Horror: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(języki)
M (Drobne + grafka jakas, skoro nikt nie chciał mi dać normalnej... a prosiłem)
Linia 1: Linia 1:
'''Horror''' jedna z niewielu dziedzin sztuki, w której wbrew pozorom nie chodzi o przestraszenie, a jedynie o rozśmieszenie widza lub czytelnika.
{{Redakcja}}


'''Horror''' - jedna z niewieli dziedzin sztuki, w której - wbrew pozorom - nie chodzi o strach, a jedynie o rozśmieszenie <s>chorego psychicznie</s> widza lub czytelnika.<br>
== Literatura grozy ==
== Literatura grozy ==
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wręcz wizji i upiorach. W gruncie rzeczy znana czytelnikom nie była, bowiem któż normalny zechciał zaczytywać się w potworach i tajemnicach opuszczonych zamków, gdy wówczas królował racjonalny sposób myślenia ''Gdy robisz kupę, używasz do tego odbytu, a nie swej duszy''.<br>
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wizji [[upiór|upiorów]]. Początkowo gatunek nie zyskał uznania, przez racjonalistów, którzy głosili wszem i wobec, że ''kupa sama się nie robi, lecz trzeba jej pomóc [[odbyt]]em, a nie [[dusza|duszą]]'', który odwracał czytelników od historii o potworach i tajemnicach opuszczonych zamków.

Prawdziwy jej rozkwit rozpoczął się dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdzie obok ataku kosmitów kreowano obcych jako prawdziwe przerażające bestie.<br>
Z początkiem lat 90, gdy poraz pierwszy ukazały się ballady o wampirach, owa postać została wykreowana na cierpiącego bohatera, kochanego przez wszystkie niedorozwinięte nastolatki. [[Wampir]], w rzeczywistości znany jako Wąpierz, Upiór, Wieszcz - zatracił swój diabelski i prawdziwy charakter na rzecz miłosnych igraszek, a realna historia zamieniona została na wymyśloną przez znawców tematów (nie mających zupełnie pojęcia o nietoperkach) legendę o jakimś Kainie, <s>homoseksualiscie</s> Lestacie czy greckich Pandorach.
Takim właśnie stworzeniem, kochanym przez miliony, a ruchanym w dupsko przez prawdziwe black metalowe bestie jest <s>wampir</s> Edward, znany z <s>harlekinów</s> powieści o dumnej nazwie [[Zmierzch (powieść)|Zmierzch]].<br>
Można policzyć na palcach u stóp postacie, dlatego też warto także wymienić pomysły literackie:<br>
* Ktoś przychodzi do domu, a tam duchy (bardzo oryginalne),<br>
* Ktoś morduje kogoś, a ten morderca kogoś nie jest żywy (nowość),<br>
* Smutna historia o wampirze/wilkołaku/duchach/potworach z Loch Ness (bardzo true emo),<br>
* obce istoty (połączone z sci-fi, niby fajne ale raczej oglądamy je dla efektów specjalnych),<br>
* ludzka psychika (jest gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja - oryginalne)<br>
* tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).<br>
== Film Grozy ==
== Film Grozy ==
[[Plik:Mydło.JPG|thumb|Klatka z horroru. Bohater jeszcze nie wie, że stoi za nim psychopatyczny morderca. Widzowie zachwile ujrzą krew wylewającą się na terakotę z nóg spadających w przeciwne strony]]
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną czerpali wiele z <s>śmiesznych</s> potwornych kreacji, zapoczątkowanych już w przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie "klasykami" homoseksualne skłonności Dr Jekyll'a względem Mr Hyde'a, prawdziwy tr00 emo'nizm ''[[Nosferatu]]'' czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu ''Gabinet Dr Caligarii''.<br>
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest [[kamera]]. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną, czerpali wiele z <s>śmiesznych</s> potwornych inspiracji, z przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie ''klasykami'' homoseksualne skłonności [[Dr Jekyll]]'a względem [[Mr Hyde]]'a, prawdziwy tr00 emo'nizm ''[[Nosferatu]]'' czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu ''Gabinet Dr Caligarii''.
I tak mineło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70 i 80, kiedy powstał ''[[Omen]]'' (historia anioła pod postacią dziewczynki), ''Obcy'' (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), ''Lśnienie'' (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też ''Teksańska masakra piłą mechaniczną'' (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają sie ciekawsze).<br>

Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.<br>
I tak minęło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70. i 80., kiedy powstał [[Omen]] (historia anioła pod postacią dziewczynki), ''Obcy'' (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), ''Lśnienie'' (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też ''Teksańska masakra piłą mechaniczną'' (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają się ciekawsze).

Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.

== Fabuła ==
Można policzyć na palcach u stóp wątki fabularne:
* ktoś przychodzi do domu, a tam [[duch]]y;
* [[zombie|martwy morderca]] zabija człowieka;
* smutna historia o wampirze/wilkołaku/duchach/potworach z Loch Ness;
* obce istoty (połączone z sci-fi, niby fajne ale raczej oglądamy je dla efektów specjalnych);
* gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja;
* tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój [[ateizm]]).

== Przykłady ==
== Przykłady ==
=== Literatura grozy ===
'''Przykłady literatury grozy''':<br>
* [[Biblia]] historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna;
* ''[[Zmierzch (powieść)|Zmierzch]]'' (wg <s>uposledzonej</s> autorki),<br>
* [[Dracula]] coś sensownego o wampirach);
* ''[[Biblia]]'' (historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna),<br>
* [[Zmierzch (powieść)|Zmierzch]] wg <s>upośledzonej</s> autorki;
* ''[[Wywiad z wampirem]]'' (chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii),<br>
* [[Wywiad z wampirem]] chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii.
* ''[[Dracula]]'' (wkońcu coś sensownego o wampirach).<br>

'''Film''':<br>
=== Film ===
* ''[[Moda na sukces]]'' (przeraża nas gwałtownymi zmianami, przestraszną fabułą oraz nieśmiertelnymi bohaterami - postacie Zombie),<br>
* [[Ring (film)|Ring]] – film o studni
* ''[[Klan]]'' (gatunek ''gore'', ukazujący znanego z ''Upiora w Operze'' Macka, oraz sado-masochistyczne perypetie Bożenki),<br>
* [[Piła (film)|Piła]] – nie wiadomo o czym jest ten film, ale dzieci chodzą do kina ponieważ jest true.
* ''Ring'' (film o studni),<br>

* ''Piła'' (nie wiadomo o czym jest ten film, ale dzieci chodzą do kina ponieważ jest true).<br>
== Gry ==
== Gry ==
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.<br>
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.

Mimo, iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, to ich prawdziwym początkiem był <s>beznadziejny</s> przerażający ''Alone in the dark''.
Mimo iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, ich prawdziwym początkiem był przerażający [[Alone in the dark]].
Później rozwinął się ''[[Resident Evil]]'' (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, ''[[Silent Hill]]'' (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), ''[[FEAR]]'' (strzelanka o dziewczynce z Ringa), [[Doom]], czy też ''Manhunt'' (<s>napierdalanka</s> horror, choc sami fani nie wierzą w słowa twórców).
Później rozwinął się [[Resident Evil]] (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, [[Silent Hill]] (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), [[FEAR]] (strzelanka o dziewczynce z Ringa), [[Doom]], czy też Manhunt (horror, choć sami fani nie wierzą w słowa twórców).
Gry możemy podzielić na - te najbardziej znane - survival horrory, oraz te mniej znane - czyli <s>edukacyjne</s> cała reszta.
Gry możemy podzielić na te najbardziej znane survival horrory, oraz te mniej znane czyli cała reszta.


[[Kategoria:Literatura]]
[[Kategoria:Literatura]]

Wersja z 22:28, 6 lis 2009

Horror – jedna z niewielu dziedzin sztuki, w której – wbrew pozorom – nie chodzi o przestraszenie, a jedynie o rozśmieszenie widza lub czytelnika.

Literatura grozy

Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wizji upiorów. Początkowo gatunek nie zyskał uznania, przez racjonalistów, którzy głosili wszem i wobec, że kupa sama się nie robi, lecz trzeba jej pomóc odbytem, a nie duszą, który odwracał czytelników od historii o potworach i tajemnicach opuszczonych zamków.

Film Grozy

Klatka z horroru. Bohater jeszcze nie wie, że stoi za nim psychopatyczny morderca. Widzowie zachwile ujrzą krew wylewającą się na terakotę z nóg spadających w przeciwne strony

Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną, czerpali wiele z śmiesznych potwornych inspiracji, z przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie klasykami homoseksualne skłonności Dr Jekyll'a względem Mr Hyde'a, prawdziwy tr00 emo'nizm Nosferatu czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu Gabinet Dr Caligarii.

I tak minęło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70. i 80., kiedy powstał Omen (historia anioła pod postacią dziewczynki), Obcy (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), Lśnienie (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też Teksańska masakra piłą mechaniczną (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają się ciekawsze).

Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.

Fabuła

Można policzyć na palcach u stóp wątki fabularne:

  • ktoś przychodzi do domu, a tam są duchy;
  • martwy morderca zabija człowieka;
  • smutna historia o wampirze/wilkołaku/duchach/potworach z Loch Ness;
  • obce istoty (połączone z sci-fi, niby fajne ale raczej oglądamy je dla efektów specjalnych);
  • gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja;
  • tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).

Przykłady

Literatura grozy

  • Biblia – historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna;
  • Dracula – coś sensownego o wampirach);
  • Zmierzch – wg upośledzonej autorki;
  • Wywiad z wampirem – chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii.

Film

  • Ring – film o studni
  • Piła – nie wiadomo o czym jest ten film, ale dzieci chodzą do kina ponieważ jest true.

Gry

Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.

Mimo iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, ich prawdziwym początkiem był przerażający Alone in the dark. Później rozwinął się Resident Evil (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, Silent Hill (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), FEAR (strzelanka o dziewczynce z Ringa), Doom, czy też Manhunt (horror, choć sami fani nie wierzą w słowa twórców). Gry możemy podzielić na – te najbardziej znane – survival horrory, oraz te mniej znane – czyli cała reszta.