Disco polo: Różnice pomiędzy wersjami
(→Teksty) |
Polskacafe (dyskusja • edycje) M (rv) Znacznik: rewert ręczny |
||
(Nie pokazano 91 wersji utworzonych przez 43 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Disco_very.jpg|thumb| |
[[Plik:Disco_very.jpg|thumb|250px|Logo nowej disco polowej stacji]] |
||
[[Plik:Youtubecomments.jpg|thumb| |
[[Plik:Youtubecomments.jpg|thumb|250px|Komentarze fanów disco polo w internecie]] |
||
'''Disco polo''' – podgatunek muzyki, nurt [[muzyka rozrywkowa|muzyki rozrywkowej]] wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych śpiewanych w polu; często posądzany o powiązania z [[satanizm]]em. Jeden z najmocniej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się prawie wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma odwagę się do tego przyznać. Jawni odbiorcy muzyki to zwykle [[dresiarz]]e, [[wieśniak|wieśniacy]] i najniższa klasa społeczna, a niejawni to duża część społeczeństwa. |
|||
[[Plik:Śmieszny napis.jpg|thumb|right|150px|A więc to tutaj…]] |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy [[Polsat]] zaczął emitować o nim programy (''Disco Polo Live'', ''Disco Relax''), w których występowały takie znakomitości jak [[Shazza]] czy [[Bohdan Smoleń]]. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę. |
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy [[Polsat]] zaczął emitować o nim programy (''Disco Polo Live'', ''Disco Relax''), w których występowały takie znakomitości jak [[Shazza]] czy [[Bohdan Smoleń]]. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę. |
||
Linia 13: | Linia 14: | ||
== Teksty == |
== Teksty == |
||
{{Youtube|3xbfFAYTN-g|width=300|[[Lubelski Full]]}} |
|||
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, często również platoniczna oraz fizyczna, czasem nawet platoniczno - fizyczna, a najczęściej – wakacyjna. |
|||
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, często również platoniczna oraz fizyczna, czasem nawet platoniczno – fizyczna, a najczęściej – wakacyjna. |
|||
== Budowa piosenek == |
|||
* '''wstęp i wprowadzenie do tematu''' – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej. |
|||
<poem> |
|||
* '''rozbudowanie motywu''' – trudności związane z miłością. |
|||
'''1.''' „Miłość odchodzi” – słyszę znów z Twoich ust. |
|||
* '''łączniki''' – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska. |
|||
Zawsze prawda miała jakiś sens. |
|||
* '''refren''' – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, [[smutek|smutku]] i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników. |
|||
Te dni jak bajka, piękne jak tysiąc róż. |
|||
* '''zakończenie''' – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru, do koloru. |
|||
Ty się śmiałaś zawsze no i cześć. |
|||
Chyba, że: |
|||
'''Ref.:''' Jesteś szalona, mówię Ci. |
|||
Zawsze nią byłaś, skończ już wreszcie śnić. |
|||
Nie jesteś aniołem, mówię Ci. |
|||
Jesteś szalona. |
|||
=== Budowa piosenki disco polo o imprezie === |
|||
'''2.''' Na pożegnanie dajesz mi uśmiech swój. |
|||
Wtedy budowa utworu ulega niewielkim zmianom. |
|||
Ty odchodzisz, wszystko kończy się. |
|||
* '''wstęp i wprowadzenie''' – podczas zwykłego dnia do głównego bohatera przychodzi kumpel i oznajmia, że w remizie będzie ''impra na całego''. Wtedy autor odpowiada wyuczoną kwestią z [[Wikisłownik|Wikisłownika]] (najczęściej: ''Toć pewno!''), i zarazem potwierdza uczestnicztwo w imprezie. Do teledysku zaleca się, aby wykonawca znajdował się w [[PGR|gospodarstwie rolnym]], najlepiej podczas pracy przy [[świnia|świniach]], bo dodaje to wiejskiego klimatu, a wspomniany kumpel był ubrany w strój farmera z przedszkola. |
|||
Kochałem Cię i Twe szaleństwa mocno tak. |
|||
* '''rozwinięcie''' – opisywanie skali zajebistości imprezy (im więcej epitetów tym lepiej), co jakiś czas przerywane ambitnym tekstem o wszechobecnej [[libacja alkoholowa|libacji]], np. „''Jak się tu znalazłem nie wiem, lecz zeruję 0,7, hej!''“. |
|||
Ty się śmiałaś zawsze no i cześć. |
|||
* Gdzieś w przejściu ze zwrotki do refrenu trzeba poruszyć wątek miłosny. Po prostu trzeba. |
|||
* '''refren''' – ma traktować o tym jak bardzo twoje życie zmieniło się po zobaczeniu na imprezie pięknej kobiety. Jednak pierwszy wers <u>musi</u> mówić o imprezie, żeby nie było, że ''zmieniasz tematy''. |
|||
Reszta utworu się nie zmienia, ale musi być powiedziane, że dany miłosny wątek dzieje się po imprezie (bo znając IQ [[debil|przeciętnego słuchacza disco polo]] po słowach i teledysku się nie domyśli). |
|||
'''Ref.:''' Jesteś szalona, mówię Ci. |
|||
Zawsze nią byłaś, skończ już wreszcie śnić. |
|||
Nie jesteś aniołem, mówię Ci. |
|||
Jesteś szalona. |
|||
</poem> |
|||
=== Tekst 2: === |
|||
<poem> |
|||
'''1.''' Gdy sześć lat skończyłem do szkoły był czas |
|||
Maleńka Marzenka żegnała mnie tak |
|||
Zostawiasz mnie sama ach czemu tak jest |
|||
Me serce zranione do Ciebie wciąż lgnie |
|||
I tuląc się do mnie mówiła mi tak |
|||
Nie przejmuj się miły bo to pierwszy raz |
|||
'''Ref:''' Majteczki w kropeczki o ho ho ho |
|||
Niebieskie wstążeczki o ho ho ho |
|||
Bielutki staniczek o ho ho ho '''x2''' |
|||
Maleńki guziczek rozepnę go |
|||
To cały mundurek tych naszych pań |
|||
Z koronek i tiulek to ja mówię wam |
|||
'''2.''' Kolonie, wycieczki poznałem nie raz |
|||
Obozy sportowe zaliczyłem też |
|||
Druhenki sportsmenki tam kochały mnie |
|||
Tam także poznałem słów znaną mi treść |
|||
Choć lata mijały i szybko biegł czas |
|||
To zawsze mówiły to mój pierwszy raz |
|||
'''Ref.''' |
|||
'''3.''' Lat mam dwadzieścia |
|||
W mojej głowie nuci zgodnie damski chór |
|||
Ja sama no przestań, ja wciąż boję się |
|||
Czy Ty to rozumiesz, że wstyd mi i źle |
|||
Gdy wreszcie zrozumiesz co tak martwi nas |
|||
Wy nigdy nie wiecie, że to pierwszy raz |
|||
'''Ref. /×2''' |
|||
</poem> |
|||
Naukowo udowodniono, że nie można znaleźć piosenki disco polo, która nie opowiadałaby o miłości do dziewczyny i o gorącym lecie, parówkach lub imprezach. |
|||
=== Tekst 3: === |
|||
[[Plik:WATthe comic|thumb|right|200px|Lubelski Full]] |
|||
Lubelski Full |
|||
<poem> |
|||
'''1.''' W wysokich Andach kondor jajo zniósł. |
|||
Pierwsze jajo zniósł, |
|||
drugie jajo zniósł, |
|||
trzecie jajo zniósł, |
|||
a potem zdechł! |
|||
A to pech! |
|||
A na co jemu było tyle jaaaaaaj! |
|||
Ajajaj! |
|||
Ajajaj! |
|||
Na co tyle jaj! |
|||
Było mu! |
|||
'''II.''' Mały Indianin napiął wielki łuk. |
|||
Jak on mógł! |
|||
Jak on mógł! |
|||
Napiąć łuuuuuuuuuuuuk! |
|||
'''III.''' Najlepsze piwo to Lubelski Full! |
|||
Gul gul gul! |
|||
Gul gul gul! |
|||
Leżajski fuuuuuuuuuul! |
|||
Gul guuul! |
|||
Takiego piwa nie pił nawet król! |
|||
Gul gul gul, |
|||
gul gul gul. |
|||
Nie pił król! |
|||
Gul guuul! |
|||
'''IV.''' Nad Lublin nadleciało stado wron. |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
Nie wiadomo skąd! |
|||
</poem> |
|||
=== Tekst 4: === |
|||
Cztery osiemnastki |
|||
<poem> |
|||
'''1.''' Opowiem wam historię z mego życia |
|||
Mały epizod wyjdzie dziś z ukrycia |
|||
Cztery kobiety, które wiele dla mnie znaczą |
|||
Odkrywam karty, niech wszyscy to zobaczą |
|||
'''Ref.:''' Cztery osiemnastki tylko w moim samochodzie |
|||
To jest teraz trendy, to jest teraz w modzie |
|||
Cztery osiemnastki tylko w mojej furze |
|||
Lubią być na dole kiedy ja na górze |
|||
'''2.''' Pierwsza była zacna, szprycha jak ta lala |
|||
Kiedy szła bulwarem całkiem doskonała |
|||
Druga była ciemna, choć nie na umyśle |
|||
Lubię czarne laski, o niej właśnie myślę |
|||
'''Ref.:''' Cztery osiemnastki tylko w moim samochodzie |
|||
To jest teraz trendy, to jest teraz w modzie |
|||
Cztery osiemnastki tylko w mojej furze |
|||
Lubią być na dole kiedy ja na górze (×2) |
|||
'''3.''' Trzecia zawadiacka, fajne ma co nieco |
|||
Wszyscy goście z miasta na tę pannę lecą |
|||
Czwartej nogi były zawsze w dobrej cenie |
|||
Kocham te lalunie, choć się nie ożenię |
|||
'''Ref.:''' Cztery osiemnastki tylko w moim samochodzie |
|||
To jest teraz trendy, to jest teraz w modzie |
|||
Cztery osiemnastki tylko w mojej furze |
|||
Lubią być na dole kiedy ja na górze (×4) |
|||
</poem> |
|||
=== Tekst 5: === |
|||
Będę Kawalerem – Effect |
|||
<poem> |
|||
EFFECT 2011 – Dla wszystkich pięknych panien |
|||
i przystojnych kawalerów! |
|||
Ręce w górę!! Raz, dwa, trzy, YEAH |
|||
'''1.''' Robić mi się nie chce, no bo nie ma po co, |
|||
Lubię pospać za dnia, pobawić się nocą |
|||
I choć mówią "Leniu" - może to i prawda, |
|||
Lecz szaleje za mną każda młoda panna. |
|||
'''Ref.:''' Będę Kawalerem aż do końca świata |
|||
Nie zostanę księdzem jakby chciał mój tata, |
|||
Będę kawalerem - To mi się opłaca, |
|||
Żeby ciemną nocą dziewczyny obracać. x2 |
|||
'''2.''' Mężem nie zostanę, choć niejedna chciała |
|||
Do ołtarza siłą ciągnąć próbowała, |
|||
To nie w moim stylu dziewczynie obiecać, |
|||
Kiedy za pięć minut inna mnie nakręca. |
|||
'''Ref.:''' Będę Kawalerem aż do końca świata |
|||
Nie zostanę księdzem jakby chciał mój tata, |
|||
Będę kawalerem - To mi się opłaca, |
|||
Żeby ciemną nocą dziewczyny obracać. x2 |
|||
</poem> |
|||
=== Tekst 6: === |
|||
D-Bomb – Mamy weekend |
|||
<poem> |
|||
Ma, ma, ma mamy weekend. |
|||
Mamy weekend, teraz wszyscy są już w klubie, |
|||
Mamy weekend, DJ daje muzę nam, |
|||
Mamy weekend, ciało twoje dziś faluje |
|||
Mamy weekend, ręce swoje w górę wznieś!! |
|||
Mamy weekend! |
|||
</poem> |
|||
=== Tekst 7 (Hitu Tysiąclecia): === |
|||
Weekend - Ona tańczy dla mnie |
|||
<poem> |
|||
Ja uwielbiam ją. Ona tu jest |
|||
i tańczy dla mnie, |
|||
bo dobrze to wie, że porwę ją |
|||
i w sercu schowam na dnie. /x2 |
|||
Moja dziewczyna patrzy często w oczy me |
|||
i nie ukrywam sprawia to przyjemność. |
|||
Jak ją kocham tylko moje serce wie, |
|||
gdy mnie całuje, oddałbym niejedno. |
|||
Jej ramiona ukojeniem dla mnie są, |
|||
bo przy niej czuję jak smakuje miłość |
|||
i każdą chwilę pragnę ofiarować, bo |
|||
jest tego warta, nic się nie zmieniło, |
|||
bo ja pragnę jej jej, bo pragnę jej jej, booo.. |
|||
Ja uwielbiam ją. Ona tu jest |
|||
i tańczy dla mnie, |
|||
bo dobrze to wie, że porwę ją |
|||
i w sercu schowam na dnie. /x2 |
|||
Boo, ja pragnę jej jej, bo pragnę jej jej, booo.. |
|||
Ja uwielbiam ją. Ona tu jest |
|||
i tańczy dla mnie, |
|||
bo dobrze to wie, że porwę ją |
|||
i w sercu schowam na dnie. /x2 |
|||
</poem> |
|||
== Budowa piosenek == |
|||
* {{t|wstęp i wprowadzenie do tematu}} podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej. |
|||
* {{t|rozbudowanie motywu}} trudności związane z miłością. |
|||
* {{t|łączniki}} wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska. |
|||
* {{t|refren}} kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, [[smutek|smutku]] i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników. |
|||
* {{t|zakończenie}} bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru , do koloru. |
|||
== Teledyski == |
== Teledyski == |
||
{{Youtube|GKbTC8Z_EGc|width=300|Ten muzyk wyrwał aż 4 kobiety}} |
|||
Elementy niezbędne w każdym teledysku disco polo (kolejność pojawiania się na ekranie – dowolna): |
Elementy niezbędne w każdym teledysku disco polo (kolejność pojawiania się na ekranie – dowolna): |
||
* '''zachodni samochód''' – najlepiej 20-letnie [[BMW]] lub biały [[Mercedes-Benz|Mercedes]], |
* '''zachodni samochód''' – najlepiej 20-letnie [[BMW]] lub biały [[Mercedes-Benz|Mercedes]], choć zadbana [[Audi|Audica]] też się sprawdzi; |
||
* '''dziewczyna''' – wiek stosunkowo niski, odzienie skąpe, makijaż odwrotnie, blond włosy, spalona na solarium |
* '''dziewczyna''' – wiek stosunkowo niski, odzienie skąpe, makijaż odwrotnie, blond włosy, a skóra spalona na solarium; |
||
* '''wokalista''' – uroda niewymagana, strój: marynarka z koszulką na ramiączka, czarna skórzana kurtka lub biała koszula z żabotem, ciemne okulary |
* '''wokalista''' – uroda niewymagana, strój: marynarka z koszulką na ramiączka, czarna skórzana kurtka lub biała koszula z żabotem, ewentualnie jasna, odblaskowa marynarka, ciemne okulary; |
||
* '''człowiek grający na [[keyboard|kibordzie]]''' – niekoniecznie członek formacji wykonującej utwór |
* '''człowiek grający na [[keyboard|kibordzie]]''' – niekoniecznie członek formacji wykonującej utwór; |
||
* '''kieliszek z [[Szampan|alkoholem]]''' – może być Piccolo |
* '''kieliszek z [[Szampan|alkoholem]]''' – może być Piccolo; |
||
* '''czerwone róże''' – detalicznie lub hurtowo |
* '''czerwone róże''' – detalicznie lub hurtowo; |
||
* '''biżuteria''' – nie musi być gustowna, byle waliła po oczach |
* '''biżuteria''' – nie musi być gustowna, byle waliła po oczach; |
||
* '''park albo plaża''' – miejsce do spacerowania, będąc przytulonym. |
* '''park albo plaża''' – miejsce do spacerowania, będąc przytulonym. |
||
Opcjonalnie mogą pojawić się: wiejska dyskoteka przebudowana z kurzej fermy, ognisko, wypasiona chałupa, puszczanie kaczek, majteczki w kropeczki, polskie krajobrazy. |
Opcjonalnie mogą pojawić się: wiejska dyskoteka przebudowana z kurzej fermy, ognisko, wypasiona chałupa, puszczanie kaczek, majteczki w kropeczki, polskie krajobrazy. |
||
== Wykonawcy disco polo == |
|||
{{lista3| |
|||
* [[Akcent (Polska)|Akcent]] |
|||
* [[Bayer Full]] |
|||
* [[Blue Box]] |
|||
* [[Bohdan Smoleń]] |
|||
* [[Boys]] |
|||
* [[Cliver]] |
|||
* [[D-Bomb]] |
|||
| |
|||
* [[Effect]] |
|||
* [[Honorata Skarbek]] |
|||
* [[Milano]] |
|||
* [[Mister Dex]] |
|||
* [[Otchłań 103]] |
|||
* [[Shazza]] |
|||
* [[Skaner (zespół)|Skaner]] |
|||
| |
|||
* [[Tarzan Boy]] |
|||
* [[Tomasz Niecik]] |
|||
* [[Top One]] |
|||
* [[Toples]] |
|||
* [[Weekend (zespół)|Weekend]] |
|||
* [[Yo-Laos!]] |
|||
* [[Zespół Tourette'a]] |
|||
}} |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
Linia 269: | Linia 52: | ||
* [[italo disco]] |
* [[italo disco]] |
||
* [[Ona tańczy dla mnie]] |
* [[Ona tańczy dla mnie]] |
||
[[Kategoria:Disco polo]] [[Kategoria:Muzyka]] |
|||
[[Kategoria:Disco polo| ]] |
Aktualna wersja na dzień 22:16, 19 sie 2024
Disco polo – podgatunek muzyki, nurt muzyki rozrywkowej wywodzący się z przaśnych przyśpiewek ludowych śpiewanych w polu; często posądzany o powiązania z satanizmem. Jeden z najmocniej odciśniętych śladów polskiej kultury masowej przede wszystkim lat 90. Dziś przy disco polo bawią się prawie wszyscy, ale tylko mniejsza część społeczeństwa ma odwagę się do tego przyznać. Jawni odbiorcy muzyki to zwykle dresiarze, wieśniacy i najniższa klasa społeczna, a niejawni to duża część społeczeństwa.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Polski rodzaj muzyki dyskotekowej rozwinął się, gdy Polsat zaczął emitować o nim programy (Disco Polo Live, Disco Relax), w których występowały takie znakomitości jak Shazza czy Bohdan Smoleń. W późniejszych latach programy upadały, między innymi przez próby promowania młodych talentów na siłę.
Na dzień dzisiejszy disco polo istnieje i ma się dobrze, ale hity, przy których macha kończynami młodzież, są w 90% przeróbkami tamtejszych.
Muzyka ta jest uważana powszechnie za inteligentną i trudną do zrozumienia.
Według prof. Waldemara Kiepskiego disco polo istniało już w średniowieczu, zaś jego wykonawcami byli księża i zakonnicy. Często jest to błędnie nazywane „chorał gregoriański”.
Teksty[edytuj • edytuj kod]
Miły dla ucha rytm okraszony jest tekstem, którego głębią jest miłość – pierwsza, niedojrzała, trudna, zakazana, toksyczna, często również platoniczna oraz fizyczna, czasem nawet platoniczno – fizyczna, a najczęściej – wakacyjna.
Budowa piosenek[edytuj • edytuj kod]
- wstęp i wprowadzenie do tematu – podmiot ukazuje imię swojej nowej miłości, opowiada o niej.
- rozbudowanie motywu – trudności związane z miłością.
- łączniki – wesołe i rytmiczne przedłużone do granic możliwości „o”, bądź też inna samogłoska.
- refren – kilka prostych słów o łamaniu serca, płaczu, smutku i lamencie. Powtarzany wielokrotnie z drobnymi modulacjami i zmianą łączników.
- zakończenie – bolesny koniec związku lub jego podtrzymanie. Do wyboru, do koloru.
Chyba, że:
Budowa piosenki disco polo o imprezie[edytuj • edytuj kod]
Wtedy budowa utworu ulega niewielkim zmianom.
- wstęp i wprowadzenie – podczas zwykłego dnia do głównego bohatera przychodzi kumpel i oznajmia, że w remizie będzie impra na całego. Wtedy autor odpowiada wyuczoną kwestią z Wikisłownika (najczęściej: Toć pewno!), i zarazem potwierdza uczestnicztwo w imprezie. Do teledysku zaleca się, aby wykonawca znajdował się w gospodarstwie rolnym, najlepiej podczas pracy przy świniach, bo dodaje to wiejskiego klimatu, a wspomniany kumpel był ubrany w strój farmera z przedszkola.
- rozwinięcie – opisywanie skali zajebistości imprezy (im więcej epitetów tym lepiej), co jakiś czas przerywane ambitnym tekstem o wszechobecnej libacji, np. „Jak się tu znalazłem nie wiem, lecz zeruję 0,7, hej!“.
- Gdzieś w przejściu ze zwrotki do refrenu trzeba poruszyć wątek miłosny. Po prostu trzeba.
- refren – ma traktować o tym jak bardzo twoje życie zmieniło się po zobaczeniu na imprezie pięknej kobiety. Jednak pierwszy wers musi mówić o imprezie, żeby nie było, że zmieniasz tematy.
Reszta utworu się nie zmienia, ale musi być powiedziane, że dany miłosny wątek dzieje się po imprezie (bo znając IQ przeciętnego słuchacza disco polo po słowach i teledysku się nie domyśli).
Teledyski[edytuj • edytuj kod]
Elementy niezbędne w każdym teledysku disco polo (kolejność pojawiania się na ekranie – dowolna):
- zachodni samochód – najlepiej 20-letnie BMW lub biały Mercedes, choć zadbana Audica też się sprawdzi;
- dziewczyna – wiek stosunkowo niski, odzienie skąpe, makijaż odwrotnie, blond włosy, a skóra spalona na solarium;
- wokalista – uroda niewymagana, strój: marynarka z koszulką na ramiączka, czarna skórzana kurtka lub biała koszula z żabotem, ewentualnie jasna, odblaskowa marynarka, ciemne okulary;
- człowiek grający na kibordzie – niekoniecznie członek formacji wykonującej utwór;
- kieliszek z alkoholem – może być Piccolo;
- czerwone róże – detalicznie lub hurtowo;
- biżuteria – nie musi być gustowna, byle waliła po oczach;
- park albo plaża – miejsce do spacerowania, będąc przytulonym.
Opcjonalnie mogą pojawić się: wiejska dyskoteka przebudowana z kurzej fermy, ognisko, wypasiona chałupa, puszczanie kaczek, majteczki w kropeczki, polskie krajobrazy.