Nonsensopedia:Redakcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(przeniesione do Pomoc:Formatowanie)
M
 
(Nie pokazano 32 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Kanciapa nagłówek|Redakcja|-}}
{{Pomoc|[[Pomoc:Formatowanie|Formatowanie]]|Szukasz informacji o tym, jak formatować tekst w artykule?}}
{{spisnaprawo}}
Podstawowe zalecenia dotyczące redakcji artykułów na Nonsie. '''Zapoznaj się z nimi – zwiększy to szanse na przyjęcie twojego artykułu, a nam oszczędzisz mnóstwa pracy w poprawianiu go'''.
Poniżej znajdziesz podstawowe zalecenia i zasady dotyczące redakcji artykułów na Nonsensopedii. Redakcja jest drugim etapem, przez jaki przechodzą artykuły na Nonsensopedii, po [[Nonsensopedia:Moderacja|moderacji]]. Więcej informacji o poszczególnych aspektach redakcji znajdziesz w tych artykułach:
* '''[[Nonsensopedia:Budowa artykułu|Budowa artykułu]]''' – jak konstruować artykuły i w jakiej kolejności umieszczać w nich elementy.
* '''[[Nonsensopedia:Typografia|Typografia]]''' – półpauzy, wielokropki, cudzysłowy.
* '''[[Nonsensopedia:Kategoryzacja|Kategoryzacja]]''' – podstawowe zasady kategoryzacji i szablony kategorii.
* '''[[Nonsensopedia:Obsługa kategorii|Obsługa kategorii]]''' – szczegółowe zasady kategoryzacji w poszczególnych przestrzeniach.
* '''[[Nonsensopedia:Tworzenie linków|Tworzenie linków]]''' – gdzie i kiedy linkować.
* '''[[Nonsensopedia:Śmiało twórz przekierowania|Przekierowania]]''' – kiedy i po co stosować.
* '''[[Nonsensopedia:Ujednoznacznienia|Ujednoznacznienia]]''' – jak stosować i nazywać.
* '''[[Nonsensopedia:Zarządzanie treścią i portale|Zarządzanie treścią i portale]]''' – jak skutecznie ogarniać treści w ramach działu i serwować to czytelnikom


== Ogólne zalecenia ==
== Ogólne zalecenia ==
* Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
* Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
* Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko pół zdania – artykuły składające się z kilku słów są usuwane.
** Ale z drugiej strony nie owijaj w bawełnę – [[Nonsensopedia:Lanie wody|„nabijanie” słów i zdań]] nie jest u nas mile widziane.
* Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy '''pogrubienia''' (zalecane), ''kursywy'' (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub '''''pogrubionej kursywy''''' (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
** Istnieją jednak wyjątki – na przykład ''[[Zuo|ZUO]]'' z reguły piszemy dużymi literami.
* Zanim zapiszesz zmiany, przejrzyj '''podgląd'''. Rób to zawsze, sprawdzając, jak będzie wyglądała edycja, którą chcesz wprowadzić. Kontroluj, czy wszystko, co wprowadziłeś wygląda tak, jak tego oczekiwałeś.
* Kategoryzuj. Wymagamy, by każdy artykuł posiadał przynajmniej jedną kategorię, zgodną z tematem. Listę kategorii znajdziesz [[Specjalna:Kategorie|tu]].
{{kanciapa|[[Nonsensopedia:Tworzenie linków#Sekcja Zobacz też|szczegółowe zasady budowy sekcji ''Zobacz też'']]}}
* Jeśli artykuł dotyczy polskiej miejscowości, wstaw bezpośrednio nad kategoriami szablon {{s|lokalizacja}}. Zostanie on wypełniony automatycznie, co pozwoli na szybkie wstawienie zobaczteżów do artykułów o najbliższych miejscowościach ([[Pomoc:Gadżety#Mokosz|więcej informacji tutaj]]).
* W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{s|źródła}}. W artykule [[Wielka Brytania]] można np. wpisać: <code><nowiki>{{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}</nowiki></code>. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję ''Zobacz też'', właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
* Unikaj pisania zbyt długich wstępów. Cztery zdania to maksimum, resztę możesz umieścić w dalszych sekcjach.
* [[Nonsensopedia:Pisz na temat|Pisz na temat]] i unikaj [[Nonsensopedia:Bełkot|bełkotu]]. Nie wprowadzaj do tekstu wyrażeń, których późniejszy opis zajmuje kilkanaście kolejnych zdań, bo to przejaw odbiegania od tematu i zwykłego [[Nonsensopedia:Lanie wody|lania wody]].
* Nie pisz na siłę, jeśli nie masz pomysłu na treść, to nie próbuj się zmuszać do pisania. To nigdy nie kończy się dobrze.
* Podobnie unikaj [[Nonsensopedia:Celebrities|celebrities]], czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. [[Tadeusz Rydzyk]] czy [[Chuck Norris]]. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
* Jeśli nie jesteś pewn{{GENDER:|y|a}}, czy artykuł został zredagowany poprawnie, wstaw szablon {{s|popr}}/{{s|redakcja}} w zależności od tego, ile (Twoim zdaniem) jest do zrobienia pod kątem redakcyjnym.

== Język, ortografia, typografia ==
=== Zasady ===
* Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
* Nie stosuj [[emotikon]] w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
* Nie stosuj [[emotikon]] w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
* Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (''trzydziestu trzech [[emo]] szło przez las'', ale już ''124 [[Pokemon (osoba)|pokemony]] spacerowały brzegiem morza'').
* Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (''trzydziestu trzech [[emo]] szło przez las'', ale już ''124 [[Pokemon (osoba)|pokemony]] spacerowały brzegiem morza'').
* Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. ''w tej grze Twoim zadaniem jest…''). Nie dotyczy to oczywiście [[Poradnik:Strona główna|poradników]] – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (''naszym zadaniem jest…''), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: ''zadaniem gracza jest…'' lub ''gracze mają za zadanie…''
* Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. ''w tej grze Twoim zadaniem jest…''). Nie dotyczy to oczywiście [[Poradnik:Strona główna|poradników]] – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (''naszym zadaniem jest…''), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: ''zadaniem gracza jest…'' lub ''gracze mają za zadanie…''
* Unikaj pisania skrótami (''tj.'', ''jw.'' ''tzn.'', ''np.'', ''itd.'', ''itp.''; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.
* Unikaj pisania skrótami (''tj.'', ''jw.'', ''tzn.'', ''np.'', ''itd.'', ''itp.''; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.
* Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy '''pogrubienia''' (zalecane), ''kursywy'' (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub '''''pogrubionej kursywy''''' (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
** Istnieją jednak wyjątki – na przykład ''[[Zuo|ZUO]]'' z reguły piszemy dużymi literami.
* Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko dwa zdania – artykuły pisane telegraficznym skrótem są usuwane.
** Ale z drugiej strony nie owijaj w bawełnę – „nabijanie” słów i zdań nie jest u nas mile widziane.
* „Końcowe” sekcje, szablony i linki uporządkowujemy według schematu: zobacz też → linki zewnętrzne → {{s|przypisy}} → <code><nowiki>{{DEFAULTSORT}}</nowiki></code> → {{s|stub}} → szablon nawigacyjny → kategorie → linki do artykułu w innych wersjach językowych (interwiki).

== Znaki typograficzne ==
Ważne zalecenia dotyczą również typografii – czyli użycia znaków w tekście.

=== Cudzysłowy europejskie ===
Na Nonsensopedii używamy jedynie cudzysłowów europejskich, które niestety trudno wpisać na klawiaturze.
* „ do otwierania.
* ” do zamykania.
* Nie wolno używać " (nie myl z ”, różnica jest kolosalna). Są to cudzysłowy amerykańskie, tak, właśnie one znajdują się na twojej klawiaturze.
* Stosowanie podwójnych przecinków: ,, jako cudzysłowu otwierającego („) jest uznawane za najgorszą zbrodnię – każdy dokonujący tego amoralnego czynu zostanie rozstrzelany.
* Oba cudzysłowy europejskie („ i ”) znajdziesz w [[Pomoc:Edittools|ramce ze znakami specjalnymi]], znajdującej się na dole strony gdy edytujesz.
** Dodatkowo, w systemie Windows można uzyskać je korzystając ze skrótów klawiaturowych (przytrzymując lewy klawisz <code>Alt</code>): <code>Alt+0132</code> da cudzysłów otwierający („), zaś <code>Alt+0148</code> zamykający (”). W systemach linuksowych o polskim układzie klawiatury są to odpowiednio <code>Alt+B</code> i <code>Alt+V</code>.
* Przykład poprawnego zastosowania: „tekst”.
* '''Uwaga! Cudzysłowów używamy jedynie do cytowania pojedynczych słów i równoważników zdań!''' Do cytowania fragmentów składających się z co najmniej jednego zdania używamy ''tekstu pisanego kursywą''.
** Istnieje jednak wyjątek – gdy cytowany tekst sam w sobie cytuje inny tekst, ten podwójnie cytowany fragment zawsze wkładamy w cudzysłowy.

=== Półpauza ===
W wielu sytuacjach na Nonsensopedii należy użyć znaku półpauzy, który jest często mylony z dywizem – ten drugi bowiem standardowo znajdziemy na klawiaturze.
* Półpauza wygląda tak: –.
* '''Uwaga! Półpauza to nie to samo co dywiz!''' Dywiz wygląda tak: -. Porównaj to do znaku półpauzy: –. Widzisz różnicę?
* Również bardzo podobna do myślnika (zwanego także pauzą): —. Na Nonsensopedii myślnik nie jest jednak używany – zawsze zastępujemy go półpauzą.
* Używana zamiennie z dwukropkiem (:) – do rozwinięcia treści, wprowadzenia kontrapunktu, jako elipsa; tak jak właśnie została użyta w tym zdaniu.
* Używana również do zapisywania przedziałów liczbowych, wiekowych i roczników – wtedy nie używamy spacji wokół niej; na przykład: ''20–39''; a także do zapisu tras między miejscowościami; na przykład: ''Warszawa–Kraków''.
** Wyjątek – w zapisie przedziału dwóch roczników następujących jeden po drugim, zamiast półpauzy używamy ukośnika (/), w ten sposób: ''1992/1993'', ''2012/2013''.
* Nie rozpoczyna nowego zdania – dlatego '''pierwszy wyraz po półpauzie piszemy od małej litery''' (oczywiście tylko jeżeli żadna inna zasada nie wymaga od nas pisania go od litery wielkiej – wtedy pierwszeństwo ma litera wielka).

=== Dywiz ===
Dywiz jest często mylony z półpauzą, chociaż ma całkowicie inne zastosowanie.
* Stosowany jest do połączeń wyrazów. Oto przykłady: ''polsko-angielski'', ''biało-czerwony'', ''Bielsko-Biała''.
* Do połączeń wyrazów i liczb – na przykład: „746-wątkowy”.

=== Wielokropek ===
Zamiast trzech kropek: ..., na Nonsensopedii stosujemy pojedynczy znak wielokropka: …

Można go znaleźć w [[MediaWiki:Edittools|Edittools]], dostępnym w edytorze źródłowym po kliknięciu ''więcej'' obok pola ''opis zmian''. Da się go też wpisać na Windowsie przy pomocy kombinacji <code>Alt+0133</code> (przytrzymując <code>Alt</code> i wpisując kolejne cyfry), a na Linuksie <code>Alt+K</code>.

'''Uwaga''', wielokropka nie stosujemy w cytatach ze względu na czcionkę o stałej szerokości (<code>monospace</code>).

== Odmiany pisma ==
Fragmenty tekstu znajdujące się w artykule mogą być wyróżniane na wiele sposobów – poprzez zmianę wyglądu liter go tworzących.


=== Kursywa ===
=== Hierarchia standardów ===
Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł.
''Kursywa'' jest często błędnie zastępowana cudzysłowami, z powodu podobnego zastosowania.
* Tworzona jest poprzez wkładanie tekstu pomiędzy dwie pary apostrof: <code><nowiki>''</nowiki></code>.
* Stosowana jest w wielu sytuacjach:
** Do cytowania fragmentów zawierających co najmniej jedno zdanie (równoważniki zdań się jako zdania nie liczą). W przypadku gdy cytowany fragment sam cytuje inny fragment, ten drugi wkładamy w cudzysłowy.
*** Jeżeli cytowany fragment kończy się znakiem interpunkcyjnym innym niż pytajnik lub wykrzyknik, to należy go pominąć.
** Do zapisywania tytułów utworów i albumów muzycznych, wierszy, powieści, filmów, seriali, memów i innych (u)tworów; przetłumaczonych lub nie. Nazw zespołów, wykonawców oraz poetów jednak to nie dotyczy, ogólnie żadnych autorów ''kursywą'' nie piszemy.
** Jeżeli fragment został z jakiegoś powodu '''pogrubiony''' (patrz niżej), to ''kursywę'' na nim pomijamy – chyba że potrzebujemy dodatkowego wyróżnienia.


Jeżeli dana kwestia nie jest opisana w źródle wyższym według tej hierarchii, lub źródło to podaje sprzeczne informacje, przechodzimy na źródło niżej w hierarchii.
=== Pogrubienie ===
# [https://sjp.pwn.pl/ Słownik języka polskiego PWN], w tym:
Podstawowym sposobem wyróżniania tekstu jest jego '''pogrubienie'''.
# [https://sjp.pwn.pl/poradnia Poradnia językowa PWN].
* Tworzone poprzez wkładanie tekstu pomiędzy parę potrójnych apostrof: <code><nowiki>'''</nowiki></code>.
# [https://sjp.pwn.pl/korpus Korpus językowy PWN] i polskie encyklopedie.
* Stosowane jest dość powszechnie:
# Zasady [[wikipedia:pl:|polskiej Wikipedii]].
** Jako wyróżnienie tekstu.
# [[Nonsensopedia:Kanciapa|Zasady Nonsensopedii]].
** Do oznaczania pojęć definiowanych w danym artykule, sekcji lub punkcie.
# Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
** Ma pierwszeństwo nad ''kursywą'' – jeżeli tekst został '''pogrubiony''', to nie piszemy go ''kursywą'' – chyba że potrzebujemy dodatkowego '''''wyróżnienia'''''.
# Konsensus [[Nonsensopedia:Administratorzy|admiński]].


=== Podkreślenie ===
== Redakcja w praktyce ==
Edytorzy Nonsensopedii, będącej stroną [[Nonsensopedia:Moderacja|moderowaną]], patrolują każdą edycję pojawiającą się na [[Specjalna:Ostatnie zmiany|ostatnich zmianach]] – również utworzenia nowych stron. O ile [[N:ADMIN|administrator]] albo [[N:AR|doświadczony użytkownik]] nie zadecyduje o usunięciu hasła (czy wstawieniu szablonu {{s|ek}} dla nie-adminów), artykuły są kierowane do redakcji (czyszczenia).
Kolejnym sposobem wyróżniania tekstu jest jego <u>podkreślenie</u>.
* Tworzymy je poprzez włożenie tekstu pomiędzy <code>&lt;u&gt;</code> oraz <code>&lt;/u&gt;</code>.
* <u>Podkreślenia</u> nigdy nie rozciągamy na kilka linii.
* Jest rzadko stosowane i niezalecane.


# Przede wszystkim sprawdzamy, czy artykuł nie podpada pod jakiś punkt z [[N:PUH|powodów usuwania haseł]]. Zależnie od ilości przewinień z tej listy możemy skierować artykuł na [[N:SDU|SDU]], gdzie o jego losach zdecyduje głosowanie i najprawdopodobniej zostanie usunięty, albo dokonać stosownych poprawek. Pamiętaj – lepiej jest jednak spróbować wyczyścić artykuł, niż kierować go od razu pod młotek.
== Sekcje ==
# W dalszej kolejności wycinamy denne, skrajnie głupie i nieśmieszne fragmenty, które nie mają związku z artykułem, wprowadzają niemile widziany u nas rodzaj absurdu, kierują się oklepanym żartem i łatwizną bądź powielają schemat zaczerpnięty z innego artykułu (o ile nie jest to zabieg celowy). Śmiało usuwaj stare dowcipy.
Sekcja to fragment artykułu opisujący konkretną część poruszanego tematu. Naturalną koleją rzeczy jest, że im dłuższy i bardziej wyczerpujący artykuł, tym więcej posiada sekcji. Każda sekcja może się dzielić na podsekcje, te zaś mogą mieć własne podsekcje i tak dalej.
# Z tego, co zostało po wstępnej fazie czyszczenia, pora zająć się artykułem pod kątem redakcyjnym. Zwróć szczególną uwagę na stosowane znaki interpunkcyjne (odpowiednie cudzysłowy i półpauza) oraz ich ogólny rozkład w tekście. Zawsze możesz skorzystać z pomocy [http://sjp.pwn.pl Słownika języka polskiego PWN]. Sprawdzaj też czerwone podkreślenia w edytorze – gdzieś mogła wkraść się niezamierzona literówka albo błąd ortograficzny wymagający korekty.
# Jeśli możesz, dodaj grafiki (albo wstaw {{s|bezgrafik}}, jeśli nie masz na nie pomysłu, a artykuł ich '''bardzo''' potrzebuje) lub popraw ich układ w artykule na możliwie najlepszy, załącz strony z innych przestrzeni [[:Kategoria:Szablony odsyłające do siostrzanych projektów|odpowiednimi szablonami]] nawiązujące do tematu, przejrzyj i dodaj odpowiednie kategorie (ewentualnie popraw stare z wytycznymi [[Nonsensopedia:Kategoryzacja|na tej stronie]]).
# Artykuł po redakcji '''musi''' zawierać sekcję ''Zobacz też''. Zobacz [[Nonsensopedia:Tworzenie linków#Sekcja Zobacz też|zasady budowy sekcji ''Zobacz też'']].
# Upewnij się, że wprowadził{{GENDER:|e|a}}ś wszystkie poprawki i zapisz artykuł, podając w opisie zmian ''czyszczenie'' lub ''redakcja''.
# Dodatkowo należy zadbać o to, żeby do artykułu prowadziły jakieś linki. Możesz w tym celu posłużyć się stroną [[Specjalna:Zaawansowane linkujące]] i spróbować poszukać powiązanych artykułów, w których można wstawić link do tego artykułu. Do twojej dyspozycji jest też [[Pomoc:Kreator linków|kreator linków]]. Więcej informacji znajdziesz na [[Pomoc:Śledzenie linków|tej stronie Pomocy]].


== Zgłaszanie artykułów ==
Sekcje i podsekcje służą do uporządkowania treści artykułu i ułatwienia nawigacji po nim wraz ze spisem treści. Przyciski „edytuj” przy nagłówkach pozwalają na edycję jedynie konkretnej sekcji, co przydaje się przy długich artykułach.
Jeżeli nie wiesz, jakie poprawki wykonać w artykule, wstaw do niego {{s|popr}} (dla niewielkich błędów, wymagających korekty) albo {{s|redakcja}} (artykuły do gruntownej poprawy). Zostaną one umieszczone w odpowiednich kategoriach, a potem zajmą się nimi doświadczeni użytkownicy i administratorzy.


Gdyby szablon był umieszczony w artykule przez zbyt długi czas, możesz śmiało zgłosić taki artykuł do usunięcia.
Nie umieszczamy nagłówka sekcji na samym początku artykułu, zostawiamy miejsce na wstęp do artykułu.


== Przypisy ==
== „Dośmiesznić” ==
„Dośmiesznianie” to często pojawiający się dopisek w powodzie zgłoszenia artykułu, bywa nawet wykorzystywane jako argument w dyskusjach. '''Błędnie''', warto dodać.
Przypisy są na Nonsensopedii używane w innym celu, niż na Wikipedii – nie zawierają odnośników do źródeł popierających stwierdzenia przed nimi umiejscowione (choć mogą), zamiast tego są stosowane jako element żartu, dosłownie wtrącając zdania między wierszami.


'''Rolą redaktora nie jest „dośmiesznianie” czy wymyślanie nowych treści.''' Jego rolą jest wydobycie istniejących żartów w artykule i zaprezentowanie ich w sensownej formie. Jeśli na stronie nie ma żadnego humoru, to powinna zostać usunięta, a nie na siłę „dośmieszniana”, to kompletne postawienie sprawy na głowie. Najważniejszy w encyklopedii humoru jest o dziwo humor, reszta to sprawy poboczne. W skrócie: '''redaktor to redaktor, a nie cudotwórca.'''
Nie stawiamy kropki na końcu przypisu. To ograniczenie nie dotyczy jednak wykrzyknika, pytajnika, czy wielokropka.


<br clear="all" />
<br clear="all" />

Aktualna wersja na dzień 14:58, 19 gru 2021

Poniżej znajdziesz podstawowe zalecenia i zasady dotyczące redakcji artykułów na Nonsensopedii. Redakcja jest drugim etapem, przez jaki przechodzą artykuły na Nonsensopedii, po moderacji. Więcej informacji o poszczególnych aspektach redakcji znajdziesz w tych artykułach:

Ogólne zalecenia

  • Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
  • Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko pół zdania – artykuły składające się z kilku słów są usuwane.
  • Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy pogrubienia (zalecane), kursywy (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub pogrubionej kursywy (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
    • Istnieją jednak wyjątki – na przykład ZUO z reguły piszemy dużymi literami.
  • Zanim zapiszesz zmiany, przejrzyj podgląd. Rób to zawsze, sprawdzając, jak będzie wyglądała edycja, którą chcesz wprowadzić. Kontroluj, czy wszystko, co wprowadziłeś wygląda tak, jak tego oczekiwałeś.
  • Kategoryzuj. Wymagamy, by każdy artykuł posiadał przynajmniej jedną kategorię, zgodną z tematem. Listę kategorii znajdziesz tu.
Kanciapa
Zobacz w Kanciapie:
szczegółowe zasady budowy sekcji Zobacz też
  • Jeśli artykuł dotyczy polskiej miejscowości, wstaw bezpośrednio nad kategoriami szablon {{lokalizacja}}. Zostanie on wypełniony automatycznie, co pozwoli na szybkie wstawienie zobaczteżów do artykułów o najbliższych miejscowościach (więcej informacji tutaj).
  • W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{źródła}}. W artykule Wielka Brytania można np. wpisać: {{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję Zobacz też, właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
  • Unikaj pisania zbyt długich wstępów. Cztery zdania to maksimum, resztę możesz umieścić w dalszych sekcjach.
  • Pisz na temat i unikaj bełkotu. Nie wprowadzaj do tekstu wyrażeń, których późniejszy opis zajmuje kilkanaście kolejnych zdań, bo to przejaw odbiegania od tematu i zwykłego lania wody.
  • Nie pisz na siłę, jeśli nie masz pomysłu na treść, to nie próbuj się zmuszać do pisania. To nigdy nie kończy się dobrze.
  • Podobnie unikaj celebrities, czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. Tadeusz Rydzyk czy Chuck Norris. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
  • Jeśli nie jesteś pewny, czy artykuł został zredagowany poprawnie, wstaw szablon {{popr}}/{{redakcja}} w zależności od tego, ile (Twoim zdaniem) jest do zrobienia pod kątem redakcyjnym.

Język, ortografia, typografia

Zasady

  • Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
  • Nie stosuj emotikon w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
  • Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (trzydziestu trzech emo szło przez las, ale już 124 pokemony spacerowały brzegiem morza).
  • Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. w tej grze Twoim zadaniem jest…). Nie dotyczy to oczywiście poradników – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (naszym zadaniem jest…), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: zadaniem gracza jest… lub gracze mają za zadanie…
  • Unikaj pisania skrótami (tj., jw., tzn., np., itd., itp.; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.

Hierarchia standardów

Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł.

Jeżeli dana kwestia nie jest opisana w źródle wyższym według tej hierarchii, lub źródło to podaje sprzeczne informacje, przechodzimy na źródło niżej w hierarchii.

  1. Słownik języka polskiego PWN, w tym:
  2. Poradnia językowa PWN.
  3. Korpus językowy PWN i polskie encyklopedie.
  4. Zasady polskiej Wikipedii.
  5. Zasady Nonsensopedii.
  6. Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
  7. Konsensus admiński.

Redakcja w praktyce

Edytorzy Nonsensopedii, będącej stroną moderowaną, patrolują każdą edycję pojawiającą się na ostatnich zmianach – również utworzenia nowych stron. O ile administrator albo doświadczony użytkownik nie zadecyduje o usunięciu hasła (czy wstawieniu szablonu {{ek}} dla nie-adminów), artykuły są kierowane do redakcji (czyszczenia).

  1. Przede wszystkim sprawdzamy, czy artykuł nie podpada pod jakiś punkt z powodów usuwania haseł. Zależnie od ilości przewinień z tej listy możemy skierować artykuł na SDU, gdzie o jego losach zdecyduje głosowanie i najprawdopodobniej zostanie usunięty, albo dokonać stosownych poprawek. Pamiętaj – lepiej jest jednak spróbować wyczyścić artykuł, niż kierować go od razu pod młotek.
  2. W dalszej kolejności wycinamy denne, skrajnie głupie i nieśmieszne fragmenty, które nie mają związku z artykułem, wprowadzają niemile widziany u nas rodzaj absurdu, kierują się oklepanym żartem i łatwizną bądź powielają schemat zaczerpnięty z innego artykułu (o ile nie jest to zabieg celowy). Śmiało usuwaj stare dowcipy.
  3. Z tego, co zostało po wstępnej fazie czyszczenia, pora zająć się artykułem pod kątem redakcyjnym. Zwróć szczególną uwagę na stosowane znaki interpunkcyjne (odpowiednie cudzysłowy i półpauza) oraz ich ogólny rozkład w tekście. Zawsze możesz skorzystać z pomocy Słownika języka polskiego PWN. Sprawdzaj też czerwone podkreślenia w edytorze – gdzieś mogła wkraść się niezamierzona literówka albo błąd ortograficzny wymagający korekty.
  4. Jeśli możesz, dodaj grafiki (albo wstaw {{bezgrafik}}, jeśli nie masz na nie pomysłu, a artykuł ich bardzo potrzebuje) lub popraw ich układ w artykule na możliwie najlepszy, załącz strony z innych przestrzeni odpowiednimi szablonami nawiązujące do tematu, przejrzyj i dodaj odpowiednie kategorie (ewentualnie popraw stare z wytycznymi na tej stronie).
  5. Artykuł po redakcji musi zawierać sekcję Zobacz też. Zobacz zasady budowy sekcji Zobacz też.
  6. Upewnij się, że wprowadziłeś wszystkie poprawki i zapisz artykuł, podając w opisie zmian czyszczenie lub redakcja.
  7. Dodatkowo należy zadbać o to, żeby do artykułu prowadziły jakieś linki. Możesz w tym celu posłużyć się stroną Specjalna:Zaawansowane linkujące i spróbować poszukać powiązanych artykułów, w których można wstawić link do tego artykułu. Do twojej dyspozycji jest też kreator linków. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie Pomocy.

Zgłaszanie artykułów

Jeżeli nie wiesz, jakie poprawki wykonać w artykule, wstaw do niego {{popr}} (dla niewielkich błędów, wymagających korekty) albo {{redakcja}} (artykuły do gruntownej poprawy). Zostaną one umieszczone w odpowiednich kategoriach, a potem zajmą się nimi doświadczeni użytkownicy i administratorzy.

Gdyby szablon był umieszczony w artykule przez zbyt długi czas, możesz śmiało zgłosić taki artykuł do usunięcia.

„Dośmiesznić”

„Dośmiesznianie” to często pojawiający się dopisek w powodzie zgłoszenia artykułu, bywa nawet wykorzystywane jako argument w dyskusjach. Błędnie, warto dodać.

Rolą redaktora nie jest „dośmiesznianie” czy wymyślanie nowych treści. Jego rolą jest wydobycie istniejących żartów w artykule i zaprezentowanie ich w sensownej formie. Jeśli na stronie nie ma żadnego humoru, to powinna zostać usunięta, a nie na siłę „dośmieszniana”, to kompletne postawienie sprawy na głowie. Najważniejszy w encyklopedii humoru jest o dziwo humor, reszta to sprawy poboczne. W skrócie: redaktor to redaktor, a nie cudotwórca.