładnie takie same pudło jak Kiosk<ref>Z taką samą ch{{Cenzura3}}ową widocznością</ref> i może się pochwalić systemem sterowania [[Nintendo Entertainment System|NES]]<ref>A przyspieszasz, B zwalniasz, Start załączasz silnik, a Selectem włączasz inne opcje, które wybierasz wciskając krzyżaka</ref>, przez co dostaje świra, jak maszynista z nudów odpali [[Super Mario Bros.|Mariana]].
* '''19D''' - sztuk 1, z rodziny '''Trupo Tamara''', dzieło dumnych konstruktorów z firmy [[PESA|Pojazdy eksperymentalne szczególnie awaryjne]]. Wymieniono wszystko poza wózkami i prądnicami i wstawiono "engine" rodem z Gamy, spełniając normy Euro IIIB. Mimo ogromnego dofinansowania projektu dotąd nie znalazł się na nią chętny<ref>http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pierwsza-zmodernizowana-lokomotywa-sm48-od-ips-i-pesy-81554.html</ref>.
* '''19D''' sztuk 1, z rodziny '''Trupo Tamara''', dzieło dumnych konstruktorów z firmy [[PESA|Pojazdy eksperymentalne szczególnie awaryjne]]. Wymieniono wszystko poza wózkami i prądnicami i wstawiono „engine” rodem z Gamy, spełniając normy Euro IIIB. Mimo ogromnego dofinansowania projektu dotąd nie znalazł się na nią chętny<ref>[http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pierwsza-zmodernizowana-lokomotywa-sm48-od-ips-i-pesy-81554.html]</ref>.


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 20:59, 4 mar 2018

Tamara w malowaniu Karguli
U Ruskich

TEM2 (pot. Tamara, na PKP SM48) – sawieckaja lokomotywa spalinowa, odpowiedź Wielkiego Brata na chrzanowską stonkę[1].

Historia[edytuj • edytuj kod]

Właśnie dlatego Nikita przyklepał projekt TEM2

Sama lokomotywa to dosyć długi efekt procesu zrzynkowego, bowiem jest dokładną kopią loka TEM1[2], która z kolei zrzyna z charkowskiej TE1, która to z kolei jest bezczelną kopią hamburgerowej RSD-1, którą Franklin podarował Józiowi dla poratowania Sajuza przed pewnym akwarelistą z Austrii. Ponieważ coraz więcej trzeba było przewozić, stare TEM1 już im nie wystarczały. Wskutek tego konstruktorzy z Briańska po długim procesie projektowym wspomaganym napojem na rozluźnienie poszli do Nikity z rysunkami "nowej" maszyny. Gdy tylko zobaczył co potrafi uciągnąć, przyklepał projekt i tak w 1960 r. Tamara zawojowała w Kraju Rad.

W Polsce[edytuj • edytuj kod]

Ponieważ buraki z Fabloku nie chciały produkować stonek na ruski rozstaw, tow. Edward dostał obiecującą ofertę od tow. Leonida Kup 17 Gagarinów, a 6 Walentyn[3] dostaniesz gratis. Nie dość, że jeszcze się zgodził na 4-krotność tej oferty, to poprosił jeszcze o 416 sztuk na tor normalny, bo tak. Z taką ilością zamówień zakład w Briańsku nie wyrabiał, więc uruchomili drugą linię w Ługańsku, gdzie dokładali jeszcze część podzespołów od Gagara. I tak w latach 1974 – 1980 do Polski Ludowej zajechało 430 Tamar.

Występowanie[edytuj • edytuj kod]

W przypadku Tamar reklamujących PKP, spotykane są głównie na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie przetaczają wagony od Gagarinów, oraz u Karguli, gdzie jeżdżą tam, gdzie stonka wysiada. Parę prywaciarzy też je posiada, wykorzystywane są głównie do wyciągania węglarek do elektrociepłowni[4] czy wagonów z materiałem sypkim do punktu zrzutu.

Typy loków[5][edytuj • edytuj kod]

  • TEM1 – bezpośrednia poprzedniczka Tamary, rodem z Sajuza na licencji juchtniętej z Juesej, z lokomotywy Alco RSD1. Główne różnice – silnik 2D50 (w TEM2 PD1M) i gorsze prądnice. Te występują jedynie na Wschodzie.
  • TEM18 – następca Tamary i wygląda jak Tamara, bo to Tamara i właściwie tyle. Wsadzono jej silnik lepszy 1PD1A i znów lepsze prądnice. Nie wyróżnia się niczym szczególnym. Co ciekawe, występują w Polsce.
  • TEM21 – najmocniejszy następca Tamary, wygląda jak Tamara, wsadzony ma silnik naprawdę super star o mocy 1103 kW i nową kabinę. W przeciwieństwie do TEM18 może ciągnąć większe towary.

Moderny[edytuj • edytuj kod]

Tamara w wersji Trupo Turbo
  • 15D/16D, na PKP ST48 – tzw. Tamara Turbo, dzieło dumnych modernizatorów z Newagu. Wskutek wymiany całego pudła oraz wywalenia ruskiego czterosuwa i zastąpienia go hamburgerowym zamiennikiem straciła zdolności manewrowe[6]. Ma dokładnie takie same pudło jak Kiosk[7] i może się pochwalić systemem sterowania NES[8], przez co dostaje świra, jak maszynista z nudów odpali Mariana.
  • 19D – sztuk 1, z rodziny Trupo Tamara, dzieło dumnych konstruktorów z firmy Pojazdy eksperymentalne szczególnie awaryjne. Wymieniono wszystko poza wózkami i prądnicami i wstawiono „engine” rodem z Gamy, spełniając normy Euro IIIB. Mimo ogromnego dofinansowania projektu dotąd nie znalazł się na nią chętny[9].

Przypisy

  1. Mimo, iż tłuczona nieco dłużej, bo od 1960 r.
  2. Z wyłączeniem agregatu i silnika
  3. Ksywa lokomotywy nadana przez ruskich mikoli
  4. Patrz EC-4 na Widzewie
  5. [1]
  6. Przy próbie przestawienia wagonu zapCenzura2.svgala niczym bies, a zatrzymuje się dopiero w połowie drogi między jedną stacją a drugą
  7. Z taką samą chCenzura2.svgową widocznością
  8. A – przyspieszasz, B – zwalniasz, Start – załączasz silnik, a Selectem włączasz inne opcje, które wybierasz wciskając krzyżaka
  9. [2]