Premetro: Różnice pomiędzy wersjami
M |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 7 użytkowników) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
Drugim systemem premetra jest [[Krakowski Szybki Tramwaj|Pół Metra Metra]], czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu. |
Drugim systemem premetra jest [[Krakowski Szybki Tramwaj|Pół Metra Metra]], czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu. |
||
Trzecim takim systemem jest [[Tunel trasy tramwajowej na Franowo|Poznańskie Metro]], zbudowane od dawnej pętli Osiedle Lecha do stacyi [[Poznań Franowo]]. Ma aż dwie stacje podziemne. |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[Szybka Kolej Miejska w Trójmieście]] |
|||
* [[metro]] |
|||
* [[Warszawska Szybka Kolej Miejska]] |
|||
* [[tramwaj]] |
|||
* [[szybka kolej miejska]] |
|||
<br clear="all /> |
<br clear="all /> |
||
{{stub|trans}} |
{{stub|trans}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{komunikacja}} |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Aktualna wersja na dzień 15:54, 18 gru 2017
Premetro – tramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Etymologia[edytuj • edytuj kod]
Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).
Premetro w Polsce[edytuj • edytuj kod]
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PTS w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP.
Drugim systemem premetra jest Pół Metra Metra, czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu.
Trzecim takim systemem jest Poznańskie Metro, zbudowane od dawnej pętli Osiedle Lecha do stacyi Poznań Franowo. Ma aż dwie stacje podziemne.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.