Autobusy w konurbacji górnośląskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(270 update i trochę poprawek)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 150 wersji utworzonych przez 34 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{nieaktualne}}
{{popr|Wyciąć nudzenie, sprawdzić przy okazji formatowanie}}
{{WEdycji|Sędzisław99}}
[[Plik:Katowice MAN bus n°256, line 15.JPG|thumb|300px|Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami]]
[[Plik:Katowice MAN bus n°256, line 15.JPG|thumb|300px|Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami]]
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w [[Polska|Polsce]]<ref>A może nawet w Europie</ref>. Znajduje się w największej aglomeracji polski w rejonie gdzie psy (nie)szczekają dupami<ref>A może [[Sosnowiec|jednak]]?</ref>. Zasadniczo składa się z większości poniemieckich miast Górnego Śląska zaczynając na [[Bytom]]iu kończąc na [[Zabrze|Zabrzu]].
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w [[Polska|Polsce]]. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona.


== Najważniejsze przystanki ==
== Najważniejsze przystanki ==
* '''Katowice Dworzec''' – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom twojej matury w marzeniach rodziców.
* '''Katowice Dworzec''' – to właśnie tutaj przyjeżdżają [[Ukraińcy]] w celu szukania pracy, bądź odjeżdżają Polacy do Niemiec również w celu szukania pracy. Jeszcze niedawno autobusy zatrzymywały się na świeżym powietrzu, a teraz pchają się do parkingu podziemnego. Z tego powodu ryzyko zaczadzenia się jest bardzo wysokie, ale najwyraźniej nikomu to nie przeszkadza.
* '''Katowice Sądowa''' – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają [[Ukraińcy]] szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut.
* '''Bytom Dworzec''' – przystanek, na którym zatrzymują się autobusy łączące [[Bytom]] z cywilizacją. Można się stąd udać do Zabrza, czy autonomii Bobrek, która najpierw odzieli się od Bytomia, a później niczym [[San Escobar]], o ogóle oddzieli się od Polski.
* '''Zabrze Goethego''' (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – w skrócie nieudana kopia pracy domowej z Gliwic. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja!
* '''Zabrze Zaborze Lompy''' – centrum przesiadkowe najbardziej podłej dzielnicy Zabrza. Zatoka przystankowa jest dziurawa jak reszta polskich dróg, a tory tramwajowe są krzywe jakby zostałby stworzone przez Rosjan. Zabrzanie mogą wsiąść w autobus i wybrać się na kolejną bitwę z Gliwicami, czy Bobrkiem.
* '''Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum.
* '''Tarnowskie Góry Gliwicka''' – wbrew pozorom nie znajduje się na granicy tych dwóch miast (Nie wspominając, że nawet ze sobą nie graniczą).
* '''Bytom Dworzec''' – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją. Przystanek tak bardzo nielubiany, że aż się ''spalił'' ze wstydu.
* '''Mikołów Dworzec PKP''' – z tego miejsca można dostać się praktycznie wszędzie, jeśli nie pomyli się stanowisk, których jest tylko osiem.
* '''Tarnowskie Góry Dworzec PKP''' – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między [[Sosnowiec|Sosnowcem]], [[Bytom]]iem i [[Zabrze]]m. Czy warto więc się tam przesiadać?
* '''Łabędy Huta''' – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy.


== Szrot wożący pasażerów, czyli tabor ==
== Szrot wożący pasażerów, czyli tabor ==
[[Plik:Opuszczony autobus.jpg|thumb|350px|Jeden z autobusów <del>co pięćdziesiąt lat</del> przemierzających miasta]]
[[Plik:Opuszczony autobus.jpg|thumb|300px|Jeden z autobusów przemierzających miasta]]
* '''Scania Omnicity''' – jeden się spalił ze wstydu, to o czymś świadczy. Ewentualnie już miał dość bycia autobusem gliwickiego PKM-u.
* '''Jelcz M125M Vecto''' – nieprodukowane od ponad dekady koszmarki straszące głównie w okolicach Katowic. Aż połowa wyprodukowanych modeli trafiła tutaj, a reszta budzi grozę głównie w Poznaniu. Pojazd jeszcze bardziej awaryjny i jeszcze bardziej ceniony przez [[Polacy|Polaków]], z powodu tego, że Jelcz klepał autobusy wożące nawet obecnych emerytów w czasie ich młodości.
* '''Mercedes <del>Kotenko</del> Conecto''' – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak [[Fiat Multipla|Multipla]]. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z [[Łódź|Bałut]] lub [[Lublin]]a.
* '''Jelcz M181''' – przegubowa wersja poprzednika zwana żartobliwie [[odkurzacz]]em, co miało podobno określać jego słaby i wyjący jak opętany silnik. Na szczęście jest ich tutaj bardzo mało, bo taki PKM z Katowic ma na stanie zaledwie dwa takie autobusy, które częściej szlajają się po zadupiach, by nie szpecić krajobrazu pięknego miasta.
* '''[[MAZ]]y''' – kiedyś standardzik w połowie metropolii, obecnie przewijający się tylko na kilku liniach. Ludzie jeżdżący nimi mogą być albo farciarzami, albo pechowcami. Co kto woli.
* '''[[Mercedes-Benz Citaro]]''' – dawniej namiętnie posyłane na linie, które woziły emigrantów na lotnisko w Pyrzowicach, a dziś z powodu niewyjaśnionego zniknięcia linii lotniskowych grzeją głównie wąskie uliczki i linie, na których przewozi się głównie powietrze. Mają rewelacyjne instalacje elektryczne, bo już dwa Citaro z Gliwic spaliły się na węgiel.
* '''[[Solaris Urbino]]''' – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu. Autobusy te stały się następcami MAZów, na ocenę tego czy były godnymi ich następcami przyjdzie czas.
* '''[[Solaris Urbino|Jamniki w każdej możliwej wersji]] ''' – czego się spodziewaliście? Przecież Silesia nie gęsi, jamnikami muszą szpanować! Jeżdżą tam kolejno: Urbino 12 głównie 3 i 4 generacja (różnice tylko wizualne), <del>deskorolki</del> Urbino 15 2 i 3 gen. (jak wcześniej) oraz przeguby – model Urbino 18. Kursują gdzie się tylko da.
* '''Güleryüz''' – zanim rozkminisz jak to się czyta, przyjedzie twój spóźniony autobus. Wniosek: nazwa dosyć ciężka do wymówienia. Podobnie ciężka jak umiejętność wytrzymania w tej puszce na odcinku dłuższym niż jeden przystanek.
* '''BMC''' – po nazwie możemy się spodziewać że ma coś wspólnego z [[BMW]]. Owszem, ma. Ryk silnika na starcie przypominający miauczenie kota, które ktoś obniżył, spowolnił i puścił od tyłu.
* '''ZAZ A10''' – [[Polacy]] jednak mają swoją rakietę. Jest nią ta oto 8-metrowa puszka wydająca dźwięk o głośności porównywalnej do ryku płetwala błękitnego.


== Linie dzienne ==
== Linie ==
=== Zwykłe i przyspieszone ===
* '''2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w GOP-ie<ref>No właśnie, mogłaby</ref> gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie głównie stoi w niekończących się korkach.
Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie.
* '''3 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana <del>Pawulona</del> Pawilon''' – dawniej służyła starym piernikom z Manhattanu do dotarcia do miejscowego zakładu odnawiania punktów życia. Po kopnięciu w kalendarz większości dotychczasowych pasażerów, zapewnia dostęp żulom mieszkającym w Parku Piny do szpitala w pobliżu Doliny Dramy<ref>Nie, nie chodzi tu o polską scenę [[Youtube|Youtubową]]…</ref>.
* '''2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach.
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje pomiędzy zajezdnią, a Teatrem Muzycznym. Powstała w miejsce dawnego [[tramwaj]]u, więc jest jedynym na świecie autobusem jeżdżącym na torach<ref>Jest się czym pochwalić przed sąsiadami!</ref>. W centrum zapchana przez emerytów, a na ulicach Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz.
* '''3 Stare Tarnowice GCR – Osada Jana Pawilon''' – można rzec że reprezentacyjna linia Tarnowskich Gór. Dowozi ludzi pod centrum rehabilitacji zwane dumnie "Reptami", które – jeżeli patrzymy na ilość kursów komunikacji miejskiej – jest ważniejsze od kopalni wpisanej na listę UNESCO. Jej osiągnięciem jest kursowanie w dni wolne. Na serio.
* '''7 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności''' – trasa siódemki na pierwszy rzut oka przypomina położoną na bok ósemkę, ale to nie prawda (bo przypomina [[Czechosłowacja|Czechosłowacje]]).
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy.
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Pętla przez Sosnowiec''' – prosta, niezbyt skomplikowana linia dla roboli z Katowic i [[Sosnowiec|Sosnowca]]. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to… autobus powrotny do Katowic. Autor najwyraźniej miał racje.
* '''6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM.
* '''22 Siemianowice Rurownia – Chorzów Batory Pętla''' – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego [[Fiat 126p|malucha]] zimą na łysych oponach. W ramach promocji (2 kursy) dojedziesz tylko do Placu Skargi.
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe''' – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i [[Sosnowiec|Sosnowca]]. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę.
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta (wybrane kursy przez Łabędy Partyzantów i Łabędy Wolności pomijając Łabędy Osiedle; wybrane kursy do przystanku Gliwice Dworzec PKP; wybrane kursy do przystanku Gliwice Plac Piastów) ''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej jest już taki tłok, że ludzie wypadają z okien. W dodatku często obsługiwana przez stare graty. Ma bardzo ciekawą drogę, ponieważ przejeżdża przez dzielnice o bardzo różnych upodobaniach sportowych. Otóż zaczyna kurs w Łabędach, które mimo że należą do Gliwic są za Górnikiem, podobnie jak Osiedle Kopernika będące następne na trasie. Później wjeżdża w bastiony Piasta, czyli Szobiszowice i Śródmieście. To się jednak kończy, bo zaraz później jest Ligota Zabrska i Sośnica, która w granicach Gliwic znalazła się zupełnie przypadkowo i zdecydowanie bardziej jest związana z Zabrzem i z wiadomym klubem. Potem wjeżdża do Zabrza i kursuje tuż obok stadionu Górnika. Kończy trasę na Goethego. W związku z takim a nie innym przebiegiem tej linii, nietrudno zgadnąć, dlaczego trzydzieści dwa jest znana na całym Śląsku i dlaczego tak często dochodzi w niej do ustawek.
* '''22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla''' – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego [[Fiat 126p|malucha]] zimą na łysych oponach.
* '''39 Kochłowice Kopalnia Śląsk - Bytom Dworzec (wybrane kursy do przystanku Bobrek Huta Julia)''' - linia tak ciekawa, że aż za bardzo. Zaczyna się w Kochłowicach, które sąsiadują z [[Chorzów|Chorzowem]], potem jedziemy przez Świętochłowice i wjeżdżamy do [[Ruda Śląska|Wiewiórczego Miasta]], podzielonego na strefę [[Ruch Chorzów|niebieską]] oraz [[Górnik Zabrze|trójkolorową]]. Dalej są [[Zabrze|Hindenburg]] i [[Bytom]]. Luksusów na tej linii nie doświadczycie - od rana do końca kursów [[MAZ|ten białoruski syf]]. Kursy ok. 7, 8, 14 i 15 zapełnione po brzegi, w reszcie 39 wozi powietrze.
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przeje{{cenzura1}}ne<ref>Coś w końcu musi dowieźć kiboli z Łabęd, Kopernika i Sośnicy na mecz</ref>. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy.
[[Plik:KZK_GOP_92_Pawelec.jpg|thumb|300px|MAZak - niby głośny grat, w którym wszystko trzeszczy, ale jednak coraz tego więcej...]]
* '''39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia)''' – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę <del>[[MAZ 203|białoruskimi wyrobami autobusopodobnymi]]</del> [[Solaris Urbino|kartonami]].
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – jej trasa jest tak porąbana, że nawet nazwanie tego chujnią byłoby obrażaniem starej, dobrej, zasłużonej chujni.
[[Plik:KZK GOP 92 Pawelec.jpg|thumb|300px|MAZ – białoruski grat, w którym wszystko trzeszczy, stąd jego popularność na Śląsku]]
* '''53 Sączów Kościół – Osiedle Wieczorka Dworzec''' – rozkład jazdy tej linii tak beznadziejnie zredagowano i sformatowano, że nawet najbardziej cierpliwa osoba na świecie dostanie nagłego, ciężkiego ataku kurwicy i [[Padaczka|padaczki]] na sam widok tego chłamu. Nie wiadomo dokąd i skąd kursuje, bo ktoś mądry postanowił wrzucić do rozkładu informacje o kursach zjazdowych, które totalnie niszczą całość.
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – zahacza dwa razy o dworzec kolejowy w [[Będzin]]ie. To chyba jakaś sugestia odnośnie tego miasta, prawda?
* '''78 Tarnowskie Góry Dworzec – Miedary Posesja 17''' – zapychaczka udająca się na przedmieścia Tarnowskich Gór. Pracownicy ZTM byli takimi wielkimi żartownisiami, że musieli podać dokładny adres pętli w Miedarach. [[Google]] do dziś nie może odnaleźć tej pętli jak i przystanków w jej okolicy, więc o odwzorowywaniu tras można zapomnieć.
* '''47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – limuzyna dla górników, w dniu meczowym [[Górnik Zabrze|Górnika]] oferuje ciekawe doznania audiowizualne. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo?
* '''86 Zabrze Goethego (linia okrężna)''' - jedna z 159483 linii okrężnych Goethego - Goethego. Jej istnienie jest po prostu bezsensowne.
* '''55 Osiedle Naftowa Pętla – Gołonóg Osiedle''' – ten kto stworzył rozkład właśnie chyba pił napój, na którego cześć nazwali pewne osiedle w [[Sosnowiec|Sosnowcu]]. Wszyscy wiemy, że dobry rozkład to taki, gdzie najpierw masz 10 minut przerwy między kursami a potem około 50. Można powiedzieć że linia pełni jedynie rolę wydostania się z Osiedla Naftowa, którego Bóg pokarał umieszczeniem za torami kolejowymi. Chociaż biorąc pod uwagę tamtejszych mieszkańców, lepiej by było jakby ta linia w ogóle tam nie jeździła.
* '''88 Wojkowice Park – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy do przystanku Zagórze Zajezdnia)''' – ciekawostka statystyczna, większość zjazdów do zajezdni opiera się na tym, że w pewnym momencie autobus skręca w wybranym miejscu trasy w stronę zajezdni już bez pasażerów. Tutaj jest jednak inaczej, dla osiemdziesiątki ósemki kurs zjazdowy oznacza przedłużenie trasy, jednak na „przedłużeniach” mało kto jeździ, gdyż większość pasażerów obawia się, że kurs taki już nie dojedzie do końca.
* '''71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół''' – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło.
* '''97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrownik''' – bardzo trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Jest tak rozstrzelana, że nawet najlepsi [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|pasjonaci komunikacji miejskiej]] mogą nie ogarnąć rozkładu jazdy.
* '''83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Goethego''' – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Zanim zrozumiesz rozkład jazdy tej trasy, zdążysz nie tylko dojechać do końca trasy, ale również zjechać z kierowcą na zajezdnię. Dwa dni później.
* '''104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec (Wybrane kursy Wojkowice Krzyżówka pomijając Wojkowice Giełda)''' – to jakiś nudny, ponury żart prawda? Oczywiście!<ref>Że nie…</ref> Kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem vibovit i opijającym się przeterminowanym kubusiem z dopalaczem.
* '''86 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – dosłownie połączenie każdej linii jeżdżącej do Mikulczyc i 720. Znana tylko z tego, że przejeżdża koło dwóch Żabek, innego spożywczego i piekarni. Właściciel tej ostatniej pewnie myślał, że otwierając ją koło przystanku na żądanie rozkręci biznes. Jeżeli przeczytałeś ze zrozumieniem, to pewnie już wiesz, że przystanek na żądanie coś oznacza.
* '''118 Bytom Dworzec - Chebzie Dworzec PKP (wybrane kursy p. tereny przemysłowe Rudy Śl. (Biedronka Magazyny, Park Przemysłowy, Mid Ocean)''' - wieczny zatramwaj utworzony w miejsce bardzo klimatycznego tramwaju nr 18<ref>Antytramwajowa [[Ruda Śląska]]...</ref>. Jeździ od dworca w Bytomiu do dworca-biblioteki. Na tej linii zaznasz <del>biedy</del> luksusu - MAZak z klimą (chyba, że się popsuje) i tureckie cuda, też z klimą.
* '''93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta''' – właśnie numer tej trasy, czyli 93 pokazuje, na ilu procentach kursów tej linii kursuje jedynie kierowca. W pozstałych przypadkach jedzie z kierowcą jeszcze jedna osoba.
[[Plik:PKM Jaworzno MAN 02.JPG|thumb|300px|A Jaworzno jak zawszę postanowiło być samodzielne i sami sobie organizują transport]]
* '''97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki''' – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie.
* '''126 Trynek Toruńska – Łabędy Huta''' – do Placu Piastów ma taką samą trasą co trzydzieści dwa i choć nie jest aż tak zapchana, to też ciężko do niej wsiąść. Nasuwa się myśl, czy mieszkańcy Łabęd mają samochody.
* '''104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec''' – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem Vibovit i opijającym się przeterminowanym Kubusiem z dopalaczem.
* '''145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec''' – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam [[smok]]i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM udało wstawić w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
* '''111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy)''' – wycieczka turystyczna po [[Zabrze|Zabrzu]]. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Tabor można powiedzieć, że różnoraki. Dominują jednak wyroby tureckie, co doskonale pokazuje dietę użytkowników tej linii. Linia ta ma na uwadze punktualność, w czym nikt jej nie przeszkodzi<ref>[https://youtu.be/EAt8nR4ILOE Dowód]</ref>.
* '''164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica (Wybrane kursy przez Szarlej Kaufland)''' – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani. Może jest krótka jak na warunki GOPu, ale z uwagi na poprzednie ma jakieś tam ważne zadanie.
* '''114 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec''' – Najczęściej jeżdżąca linia w [[Piekary Śląskie|Piekarach Śląskich]], na ogół pełna [[Rodzaje babć autobusowych|Starszych kobiet]]. Obsługiwana przez [[Ikarus|Nowoczesny tabor]]. Jak nią jedziesz rano, masz prze{{cenzura3}}ne.
* '''167 Miechowice Pętla – Szombierki Osiedle''' – jeździ po niczym, pustka, dziura. Jest krótka, ale nie ma ku temu żadnego powodu. W okolicach jej trasy przejazdu nie ma żadnego miasta czy nawet żadnego ciekawego obiektu. Najpewniej istnieje tylko dla osób chcący odwiedzić przyjaciół po drugiej stronie pętli.
*'''120 Katowice Andrzeja Dworzec - Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – specyficzna linia, nigdy nie wiesz o której porze przyjedzie, i czy w ogóle przyjedzie. Jeśli już przyjedzie to korzystają z niej głównie w 100% trzeźwi pracownicy KWK Ruda, którzy po drodze mają takie atrakcje jak świetlica na Borowej Wsi czy cmentarz w Przyszowicach.
* '''179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny (Wybrane kursy do przystanku Nowa Wieś Szkoła)''' – posiada tyle wariantów tras ile chińczyków jest na świecie. Dziesięć rodzajów tras to wystarczająco dużo, ale znając życie będzie ich jeszcze więcej. Główny prom łączący [[Zagłębie Dąbrowskie|zarzeczne wioski]] z miastem [[Tarnowskie Góry]], które często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt (kiedy idą do liceum) z cywilizacją.
* '''126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół.
* '''235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital''' – nie robi nic innego tylko przywozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa. Tak zwana linia „bólu i rozpaczy”. Często jest to ostatnia linia jaką mają okazje przejechać się babcie autobusowe. Następnym pojazdem jakim jadą jest już tylko karawan.
* '''142 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna''' – może i jeździ co trzy godziny, ale za to również w weekend. Generalnie trasa z gatunku tasiemców, można by też powiedzieć że rekreacyjna, gdyż jeździ obok tutejszej kopalni i aquaparku. Niestety takie pomysły umierają gdy ponownie spojrzysz na rozkład.
* '''264 Dołki Kaplica – Osiedle Wieczorka Dworzec''' – dowozi zwłoki mieszkańców Osiedla Wieczorka do kapliczek w Dołkach. Wynajęcie karawanów w dzisiejszych czasach to spory koszt, więc nie dziwota, że wiele babć autobusowych woli przejechać swoją ostatnią podróż w swoim ulubionym pojeździe jakim jest [[autobus]].
* '''145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec''' – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam [[smok]]i i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
* '''296 Węzłowiec Pętla – Brynów Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Ochojec Szpital)''' – dowozi chorych mieszkańców Węzłowca do szpitala w okolicach polskiego lasu samobójców. Niby jest to kurs wydłużony, ale tak naprawdę robi za kurs główny, bo na krótszej wersji nie ma prawie nikogo, a na wydłużonej ludzie muszą jeździć na dachu autobusu.
* '''156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego''' – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest tak niskie jak średni wzrost osób jeżdżących tą linią. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTM-u, bo czemu nie?
* '''606 Błędów Zagórze – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Sosnowiec Szpital Wojewódzki)''' – kursuje aż pod granicę z województwem Małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalni ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10<sup> −35</sup>.
* '''164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica''' – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani.
* '''609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla''' – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo [[ksiądz]] mówi niskim głosem.
* '''178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące.
* '''655 Mikołów Dworzec PKP – Orzesze Zgoń Pętla''' – przejeżdża przez pola, łąki, lasy i Mikołów. Frekwencja oczywiście jest ogromna.
* '''179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny''' – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący [[Zagłębie Dąbrowskie|zarzeczne wioski]] z miastem [[Tarnowskie Góry]], które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją.
* '''677 Trynek Toruńska – Pyskowice Szpitalna''' – i oto ona. Najgorsza, najbardziej znienawidzona i zapchana linia w Gliwicach, przebijająca nawet takie koszmary jak trzydzieści dwa czy pięćdziesiąt siedem. Ludzie z Pyskowic wsiadają w nią, bo szybciej dojeżdża do Gliwic niż siedemdziesiąt jeden. Jest też jedyną linią jeżdżącą przez Osiedle Zubrzyckiego. Swoją drogą co za porąbany pomysł, żeby na tak duże osiedle puszczać tylko jedną linię. Zdaniem ZTM jednak, więcej autobusów jest potrzebnych na ulicach Bardowskiego i Kilińskiego mimo, że zabudowa jest tam raczej niska. To wszystko się nakłada, przez co 677 jest o każdej porze dnia i na każdym przystanku jest przepełniona.
* '''194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – linia operująca wokół największych miast aglomeracji: Knurowa oraz Czerwionki-Leszczyn; przez Gliwice niby też przejeżdża, ale kto by na to zwracał uwagę. Dla młodzieży miejsce do nagrywania Tik Toków, spisywania zadania z pszyrki oraz niekończącego przelizywania się.
* '''747 Wielowieś Centrum Przesiadkowe – Wielowieś Centrum Przesiadkowe przez Świbie (Wybrane kursy przez Czarków)''' – linia okrężna jadąca po pustkowiach? Naprawdę? Szkoda, że to nie żart… Istnieje, chodź praktycznie nikt nią nie jeździ. Razem z 748 jest już czwartą parą bliźniaczych linii okrężnych kursujących w przeciwnych kierunkach.
* '''197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego''' – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinek chcących wrócić do domu. Kolejne 50% się nabiera kiedy się okazuje że kurs jest tylko w relacji Centrum-Sośnica. Żarciki w końcu bawią, a śmiech to zdrowie.
* '''224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza''' – ten pierwszy przystanek idealnie pokazuje, co odczuwa kierowca albo pasażer nie będący 70+ jadąc tą linią. Patrząc na rozkład tej linii można by wywnioskować, że w weekend się nie choruje na raka. Niestety tak nie jest.
* '''235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital''' – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan.
* '''250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – jej jedynym celem jest przewóz ludzi – zwłaszcza młodych loszek i dinozaurów wiekowych – do M1. Często przepełnione, zresztą co się dziwić, jak każda kobieta z okolic linii w wieku 13-22 lat musi iść oglądać ciuchy przez przynajmniej 2 godziny? Mimo to spełnia swoje główne zadanie.
* '''270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – jeżeli kierowcy tejże linii dostawaliby złotówkę za każdą minutę spóźnienia, to nie musieliby pracować do końca życia przy tym bardzo często się psującym szrocie z MAZ'u. Mimo takich komplikacji, ludzie - a zwłaszcza mieszkańcy Waryniola i okolic Multikina - korzystają z tej linii, żeby podjechać na Plac Teatralny, bo najwyraźniej mieszkańce Zabrza nigdzie indziej nie potrzebują iść.
* '''606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle''' – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10<sup>−35</sup>.
[[Plik:Katowice, Rondo Generala Józefa Ziętka, Solaris.jpg|thumb|300px|Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!]]
[[Plik:Katowice, Rondo Generala Józefa Ziętka, Solaris.jpg|thumb|300px|Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!]]
* '''609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla''' – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo [[ksiądz]] mówi niskim głosem.
* '''820 Katowice Piotra Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec''' – studencka limuzyna, wiecznie zapchana, która każdorazowo wypełnia się w 130% na bytomskim dworcu.
* '''617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana ''' – plotki głoszą, że ta linia to wymysł Szatana. Dresów raczej ten jegomość nie stworzył, więc teoria obalona. Trasa kompletnie losowa i pokrywająca się ze wszystkim, jedyne czym się wyróżnia to wjazd w głąb Rokitnicy. Cóż, może ten domniemany Szatan nie miał pomysłu na nic oryginalniejszego?
* '''850 Bytom Dworzec – Gliwice Plac Piastów''' – kolejny przyspieszony, ale tym razem do [[Bytom]]ia. Wozi mieszkańców tej poniemieckiej ruiny do M1, a ci, którzy się zagapili (tudzież zapili), docierają do Gliwic. Na trasie jeżdżą same trzeszczące graty, które na przemian psują się i płoną.
* '''617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia ''' – tak w największym skrócie to ta linia łączy jakieś pół Zabrza. Wychodzi na to że łatwiej się poruszać się po tym mieście nocą. Jednak my tego nie polecamy.
* '''870 Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza''' – najszybsza linia autobusowa do Katowic<ref>Ale i tak pociągiem jest szybciej</ref>. Gdy na Placu Piastów otwierają się drzwi, zaczyna się bieg do foteli, bo autobus momentalnie się zapycha. To samo zresztą jest gdy kurs zaczyna się w Katowicach na Mickiewicza. Niby najszybsza, ale coraz dłuższa i wolniejsza, a na swojej trasie ma takie atrakcje jak zawracanie na rondzie czy ściganie po DTŚ.
*'''636 Knurów CP Szpitalna - Orzesze Szkoła''' - przed wymianą taboru popularnie nazywany przez tutejszych "666" ze względu na [[Piekło|miejsce]], do którego można było trafić wypadając przez niedomykające się drzwi.
* '''678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla''' – dojazdówka do centrum handlowego, którego jedynym osiągnięciem jest to, że pół food courtu się stamtąd wyniosło. Procentowa szansa że ktoś dojedzie tam autobusem jest dokładnie taka, jak ilość ludzi robiących tutaj shopping. Przyzerowa.
* '''707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta''' – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę.
* '''709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego ''' – chcesz jechać <del>auto</del>busem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez każdego mieszkańca Zabrza (słowo klucz: każdego)? Ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła.
* '''720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka, który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu. Obsługiwany przez tabor z najnowszą technologią open-source: każdy pasażer może pojść na tył autobusu, otworzyć klapkę, i zobaczyć, jak wygląda ten szrot od środka.
* '''800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki.
* '''835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki''' – każdy sosnowiczanin może tą linią wyjechać do [[Katowice|Katowic]]. Pcha się przez cały [[Sosnowiec]], więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta.
* '''840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza''' – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy. Wariant nocny 840N na odcinku Zabrze-Gliwice zalecany tylko z maską gazową.


== Linie nocne ==
=== Metrolinie/Linie metropolitalne ===
Czyli zabawa w [[Niemcy|zachodnią]] komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu.
* '''A4N Gliwice Zajezdnia – Trynek Toruńska''' – jest to absolutny ewenement na skale światową. Nie jest to tylko linia autobusowa jadąca po szynach, to najpewniej jedyna na świecie linia autobusowa nocna kursująca po danych szynach tramwajowych. Poza tym jest to dokładnie to samo co A4.
* '''AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy ''' – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona.
* '''830N Katowice Dworzec – Bytom Dworzec (Wybrane kursy przez Chropaczów pomijając Chorzów Metalowców)''' – trudno powiedzieć po co istnieje, skoro pociągiem można pokonać jej trasę w znacznie szybszy sposób, nawet jeżeli przypomnimy sobie, że w nocy nie korków.
* '''M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza ''' – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej <s>dojeżdża do Katowic</s> stoi w korkach na granicy Chorzowa z Katowicami.
* '''M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) ''' – kolejny autobus Katowice – [[Sosnowiec|zagranica]]. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona.
* '''M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi ''' – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze.
* '''M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) ''' – linia z której korzystasz, gdy masz za dużo wolnego czasu.
* '''M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec ''' – jeśli jakimś cudem przegapiłeś swojego busa do Zabrza, to M16 służy pomocą, ale po co miałbyś jechać do Zabrza?
* '''M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 ''' – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej.
* '''M28 Osiedle Wieczorka Dworzec – Katowice Plac Wolności''' – zatłoczona [[wsiobus|pseudolinia]] , zastąpiła linię 860.
* '''M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP ''' – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM.
* '''M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle ''' – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ.
* '''M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – pogromca linii 710 i 194, przy czym ta druga i tak oferuje bardziej komfortowe warunki jazdy, ponieważ 10 minutowe spóźnienie to sufit 194, a podłoga M105
* '''M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP''' – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne.


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[Tramwaje w konurbacji górnośląskiej]]
* [[Autobusy w Bielsku-Białej]]
* [[Autobusy we Wrocławiu]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 15:08, 28 lis 2024

Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami

Autobusy w konurbacji górnośląskiej – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w Polsce. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona.

Najważniejsze przystanki[edytuj • edytuj kod]

  • Katowice Dworzec – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom twojej matury w marzeniach rodziców.
  • Katowice Sądowa – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają Ukraińcy szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut.
  • Zabrze Goethego (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – w skrócie nieudana kopia pracy domowej z Gliwic. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja!
  • Gliwice Centrum Przesiadkowe – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum.
  • Bytom Dworzec – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją. Przystanek tak bardzo nielubiany, że aż się spalił ze wstydu.
  • Tarnowskie Góry Dworzec PKP – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między Sosnowcem, Bytomiem i Zabrzem. Czy warto więc się tam przesiadać?
  • Łabędy Huta – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy.

Szrot wożący pasażerów, czyli tabor[edytuj • edytuj kod]

Jeden z autobusów przemierzających miasta
  • Scania Omnicity – jeden się spalił ze wstydu, to o czymś świadczy. Ewentualnie już miał dość bycia autobusem gliwickiego PKM-u.
  • Mercedes Kotenko Conecto – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak Multipla. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z Bałut lub Lublina.
  • MAZy – kiedyś standardzik w połowie metropolii, obecnie przewijający się tylko na kilku liniach. Ludzie jeżdżący nimi mogą być albo farciarzami, albo pechowcami. Co kto woli.
  • Solaris Urbino – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu. Autobusy te stały się następcami MAZów, na ocenę tego czy były godnymi ich następcami przyjdzie czas.
  • Güleryüz – zanim rozkminisz jak to się czyta, przyjedzie twój spóźniony autobus. Wniosek: nazwa dosyć ciężka do wymówienia. Podobnie ciężka jak umiejętność wytrzymania w tej puszce na odcinku dłuższym niż jeden przystanek.
  • BMC – po nazwie możemy się spodziewać że ma coś wspólnego z BMW. Owszem, ma. Ryk silnika na starcie przypominający miauczenie kota, które ktoś obniżył, spowolnił i puścił od tyłu.
  • ZAZ A10Polacy jednak mają swoją rakietę. Jest nią ta oto 8-metrowa puszka wydająca dźwięk o głośności porównywalnej do ryku płetwala błękitnego.

Linie[edytuj • edytuj kod]

Zwykłe i przyspieszone[edytuj • edytuj kod]

Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie.

  • 2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach.
  • 3 Stare Tarnowice GCR – Osada Jana Pawilon – można rzec że reprezentacyjna linia Tarnowskich Gór. Dowozi ludzi pod centrum rehabilitacji zwane dumnie "Reptami", które – jeżeli patrzymy na ilość kursów komunikacji miejskiej – jest ważniejsze od kopalni wpisanej na listę UNESCO. Jej osiągnięciem jest kursowanie w dni wolne. Na serio.
  • A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy.
  • 6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM.
  • 18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i Sosnowca. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę.
  • 22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego malucha zimą na łysych oponach.
  • 32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przejeCenzura1.svgne[1]. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy.
  • 39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia) – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę białoruskimi wyrobami autobusopodobnymi kartonami.
MAZ – białoruski grat, w którym wszystko trzeszczy, stąd jego popularność na Śląsku
  • 40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – zahacza dwa razy o dworzec kolejowy w Będzinie. To chyba jakaś sugestia odnośnie tego miasta, prawda?
  • 47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – limuzyna dla górników, w dniu meczowym Górnika oferuje ciekawe doznania audiowizualne. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo?
  • 55 Osiedle Naftowa Pętla – Gołonóg Osiedle – ten kto stworzył rozkład właśnie chyba pił napój, na którego cześć nazwali pewne osiedle w Sosnowcu. Wszyscy wiemy, że dobry rozkład to taki, gdzie najpierw masz 10 minut przerwy między kursami a potem około 50. Można powiedzieć że linia pełni jedynie rolę wydostania się z Osiedla Naftowa, którego Bóg pokarał umieszczeniem za torami kolejowymi. Chociaż biorąc pod uwagę tamtejszych mieszkańców, lepiej by było jakby ta linia w ogóle tam nie jeździła.
  • 71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło.
  • 83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Goethego – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Zanim zrozumiesz rozkład jazdy tej trasy, zdążysz nie tylko dojechać do końca trasy, ale również zjechać z kierowcą na zajezdnię. Dwa dni później.
  • 86 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – dosłownie połączenie każdej linii jeżdżącej do Mikulczyc i 720. Znana tylko z tego, że przejeżdża koło dwóch Żabek, innego spożywczego i piekarni. Właściciel tej ostatniej pewnie myślał, że otwierając ją koło przystanku na żądanie rozkręci biznes. Jeżeli przeczytałeś ze zrozumieniem, to pewnie już wiesz, że przystanek na żądanie coś oznacza.
  • 93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta – właśnie numer tej trasy, czyli 93 pokazuje, na ilu procentach kursów tej linii kursuje jedynie kierowca. W pozstałych przypadkach jedzie z kierowcą jeszcze jedna osoba.
  • 97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie.
  • 104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem Vibovit i opijającym się przeterminowanym Kubusiem z dopalaczem.
  • 111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy) – wycieczka turystyczna po Zabrzu. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Tabor można powiedzieć, że różnoraki. Dominują jednak wyroby tureckie, co doskonale pokazuje dietę użytkowników tej linii. Linia ta ma na uwadze punktualność, w czym nikt jej nie przeszkodzi[2].
  • 114 Osiedle Wieczorka Dworzec – Bytom Dworzec – Najczęściej jeżdżąca linia w Piekarach Śląskich, na ogół pełna Starszych kobiet. Obsługiwana przez Nowoczesny tabor. Jak nią jedziesz rano, masz przeCenzura2.svgne.
  • 120 Katowice Andrzeja Dworzec - Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – specyficzna linia, nigdy nie wiesz o której porze przyjedzie, i czy w ogóle przyjedzie. Jeśli już przyjedzie to korzystają z niej głównie w 100% trzeźwi pracownicy KWK Ruda, którzy po drodze mają takie atrakcje jak świetlica na Borowej Wsi czy cmentarz w Przyszowicach.
  • 126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół.
  • 142 Tarnowskie Góry Dworzec – Strzybnica Kościelna – może i jeździ co trzy godziny, ale za to również w weekend. Generalnie trasa z gatunku tasiemców, można by też powiedzieć że rekreacyjna, gdyż jeździ obok tutejszej kopalni i aquaparku. Niestety takie pomysły umierają gdy ponownie spojrzysz na rozkład.
  • 145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam smoki i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
  • 156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest tak niskie jak średni wzrost osób jeżdżących tą linią. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTM-u, bo czemu nie?
  • 164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani.
  • 178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące.
  • 179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący zarzeczne wioski z miastem Tarnowskie Góry, które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją.
  • 194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe – linia operująca wokół największych miast aglomeracji: Knurowa oraz Czerwionki-Leszczyn; przez Gliwice niby też przejeżdża, ale kto by na to zwracał uwagę. Dla młodzieży miejsce do nagrywania Tik Toków, spisywania zadania z pszyrki oraz niekończącego przelizywania się.
  • 197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinek chcących wrócić do domu. Kolejne 50% się nabiera kiedy się okazuje że kurs jest tylko w relacji Centrum-Sośnica. Żarciki w końcu bawią, a śmiech to zdrowie.
  • 224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza – ten pierwszy przystanek idealnie pokazuje, co odczuwa kierowca albo pasażer nie będący 70+ jadąc tą linią. Patrząc na rozkład tej linii można by wywnioskować, że w weekend się nie choruje na raka. Niestety tak nie jest.
  • 235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan.
  • 250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe – jej jedynym celem jest przewóz ludzi – zwłaszcza młodych loszek i dinozaurów wiekowych – do M1. Często przepełnione, zresztą co się dziwić, jak każda kobieta z okolic linii w wieku 13-22 lat musi iść oglądać ciuchy przez przynajmniej 2 godziny? Mimo to spełnia swoje główne zadanie.
  • 270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – jeżeli kierowcy tejże linii dostawaliby złotówkę za każdą minutę spóźnienia, to nie musieliby pracować do końca życia przy tym bardzo często się psującym szrocie z MAZ'u. Mimo takich komplikacji, ludzie - a zwłaszcza mieszkańcy Waryniola i okolic Multikina - korzystają z tej linii, żeby podjechać na Plac Teatralny, bo najwyraźniej mieszkańce Zabrza nigdzie indziej nie potrzebują iść.
  • 606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10−35.
Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!
  • 609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo ksiądz mówi niskim głosem.
  • 617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana – plotki głoszą, że ta linia to wymysł Szatana. Dresów raczej ten jegomość nie stworzył, więc teoria obalona. Trasa kompletnie losowa i pokrywająca się ze wszystkim, jedyne czym się wyróżnia to wjazd w głąb Rokitnicy. Cóż, może ten domniemany Szatan nie miał pomysłu na nic oryginalniejszego?
  • 617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia – tak w największym skrócie to ta linia łączy jakieś pół Zabrza. Wychodzi na to że łatwiej się poruszać się po tym mieście nocą. Jednak my tego nie polecamy.
  • 636 Knurów CP Szpitalna - Orzesze Szkoła - przed wymianą taboru popularnie nazywany przez tutejszych "666" ze względu na miejsce, do którego można było trafić wypadając przez niedomykające się drzwi.
  • 678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla – dojazdówka do centrum handlowego, którego jedynym osiągnięciem jest to, że pół food courtu się stamtąd wyniosło. Procentowa szansa że ktoś dojedzie tam autobusem jest dokładnie taka, jak ilość ludzi robiących tutaj shopping. Przyzerowa.
  • 707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę.
  • 709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – chcesz jechać autobusem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez każdego mieszkańca Zabrza (słowo klucz: każdego)? Ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła.
  • 720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka, który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu. Obsługiwany przez tabor z najnowszą technologią open-source: każdy pasażer może pojść na tył autobusu, otworzyć klapkę, i zobaczyć, jak wygląda ten szrot od środka.
  • 800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki.
  • 835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki – każdy sosnowiczanin może tą linią wyjechać do Katowic. Pcha się przez cały Sosnowiec, więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta.
  • 840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy. Wariant nocny 840N na odcinku Zabrze-Gliwice zalecany tylko z maską gazową.

Metrolinie/Linie metropolitalne[edytuj • edytuj kod]

Czyli zabawa w zachodnią komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu.

  • AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona.
  • M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej dojeżdża do Katowic stoi w korkach na granicy Chorzowa z Katowicami.
  • M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) – kolejny autobus Katowice – zagranica. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona.
  • M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze.
  • M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) – linia z której korzystasz, gdy masz za dużo wolnego czasu.
  • M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec – jeśli jakimś cudem przegapiłeś swojego busa do Zabrza, to M16 służy pomocą, ale po co miałbyś jechać do Zabrza?
  • M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej.
  • M28 Osiedle Wieczorka Dworzec – Katowice Plac Wolności – zatłoczona pseudolinia , zastąpiła linię 860.
  • M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM.
  • M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ.
  • M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – pogromca linii 710 i 194, przy czym ta druga i tak oferuje bardziej komfortowe warunki jazdy, ponieważ 10 minutowe spóźnienie to sufit 194, a podłoga M105
  • M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Coś w końcu musi dowieźć kiboli z Łabęd, Kopernika i Sośnicy na mecz
  2. Dowód