Autobusy w konurbacji górnośląskiej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(270 update i trochę poprawek) Znacznik: edytor wizualny |
|||
(Nie pokazano 269 wersji utworzonych przez 55 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{nieaktualne}} |
|||
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w Polsce<ref>A może nawet w europie</ref>. Nazwa zaawansowana KZK GOP. Znajduje się w największej aglomeracji polski w rejonie gdzie psy (nie)szczekają dupami. Zasadniczo składa się z większości poniemieckich miast górnego śląska zaczynając na Bytomiu kończąc na Zabrzu. Istnieją ciekawe wyjątki, które nie przyłączyły się do KZK GOP, jedynymi takimi miastami są Tychy, Jaworzno i Tarnowskie Góry, które pokazały środkowy palec idealnemu systemowi i stworzyły własne spółki przewozowe, ponieważ… |
|||
{{WEdycji|Sędzisław99}} |
|||
[[Plik:Katowice MAN bus n°256, line 15.JPG|thumb|300px|Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami]] |
|||
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w [[Polska|Polsce]]. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona. |
|||
== |
== Najważniejsze przystanki == |
||
* '''Katowice Dworzec''' – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom twojej matury w marzeniach rodziców. |
|||
* '''0 Katowice Dworzec – Pszczelnik Park''' – |
|||
* '''Katowice Sądowa''' – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają [[Ukraińcy]] szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut. |
|||
* '''1 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana Pawilon''' – |
|||
* '''Zabrze Goethego''' (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – w skrócie nieudana kopia pracy domowej z Gliwic. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja! |
|||
* '''2 Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – |
|||
* '''Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum. |
|||
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje pomiędzy zajezdnią a Teatrem Muzycznym. Powstał w miejsce dawnego tramwaju, więc jest jedynym na świecie autobusem jeżdżącym na torach. W centrum zapchany przez emerytów, a na ulicach Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. |
|||
* '''Bytom Dworzec''' – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją. Przystanek tak bardzo nielubiany, że aż się ''spalił'' ze wstydu. |
|||
* '''5 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Plac Wolności''' – |
|||
* '''Tarnowskie Góry Dworzec PKP''' – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między [[Sosnowiec|Sosnowcem]], [[Bytom]]iem i [[Zabrze]]m. Czy warto więc się tam przesiadać? |
|||
* '''6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Plac Piastów''' – łączy centrum Gliwic z centrum Katowic. Część kursów jest przedłużona do Robotniczej. Linia zwana krajoznawczo-turystyczną. Jeździ półtorej godziny okrężnymi trasami, więc w Gliwicach i w Zabrzu jest kompletnie pusta, bo każdy normalny chcąc dostać się do Katowic wsiada w pociąg lub w 870. |
|||
* '''Łabędy Huta''' – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy. |
|||
* '''7 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności''' – |
|||
* '''8 Gliwice Lipowa – Knurów Szpitalna''' – w zasadzie to przeciwieństwo linii pięćdziesiąt osiem. Ma za zadanie jeździć pomiędzy Knurowem a CH Forum. Jedyna różnica jest taka, że osiem w stronę Gliwic jedzie przez Gierałtowice, a wraca przez Bojków, a pięćdziesiąt osiem na odwrót. Kierowcom tych linii należy się podwyżka, bo w Bojkowie jest więcej dziur niż w serze szwajcarskim. |
|||
* '''9 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec''' – |
|||
* '''10 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec''' – |
|||
* '''11 Czeladź Wojkowicka Pętla – Piotrowice Pętla''' – |
|||
* '''12 Ligota Akademiki – Ligota Akademiki''' – |
|||
* '''13 Bykowina Grzegorzka – Brynów Kościuszki''' – |
|||
* '''14 Bytom Dworzec – Zabrze Goethego''' – |
|||
* '''16 Będzin Kościuszki – Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury''' – |
|||
* '''17 Siedliska – Bytom Dworzec''' – |
|||
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Pętla''' – |
|||
* '''19 Tarnowskie Góry Dworzec – Bytom Dworzec''' – |
|||
* '''20 Bytom Dworzec – Pyskowice Szpitalna''' – |
|||
* '''22 Siemianowice Rurownia – Chorzów Batory Pętla''' – |
|||
* '''23 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności''' – |
|||
* '''24 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec''' – |
|||
* '''25 Będzin Sienkiewicza – Będzin Sienkiewicza przez Wojkowice''' – |
|||
* '''26 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Jęzor Centrum Handlowe''' – |
|||
* '''27 Tworzeń Huta Katowice – Katowice Plac Wolności''' – |
|||
* '''28 Będzin Kościuszki – Kazimierz Górniczy Kopalnia''' – |
|||
* '''30 Michałkowice Bytomska – Giszowiec Kopalnia Staszic''' – |
|||
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej jest już taki tłok, że ludzie wypadają z okien. W dodatku często obsługiwana przez stare graty. Ma bardzo ciekawą drogę, ponieważ przejeżdża przez dzielnice o bardzo różnych upodobaniach sportowych. Otóż zaczyna kurs w Łabędach, które mimo że należą do Gliwic są za Górnikiem, podobnie jak Osiedle Kopernika będące następne na trasie. Później wjeżdża w bastiony Piasta, czyli Szobiszowice i Śródmieście. To się jednak kończy, bo zaraz później jest Ligota Zabrska i Sośnica, która w granicach Gliwic znalazła się zupełnie przypadkowo i zdecydowanie bardziej jest związana z Zabrzem i z wiadomym klubem. Potem wjeżdża do Zabrza i kursuje tuż obok stadionu Górnika. Kończy trasę na Goethego. W związku z takim a nie innym przebiegiem tej linii, nietrudno zgadnąć, dlaczego trzydzieści dwa jest znana na całym Śląsku i dlaczego tak często dochodzi w niej do ustawek. |
|||
* '''34 Sosnowiec Urząd Miasta – Strzemieszyce Dworzec Północny''' – |
|||
* '''35 Czeladź Wojkowicka Pętla – Kosztowy Pętla''' – |
|||
* '''37 Katowice Dworzec – Mikołów Dworzec PKP''' – |
|||
* '''39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec''' – |
|||
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – |
|||
* '''41 Mikołów Nowa – Gliwice Plac Piastów''' – kursuje z Gliwic do Mikołowa. Jako że do Mikołów wszyscy mają gdzieś, linia jest niedoinwestowana i jeździ gratami. |
|||
* '''42 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec''' – |
|||
* '''43 Katowice Plac Wolności – Wojkowice Park''' – |
|||
* '''44 Zawodzie Pętla – Wesoła Kopalnia''' – |
|||
* '''46 Ligota Zadole – Katowice Dworzec''' – |
|||
* '''47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Kopalnia''' – |
|||
* '''48 Chorzów Stary Szyb Prezydent – Katowice Dworzec przez Rudę Śląską''' – |
|||
* '''49 Sławków ZWM – Osiedle Mydlice Pętla''' – |
|||
* '''50 Siemianowice Powstańców Pętla – Katowice Dworzec''' – |
|||
* '''51''' – |
|||
* '''52''' – |
|||
* '''53''' – |
|||
* '''55''' – |
|||
* '''57 Brzezinka Wałbrzyska – Helenka ELZAB''' – okropna linia kursująca pomiędzy gliwicką Brzezinką a zabrzańską Helenką. Zapchana jest już w Brzezince. Następni pasażerowie wsiadają przy strefie ekonomicznej, więc przy Osiedlu Gwardii Ludowej nie da się wejść. Atrakcją linii jest pewna starsza pani krzycząca na wszystkich. |
|||
* '''58''' – |
|||
* '''59 Żernica Pętla – Żerniki Osiedle''' – łączy ze sobą dwie wsie o podobnych nazwach Żernicę i Żerniki. Z tym że, ta druga należy już do Gliwic, ale o tym nikt nie pamięta. W autobusach mają miejsce częste ustawki, bo linia jeździ obok stadionu [[Piast Gliwice|Piasta Gliwice]]. |
|||
* '''60 Trynek Toruńska – Żerniki Osiedle''' – dubel poprzedniczki, ale nie jeździ do Żernicy tylko na [[Mariusz Trynkiewicz|Trynek]]. |
|||
* '''61''' – |
|||
* '''64''' – |
|||
* '''66''' – |
|||
* '''67''' – |
|||
* '''70''' – |
|||
* '''71''' – kursuje z [[Pyskowice|Pyskowic]] na Sikornik. Jako że, jeździ wydłużoną trasą przez Łabędy, autobusy są puste, bo ludzie wolą cudownie zapchaną 677. |
|||
* '''72''' – |
|||
* '''73''' – |
|||
* '''74''' – |
|||
* '''76''' – |
|||
* '''77''' – |
|||
* '''78''' – |
|||
* '''79''' – |
|||
* '''80''' – jedna z dwóch linii jeżdżących do [[Tarnowskie Góry|Tarnowskich Gór]]. Jako że, nikt nie lubi 112, to wszyscy pasażerowie wsiadają do 80, choć i tak jest ich mało, bo po co jechać do Tarnowskich Gór. |
|||
* '''81''' – |
|||
* '''83''' – |
|||
* '''84''' – |
|||
* '''85''' – |
|||
* '''86''' – |
|||
* '''87''' – |
|||
* '''88''' – |
|||
* '''89''' – |
|||
* '''90''' – |
|||
* '''91''' – |
|||
* '''92''' – |
|||
* '''93''' – linia pomiędzy Łabędami a Brzezinką. Jeździ kompletnie pusta, więc chcą ją zlikwidować, ale bezskutecznie. Ma też alternatywny kurs z Brzezinki na Plac Piastów, którym też nikt nie jeździ. |
|||
* '''94''' – |
|||
* '''96''' – |
|||
* '''97''' – |
|||
* '''98''' – |
|||
* '''99''' – |
|||
* '''100''' – |
|||
* '''102''' – |
|||
* '''103''' – |
|||
* '''104''' – |
|||
* '''105''' – |
|||
* '''106''' – |
|||
* '''107''' – |
|||
* '''108''' – |
|||
* '''109''' – |
|||
* '''110''' – |
|||
* '''111''' – |
|||
* '''112''' – teoretycznie należy do MZKP Tarnowskie Góry, ale w praktyce to KZK GOP, bo używa się tego samego biletu. Jeździ starymi gratami, więc ludzie unikają go jak ognia i wsiadają do osiemdziesiątki. |
|||
* '''114''' – |
|||
* '''115''' – |
|||
* '''116''' – |
|||
* '''118''' – |
|||
* '''119''' – |
|||
* '''120''' – |
|||
* '''121''' – |
|||
* '''125''' – |
|||
* '''126''' – jeździ z Łabęd na Trynek. Do Placu Piastów ma taką samą trasą co trzydzieści dwa i choć nie jest aż tak zapchany, to też ciężko do niego wsiąść. Nasuwa się myśl, czy mieszkańcy Łabęd mają samochody. |
|||
* '''127''' – |
|||
* '''129''' – |
|||
* '''130''' – |
|||
* '''132''' – |
|||
* '''133''' – |
|||
* '''134''' – |
|||
* '''135''' – |
|||
* '''138''' – |
|||
* '''139''' – |
|||
* '''140''' – |
|||
* '''142''' – |
|||
* '''143''' – |
|||
* '''144''' – |
|||
* '''145''' – |
|||
* '''146''' – |
|||
* '''147''' – |
|||
* '''148''' – |
|||
* '''149''' – |
|||
* '''150''' – |
|||
* '''151''' – |
|||
* '''152''' – |
|||
* '''153''' – |
|||
* '''154''' – |
|||
* '''155''' – |
|||
* '''156''' – kursuje pomiędzy Sikornikiem a centrum Zabrza. Kiedyś linia bardzo popularna, bo jeździła obok Multikina w Zabrzu, ale jak w Gliwicach otwarto Cinema City, odeszła w zapomnienie. |
|||
* '''158''' – |
|||
* '''159''' – |
|||
* '''160''' – |
|||
* '''160S''' – |
|||
* '''162''' – |
|||
* '''164''' – |
|||
* '''165''' – |
|||
* '''166''' – |
|||
* '''167''' – |
|||
* '''168''' – |
|||
* '''169''' – |
|||
* '''170''' – |
|||
* '''173''' – |
|||
* '''174''' – |
|||
* '''175''' – |
|||
* '''176''' – |
|||
* '''177''' – |
|||
* '''178''' – kolejna linia łącząca Łabędy z Trynkiem, z tym że kursuje przez Portową. Autobus dla ludzi lubiących mocne wrażenia, bo jeździ przez wybrukowaną ulicę Sobieskiego, przez co można wylecieć z fotela. Jest jeszcze alternatywny kurs z Trynku na Plac Piastów. |
|||
* '''179''' – |
|||
* '''180''' – |
|||
* '''182''' – |
|||
* '''183''' – |
|||
* '''184''' – |
|||
* '''185''' – |
|||
* '''186''' – jeździ kompletnie bez sensu, bo zamiast ulicą Kościuszki gdzie nie ma żadnych autobusów<ref>Mimo, że są trzy szpitale, sąd i biblioteka</ref>, pcha się na około Daszyńskiego i Dolnej Wsi. Jest ewenementem, bo nie przejeżdża przez Plac Piastów, |
|||
* '''187''' – linia okrężna, jest tak porąbana, że nikt nie zna jej trasy, co zresztą nie jest potrzebne bo i tak nikt ją nie jeździ. |
|||
* '''188''' – |
|||
* '''189''' – |
|||
* '''190''' – |
|||
* '''191''' – |
|||
* '''192''' – |
|||
* '''193''' – |
|||
* '''194''' – linia koszmar, jeździ starymi gruchotami, a do centrum Gliwic jest zapchana po brzegi. Na Placu Piastów wszyscy wysiadają i do zajezdni wozi tylko muchy. |
|||
* '''195''' – |
|||
* '''196''' – |
|||
* '''197''' – linia budzi postrach, ponieważ jedzie przez Trójkąt Bermudzki, czyli wylęgarnię patologii. Jest bezsensownie ułożona, ponieważ będąc najszybszym połączeniem między Sośnicą a centrum, zahacza tylko o północne Śródmieście. Żeby dostać się w okolice Urzędu Miasta, trzeba wsiąść w jadącą na około 259; |
|||
* '''198''' – |
|||
* '''199''' – |
|||
* '''200''' – |
|||
* '''201''' – |
|||
* '''202''' – króciutka linia pomiędzy Placem Piastów a portem. Wozi maksymalnie pięciu pasażerów, ale według KZK GOP jest bardzo potrzebna. |
|||
* '''203''' – |
|||
* '''204''' – |
|||
* '''205''' – |
|||
* '''206''' – |
|||
* '''207''' – |
|||
* '''208''' – |
|||
* '''209''' – |
|||
* '''219''' – |
|||
* '''220''' – |
|||
* '''221''' – |
|||
* '''222''' – |
|||
* '''223''' – |
|||
* '''224''' – emerytowóz wożący ludzi z Placu Piastów do Centrum Onkologii, z którego mało kto wychodzi żywy lub szczęśliwy. Minubusy są tutaj codziennością. |
|||
* '''225''' – |
|||
* '''227''' – |
|||
* '''230''' – |
|||
* '''231''' – |
|||
* '''232''' – stosunkowo nowy nabytek, zastąpiła dotychczasowe darmowe autobusy, których było nieco więcej, a do tego teraz trzeba jeszcze kupić bilet (albo i nie, badania nad występowaniem [[Kontroler biletów|kanarów]] na tej linii wciąż trwają). |
|||
* '''234''' – |
|||
* '''235''' – |
|||
* '''236''' – |
|||
* '''237''' – |
|||
* '''242''' – |
|||
* '''243''' – |
|||
* '''246''' – |
|||
* '''250''' – kiedyś woziła ludzi do M1, ale odkąd Gliwice dorobiły się CH takich jak Forum, Arena czy Europa Centralna, straciła na znaczeniu. |
|||
* '''255''' – |
|||
* '''259''' – w Sośnicy nikt do niej nie wsiada, bo nie dość, że ma przystanki co 200 metrów, to zanim z niej wyjedzie mija jakaś godzina. W dodatku kursuje na około przez Chorzowską. |
|||
* '''260''' – |
|||
* '''264''' – |
|||
* '''269''' – |
|||
* '''270''' – |
|||
* '''275''' – |
|||
* '''280''' – w dawnych czasach mimo, że należała do KZK GOP, to na autobusach było napisane PKS Gliwice, przez co można było zgłupieć. Problem się rozwiązał gdy PKM Gliwice zostało przewoźnikiem tej linii. Wiecznie zapchana gdy na trasie jest krótki autobus. Gdy jednak puszczają przegubowca, to jeździ pusty. |
|||
* '''283''' – |
|||
* '''286''' – |
|||
* '''288''' – niby jest, ale nikt o nim nie pamięta. W dodatku kursuje do jakiegoś Przechlebia, o którym żaden Gliwiczanin nie słyszał; |
|||
* '''289''' – |
|||
* '''292''' – |
|||
* '''296''' – |
|||
* '''297''' – |
|||
* '''299''' – |
|||
* '''600''' – |
|||
* '''603''' – |
|||
* '''604''' – |
|||
* '''605''' – |
|||
* '''606''' – |
|||
* '''608''' – |
|||
* '''609''' – |
|||
* '''614''' – |
|||
* '''615''' – |
|||
* '''616''' – |
|||
* '''617''' – jest wiecznie zapchana i co dziwne, tylko przez emerytów. Na terenie Gliwic dubluje się z 156. Na szczęście rozdzielają się w Zabrzu. |
|||
* '''619''' – |
|||
* '''622A''' – |
|||
* '''622''' – |
|||
* '''623''' – |
|||
* '''624''' – jedna z najbardziej porąbanych linii z milionem wariantów. Niby jeździ do Wilczego Gardła, ale są też kursy do Sośnicowic<ref>Z różnymi wariantami oczywiście</ref> (nie mylić z [[Sosnowiec|Sosnowcem]]) i Kozłowa. Nawet kierując się na Plac Piastów ma dwa kursy. Jeden kursuje przez Plac Piłsudskiego, drugi przez Jana Śliwki. Jako że, jest jedyną linią jeżdżącą, przez Ostropę i Wilcze Gardło jest notorycznie zapchany; |
|||
* '''625''' – |
|||
* '''632''' – |
|||
* '''634''' – |
|||
* '''635''' – |
|||
* '''637''' – |
|||
* '''644''' – |
|||
* '''646''' – |
|||
* '''648''' – dubluje się z linią 194, z tym że kurs kończy w Knurowie. Obsługiwana przez stare graty, których los już dawno, dawno temu powinien skończyć się na złomowisku. |
|||
* '''650''' – linia sezonowa jeżdżąca tylko w dni wolne wakacyjne z Placu Piastów na kąpielisko w Czechowicach. Większość osób o niej nie pamięta, więc wsiadają w 677. |
|||
* '''653''' – |
|||
* '''657''' – |
|||
* '''659''' – |
|||
* '''662''' – |
|||
* '''663''' – |
|||
* '''664''' – |
|||
* '''665''' – |
|||
* '''669''' – często wsiadają do niej mieszkańcy osiedl Gwardii Ludowej i Waryńskiego, myląc ją z 699. Jak wielkie jest ich zaskoczenie, gdy autobus skręca na Pszczyńską. |
|||
* '''670''' – |
|||
* '''671''' – |
|||
* '''672''' – |
|||
* '''673''' – |
|||
* '''674''' – |
|||
* '''676''' – druga okrężna linia w Gliwicach i też zaczynająca się na Sikorniku. Może nie jest tak porąbana jak 187, ale też ciężko ogarnąć jej trasę. Teoretycznie jej plusem jest to, że kursuje przez miejsca jak ulice Grottgera czy Lipowa, gdzie nie docierają inne linie, ale w praktyce jest ona nie przydatna, bo tak kręci, że zanim dojedzie do centrum minie cały boży rok. Notorycznie opóźniona, choć istnieje legenda, że kiedyś przyjechała punktualnie. Procent emerytów wśród pasażerów wynosi jest blisko setki. |
|||
* '''677''' – i oto ona. Najgorsza, najbardziej znienawidzona i zapchana linia w Gliwicach, przebijająca nawet takie koszmary jak trzydzieści dwa czy pięćdziesiąt siedem. Ludzie z Pyskowic wsiadają w nią, bo szybciej dojeżdża do Gliwic niż siedemdziesiąt jeden. Jest też jedyną linią jeżdżącą przez Osiedle Zubrzyckiego. Swoją drogą co za porąbany pomysł, żeby na tak duże osiedle puszczać tylko jedną linię. Zdaniem KZK GOP jednak, więcej autobusów jest potrzebnych na ulicach Bardowskiego i Kilińskiego mimo, że zabudowa jest tam raczej niska. To wszystko się nakłada, przez co 677 jest o każdej porze dnia i na każdym przystanku jest przepełniona. |
|||
* '''688''' – |
|||
* '''689''' – |
|||
* '''690''' – |
|||
* '''692''' – linia kursująca z Osiedla Kopernika na… I tu możliwości jest wiele, bo część autobusów kończy trasę na Waryńskiego, część na ulicy Przemyskiej w Brzezince, inne jadą do Parku Jakiegośtam. Podgliwicki Kleszczów nie chciał być gorszy i 692 też tam dojeżdża. A przynajmniej dojeżdżał, dopóki gmina Rudziniec nie uznała, że sześć kursów na dobę to za mało i nie wynajęła prywaciarza. Autobus jeździ kompletnie naokoło i gdy żeby z Kopernika dojechać na strefę trzeba tłuc się kilkanaście kilometrów, zamiast udać się ulicami Heweliusza, Portową i Edisona. Ciekawostką jest, że na tablicach elektronicznych z rozkładami jazdy 692 ma zawsze błędny czas przyjazdu. |
|||
* '''695''' – |
|||
* '''699''' – jak wszystkie autobusy kursujące na wysokości Obrońców jedzie pusta, bo mieszkańcy tego osiedla gardzą KZK GOP. W centrum czasami się zapełnia, a niekiedy wozi tylko muchy do końca. Odkąd staje na Dworcowej, ludzie mylą ją z 669 i myślą że dojadą na Pszczyńską. |
|||
* '''700''' – |
|||
* '''702''' – kursuje pusta, bo przejeżdża przez Obrońców Pokoju, a wiadomo co to znaczy. Ma trasę przez miasteczko akademickie, więc powinna być pełna, lecz studentów nie stać na bilety. W Sośnicy wolą 197, więc jest w praktyce niepotrzebna. |
|||
* '''707''' – linia w zasadzie tylko zahacza o Gliwice, bo kursuje z Pyskowic do Huty Łabędy przez jakieś zadupia. Ale jest, istnieje i nikt nie wie dlaczego. |
|||
* '''708''' – |
|||
* '''710''' – swoisty fenomen, ponieważ zaczyna kurs na Koperniku i mimo że, go całego okrąża jeździ pusta. Cóż, ludzie chyba wolą przepchane trzydzieści i 126. Dalej ma trasę do kopalni w krunowskich Szczygłowicach. |
|||
* '''712''' – |
|||
* '''717''' – |
|||
* '''720''' – |
|||
* '''721''' – |
|||
* '''722''' – |
|||
* '''723''' – |
|||
* '''735''' – |
|||
* '''736''' – |
|||
* '''737''' – |
|||
* '''738''' – |
|||
* '''739''' – |
|||
* '''742''' – |
|||
* '''743''' – |
|||
* '''747''' – |
|||
* '''748''' – |
|||
* '''750''' – |
|||
* '''769''' – |
|||
* '''780''' – |
|||
* '''788''' – |
|||
* '''791''' – |
|||
* '''800''' – |
|||
* '''801''' – |
|||
* '''805''' – |
|||
* '''807''' – |
|||
* '''808''' – |
|||
* '''811''' – |
|||
* '''813''' – |
|||
* '''814''' – |
|||
* '''815''' – |
|||
* '''817''' – |
|||
* '''818''' – |
|||
* '''820''' – |
|||
* '''830''' – |
|||
* '''831''' – |
|||
* '''835''' – |
|||
* '''840''' – niby autobus pospieszny do Katowic, ale jedzie prawie tak długo jak szóstka. Wiele osób się na to nabiera, więc często kursuje pełna. Część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Muzycznego. |
|||
* '''850''' – kolejny przyspieszony, ale tym razem do [[Bytom]]ia. Wozi mieszkańców tej poniemieckiej ruiny do M1, a ci, którzy się zagapili (tudzież zapili), docierają do Gliwic. Na trasie jeżdżą same graty. Tak jak 840, część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Muzycznego. |
|||
* '''860''' – |
|||
* '''870''' – najszybsza linia autobusowa do Katowic<ref>Ale i tak pociągiem jest szybciej</ref>. Gdy na Placu Piastów otwierają się drzwi, zaczyna się bieg do foteli, bo autobus momentalnie się zapycha. To samo zresztą jest gdy kurs zaczyna się w Katowicach na Mickiewicza. |
|||
* '''880''' – |
|||
* '''900''' – |
|||
* '''901''' – |
|||
* '''910''' – |
|||
* '''911''' – |
|||
* '''916''' – |
|||
* '''920''' – |
|||
* '''921''' – |
|||
* '''922''' – |
|||
* '''924''' – miało to zapewnić Kozłowowi połączenie z Gliwicami, ale trasa jest ułożona kompletnie od czapy, bo autobus zamiast dojechać do centrum kończy kurs na Waryńskiego. |
|||
* '''928''' – |
|||
* '''930''' – |
|||
* '''931''' – |
|||
* '''932''' – dubel linii trzydzieści dwa z tym, że kończy kurs na Koperniku, którego całego okrąża. Stworzona prawdopodobnie po to aby odciążyć trzydziestkę dwójkę, ale jak widać nieskutecznie. |
|||
* '''935''' – |
|||
* '''937''' – |
|||
* '''940''' – |
|||
* '''949''' – |
|||
* '''950''' – |
|||
* '''954''' – |
|||
* '''959''' – |
|||
* '''969''' – |
|||
* '''973''' – |
|||
* '''974''' – |
|||
* '''982''' – |
|||
* '''984''' – |
|||
* '''995''' – |
|||
* '''998''' – |
|||
== Szrot wożący pasażerów, czyli tabor == |
|||
== Linie nocne == |
|||
[[Plik:Opuszczony autobus.jpg|thumb|300px|Jeden z autobusów przemierzających miasta]] |
|||
* '''A4N''' – |
|||
* '''Scania Omnicity''' – jeden się spalił ze wstydu, to o czymś świadczy. Ewentualnie już miał dość bycia autobusem gliwickiego PKM-u. |
|||
* '''7N''' – |
|||
* '''Mercedes <del>Kotenko</del> Conecto''' – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak [[Fiat Multipla|Multipla]]. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z [[Łódź|Bałut]] lub [[Lublin]]a. |
|||
* '''30N''' – |
|||
* '''[[MAZ]]y''' – kiedyś standardzik w połowie metropolii, obecnie przewijający się tylko na kilku liniach. Ludzie jeżdżący nimi mogą być albo farciarzami, albo pechowcami. Co kto woli. |
|||
* '''32N''' – |
|||
* '''[[Solaris Urbino]]''' – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu. Autobusy te stały się następcami MAZów, na ocenę tego czy były godnymi ich następcami przyjdzie czas. |
|||
* '''60N''' – |
|||
* '''Güleryüz''' – zanim rozkminisz jak to się czyta, przyjedzie twój spóźniony autobus. Wniosek: nazwa dosyć ciężka do wymówienia. Podobnie ciężka jak umiejętność wytrzymania w tej puszce na odcinku dłuższym niż jeden przystanek. |
|||
* '''76N''' – |
|||
* '''BMC''' – po nazwie możemy się spodziewać że ma coś wspólnego z [[BMW]]. Owszem, ma. Ryk silnika na starcie przypominający miauczenie kota, które ktoś obniżył, spowolnił i puścił od tyłu. |
|||
* '''77N''' – |
|||
* '''ZAZ A10''' – [[Polacy]] jednak mają swoją rakietę. Jest nią ta oto 8-metrowa puszka wydająca dźwięk o głośności porównywalnej do ryku płetwala błękitnego. |
|||
* '''130N''' – |
|||
* '''194N''' – |
|||
== Linie == |
|||
* '''297N''' – |
|||
=== Zwykłe i przyspieszone === |
|||
* '''617N''' – |
|||
Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie. |
|||
* '''623N''' – |
|||
* '''2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach. |
|||
* '''657N''' – |
|||
* '''3 Stare Tarnowice GCR – Osada Jana Pawilon''' – można rzec że reprezentacyjna linia Tarnowskich Gór. Dowozi ludzi pod centrum rehabilitacji zwane dumnie "Reptami", które – jeżeli patrzymy na ilość kursów komunikacji miejskiej – jest ważniejsze od kopalni wpisanej na listę UNESCO. Jej osiągnięciem jest kursowanie w dni wolne. Na serio. |
|||
* '''672N''' – |
|||
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy. |
|||
* '''692N''' – |
|||
* '''6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM. |
|||
* '''830N''' – |
|||
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe''' – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i [[Sosnowiec|Sosnowca]]. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę. |
|||
* '''840N''' – |
|||
* '''22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla''' – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego [[Fiat 126p|malucha]] zimą na łysych oponach. |
|||
* '''902N''' – |
|||
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przeje{{cenzura1}}ne<ref>Coś w końcu musi dowieźć kiboli z Łabęd, Kopernika i Sośnicy na mecz</ref>. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy. |
|||
* '''903N''' – |
|||
* '''39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia)''' – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę <del>[[MAZ 203|białoruskimi wyrobami autobusopodobnymi]]</del> [[Solaris Urbino|kartonami]]. |
|||
* '''904N''' – |
|||
[[Plik:KZK GOP 92 Pawelec.jpg|thumb|300px|MAZ – białoruski grat, w którym wszystko trzeszczy, stąd jego popularność na Śląsku]] |
|||
* '''905N''' – |
|||
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – zahacza dwa razy o dworzec kolejowy w [[Będzin]]ie. To chyba jakaś sugestia odnośnie tego miasta, prawda? |
|||
* '''906N''' – |
|||
* '''47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – limuzyna dla górników, w dniu meczowym [[Górnik Zabrze|Górnika]] oferuje ciekawe doznania audiowizualne. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo? |
|||
* '''908N''' – |
|||
* '''55 Osiedle Naftowa Pętla – Gołonóg Osiedle''' – ten kto stworzył rozkład właśnie chyba pił napój, na którego cześć nazwali pewne osiedle w [[Sosnowiec|Sosnowcu]]. Wszyscy wiemy, że dobry rozkład to taki, gdzie najpierw masz 10 minut przerwy między kursami a potem około 50. Można powiedzieć że linia pełni jedynie rolę wydostania się z Osiedla Naftowa, którego Bóg pokarał umieszczeniem za torami kolejowymi. Chociaż biorąc pod uwagę tamtejszych mieszkańców, lepiej by było jakby ta linia w ogóle tam nie jeździła. |
|||
* '''911N''' – |
|||
* '''71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół''' – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło. |
|||
* '''83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Goethego''' – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Zanim zrozumiesz rozkład jazdy tej trasy, zdążysz nie tylko dojechać do końca trasy, ale również zjechać z kierowcą na zajezdnię. Dwa dni później. |
|||
* '''86 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – dosłownie połączenie każdej linii jeżdżącej do Mikulczyc i 720. Znana tylko z tego, że przejeżdża koło dwóch Żabek, innego spożywczego i piekarni. Właściciel tej ostatniej pewnie myślał, że otwierając ją koło przystanku na żądanie rozkręci biznes. Jeżeli przeczytałeś ze zrozumieniem, to pewnie już wiesz, że przystanek na żądanie coś oznacza. |
|||
* '''93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta''' – właśnie numer tej trasy, czyli 93 pokazuje, na ilu procentach kursów tej linii kursuje jedynie kierowca. W pozstałych przypadkach jedzie z kierowcą jeszcze jedna osoba. |
|||
* '''97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki''' – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie. |
|||
* '''104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec''' – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem Vibovit i opijającym się przeterminowanym Kubusiem z dopalaczem. |
|||
* '''111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy)''' – wycieczka turystyczna po [[Zabrze|Zabrzu]]. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Tabor można powiedzieć, że różnoraki. Dominują jednak wyroby tureckie, co doskonale pokazuje dietę użytkowników tej linii. Linia ta ma na uwadze punktualność, w czym nikt jej nie przeszkodzi<ref>[https://youtu.be/EAt8nR4ILOE Dowód]</ref>. |
|||
* '''114 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec''' – Najczęściej jeżdżąca linia w [[Piekary Śląskie|Piekarach Śląskich]], na ogół pełna [[Rodzaje babć autobusowych|Starszych kobiet]]. Obsługiwana przez [[Ikarus|Nowoczesny tabor]]. Jak nią jedziesz rano, masz prze{{cenzura3}}ne. |
|||
*'''120 Katowice Andrzeja Dworzec - Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – specyficzna linia, nigdy nie wiesz o której porze przyjedzie, i czy w ogóle przyjedzie. Jeśli już przyjedzie to korzystają z niej głównie w 100% trzeźwi pracownicy KWK Ruda, którzy po drodze mają takie atrakcje jak świetlica na Borowej Wsi czy cmentarz w Przyszowicach. |
|||
* '''126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół. |
|||
* '''142 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna''' – może i jeździ co trzy godziny, ale za to również w weekend. Generalnie trasa z gatunku tasiemców, można by też powiedzieć że rekreacyjna, gdyż jeździ obok tutejszej kopalni i aquaparku. Niestety takie pomysły umierają gdy ponownie spojrzysz na rozkład. |
|||
* '''145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec''' – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam [[smok]]i i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli. |
|||
* '''156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego''' – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest tak niskie jak średni wzrost osób jeżdżących tą linią. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTM-u, bo czemu nie? |
|||
* '''164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica''' – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani. |
|||
* '''178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące. |
|||
* '''179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny''' – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący [[Zagłębie Dąbrowskie|zarzeczne wioski]] z miastem [[Tarnowskie Góry]], które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją. |
|||
* '''194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – linia operująca wokół największych miast aglomeracji: Knurowa oraz Czerwionki-Leszczyn; przez Gliwice niby też przejeżdża, ale kto by na to zwracał uwagę. Dla młodzieży miejsce do nagrywania Tik Toków, spisywania zadania z pszyrki oraz niekończącego przelizywania się. |
|||
* '''197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego''' – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinek chcących wrócić do domu. Kolejne 50% się nabiera kiedy się okazuje że kurs jest tylko w relacji Centrum-Sośnica. Żarciki w końcu bawią, a śmiech to zdrowie. |
|||
* '''224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza''' – ten pierwszy przystanek idealnie pokazuje, co odczuwa kierowca albo pasażer nie będący 70+ jadąc tą linią. Patrząc na rozkład tej linii można by wywnioskować, że w weekend się nie choruje na raka. Niestety tak nie jest. |
|||
* '''235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital''' – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan. |
|||
* '''250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – jej jedynym celem jest przewóz ludzi – zwłaszcza młodych loszek i dinozaurów wiekowych – do M1. Często przepełnione, zresztą co się dziwić, jak każda kobieta z okolic linii w wieku 13-22 lat musi iść oglądać ciuchy przez przynajmniej 2 godziny? Mimo to spełnia swoje główne zadanie. |
|||
* '''270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – jeżeli kierowcy tejże linii dostawaliby złotówkę za każdą minutę spóźnienia, to nie musieliby pracować do końca życia przy tym bardzo często się psującym szrocie z MAZ'u. Mimo takich komplikacji, ludzie - a zwłaszcza mieszkańcy Waryniola i okolic Multikina - korzystają z tej linii, żeby podjechać na Plac Teatralny, bo najwyraźniej mieszkańce Zabrza nigdzie indziej nie potrzebują iść. |
|||
* '''606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle''' – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10<sup>−35</sup>. |
|||
[[Plik:Katowice, Rondo Generala Józefa Ziętka, Solaris.jpg|thumb|300px|Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!]] |
|||
* '''609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla''' – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo [[ksiądz]] mówi niskim głosem. |
|||
* '''617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana ''' – plotki głoszą, że ta linia to wymysł Szatana. Dresów raczej ten jegomość nie stworzył, więc teoria obalona. Trasa kompletnie losowa i pokrywająca się ze wszystkim, jedyne czym się wyróżnia to wjazd w głąb Rokitnicy. Cóż, może ten domniemany Szatan nie miał pomysłu na nic oryginalniejszego? |
|||
* '''617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia ''' – tak w największym skrócie to ta linia łączy jakieś pół Zabrza. Wychodzi na to że łatwiej się poruszać się po tym mieście nocą. Jednak my tego nie polecamy. |
|||
*'''636 Knurów CP Szpitalna - Orzesze Szkoła''' - przed wymianą taboru popularnie nazywany przez tutejszych "666" ze względu na [[Piekło|miejsce]], do którego można było trafić wypadając przez niedomykające się drzwi. |
|||
* '''678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla''' – dojazdówka do centrum handlowego, którego jedynym osiągnięciem jest to, że pół food courtu się stamtąd wyniosło. Procentowa szansa że ktoś dojedzie tam autobusem jest dokładnie taka, jak ilość ludzi robiących tutaj shopping. Przyzerowa. |
|||
* '''707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta''' – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę. |
|||
* '''709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego ''' – chcesz jechać <del>auto</del>busem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez każdego mieszkańca Zabrza (słowo klucz: każdego)? Ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła. |
|||
* '''720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka, który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu. Obsługiwany przez tabor z najnowszą technologią open-source: każdy pasażer może pojść na tył autobusu, otworzyć klapkę, i zobaczyć, jak wygląda ten szrot od środka. |
|||
* '''800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki. |
|||
* '''835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki''' – każdy sosnowiczanin może tą linią wyjechać do [[Katowice|Katowic]]. Pcha się przez cały [[Sosnowiec]], więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta. |
|||
* '''840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza''' – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy. Wariant nocny 840N na odcinku Zabrze-Gliwice zalecany tylko z maską gazową. |
|||
=== Metrolinie/Linie metropolitalne === |
|||
Czyli zabawa w [[Niemcy|zachodnią]] komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu. |
|||
* '''AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy ''' – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona. |
|||
* '''M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza ''' – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej <s>dojeżdża do Katowic</s> stoi w korkach na granicy Chorzowa z Katowicami. |
|||
* '''M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) ''' – kolejny autobus Katowice – [[Sosnowiec|zagranica]]. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona. |
|||
* '''M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi ''' – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze. |
|||
* '''M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) ''' – linia z której korzystasz, gdy masz za dużo wolnego czasu. |
|||
* '''M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec ''' – jeśli jakimś cudem przegapiłeś swojego busa do Zabrza, to M16 służy pomocą, ale po co miałbyś jechać do Zabrza? |
|||
* '''M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 ''' – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej. |
|||
* '''M28 Osiedle Wieczorka Dworzec – Katowice Plac Wolności''' – zatłoczona [[wsiobus|pseudolinia]] , zastąpiła linię 860. |
|||
* '''M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP ''' – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM. |
|||
* '''M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle ''' – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ. |
|||
* '''M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – pogromca linii 710 i 194, przy czym ta druga i tak oferuje bardziej komfortowe warunki jazdy, ponieważ 10 minutowe spóźnienie to sufit 194, a podłoga M105 |
|||
* '''M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP''' – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Autobusy w Bielsku-Białej]] |
|||
* [[Autobusy we Wrocławiu]] |
|||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Sieci autobusowe]] |
Wersja z 15:08, 28 lis 2024
Ten artykuł już od dłuższego czasu jest nieaktualny. Jeśli możesz, zajmij się nim i dodaj najnowsze informacje. |
Ten artykuł jest w edycji i kogoś właśnie osłabiło w trakcie jego pisania. Aby go nie dobić, poczekaj aż wytrzeźwieje i dokończy swoją twórczość. Jeżeli trwałoby to zbyt długo, skontaktuj się z administratorem lub z użytkownikiem o nicku Sędzisław99. |
Autobusy w konurbacji górnośląskiej – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w Polsce. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona.
Najważniejsze przystanki
- Katowice Dworzec – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom twojej matury w marzeniach rodziców.
- Katowice Sądowa – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają Ukraińcy szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut.
- Zabrze Goethego (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – w skrócie nieudana kopia pracy domowej z Gliwic. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja!
- Gliwice Centrum Przesiadkowe – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum.
- Bytom Dworzec – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją. Przystanek tak bardzo nielubiany, że aż się spalił ze wstydu.
- Tarnowskie Góry Dworzec PKP – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między Sosnowcem, Bytomiem i Zabrzem. Czy warto więc się tam przesiadać?
- Łabędy Huta – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy.
Szrot wożący pasażerów, czyli tabor
- Scania Omnicity – jeden się spalił ze wstydu, to o czymś świadczy. Ewentualnie już miał dość bycia autobusem gliwickiego PKM-u.
- Mercedes
KotenkoConecto – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak Multipla. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z Bałut lub Lublina. - MAZy – kiedyś standardzik w połowie metropolii, obecnie przewijający się tylko na kilku liniach. Ludzie jeżdżący nimi mogą być albo farciarzami, albo pechowcami. Co kto woli.
- Solaris Urbino – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu. Autobusy te stały się następcami MAZów, na ocenę tego czy były godnymi ich następcami przyjdzie czas.
- Güleryüz – zanim rozkminisz jak to się czyta, przyjedzie twój spóźniony autobus. Wniosek: nazwa dosyć ciężka do wymówienia. Podobnie ciężka jak umiejętność wytrzymania w tej puszce na odcinku dłuższym niż jeden przystanek.
- BMC – po nazwie możemy się spodziewać że ma coś wspólnego z BMW. Owszem, ma. Ryk silnika na starcie przypominający miauczenie kota, które ktoś obniżył, spowolnił i puścił od tyłu.
- ZAZ A10 – Polacy jednak mają swoją rakietę. Jest nią ta oto 8-metrowa puszka wydająca dźwięk o głośności porównywalnej do ryku płetwala błękitnego.
Linie
Zwykłe i przyspieszone
Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie.
- 2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach.
- 3 Stare Tarnowice GCR – Osada Jana Pawilon – można rzec że reprezentacyjna linia Tarnowskich Gór. Dowozi ludzi pod centrum rehabilitacji zwane dumnie "Reptami", które – jeżeli patrzymy na ilość kursów komunikacji miejskiej – jest ważniejsze od kopalni wpisanej na listę UNESCO. Jej osiągnięciem jest kursowanie w dni wolne. Na serio.
- A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy.
- 6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM.
- 18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i Sosnowca. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę.
- 22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego malucha zimą na łysych oponach.
- 32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przejene[1]. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy.
- 39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia) – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę
białoruskimi wyrobami autobusopodobnymikartonami.
- 40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – zahacza dwa razy o dworzec kolejowy w Będzinie. To chyba jakaś sugestia odnośnie tego miasta, prawda?
- 47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – limuzyna dla górników, w dniu meczowym Górnika oferuje ciekawe doznania audiowizualne. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo?
- 55 Osiedle Naftowa Pętla – Gołonóg Osiedle – ten kto stworzył rozkład właśnie chyba pił napój, na którego cześć nazwali pewne osiedle w Sosnowcu. Wszyscy wiemy, że dobry rozkład to taki, gdzie najpierw masz 10 minut przerwy między kursami a potem około 50. Można powiedzieć że linia pełni jedynie rolę wydostania się z Osiedla Naftowa, którego Bóg pokarał umieszczeniem za torami kolejowymi. Chociaż biorąc pod uwagę tamtejszych mieszkańców, lepiej by było jakby ta linia w ogóle tam nie jeździła.
- 71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło.
- 83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Goethego – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Zanim zrozumiesz rozkład jazdy tej trasy, zdążysz nie tylko dojechać do końca trasy, ale również zjechać z kierowcą na zajezdnię. Dwa dni później.
- 86 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – dosłownie połączenie każdej linii jeżdżącej do Mikulczyc i 720. Znana tylko z tego, że przejeżdża koło dwóch Żabek, innego spożywczego i piekarni. Właściciel tej ostatniej pewnie myślał, że otwierając ją koło przystanku na żądanie rozkręci biznes. Jeżeli przeczytałeś ze zrozumieniem, to pewnie już wiesz, że przystanek na żądanie coś oznacza.
- 93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta – właśnie numer tej trasy, czyli 93 pokazuje, na ilu procentach kursów tej linii kursuje jedynie kierowca. W pozstałych przypadkach jedzie z kierowcą jeszcze jedna osoba.
- 97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie.
- 104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem Vibovit i opijającym się przeterminowanym Kubusiem z dopalaczem.
- 111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy) – wycieczka turystyczna po Zabrzu. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Tabor można powiedzieć, że różnoraki. Dominują jednak wyroby tureckie, co doskonale pokazuje dietę użytkowników tej linii. Linia ta ma na uwadze punktualność, w czym nikt jej nie przeszkodzi[2].
- 114 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec – Najczęściej jeżdżąca linia w Piekarach Śląskich, na ogół pełna Starszych kobiet. Obsługiwana przez Nowoczesny tabor. Jak nią jedziesz rano, masz przene.
- 120 Katowice Andrzeja Dworzec - Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – specyficzna linia, nigdy nie wiesz o której porze przyjedzie, i czy w ogóle przyjedzie. Jeśli już przyjedzie to korzystają z niej głównie w 100% trzeźwi pracownicy KWK Ruda, którzy po drodze mają takie atrakcje jak świetlica na Borowej Wsi czy cmentarz w Przyszowicach.
- 126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół.
- 142 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna – może i jeździ co trzy godziny, ale za to również w weekend. Generalnie trasa z gatunku tasiemców, można by też powiedzieć że rekreacyjna, gdyż jeździ obok tutejszej kopalni i aquaparku. Niestety takie pomysły umierają gdy ponownie spojrzysz na rozkład.
- 145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam smoki i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
- 156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest tak niskie jak średni wzrost osób jeżdżących tą linią. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTM-u, bo czemu nie?
- 164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani.
- 178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące.
- 179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący zarzeczne wioski z miastem Tarnowskie Góry, które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją.
- 194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe – linia operująca wokół największych miast aglomeracji: Knurowa oraz Czerwionki-Leszczyn; przez Gliwice niby też przejeżdża, ale kto by na to zwracał uwagę. Dla młodzieży miejsce do nagrywania Tik Toków, spisywania zadania z pszyrki oraz niekończącego przelizywania się.
- 197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinek chcących wrócić do domu. Kolejne 50% się nabiera kiedy się okazuje że kurs jest tylko w relacji Centrum-Sośnica. Żarciki w końcu bawią, a śmiech to zdrowie.
- 224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza – ten pierwszy przystanek idealnie pokazuje, co odczuwa kierowca albo pasażer nie będący 70+ jadąc tą linią. Patrząc na rozkład tej linii można by wywnioskować, że w weekend się nie choruje na raka. Niestety tak nie jest.
- 235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan.
- 250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe – jej jedynym celem jest przewóz ludzi – zwłaszcza młodych loszek i dinozaurów wiekowych – do M1. Często przepełnione, zresztą co się dziwić, jak każda kobieta z okolic linii w wieku 13-22 lat musi iść oglądać ciuchy przez przynajmniej 2 godziny? Mimo to spełnia swoje główne zadanie.
- 270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – jeżeli kierowcy tejże linii dostawaliby złotówkę za każdą minutę spóźnienia, to nie musieliby pracować do końca życia przy tym bardzo często się psującym szrocie z MAZ'u. Mimo takich komplikacji, ludzie - a zwłaszcza mieszkańcy Waryniola i okolic Multikina - korzystają z tej linii, żeby podjechać na Plac Teatralny, bo najwyraźniej mieszkańce Zabrza nigdzie indziej nie potrzebują iść.
- 606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10−35.
- 609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo ksiądz mówi niskim głosem.
- 617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana – plotki głoszą, że ta linia to wymysł Szatana. Dresów raczej ten jegomość nie stworzył, więc teoria obalona. Trasa kompletnie losowa i pokrywająca się ze wszystkim, jedyne czym się wyróżnia to wjazd w głąb Rokitnicy. Cóż, może ten domniemany Szatan nie miał pomysłu na nic oryginalniejszego?
- 617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia – tak w największym skrócie to ta linia łączy jakieś pół Zabrza. Wychodzi na to że łatwiej się poruszać się po tym mieście nocą. Jednak my tego nie polecamy.
- 636 Knurów CP Szpitalna - Orzesze Szkoła - przed wymianą taboru popularnie nazywany przez tutejszych "666" ze względu na miejsce, do którego można było trafić wypadając przez niedomykające się drzwi.
- 678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla – dojazdówka do centrum handlowego, którego jedynym osiągnięciem jest to, że pół food courtu się stamtąd wyniosło. Procentowa szansa że ktoś dojedzie tam autobusem jest dokładnie taka, jak ilość ludzi robiących tutaj shopping. Przyzerowa.
- 707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę.
- 709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – chcesz jechać
autobusem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez każdego mieszkańca Zabrza (słowo klucz: każdego)? Ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła. - 720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka, który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu. Obsługiwany przez tabor z najnowszą technologią open-source: każdy pasażer może pojść na tył autobusu, otworzyć klapkę, i zobaczyć, jak wygląda ten szrot od środka.
- 800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki.
- 835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki – każdy sosnowiczanin może tą linią wyjechać do Katowic. Pcha się przez cały Sosnowiec, więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta.
- 840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy. Wariant nocny 840N na odcinku Zabrze-Gliwice zalecany tylko z maską gazową.
Metrolinie/Linie metropolitalne
Czyli zabawa w zachodnią komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu.
- AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona.
- M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej
dojeżdża do Katowicstoi w korkach na granicy Chorzowa z Katowicami. - M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) – kolejny autobus Katowice – zagranica. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona.
- M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze.
- M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) – linia z której korzystasz, gdy masz za dużo wolnego czasu.
- M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec – jeśli jakimś cudem przegapiłeś swojego busa do Zabrza, to M16 służy pomocą, ale po co miałbyś jechać do Zabrza?
- M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej.
- M28 Osiedle Wieczorka Dworzec – Katowice Plac Wolności – zatłoczona pseudolinia , zastąpiła linię 860.
- M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM.
- M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ.
- M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – pogromca linii 710 i 194, przy czym ta druga i tak oferuje bardziej komfortowe warunki jazdy, ponieważ 10 minutowe spóźnienie to sufit 194, a podłoga M105
- M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne.