Miłośnik komunikacji miejskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(wstawienie linku)
(popr)
 
(Nie pokazano 139 wersji utworzonych przez 75 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{medal}}
'''Miłośnik Komunikacji Miejskiej''' – odwrotność pracownika komunikacji miejskiej, specyficzny rodzaj [[pasażer]]a, który charakteryzuje się ogromną wiedzą na temat pojazdu w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia). Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego Mercedesa, czy [[Protram]]a.
{{cytat|Nie wierzę w tych co wolą tramwaj od BM-ki|Sokół nie wierzy w MKM-ów}}

[[Plik:Tramwaj na dachu.jpg|thumb|250px|Najcięższe przypadki MKM-ów są zdolne do wielu rzeczy]]
MKM-owie zrzeszają się w kluby Miłośników Komunikacji Miejskiej. Największe z nich to pomorski, [[poznań]]ski, [[Częstochowa|częstochowski]], [[Kraków|krakowski]], ze [[Warszawa|stolicy]], [[Chorzów|chorzowski]], [[Wrocław|wrocloveski]] i [[Łódź|wodny]].
'''Miłośnik komunikacji miejskiej''' – specyficzny rodzaj [[pasażer]]a, charakteryzujący się ogromną wiedzą na temat pojazdu, w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia), przeciwieństwo pracownika komunikacji miejskiej. Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego [[Mercedes-Benz Citaro|mercedesa]] czy [[protram]]a.


== MKM jako subkultura ==
== MKM jako subkultura ==
* '''Wzór MKM-a''' – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat;
* '''Wzór MKM-a''' – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat i prowadzi kanał na [[YT]];
* '''Ideologia''' – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat [[komunikacja miejska|komunikacji]] na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechtę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
* '''Ideologia''' – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat [[komunikacja miejska|komunikacji]] na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechotę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
* '''Charakterystyczne znaki zewnętrzne''' – bilet okresowy w kieszeni<ref>To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a</ref>, często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami [[tramwaj]]owymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
* '''Charakterystyczne znaki zewnętrzne''' – bilet okresowy w kieszeni<ref>To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a</ref>, często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami [[tramwaj]]owymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
* '''Charakterystyczne zachowania''' – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.
* '''Charakterystyczne zachowania''' – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.
Linia 11: Linia 12:
== Rodzaje MKM-ów ==
== Rodzaje MKM-ów ==
* '''Kabiniarz''' – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się [[kabiniarstwo|kabiniarstwem]];
* '''Kabiniarz''' – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się [[kabiniarstwo|kabiniarstwem]];
* '''Fotograf''' – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim: od przycisku do otwierania środkowych drzwi, po prawy pośladek kolesiany, która akurat podróżuje tramwajem.
* '''Fotograf''' – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim: od przycisku do otwierania środkowych drzwi, po prawy pośladek kolesiany, która akurat podróżuje tramwajem. Robi również dużo zdjęć autobusom, tramwajom i wszystkiemu, co związane jest z komunikacją, czasem nawet nachalnie, nie przejmując się tym, czy kierowca wyraża zgodę na zdjęcia. Potrafi jednego dnia zrobić 500–1000 zdjęć.
* '''Bierny''' – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i [[autobus]]ach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
* '''Bierny''' – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i [[autobus]]ach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
** '''Obrońca''' – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
** '''Obrońca''' – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
* '''Liniowiec''' – ciągle zalicza linie w swoim mieście, jeździ w kółko autobusem, na każdej linii, wszystkimi możliwymi kursami. Kameruje swoje przejazdy i dzieli się nimi z innymi zafascynowanymi miłośnikami transportu.
* '''No lifer''' – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów...
* '''No lifer''' – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów…
** '''Forumer''' – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online ''300 dni'')
** '''Forumer''' – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online ''300 dni'')
** '''Informator''' – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
** '''Informator''' – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
** '''Niusman''' – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
** '''Niusman''' – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
** '''Hejter''' – podręcznikowy przykład MKM-a hipokryty. Z jednej strony potrafi wiedzieć wszystko na temat specyfikacji technicznej autobusu albo kabinować ze wszystkimi kierowcami, zaś z drugiej nie przyznaje się do bycia MKM-em. Tych, którzy działają w klubach, wyzywa od „zwierząt” bądź „podludzi”. Uważa, że pomoc przykładowo przy remoncie jakiegoś zabytkowego autobusu to „frajerstwo”, a jednocześnie potrafi przejechać połowę Polski, żeby zobaczyć najstarszego Ikarusa czy zaliczyć pętlę, którą zna z OMSI. Tych zaś, którzy działają na Phototrans i robią ciekawe zdjęcia plenerowe, nazywa „koczującymi w krzakach kretynami”, ponieważ zazdrości im, że to oni robią lepsze zdjęcia, niż jego przestarzały Samsung. Często prowadzi stronki na Facebooku obrażające lokalnych przewoźników. Sam również działa dość skrajnie – z jednej strony domaga się na swoją wiochę autobusu kursującego co dziesięć minut, a gdy zdobędzie prawo jazdy, uważa, że komunikację miejską powinno się zlikwidować, bo korzysta z niej „bydło” (jednak ten argument ulega chwilowemu zatarciu, gdy mama nie chce dać na paliwo). Wszyscy miłośnicy z danego miasta zazwyczaj mają niezłą bekę z takiego hejtera – ten typ miłośnika jest bardzo rzadki i kontrowersyjny.
** '''Webmaster''' – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną ''[[Konstal 102Na|stodwójkę]]''.
** '''Webmaster''' – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną ''[[Konstal 102Na|stodwójkę]]''.
** '''Marzyciel''' – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
** '''Marzyciel''' – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
** '''Modelarz''' – też nie korzysta z neta. Klei w domu modele pociągów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy.
** '''Modelarz''' – także nie korzysta z Internetu. Klei w domu modele pociągów, autobusów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy. Posiada więcej autobusów niż przewoźnik z jego miasta.
** '''Gracz''' – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest [[Traffic Giant]] (ew. [[OpenTTD]] lub Simutrans, teraz przerzucił się na [[Cities In Motion]]). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
** '''Szafofob''' – Uznaje tylko i wyłącznie jedna linię, która jest dla niego słuszna. Z pasażerami siedzącymi obok rozmawia tylko i wyłącznie o studentach i tramwajach, które stanowią zło. Zazwyczaj zajmuje miejsce "za szybką" po prawej stronie pojazdu, w pierwszym rzędzie siedzeń. Uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek, z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik "szaf", w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to, w końcu zajmuje 4 miejsca siedzące).
** '''Wirtualny kierowca/motorniczy''' – gra godzinami w [[VBus]] czy [[Omsi]] (kierowca) lub [[Advanced Tram Simulator|ATS]] (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych. Są też tacy gracze, którzy tworzą sami dla siebie prywatne modyfikacje i powodują epicki ból dupy u innych, gdy je pokazują. Najczęściej pod takim zrzutem ekranu ląduje masa komentarzy w stylu „daj linka”.
** '''Gracz''' – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest [[Traffic Giant]] (ew. OpenTTD). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
** '''Projektant''' – godzinami siedzi nad mapami Googla planując własny system komunikacyjny w wordzie. Jego marzeniem jest zostać dyrektorem lokalnego przewoźnika i zrewolucjonizować system. Jego pracę są często tak ogromne, że potrafią liczyć setki stron.
** '''Wirtualny kierowca/motorniczy''' – gra godzinami w [[VBus]] (kierowca) lub [[ATS]] (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych.
* '''Bileciarz (kolekcjoner)''' – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
* '''Bileciarz (kolekcjoner)''' – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
* '''Szafofob''' – uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik „szaf”, w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to zajmuje cztery miejsca siedzące!). Często spokrewniony z MKM-em Sentymentalistą.
*'''Aktor polityczny''' – Całymi dniami jeździ [[tramwaj|tramwajem]] celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
* '''[[Kanaromania|Kanaroman]]''' – uwielbia [[kontroler biletów|kanarów]], bo dzięki nim gapowicze zostają srogo ukarani. Najczęściej chwali ich w [[Internet|internecie]], ponieważ robienie tego w miejscu publicznym (np. autobusie) mogłoby skutkować cotygodniową wizytą u dentysty<ref>A po kilku takich sytuacjach dentysta przestałby być w ogóle potrzebny</ref>.
*'''Matematyk''' – Chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je.
* '''Prawnik''' – bezustannie interpretuje przepisy dotyczące transportu zbiorowego, czym bardzo imponuje innym MKM-om. Jego zdolności prawnicze kończą się jednak podczas rozmowy z gimnazjalistą, który właśnie odbył pierwszą lekcję [[Wiedza o społeczeństwie|WOS-u]] w swoim życiu.
* '''Aktor polityczny''' – całymi dniami jeździ [[tramwaj]]em celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
* '''Matematyk''' – chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je, oraz wykonuje szereg innych operacji matematycznych.
* '''Alpinista''' – odmiana bardzo wysportowana. Wspina się na [[most]]y, wiadukty, rusztowania i inne wysokie obiekty celem wykonania jak najpiękniejszego zdjęcia tramwaju.
* '''Kret''' – zbliżony do alpinisty, jednak zdjęcia wykonuje z innej perspektywy. Zazwyczaj kładzie się na ziemi, aby wykonać uroczą fotografię przedstawiającą podwozie.
*'''Bojownik''' – stosunkowo rzadki rodzaj MKM-a, który pasjonuje się [[Szybka kolej miejska|Szybką Koleją Miejską]], zamieszkuje tylko i wyłącznie miasta wyposażone w takowe pojazdy. Słynie z kłótni (ew. bójek) z przedstawicielami rywalizujących z nimi o teren [[Mikol|mikolami]].
* '''Nocny marek''' – jeździ nocą na rowerze uganiając się za tramwajami, które wyjechały na jazdy próbne. Gatunek sezonowy, występuje tylko w okresach wymiany taboru tramwajowego.
* '''Sentymentalista''' – miłośnik taboru zabytkowego. Jego ulubione marki autobusów to [[Jelcz]] i [[Ikarus]]. Ubóstwia tramwajowe ''parówki'' i ''stopiątki''. Zwykle jeździ tylko nimi, gdyż według niego nowoczesne autobusy to bezduszny plastik pozbawiony klimatu. Stały bywalec zlotów zabytkowych autobusów podczas Nocy Muzeów, gdzie ma możliwość niepowtarzalnej przejażdżki ogórkiem z epoki po raz 666.
* '''Złodziej''' – ma w domu wszystko co można ukraść z autobusu. Głównie są to tablice informacyjne o trasie, kasowniki lub czasami nawet cale fotele lub silniki. Wie o kazdym autobusie z zepsutymi wyświetlaczami, czy wyłamanym fotelem i robi wszystko aby zdązyć na ostatni kurs, żeby zdobyć swój cel.
* '''Udawany''' – tak naprawdę nie jest MKM-em, ale próbuje go udawać. Najczęściej ma kumpla, który nim jest i stara mu się zaimponować. Najczęściej gada totalne bzdury, nic nie wie o autobusach, twierdzi, że tylko jego miasto ma świetną komunikację<ref>Lub odwrotnie</ref>. Najczęściej jest bananowym dzieckiem w wieku 10-15 lat, często odwala różne dziwne akcje na przystankach lub nawet w samym autobusie, co doprowadza jego kolegów do rozpaczy i szału. Zwykle nie kupuje nawet biletów, ani ich nie kasuje. W ciężkiej ostateczności kierowca lub kanar wyrzuca go z pojazdu.


=== Zawód dla MKM-a ===
=== Zawód dla MKM-a ===
[[Plik:Mkm.jpg|thumb|right|200px|MKM ''kierowca'', zrobił sobie zdjęcie za kółkiem, by zaszpanować przed innymi MKM-ami na forach]]
[[Plik:Mkm.jpg|thumb|200px|MKM ''kierowca'', zrobił sobie zdjęcie za kółkiem, by zaszpanować przed innymi MKM-ami na forach]]
* '''Metsiarz''' – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
* '''Metsiarz''' – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
* '''[[Kanar]]''' – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie...);
* '''[[Kontroler biletów|Kanar]]''' – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie…);
* '''[[Kierowca autobusu|Kierowca]]''' / '''[[motorniczy]]''' / '''[[maszynista]]''' – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
* '''[[Kierowca autobusu|Kierowca]]'''/'''[[motorniczy]]'''/'''[[maszynista]]''' – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
* '''Mechanik''' – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
* '''Mechanik''' – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
* '''Sprzątacz''' – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
* '''Sprzątacz''' – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
* '''Fabrykant''' – pracuje w zakładzie robiącym np. tramwaje. Przyszłość MKM-a ''modelarza''.
* '''Fabrykant''' – pracuje w zakładzie robiącym jego ukochane pojazdy czyli te używane w komunikacji miejskiej. Przyszłość MKM-a ''modelarza''.
* '''Pomiarowiec''' – jeździ w te i wewte całą zmianę i spisuje ile ludzi wsiadło i wysiadło. Wymarzona praca, bo można wiele w zbiorkomie zaobserwować.
* '''Pomiarowiec''' – jeździ w te i wewte całą zmianę i spisuje ile ludzi wsiadło i wysiadło. Wymarzona praca, bo można wiele w zbiorkomie zaobserwować.
* '''Ornitolog''' – miłośnik i specjalista od ptaków, zwłaszcza kanarków. Zarówno [[Tatra KT4DtM|takich]] jak i [[kontroler biletów|takich]].


== Dzień z życia Miłośnika Komunikacji Miejskiej ==
== Dzień z życia Miłośnika Komunikacji Miejskiej ==
Oto jak wygląda typowy dzień MKM-a (mieszanki wszystkich gatunków)
Oto jak wygląda typowy dzień MKM-a (mieszanki wszystkich gatunków)
* '''4:30''' – budzą go tramwaje, które właśnie wyjeżdżają z zajezdni. Nie jeżdżą jeszcze na linii, więc dopiero się przebudza.

* '''5:00''' – Wstaje z łóżka, je śniadanie, myje zęby (elektryczną szczoteczką w kształcie pociągu), ubiera się, gdyż tramwaje rozpoczęły kursowanie liniowe.
* '''4:30''' – budzą go tramwaje, które właśnie wyjeżdżają z zajezdni. Idzie przekąsić śniadanko.
* '''5:00''' – myje zęby (elektryczną szczoteczką w kształcie pociągu).
* '''5:10''' – wbija na fora o komunikacji miejskiej, odpisuje na posty.
* '''5:10''' – wbija na fora o komunikacji miejskiej, odpisuje na posty.
* '''5:30''' – wychodzi z domu, idzie pozaliczać parę pętli.
* '''5:30''' – wychodzi z domu, idzie pozaliczać parę pętli.
Linia 49: Linia 62:
* '''12:00''' – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
* '''12:00''' – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
* '''14:30''' – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
* '''14:30''' – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
* '''15:40''' – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wypierdalać.
* '''15:40''' – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wyp{{cenzura3}}lać.
* '''17:00''' – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
* '''17:00''' – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
* '''19:00''' – idzie na dworzec nakarmić [[Bezdomny|bezdomnych]], wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
* '''19:00''' – idzie na dworzec nakarmić [[bezdomny]]ch, wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
[[Plik:Skokpociag.jpg|thumb|right|200px|Gdy MKM nie może zasnąć...]]
[[Plik:Skokpociag.jpg|thumb|200px|Gdy MKM nie może zasnąć…]]
* '''21:00''' – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w ''Kasowniku''. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Traffic Giant, w końcu musi się wczuwać w rolę.
* '''21:00''' – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w ''Kasowniku''. Przy okazji przegląda profile kierowców na [[Facebook|Fejsie]], z nadzieją na nowego posta. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Cities In Motion 1 lub 2 (zależy od humoru) w końcu musi się wczuwać w rolę.
* '''22:40''' – kładzie się do łóżka.
* '''22:40''' – kładzie się do łóżka, bo część tramwajów rozpoczęła [[zjazd do zajezdni|zjeżdżać do zajezdni]].
* '''23:00''' – leży, nie może zasnąć.
* '''23:00''' – leży, nie może zasnąć.
* '''23:20''' – wciąż nie może spać.
* '''23:20''' – wciąż nie może spać.
* '''23:50''' – zaczyna liczyć pociągi...
* '''23:50''' – zaczyna liczyć tramwaje…
* '''00:15''' – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.
* '''00:15''' – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.

== Znani MKM-owie ==
* '''[[Julian Tuwim]]''' – w swoich wierszach opisywał uroki jazdy tramwajem;
* '''Skaldowie''' – wszyscy członkowie zespołu śpiewali o nocnych tramwajach;
* '''Wojciech Olejniczak''' – kampanię wyborczą na prezydenta Warszawy prowadził w środkach komunikacji miejskiej;
* '''[[Janusz Korwin-Mikke]]''' – był tak zafascynowany możliwościami komunikacji indywidualnej, że chciał likwidacji tramwajów i budowy szerszych jezdni dla niezawodnych autobusów;
* '''[[Franciszek (papież)|Papież Franciszek]]''' – zamiast papamobile przemieszcza się komunikacją miejską. Właściciele Maybachów czują się zagrożeni.
* '''[[Mistrz i Małgorzata|Michaił Aleksandrowicz Berlioz]]''' – tak kochał tramwaje, że chciał jednego przytulić, ale poślizgnął się…

== Zobacz też ==
* [[miłośnik kolei]]
* [[planespotter]]
* [[kabiniarstwo]]
* [[karny kutas]]
* [[napawanie]]
* [[SkyscraperCity]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{medal}}


{{Komunikacja miejska}}
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Subkultury]]
[[Kategoria:Subkultury specyficzne]]

Aktualna wersja na dzień 11:20, 17 wrz 2024

Medal.svg

Nie wierzę w tych co wolą tramwaj od BM-ki

Sokół nie wierzy w MKM-ów
Najcięższe przypadki MKM-ów są zdolne do wielu rzeczy

Miłośnik komunikacji miejskiej – specyficzny rodzaj pasażera, charakteryzujący się ogromną wiedzą na temat pojazdu, w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia), przeciwieństwo pracownika komunikacji miejskiej. Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego mercedesa czy protrama.

MKM jako subkultura[edytuj • edytuj kod]

  • Wzór MKM-a – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat i prowadzi kanał na YT;
  • Ideologia – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat komunikacji na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechotę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
  • Charakterystyczne znaki zewnętrzne – bilet okresowy w kieszeni[1], często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami tramwajowymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
  • Charakterystyczne zachowania – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.

Rodzaje MKM-ów[edytuj • edytuj kod]

  • Kabiniarz – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się kabiniarstwem;
  • Fotograf – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim: od przycisku do otwierania środkowych drzwi, po prawy pośladek kolesiany, która akurat podróżuje tramwajem. Robi również dużo zdjęć autobusom, tramwajom i wszystkiemu, co związane jest z komunikacją, czasem nawet nachalnie, nie przejmując się tym, czy kierowca wyraża zgodę na zdjęcia. Potrafi jednego dnia zrobić 500–1000 zdjęć.
  • Bierny – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i autobusach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
    • Obrońca – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
    • Pętlowicz – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
  • Liniowiec – ciągle zalicza linie w swoim mieście, jeździ w kółko autobusem, na każdej linii, wszystkimi możliwymi kursami. Kameruje swoje przejazdy i dzieli się nimi z innymi zafascynowanymi miłośnikami transportu.
  • No lifer – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów…
    • Forumer – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online 300 dni)
    • Informator – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
    • Niusman – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
    • Hejter – podręcznikowy przykład MKM-a hipokryty. Z jednej strony potrafi wiedzieć wszystko na temat specyfikacji technicznej autobusu albo kabinować ze wszystkimi kierowcami, zaś z drugiej nie przyznaje się do bycia MKM-em. Tych, którzy działają w klubach, wyzywa od „zwierząt” bądź „podludzi”. Uważa, że pomoc przykładowo przy remoncie jakiegoś zabytkowego autobusu to „frajerstwo”, a jednocześnie potrafi przejechać połowę Polski, żeby zobaczyć najstarszego Ikarusa czy zaliczyć pętlę, którą zna z OMSI. Tych zaś, którzy działają na Phototrans i robią ciekawe zdjęcia plenerowe, nazywa „koczującymi w krzakach kretynami”, ponieważ zazdrości im, że to oni robią lepsze zdjęcia, niż jego przestarzały Samsung. Często prowadzi stronki na Facebooku obrażające lokalnych przewoźników. Sam również działa dość skrajnie – z jednej strony domaga się na swoją wiochę autobusu kursującego co dziesięć minut, a gdy zdobędzie prawo jazdy, uważa, że komunikację miejską powinno się zlikwidować, bo korzysta z niej „bydło” (jednak ten argument ulega chwilowemu zatarciu, gdy mama nie chce dać na paliwo). Wszyscy miłośnicy z danego miasta zazwyczaj mają niezłą bekę z takiego hejtera – ten typ miłośnika jest bardzo rzadki i kontrowersyjny.
    • Webmaster – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną stodwójkę.
    • Marzyciel – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
    • Modelarz – także nie korzysta z Internetu. Klei w domu modele pociągów, autobusów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy. Posiada więcej autobusów niż przewoźnik z jego miasta.
    • Gracz – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest Traffic Giant (ew. OpenTTD lub Simutrans, teraz przerzucił się na Cities In Motion). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
    • Wirtualny kierowca/motorniczy – gra godzinami w VBus czy Omsi (kierowca) lub ATS (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych. Są też tacy gracze, którzy tworzą sami dla siebie prywatne modyfikacje i powodują epicki ból dupy u innych, gdy je pokazują. Najczęściej pod takim zrzutem ekranu ląduje masa komentarzy w stylu „daj linka”.
    • Projektant – godzinami siedzi nad mapami Googla planując własny system komunikacyjny w wordzie. Jego marzeniem jest zostać dyrektorem lokalnego przewoźnika i zrewolucjonizować system. Jego pracę są często tak ogromne, że potrafią liczyć setki stron.
  • Bileciarz (kolekcjoner) – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
  • Szafofob – uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik „szaf”, w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to zajmuje cztery miejsca siedzące!). Często spokrewniony z MKM-em Sentymentalistą.
  • Kanaroman – uwielbia kanarów, bo dzięki nim gapowicze zostają srogo ukarani. Najczęściej chwali ich w internecie, ponieważ robienie tego w miejscu publicznym (np. autobusie) mogłoby skutkować cotygodniową wizytą u dentysty[2].
  • Prawnik – bezustannie interpretuje przepisy dotyczące transportu zbiorowego, czym bardzo imponuje innym MKM-om. Jego zdolności prawnicze kończą się jednak podczas rozmowy z gimnazjalistą, który właśnie odbył pierwszą lekcję WOS-u w swoim życiu.
  • Aktor polityczny – całymi dniami jeździ tramwajem celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
  • Matematyk – chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je, oraz wykonuje szereg innych operacji matematycznych.
  • Alpinista – odmiana bardzo wysportowana. Wspina się na mosty, wiadukty, rusztowania i inne wysokie obiekty celem wykonania jak najpiękniejszego zdjęcia tramwaju.
  • Kret – zbliżony do alpinisty, jednak zdjęcia wykonuje z innej perspektywy. Zazwyczaj kładzie się na ziemi, aby wykonać uroczą fotografię przedstawiającą podwozie.
  • Bojownik – stosunkowo rzadki rodzaj MKM-a, który pasjonuje się Szybką Koleją Miejską, zamieszkuje tylko i wyłącznie miasta wyposażone w takowe pojazdy. Słynie z kłótni (ew. bójek) z przedstawicielami rywalizujących z nimi o teren mikolami.
  • Nocny marek – jeździ nocą na rowerze uganiając się za tramwajami, które wyjechały na jazdy próbne. Gatunek sezonowy, występuje tylko w okresach wymiany taboru tramwajowego.
  • Sentymentalista – miłośnik taboru zabytkowego. Jego ulubione marki autobusów to Jelcz i Ikarus. Ubóstwia tramwajowe parówki i stopiątki. Zwykle jeździ tylko nimi, gdyż według niego nowoczesne autobusy to bezduszny plastik pozbawiony klimatu. Stały bywalec zlotów zabytkowych autobusów podczas Nocy Muzeów, gdzie ma możliwość niepowtarzalnej przejażdżki ogórkiem z epoki po raz 666.
  • Złodziej – ma w domu wszystko co można ukraść z autobusu. Głównie są to tablice informacyjne o trasie, kasowniki lub czasami nawet cale fotele lub silniki. Wie o kazdym autobusie z zepsutymi wyświetlaczami, czy wyłamanym fotelem i robi wszystko aby zdązyć na ostatni kurs, żeby zdobyć swój cel.
  • Udawany – tak naprawdę nie jest MKM-em, ale próbuje go udawać. Najczęściej ma kumpla, który nim jest i stara mu się zaimponować. Najczęściej gada totalne bzdury, nic nie wie o autobusach, twierdzi, że tylko jego miasto ma świetną komunikację[3]. Najczęściej jest bananowym dzieckiem w wieku 10-15 lat, często odwala różne dziwne akcje na przystankach lub nawet w samym autobusie, co doprowadza jego kolegów do rozpaczy i szału. Zwykle nie kupuje nawet biletów, ani ich nie kasuje. W ciężkiej ostateczności kierowca lub kanar wyrzuca go z pojazdu.

Zawód dla MKM-a[edytuj • edytuj kod]

MKM kierowca, zrobił sobie zdjęcie za kółkiem, by zaszpanować przed innymi MKM-ami na forach
  • Metsiarz – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
  • Kanar – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie…);
  • Kierowca/motorniczy/maszynista – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
  • Mechanik – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
  • Sprzątacz – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
  • Fabrykant – pracuje w zakładzie robiącym jego ukochane pojazdy czyli te używane w komunikacji miejskiej. Przyszłość MKM-a modelarza.
  • Pomiarowiec – jeździ w te i wewte całą zmianę i spisuje ile ludzi wsiadło i wysiadło. Wymarzona praca, bo można wiele w zbiorkomie zaobserwować.
  • Ornitolog – miłośnik i specjalista od ptaków, zwłaszcza kanarków. Zarówno takich jak i takich.

Dzień z życia Miłośnika Komunikacji Miejskiej[edytuj • edytuj kod]

Oto jak wygląda typowy dzień MKM-a (mieszanki wszystkich gatunków)

  • 4:30 – budzą go tramwaje, które właśnie wyjeżdżają z zajezdni. Nie jeżdżą jeszcze na linii, więc dopiero się przebudza.
  • 5:00 – Wstaje z łóżka, je śniadanie, myje zęby (elektryczną szczoteczką w kształcie pociągu), ubiera się, gdyż tramwaje rozpoczęły kursowanie liniowe.
  • 5:10 – wbija na fora o komunikacji miejskiej, odpisuje na posty.
  • 5:30 – wychodzi z domu, idzie pozaliczać parę pętli.
  • 10:00 – wbija do kiosku, kupuje czasopismo Kasownik, żeby sprawdzić, czy jego zdjęcia załapały się do numeru. Idzie dalej zaliczać pętle i cykać focie.
  • 12:00 – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
  • 14:30 – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
  • 15:40 – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wypCenzura2.svglać.
  • 17:00 – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
  • 19:00 – idzie na dworzec nakarmić bezdomnych, wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
Gdy MKM nie może zasnąć…
  • 21:00 – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w Kasowniku. Przy okazji przegląda profile kierowców na Fejsie, z nadzieją na nowego posta. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Cities In Motion 1 lub 2 (zależy od humoru) w końcu musi się wczuwać w rolę.
  • 22:40 – kładzie się do łóżka, bo część tramwajów rozpoczęła zjeżdżać do zajezdni.
  • 23:00 – leży, nie może zasnąć.
  • 23:20 – wciąż nie może spać.
  • 23:50 – zaczyna liczyć tramwaje…
  • 00:15 – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.

Znani MKM-owie[edytuj • edytuj kod]

  • Julian Tuwim – w swoich wierszach opisywał uroki jazdy tramwajem;
  • Skaldowie – wszyscy członkowie zespołu śpiewali o nocnych tramwajach;
  • Wojciech Olejniczak – kampanię wyborczą na prezydenta Warszawy prowadził w środkach komunikacji miejskiej;
  • Janusz Korwin-Mikke – był tak zafascynowany możliwościami komunikacji indywidualnej, że chciał likwidacji tramwajów i budowy szerszych jezdni dla niezawodnych autobusów;
  • Papież Franciszek – zamiast papamobile przemieszcza się komunikacją miejską. Właściciele Maybachów czują się zagrożeni.
  • Michaił Aleksandrowicz Berlioz – tak kochał tramwaje, że chciał jednego przytulić, ale poślizgnął się…

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a
  2. A po kilku takich sytuacjach dentysta przestałby być w ogóle potrzebny
  3. Lub odwrotnie