Horror: Różnice pomiędzy wersjami
(języki) |
M (Drobne + grafka jakas, skoro nikt nie chciał mi dać normalnej... a prosiłem) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
{{Redakcja}} |
|||
⚫ | |||
== Literatura grozy == |
== Literatura grozy == |
||
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej |
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wizji [[upiór|upiorów]]. Początkowo gatunek nie zyskał uznania, przez racjonalistów, którzy głosili wszem i wobec, że ''kupa sama się nie robi, lecz trzeba jej pomóc [[odbyt]]em, a nie [[dusza|duszą]]'', który odwracał czytelników od historii o potworach i tajemnicach opuszczonych zamków. |
||
Prawdziwy jej rozkwit rozpoczął się dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdzie obok ataku kosmitów kreowano obcych jako prawdziwe przerażające bestie.<br> |
|||
Z początkiem lat 90, gdy poraz pierwszy ukazały się ballady o wampirach, owa postać została wykreowana na cierpiącego bohatera, kochanego przez wszystkie niedorozwinięte nastolatki. [[Wampir]], w rzeczywistości znany jako Wąpierz, Upiór, Wieszcz - zatracił swój diabelski i prawdziwy charakter na rzecz miłosnych igraszek, a realna historia zamieniona została na wymyśloną przez znawców tematów (nie mających zupełnie pojęcia o nietoperkach) legendę o jakimś Kainie, <s>homoseksualiscie</s> Lestacie czy greckich Pandorach. |
|||
Takim właśnie stworzeniem, kochanym przez miliony, a ruchanym w dupsko przez prawdziwe black metalowe bestie jest <s>wampir</s> Edward, znany z <s>harlekinów</s> powieści o dumnej nazwie [[Zmierzch (powieść)|Zmierzch]].<br> |
|||
Można policzyć na palcach u stóp postacie, dlatego też warto także wymienić pomysły literackie:<br> |
|||
⚫ | |||
* Ktoś morduje kogoś, a ten morderca kogoś nie jest żywy (nowość),<br> |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Film Grozy == |
== Film Grozy == |
||
[[Plik:Mydło.JPG|thumb|Klatka z horroru. Bohater jeszcze nie wie, że stoi za nim psychopatyczny morderca. Widzowie zachwile ujrzą krew wylewającą się na terakotę z nóg spadających w przeciwne strony]] |
|||
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną czerpali wiele z <s>śmiesznych</s> potwornych |
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest [[kamera]]. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną, czerpali wiele z <s>śmiesznych</s> potwornych inspiracji, z przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie ''klasykami'' homoseksualne skłonności [[Dr Jekyll]]'a względem [[Mr Hyde]]'a, prawdziwy tr00 emo'nizm ''[[Nosferatu]]'' czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu ''Gabinet Dr Caligarii''. |
||
⚫ | I tak |
||
⚫ | Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4. |
||
⚫ | I tak minęło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70. i 80., kiedy powstał [[Omen]] (historia anioła pod postacią dziewczynki), ''Obcy'' (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), ''Lśnienie'' (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też ''Teksańska masakra piłą mechaniczną'' (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają się ciekawsze). |
||
⚫ | Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4. |
||
== Fabuła == |
|||
Można policzyć na palcach u stóp wątki fabularne: |
|||
⚫ | |||
* [[zombie|martwy morderca]] zabija człowieka; |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Przykłady == |
== Przykłady == |
||
=== Literatura grozy === |
|||
'''Przykłady literatury grozy''':<br> |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* |
* [[Wywiad z wampirem]] – chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii. |
||
⚫ | |||
'''Film''':<br> |
|||
=== Film === |
|||
* ''[[Moda na sukces]]'' (przeraża nas gwałtownymi zmianami, przestraszną fabułą oraz nieśmiertelnymi bohaterami - postacie Zombie),<br> |
|||
⚫ | |||
* ''[[Klan]]'' (gatunek ''gore'', ukazujący znanego z ''Upiora w Operze'' Macka, oraz sado-masochistyczne perypetie Bożenki),<br> |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Gry == |
== Gry == |
||
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier. |
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier. |
||
Mimo |
Mimo iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, ich prawdziwym początkiem był przerażający [[Alone in the dark]]. |
||
Później rozwinął się |
Później rozwinął się [[Resident Evil]] (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, [[Silent Hill]] (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), [[FEAR]] (strzelanka o dziewczynce z Ringa), [[Doom]], czy też Manhunt (horror, choć sami fani nie wierzą w słowa twórców). |
||
Gry możemy podzielić na |
Gry możemy podzielić na – te najbardziej znane – survival horrory, oraz te mniej znane – czyli cała reszta. |
||
[[Kategoria:Literatura]] |
[[Kategoria:Literatura]] |
Wersja z 22:28, 6 lis 2009
Horror – jedna z niewielu dziedzin sztuki, w której – wbrew pozorom – nie chodzi o przestraszenie, a jedynie o rozśmieszenie widza lub czytelnika.
Literatura grozy
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wizji upiorów. Początkowo gatunek nie zyskał uznania, przez racjonalistów, którzy głosili wszem i wobec, że kupa sama się nie robi, lecz trzeba jej pomóc odbytem, a nie duszą, który odwracał czytelników od historii o potworach i tajemnicach opuszczonych zamków.
Film Grozy
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną, czerpali wiele z śmiesznych potwornych inspiracji, z przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie klasykami homoseksualne skłonności Dr Jekyll'a względem Mr Hyde'a, prawdziwy tr00 emo'nizm Nosferatu czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu Gabinet Dr Caligarii.
I tak minęło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70. i 80., kiedy powstał Omen (historia anioła pod postacią dziewczynki), Obcy (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), Lśnienie (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też Teksańska masakra piłą mechaniczną (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają się ciekawsze).
Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.
Fabuła
Można policzyć na palcach u stóp wątki fabularne:
- ktoś przychodzi do domu, a tam są duchy;
- martwy morderca zabija człowieka;
- smutna historia o wampirze/wilkołaku/duchach/potworach z Loch Ness;
- obce istoty (połączone z sci-fi, niby fajne ale raczej oglądamy je dla efektów specjalnych);
- gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja;
- tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).
Przykłady
Literatura grozy
- Biblia – historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna;
- Dracula – coś sensownego o wampirach);
- Zmierzch – wg
upośledzonejautorki; - Wywiad z wampirem – chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii.
Film
- Ring – film o studni
- Piła – nie wiadomo o czym jest ten film, ale dzieci chodzą do kina ponieważ jest true.
Gry
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.
Mimo iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, ich prawdziwym początkiem był przerażający Alone in the dark. Później rozwinął się Resident Evil (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, Silent Hill (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), FEAR (strzelanka o dziewczynce z Ringa), Doom, czy też Manhunt (horror, choć sami fani nie wierzą w słowa twórców). Gry możemy podzielić na – te najbardziej znane – survival horrory, oraz te mniej znane – czyli cała reszta.