C++: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→‎Zastosowanie: sprintf)
Znaczniki: mobilna mobilna www
 
(Nie pokazano 34 wersji utworzonych przez 21 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Programisto}}
{{programisto}}
{{cytat|<syntaxhighlight lang="cpp">long long ago; // in a galaxy far far away</syntaxhighlight>|C++ o [[Gwiezdne wojny|Gwiezdnych wojnach]]}}
<br>
{{Programowanie}}
{{programowanie}}
'''C++''' (z [[język angielski|ang]]. Si Plask Plask) – ezoteryczny, wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, proceduralny, strukturalny, funkcyjny, imperatywny, uogólniony, logiczny, aspektowy, deklaratywny, agentowy, modularny, bezsensowny język programowania będący dla [[C (język programowania)|C]] tym, czym jest [[Nonsensopedia]] dla [[Wikipedia|Wikipedii]] (albo na odwrót). Przez [[noob]]ów programistycznych uważany za język z największymi możliwościami, lecz oni się nie znają, wszystko da się łatwo zakodzić w [[asembler]]ze.


Wersja od M$ najbardziej słynie z błędów kompilacji wbudowanych bibliotek. Zdarzają się również błędy typu:
{{cytat|<source lang="cpp">long long ago; //in a galaxy far far away</source>|C++ o [[Gwiezdne wojny|Gwiezdnych wojnach]]}}
<code>LNK431**** UNRESOLVED EXTERNAL SYMBOL [...]</code>
{{t||z [[język angielski|ang]]. Si Plask Plask}}ezoteryczny, wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, bezsensowny język programowania będący dla [[C (język programowania)|C]] tym, czym jest [[Nonsensopedia]] dla [[Wikipedia|Wikipedii]] (albo na odwrót).
Oznaczają one iż taka funkcja w rzeczywistości nie istnieje, została dodana tylko po to aby zwiększyć liczbę wbudowanych funkcji, czyniąc język bardziej pożytecznym.


== Zastosowanie ==
C++ jest uznawane za świetny język dla [[Alfonsi|alfonsów]], gdyż posiada (w najnowszym standardzie) zestaw seksownych funkcji. Oto część z nich:
C++ jest uznawane za świetny język dla [[Alfonsi|alfonsów]], gdyż posiada (w najnowszym standardzie) zestaw seksownych funkcji. Oto część z nich:
* <code>stoi</code> – Funkcja wywołująca stanie
* <code>stoi</code> – funkcja wywołująca stanie;
* <code>string</code> – Klasa do manipulacji stringami
* <code>string</code> – klasa do manipulacji stringami;
* <code>wstring</code> – Klasa do manipulacji szerokimi stringami (wide string)
* <code>wstring</code> – klasa do manipulacji szerokimi stringami (wide string);
* <code>to_string</code> – Zaglądanie w stringi
* <code>to_string</code> – zaglądanie w stringi;
* <code>to_wstring</code> – Zaglądanie w szerokie stringi
* <code>to_wstring</code> – zaglądanie w szerokie stringi;
* <code>sprintf</code> – funkcja do ekspresowej kopulacji (najczęściej używana razem ze stoi).

Wersja od M$ najbardziej słynie z błędów kompilacji wbudowanych bibliotek. Zdarzają się również błędy typu:
<code>LNK431**** UNRESOLVED EXTERNAL SYMBOL [...]</code>
Oznaczają one iż taka funkcja w rzeczywistości nie istnieje, została dodana tylko po to aby zwiększyć liczbę wbudowanych funkcji tworząc język bardziej pożytecznym.


== Nowości ==
== Nowości ==
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia.
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia.

=== Klasy ===
W związku z wszechobecną modą na programownaie obiektowe, w C++ wprowadzono klasy, które są dokładnie tym samym, co znane z C struktury. Jedyną różnicą jest to, że pola i metody struktur są domyślnie publiczne, a pola i metody klas są domyślnie prywatne, ale i tak nikt nie wie, co to znaczy.


=== Przeładowanie operatorów ===
=== Przeładowanie operatorów ===
Przeładowanie operatorów służy temu, by „+” (plus) oznaczał odejmowanie, „-” (dywiz) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi.
'''Przeładowanie operatorów''' – jak sama nazwa wskazuje, jest to rodzaj polimorfizmu pozwalający zdefiniować rożne zachowanie operatora w zależności od przyjętych operandów.


<syntaxhighlight lang="cpp">
Mówiąc po ludzku: przeładowanie operatorów jest wtedy, gdzy „+” (plus) oznacza odejmowanie, „-” (minus) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi.

<source lang="cpp">
int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie
int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie
{
{
Linia 46: Linia 41:
{
{
int a,b,c;
int a,b,c;
// przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosc "2"
// przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosć "2"
a=2;
a=2;
b=2;
b=2;
// przypisujemy liczbie "c" wartosc "a+b"
// przypisujemy liczbie "c" wartosć "a+b"
c=a+b;
c=a+b;
// wypisujemy wartosc "c" na ekran
// wypisujemy wartosć "c" na ekran
std::cout << c << std::endl;
std::cout << c << std::endl;
// jak latwo sie domyslic, program wypisuje "0"
// jak łatwo się domyslić, program wypisuje "0"
}
}
</syntaxhighlight>
</source>


=== Instrukcje preprocesora ===
=== Instrukcje preprocesora ===
Linia 61: Linia 56:
Przykład zastosowania:
Przykład zastosowania:


<source lang="cpp">
<syntaxhighlight lang="cpp">
#define true false
#define public private
#define p -
#define p -
#define m +
#define m +
Linia 68: Linia 65:
#define g h 1 p 1##*##1##/##1 m 1 h 1 m 1 m 1 h
#define g h 1 p 1##*##1##/##1 m 1 h 1 m 1 m 1 h
// jak łatwo się domyślić, litera 'g' służy do odejmowania
// jak łatwo się domyślić, litera 'g' służy do odejmowania
</syntaxhighlight>
</source>


=== Szablony ===
=== Szablony ===
Linia 75: Linia 72:
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora):
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora):


<source lang="cpp">
<syntaxhighlight lang="cpp">
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a))
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a))
</syntaxhighlight>
</source>


Funkcja „min” w stylu C++ (szablon funkcji):
Funkcja „min” w stylu C++ (szablon funkcji):


<source lang="cpp">
<syntaxhighlight lang="cpp">
template <typename typ>
template <typename typ>
typ min(typ a, typ b)
typ min(typ a, typ b)
Linia 87: Linia 84:
return ((a) > (b) ? (b) : (a));
return ((a) > (b) ? (b) : (a));
}
}
</syntaxhighlight>
</source>

Niestety, nie udało się wyeliminować preprocesora z C++, bo wciąż jest on potrzebny do łączenia plików źródłowych (<code>#include</code>).


=== Znane stwierdzenia ===
=== Znane stwierdzenia ===
# Wszystkie znaki prowadzą do main().
# Wszystkie znaki prowadzą do main().
# Od zarania dziejów człowiek utrudnia sobie życie. Można porównać słowa C i C++.
# Od zarania dziejów człowiek utrudnia sobie życie. Można porównać słowa C i C++.
# Każdy człowiek wie, że Windows 7 na Delphi pisany jest.
# Każdy człowiek wie, że [[Windows 7]] na [[Delphi]] pisany jest.
# C++ to język obiektowy (i nie tylko), który ma za zadanie dodać nowe wyrażenia do istniejących funkcji.
# C++ to język obiektowy (i nie tylko), który ma za zadanie dodać nowe wyrażenia do istniejących funkcji.
# Biblioteka. Skąd to się bierze?
# Biblioteka. Skąd to się bierze?
# C sprawia, że łatwo jest sobie strzelić w stopę. Z C++ jest to trudniejsze, ale za to w razie czego odstrzelisz sobie całą nogę.
# Jeśli istnieje jakaś szalona koncepcja, ocierająca się o granice absurdu i niewykonalności, to na pewno da się ją zrealizować w C++. Na przykład dzięki szablonom można pisać programy, które nie zawierają ani jednej zmiennej (sic!).

== Zobacz też ==
* [[programowanie obiektowe]]
* [[C (język programowania)]]
* [[C Sharp|C#]]
* [[CCC]]
* [[CMake]]


{{stopka}}
[[Kategoria:Języki programowania]]
[[Kategoria:Języki programowania]]



Aktualna wersja na dzień 19:06, 30 kwi 2022

long long ago; // in a galaxy far far away
C++ o Gwiezdnych wojnach
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe.

Języki programowania:


Inne języki komputerowe:


edytuj ten szablon

C++ (z ang. Si Plask Plask) – ezoteryczny, wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, proceduralny, strukturalny, funkcyjny, imperatywny, uogólniony, logiczny, aspektowy, deklaratywny, agentowy, modularny, bezsensowny język programowania będący dla C tym, czym jest Nonsensopedia dla Wikipedii (albo na odwrót). Przez noobów programistycznych uważany za język z największymi możliwościami, lecz oni się nie znają, wszystko da się łatwo zakodzić w asemblerze.

Wersja od M$ najbardziej słynie z błędów kompilacji wbudowanych bibliotek. Zdarzają się również błędy typu: LNK431**** UNRESOLVED EXTERNAL SYMBOL [...] Oznaczają one iż taka funkcja w rzeczywistości nie istnieje, została dodana tylko po to aby zwiększyć liczbę wbudowanych funkcji, czyniąc język bardziej pożytecznym.

Zastosowanie[edytuj • edytuj kod]

C++ jest uznawane za świetny język dla alfonsów, gdyż posiada (w najnowszym standardzie) zestaw seksownych funkcji. Oto część z nich:

  • stoi – funkcja wywołująca stanie;
  • string – klasa do manipulacji stringami;
  • wstring – klasa do manipulacji szerokimi stringami (wide string);
  • to_string – zaglądanie w stringi;
  • to_wstring – zaglądanie w szerokie stringi;
  • sprintf – funkcja do ekspresowej kopulacji (najczęściej używana razem ze stoi).

Nowości[edytuj • edytuj kod]

W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia.

Przeładowanie operatorów[edytuj • edytuj kod]

Przeładowanie operatorów służy temu, by „+” (plus) oznaczał odejmowanie, „-” (dywiz) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi.

int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie
{
    return a-b;
} 
int operator-(int a, int b) // minus oznacza dzielenie
{
    return a/b;
} 
int operator/(int a, int b) // slesz powoduje wypisanie "Hello world!"
                            // i zawsze daje wynik 7
{
    std::cout << "Hello, world!" << std::endl;
    return 7;
}
int main()
{
   int a,b,c;
   // przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosć "2"
   a=2;  
   b=2;  
   // przypisujemy liczbie "c" wartosć "a+b"
   c=a+b;  
   // wypisujemy wartosć "c" na ekran
   std::cout << c << std::endl; 
   // jak łatwo się domyslić, program wypisuje "0"
}

Instrukcje preprocesora[edytuj • edytuj kod]

C++ jak i jego poprzednik zawiera bardzo przydatną, skracającą czas pisania i ułatwiającą zrozumienie języka instrukcję #define. Przykład zastosowania:

#define true false
#define public private
#define p -
#define m +
#define l p 1 m 1 p
#define h l 1 m 1 p 1 m 1 l
#define g h 1 p 1##*##1##/##1 m 1 h 1 m 1 m 1 h
// jak łatwo się domyślić, litera 'g' służy do odejmowania

Szablony[edytuj • edytuj kod]

Twórca C++, pragnąc wyzwolić programistów od złego Doktora Preprocesora, stworzył coś, co nazwał systemem szablonów. Szablony umożliwiają napisanie tego, co dawniej zajmowało jedną linię, w pięciu liniach.

Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora):

#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a))

Funkcja „min” w stylu C++ (szablon funkcji):

template <typename typ>
typ min(typ a, typ b)
{
    return ((a) > (b) ? (b) : (a));
}

Znane stwierdzenia[edytuj • edytuj kod]

  1. Wszystkie znaki prowadzą do main().
  2. Od zarania dziejów człowiek utrudnia sobie życie. Można porównać słowa C i C++.
  3. Każdy człowiek wie, że Windows 7 na Delphi pisany jest.
  4. C++ to język obiektowy (i nie tylko), który ma za zadanie dodać nowe wyrażenia do istniejących funkcji.
  5. Biblioteka. Skąd to się bierze?
  6. C sprawia, że łatwo jest sobie strzelić w stopę. Z C++ jest to trudniejsze, ale za to w razie czego odstrzelisz sobie całą nogę.
  7. Jeśli istnieje jakaś szalona koncepcja, ocierająca się o granice absurdu i niewykonalności, to na pewno da się ją zrealizować w C++. Na przykład dzięki szablonom można pisać programy, które nie zawierają ani jednej zmiennej (sic!).

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]