Talerz (instrument): Różnice pomiędzy wersjami
M (dr.) Znacznik: edytor źródłowy |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Talerze mają ponadto różne urozmaicenia takie jak dziury, pokędzierzawienia, podoczepiane gwoździki, jednak jedynie ich właściciele słyszą jakiekolwiek różnice w ich brzmieniu. A i tak jeden na dwa tysiące [[akustyk]]ów potrafi przyzwoicie nagłośnić blachy. |
Talerze mają ponadto różne urozmaicenia takie jak dziury, pokędzierzawienia, podoczepiane gwoździki, jednak jedynie ich właściciele słyszą jakiekolwiek różnice w ich brzmieniu. A i tak jeden na dwa tysiące [[akustyk]]ów potrafi przyzwoicie nagłośnić blachy. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[podwójna stopa]] |
|||
* [[talerz]] |
|||
* [[tamburyn]] |
|||
* [[trójkąt (instrument)]] |
|||
* [[zestaw perkusyjny]] |
|||
{{stub|muz}} |
{{stub|muz}} |
Aktualna wersja na dzień 13:28, 22 lip 2021
Ten artykuł dotyczy instrumentu. Zobacz też talerz (naczynie). |
Talerz – instrument perkusyjny samobrzmiący (w wersji dla jajogłowych: idiofon niemelodyczny), który ze względu na swoje piękne, głębokie, harmonijne brzmienie znalazł zastosowanie w niemal każdym rodzaju muzyki.
Talerz wykonany jest z porcelany stopów różnych metali takich jak nikiel czy aluminium. W większości przypadków, wymaga specjalnej troski ze strony statywów i pałek perkusyjnych.
Rodzaje talerzy:[edytuj • edytuj kod]
- Żele – występują w muzyce orkiestrowej. Przy kopule mają uchwyty, dzięki którym przypominają pokrywki. Zawsze występują parami, wydają dźwięk jedynie podczas
kopulacjigwałtownego zbliżenia ich. - Hi-hat – odmiana żeli, kopulują jednak w pozycji 69. Napędzane nogą. Hmmm…
- Ride – do wybijania rytmu, szczególnie na kopułce. Co ciekawe, perkusiści-mańkuci umieszczają go po lewej stronie. Niektórzy twierdzą, że ride to tak naprawdę pojedynczy żel.
- Crash – druga podstawowa blacha, służy do akcentowania niezaakcentowanych akcentów. Mając hi-hat, ride'a i crasha możemy już bawić się w rock.
- Splash – delikatna blacha, która szczególnie lubi być łapana ręką tu i tam. Łatwo się jednak niszczy. Wbrew nazwie, nie daje splaszczaków perkusiście. Przeciwnie.
- China – przedstawiciel innej narodowości. Bezlitośnie wykorzystywany w metalu.
- Talerz zestawu elektronicznego – czarnuch. Z natury cichy, ale po podłączeniu do nagłośnienia dostaje kopa.
Talerze mają ponadto różne urozmaicenia takie jak dziury, pokędzierzawienia, podoczepiane gwoździki, jednak jedynie ich właściciele słyszą jakiekolwiek różnice w ich brzmieniu. A i tak jeden na dwa tysiące akustyków potrafi przyzwoicie nagłośnić blachy.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny muzyki. Jeśli wytrzymasz 10 minut w słuchawkach – rozbuduj go.