Indeks Big Maka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Naprawa linków)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Big-mac-index-2008.jpg|thumb|220px|Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys]]
[[Plik:Big-mac-index-2008.jpg|thumb|220px|Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys]]
{{cytat|A może frytki do tego?|Absolwent ekonomii o '''indeksie Big Maka'''}}
{{cytat|A może frytki do tego?|Absolwent ekonomii o '''indeksie Big Maka'''}}
{{t|Indeks Big Maka, Indeks Big Maca|[[Język angielski|ang.]] ''Big Mac Index''}}jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przymuje cenę hamburgera w [[McDonald's]].
'''Indeks Big Maka, Indeks Big Maca''' ([[Język angielski|ang.]] ''Big Mac Index'') – jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przyjmuje cenę hamburgera w [[McDonald’s]].


== Do czego to służy? ==
== Do czego to służy? ==
Linia 7: Linia 7:


== Podstawa teoretyczna ==
== Podstawa teoretyczna ==
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście [[gówno]] i [[hamburger]], a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald's.
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście [[gówno]] i [[hamburger]], a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald’s.


== Skutki stosowania ==
== Skutki stosowania ==
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald's ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych [[państwo|krajach]], może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald's mógłby zdegradować nas do poziomu [[Zimbabwe]], przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald’s ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych [[państwo|krajach]], może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald’s mógłby zdegradować nas do poziomu [[Zimbabwe]], przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.

== Zobacz też ==
* [[McDonald’s]]


[[Kategoria:Ekonomia]]
[[Kategoria:Ekonomia]]

Aktualna wersja na dzień 23:00, 9 lut 2022

Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys

A może frytki do tego?

Absolwent ekonomii o indeksie Big Maka

Indeks Big Maka, Indeks Big Maca (ang. Big Mac Index) – jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przyjmuje cenę hamburgera w McDonald’s.

Do czego to służy?[edytuj • edytuj kod]

Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że dziesięć złotych, które masz w kieszeni, to tak naprawdę jedenaście. Niestety nie wymyślili jeszcze sposobu, by zamienić tę dziesiątkę w jedenastkę, a nawet jakby wymyślili, to i tak nie powiedzą, więc nie podniecaj się zbytnio.

Podstawa teoretyczna[edytuj • edytuj kod]

Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście gówno i hamburger, a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald’s.

Skutki stosowania[edytuj • edytuj kod]

Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald’s ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych krajach, może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald’s mógłby zdegradować nas do poziomu Zimbabwe, przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]