Matematyka: Różnice pomiędzy wersjami
Pio387 Bot (dyskusja • edycje) M (Robot automatycznie zastąpił tekst (-Video: +Plik:)) |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa (67+85)*3-89*4lec; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Ja8czy coś.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 57 wersji utworzonych przez 37 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Delta.jpg|200px |
[[Plik:Delta.jpg|200px|thumb|Matematyczne [[graffiti]]?]] |
||
[[Plik: |
[[Plik:Macierze Sithów.jpg|thumb|200px|Sithowie też się uczą matematyki]] |
||
[[Plik:Superwiata1.jpg|thumb|200px|Matematyka w praktyce – Wiata do kwadratu]] |
|||
{{cytat|Jak byłem mały myślałem że cyferki są do liczenia, a literki do pisania. Cóż, myliłem się|[[uczeń|Młode pokolenie]] o '''matematyce'''}} |
{{cytat|Jak byłem mały, myślałem że cyferki są do liczenia, a literki do pisania. Cóż, myliłem się|[[uczeń|Młode pokolenie]] o '''matematyce'''}} |
||
{{cytat|Ja |
{{cytat|Ja πer{{cenzura3}}ole|Statystyczny gimbus o '''matematyce''' |
||
}} |
|||
{{cytat|Ogółem zaplanowano 10 misji, z których 7 już wykonano, 1 trwa, a 3 będą w przyszłości.|'''Matematyka''' na [[wikipedia|Wikipedii]]}} |
{{cytat|Ogółem zaplanowano 10 misji, z których 7 już wykonano, 1 trwa, a 3 będą w przyszłości.|'''Matematyka''' na [[wikipedia|Wikipedii]]}} |
||
{{cytat|Matematyka jest w takim stopniu nauką o teleskopach, co astronomia o komputerach.|Edsger Dijkstra o '''matematyce'''}} |
|||
{{cytat|Czterokrotność, a nie poczwara!|Nauczyciel(ka) '''matematyki''' do ucznia}} |
{{cytat|Czterokrotność, a nie poczwara!|Nauczyciel(ka) '''matematyki''' do ucznia}} |
||
{{cytat|Na wycieczkę pojechało <math>6,7\sqrt{2}</math> dzieci i π nauczycieli.|Typowa odpowiedź zadania z '''matematyki'''}} |
{{cytat|Na wycieczkę pojechało <math>6,7\sqrt{2}</math> dzieci i π nauczycieli.|Typowa odpowiedź [[zadanie z matematyki|zadania]] z '''matematyki'''}} |
||
{{cytat|Pole trójkąta wynosi -4.|Inna typowa odpowiedź zadania z '''matematyki'''}} |
{{cytat|Pole trójkąta wynosi -4.|Inna typowa odpowiedź [[zadanie z matematyki|zadania]] z '''matematyki'''}} |
||
{{cytat|Matematyka to nie szmata, tylko dama – trudno ją zaliczyć.|Internet o '''matematyce'''}} |
|||
'''Matematyka''' – szyfr, zwany „królową nauk”, stąd też lepiej rozwinięta w krajach o ustroju monarchistycznym. Dzieli się na matematykę właściwą i twór, znany w [[język angielski|języku angielskim]] jako „aftermaths” (po-matematyka?). Niektóre [[państwo|kraje]] nie mogąc pogodzić z tym, że matematyka jest [[1 (liczba)|jedna]], ciągle mówią o niej w liczbie mnogiej (franc. mathematiques, ang. mathematics). Pieszczotliwie zwana matmą, ''maths'' (ang.), lub ''les mattes'' (fr.). |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
[[Plik:Rhind.jpeg|200px |
[[Plik:Rhind.jpeg|200px|thumb|Już w starożytności męczono ludzi matematyką]] |
||
Absolutnych początków matematyki należy doszukiwać się u pewnego żula, który postanowił obliczyć czas potrzebny na strawienie 300 piw. Wielki matematyk zmarł śmiercią tragiczną podczas przeprowadzania doświadczeń. |
Absolutnych początków matematyki należy doszukiwać się u pewnego żula, który postanowił obliczyć czas potrzebny na strawienie 300 piw. Wielki matematyk zmarł śmiercią tragiczną podczas przeprowadzania doświadczeń. |
||
Prawdopodobnie to właśnie on wymyślił wódę. [[Cyfra|Cyfry]] zostały wynalezione dopiero 2000 lat później. |
Prawdopodobnie to właśnie on wymyślił wódę. [[Cyfra|Cyfry]] zostały wynalezione dopiero 2000 lat później. |
||
== Matematyka w szkole == |
|||
Prowadzona zazwyczaj przez bardzo skupionego nauczyciela dla niezbyt skupionych uczniów (no, nie wliczając kilku kujonów). Matematyka w szkole jedną ręką podpiera fizykę, drugą przytrzymuje chemię, a trzecią przygotowuje do egzaminów (efektów tłumaczyć nie trzeba). Największa zmora humanistów i istota egzystencji ścisłowców. Po wielu skandalach z matematyką (i lenistwem uczniów) w tle, subkultura emo pokochała język polski i to właśnie dlatego widzisz na Facebooku miłosne wiersze, a nie rozpalające duszę do czerwoności równania. |
|||
== Założenia == |
== Założenia == |
||
[[Plik:Sinus duzy.png|200px|right|thumb|Mała funkcyjka może?]] |
|||
Opiera się na aksjomatach, które są czymś, czym w [[portal:filozofia|filozofii]] dogmaty – obalenie tego jest gorsze niż obraza. Najważniejszym wydaje się być stwierdzenie że <math>2+2=4</math>, choć każda partia obiecuje, że gdy dojdzie do władzy, [[2 (liczba)|2]] + 2 zawsze będzie większe od pięciu. Byłoby to możliwe dla odpowiednio dużych wartości liczby 2, lecz najprawdopodobniej część idzie na łapówki i realnym sukcesem jest przekroczenie trzech. |
Opiera się na aksjomatach, które są czymś, czym w [[portal:filozofia|filozofii]] dogmaty – obalenie tego jest gorsze niż obraza. Najważniejszym wydaje się być stwierdzenie że <math>2+2=4</math>, choć każda partia obiecuje, że gdy dojdzie do władzy, [[2 (liczba)|2]] + 2 zawsze będzie większe od pięciu. Byłoby to możliwe dla odpowiednio dużych wartości liczby 2, lecz najprawdopodobniej część idzie na łapówki i realnym sukcesem jest przekroczenie trzech. |
||
Linia 25: | Linia 29: | ||
== Podstawy == |
== Podstawy == |
||
⚫ | |||
[[Plik:Dzielenie przez zero|250px|right|thumb|Dlaczego nie wolno dzielić przez 0...]] |
|||
Podstawą istnienia matematyki są [[liczba|liczby]], choć najczęściej mają wartość [[litera|liter]] od „[[a]]” do „[[z]]”, ze szczególnym wskazaniem na „[[x]]” i „[[y]]”. <math>2a\cdot x = 2ax</math> – to jest zapis liczbowy! Dla miłośników mocnych wrażeń istnieje liczba <math>i</math> czyli tzw. [[jednostka urojona]]. Z niewiadomych przyczyn podniesiona do [[kwadrat]]u staje się liczbą rzeczywistą (<math>i\cdot i = -1</math>). Dowodzi to stwierdzeniu, że jeśli urojenia zaczną się mnożyć, stają się rzeczywistością (cokolwiek miałoby to oznaczać). Dla amatorów jeszcze mocniejszych wrażeń specjalnie przygotowano kwaterniony (oprócz <math>i</math> i dobrze znanej jedynki mamy tu także <math>j</math> i <math>k</math>). Tutaj jedna z najbardziej podstawowych zasad wpajanych uczniom przez nauczycieli od podstawówki do studiów - o przemienności mnożenia - staje się tak prawdziwa jak plotka o tym, że nasze pociągi rozwijają zimą prędkość 50km/h. Jeśli jednak kogoś nie zaspokajają kwaterniony, może się zmierzyć z oktawami Cayleya, [[granica ciągu|granicami ciągu]], sedenionami i tak dalej. Jednak dłuższa zabawa z tymi liczbami powoduje szaleństwo, choroby psychiczne i inne schorzenia. |
Podstawą istnienia matematyki są [[liczba|liczby]], choć najczęściej mają wartość [[litera|liter]] od „[[a]]” do „[[z]]”, ze szczególnym wskazaniem na „[[x]]” i „[[y]]”. <math>2a\cdot x = 2ax</math> – to jest zapis liczbowy! Dla miłośników mocnych wrażeń istnieje liczba <math>i</math> czyli tzw. [[jednostka urojona]]. Z niewiadomych przyczyn podniesiona do [[kwadrat]]u staje się liczbą rzeczywistą (<math>i\cdot i = -1</math>). Dowodzi to stwierdzeniu, że jeśli urojenia zaczną się mnożyć, stają się rzeczywistością (cokolwiek miałoby to oznaczać). Dla amatorów jeszcze mocniejszych wrażeń specjalnie przygotowano kwaterniony (oprócz <math>i</math> i dobrze znanej jedynki mamy tu także <math>j</math> i <math>k</math>). Tutaj jedna z najbardziej podstawowych zasad wpajanych uczniom przez nauczycieli od podstawówki do studiów - o przemienności mnożenia - staje się tak prawdziwa jak plotka o tym, że nasze pociągi rozwijają zimą prędkość 50km/h. Jeśli jednak kogoś nie zaspokajają kwaterniony, może się zmierzyć z oktawami Cayleya, [[granica ciągu|granicami ciągu]], sedenionami i tak dalej. Jednak dłuższa zabawa z tymi liczbami powoduje szaleństwo, choroby psychiczne i inne schorzenia. |
||
Linia 35: | Linia 39: | ||
Dodanie zera do czegokolwiek nie zmienia [[wynik]]u, stąd poważne wątpliwości co do [[sens]]u tej liczby. |
Dodanie zera do czegokolwiek nie zmienia [[wynik]]u, stąd poważne wątpliwości co do [[sens]]u tej liczby. |
||
Znany jest także podział na tzw. matematykę podstawową i (też tzw.) wyższą. Matematyka wyższa jest dość pieszczotliwie traktowana przez jej adeptów, bo o ile w matematyce elementarnej jest różnica, to w wyższej – [[różniczka]] (wyniczek odejmowanka). Różniczki sprawdzają się najbardziej, gdy wszystko dąży do zera, stąd powinny być szczególnie ulubione przez [[polityka|polityków]]. |
Znany jest także podział na tzw. matematykę podstawową i (też tzw.) wyższą. Matematyka wyższa jest dość pieszczotliwie traktowana przez jej adeptów, bo o ile w matematyce elementarnej jest różnica, to w wyższej – [[różniczka]] (wyniczek z odejmowanka). Różniczki sprawdzają się najbardziej, gdy wszystko dąży do zera, stąd powinny być szczególnie ulubione przez [[polityka|polityków]]. |
||
Dla wielu matematyków jest to nauka zbyt dokładna, stąd też takie jej działy jak rachunek prawdopodobieństwa, teoria przybliżeń czy matematyka rozmyta. |
Dla wielu matematyków jest to nauka zbyt dokładna, stąd też takie jej działy jak rachunek prawdopodobieństwa, teoria przybliżeń czy matematyka rozmyta. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Potrafią wykazać, że dla każdej liczby pierwszej p > 3 istnieją liczby całkowite x, y, k takie, że 0 < 2k < p oraz kp + 3 = x² + y² |
|||
⚫ | |||
* [[Amerykańscy naukowcy]] odkryli niedawno, że jakakolwiek liczba pomnożona przez zero daje zero. |
* [[Amerykańscy naukowcy]] odkryli niedawno, że jakakolwiek liczba pomnożona przez zero daje zero. |
||
* Matematycy z ZSRR tak dobrze zbadali nieskończoność, że tylko oni używają zwrotu |
* Matematycy z [[ZSRR]] tak dobrze zbadali nieskończoność, że tylko oni używają zwrotu ''Dłuższe niż [[Moda na sukces]]''. |
||
* W [[Biedronka|Biedronce]] 2 + 2 to 3 |
* W [[Biedronka|Biedronce]] 2 + 2 to 3,99. |
||
* Z jakiegoś powodu każdy informatyk zna potęgi liczby 2. |
* Z [[System binarny|jakiegoś powodu]] każdy [[informatyk]] zna potęgi liczby 2. |
||
* Albert Einstein już w wieku dwóch lat patrząc na swój wózek spacerowy potrafił wyliczyć prostopadłą kwadraturę koła jego obręczy poprowadzoną przez algorytm sinusa |
* [[Albert Einstein]] już w wieku dwóch lat patrząc na swój wózek spacerowy potrafił wyliczyć prostopadłą kwadraturę koła jego obręczy poprowadzoną przez algorytm sinusa alfa kontrastującego z wynikiem potęgi jego objętości w minimetrach sześciennych lub pierwiastka wielokrotności liczby 0. |
||
* Matematyka jest siłą sprawczą powstania humanistów. Dla kogoś, kto nie rozumie matematyki, ostatnim powołaniem są nauki humanistyczne. |
* Matematyka jest siłą sprawczą powstania humanistów. Dla kogoś, kto nie rozumie matematyki, ostatnim powołaniem są nauki humanistyczne. |
||
* |
* Matematyka jest jak [[emo]]: nikt jej nie rozumie. |
||
* Matematyka to domena |
* Matematyka to domena [[czarodziej]]ów: dostają dwie dane i robią z nich 84683 (lub więcej) odpowiedzi. |
||
* W matematyce ściśle przestrzegane są [[Prawa Murphy'ego]]. |
* W matematyce ściśle przestrzegane są [[Prawa Murphy'ego]]. |
||
* Ponad 90% ludności na świecie nienawidzi matmy. Stąd wniosek |
* Ponad 90% ludności na świecie nienawidzi matmy. Stąd wniosek. |
||
* Główną bronią matematyków są linijki i cyrkle. |
|||
'''M'''asakra<br/> |
|||
* Pomimo, że jest ona nazywana ''królową nauk'' nikt nie zna ''cesarzowej nauk''. |
|||
'''A'''bsolutna<br/> |
|||
'''T'''o<br/> |
|||
== Zobacz też == |
|||
'''M'''atematyczny<br/> |
|||
{{NonNews|[[NonNews:Gratulujemy rosyjskim matematykom|Gratulujemy rosyjskim matematykom]]}} |
|||
'''A'''bsurd<br/> |
|||
* [[Dyskalkulia]] |
|||
* [[Wzory skróconego mnożenia]] |
|||
{{Matematyka}} |
|||
{{Budownictwo}} |
{{Budownictwo}} |
||
{{Szkoła}} |
{{Szkoła}} |
Aktualna wersja na dzień 11:29, 14 kwi 2024
Jak byłem mały, myślałem że cyferki są do liczenia, a literki do pisania. Cóż, myliłem się
- Młode pokolenie o matematyce
Ja πerole
- Statystyczny gimbus o matematyce
Ogółem zaplanowano 10 misji, z których 7 już wykonano, 1 trwa, a 3 będą w przyszłości.
- Matematyka na Wikipedii
Czterokrotność, a nie poczwara!
- Nauczyciel(ka) matematyki do ucznia
Na wycieczkę pojechało dzieci i π nauczycieli.
- Typowa odpowiedź zadania z matematyki
Pole trójkąta wynosi -4.
- Inna typowa odpowiedź zadania z matematyki
Matematyka to nie szmata, tylko dama – trudno ją zaliczyć.
- Internet o matematyce
Matematyka – szyfr, zwany „królową nauk”, stąd też lepiej rozwinięta w krajach o ustroju monarchistycznym. Dzieli się na matematykę właściwą i twór, znany w języku angielskim jako „aftermaths” (po-matematyka?). Niektóre kraje nie mogąc pogodzić z tym, że matematyka jest jedna, ciągle mówią o niej w liczbie mnogiej (franc. mathematiques, ang. mathematics). Pieszczotliwie zwana matmą, maths (ang.), lub les mattes (fr.).
Historia[edytuj • edytuj kod]
Absolutnych początków matematyki należy doszukiwać się u pewnego żula, który postanowił obliczyć czas potrzebny na strawienie 300 piw. Wielki matematyk zmarł śmiercią tragiczną podczas przeprowadzania doświadczeń. Prawdopodobnie to właśnie on wymyślił wódę. Cyfry zostały wynalezione dopiero 2000 lat później.
Matematyka w szkole[edytuj • edytuj kod]
Prowadzona zazwyczaj przez bardzo skupionego nauczyciela dla niezbyt skupionych uczniów (no, nie wliczając kilku kujonów). Matematyka w szkole jedną ręką podpiera fizykę, drugą przytrzymuje chemię, a trzecią przygotowuje do egzaminów (efektów tłumaczyć nie trzeba). Największa zmora humanistów i istota egzystencji ścisłowców. Po wielu skandalach z matematyką (i lenistwem uczniów) w tle, subkultura emo pokochała język polski i to właśnie dlatego widzisz na Facebooku miłosne wiersze, a nie rozpalające duszę do czerwoności równania.
Założenia[edytuj • edytuj kod]
Opiera się na aksjomatach, które są czymś, czym w filozofii dogmaty – obalenie tego jest gorsze niż obraza. Najważniejszym wydaje się być stwierdzenie że , choć każda partia obiecuje, że gdy dojdzie do władzy, 2 + 2 zawsze będzie większe od pięciu. Byłoby to możliwe dla odpowiednio dużych wartości liczby 2, lecz najprawdopodobniej część idzie na łapówki i realnym sukcesem jest przekroczenie trzech.
Twierdzenia[edytuj • edytuj kod]
- Główny artykuł: Twierdzenie matematyczne
Bardziej szemrane zasady matematyki to twierdzenia – aby były uznane, trzeba je udowodnić – choć niekoniecznie. Wielkie twierdzenie Fermata uważało się za prawdziwe, choć udowodnił je dopiero Andrew Wiles w 1993 roku. Powszechna legenda mówi, że autor twierdzenia był zbyt leniwy, by znany sobie dowód zapisać – stąd pada argument, że matematyka to domena pijaków.
Podstawy[edytuj • edytuj kod]
Podstawą istnienia matematyki są liczby, choć najczęściej mają wartość liter od „a” do „z”, ze szczególnym wskazaniem na „x” i „y”. – to jest zapis liczbowy! Dla miłośników mocnych wrażeń istnieje liczba czyli tzw. jednostka urojona. Z niewiadomych przyczyn podniesiona do kwadratu staje się liczbą rzeczywistą (). Dowodzi to stwierdzeniu, że jeśli urojenia zaczną się mnożyć, stają się rzeczywistością (cokolwiek miałoby to oznaczać). Dla amatorów jeszcze mocniejszych wrażeń specjalnie przygotowano kwaterniony (oprócz i dobrze znanej jedynki mamy tu także i ). Tutaj jedna z najbardziej podstawowych zasad wpajanych uczniom przez nauczycieli od podstawówki do studiów - o przemienności mnożenia - staje się tak prawdziwa jak plotka o tym, że nasze pociągi rozwijają zimą prędkość 50km/h. Jeśli jednak kogoś nie zaspokajają kwaterniony, może się zmierzyć z oktawami Cayleya, granicami ciągu, sedenionami i tak dalej. Jednak dłuższa zabawa z tymi liczbami powoduje szaleństwo, choroby psychiczne i inne schorzenia.
Najciekawszą liczbą w matematyce jest zero. Do tej pory trwają spory, czy jest to liczba naturalna, a dzielenie przez zero doczekało się nawet wierszyka:
- Pamiętaj cholero,
- Nie dziel przez zero!
Dodanie zera do czegokolwiek nie zmienia wyniku, stąd poważne wątpliwości co do sensu tej liczby.
Znany jest także podział na tzw. matematykę podstawową i (też tzw.) wyższą. Matematyka wyższa jest dość pieszczotliwie traktowana przez jej adeptów, bo o ile w matematyce elementarnej jest różnica, to w wyższej – różniczka (wyniczek z odejmowanka). Różniczki sprawdzają się najbardziej, gdy wszystko dąży do zera, stąd powinny być szczególnie ulubione przez polityków.
Dla wielu matematyków jest to nauka zbyt dokładna, stąd też takie jej działy jak rachunek prawdopodobieństwa, teoria przybliżeń czy matematyka rozmyta.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Matematyka jest nauką, w której wszystko wydaje się być proste i intuicyjne. Już w zerówce dzieci wiedzą, że pierwiastek z -1 to i, a logarytm ósmej potęgi granicy przy x dążącym do 6 z pochodnej 876 rzędu gradientu funkcji odwrotnej do y daje x.
- Potrafią wykazać, że dla każdej liczby pierwszej p > 3 istnieją liczby całkowite x, y, k takie, że 0 < 2k < p oraz kp + 3 = x² + y²
- Amerykańscy naukowcy odkryli niedawno, że jakakolwiek liczba pomnożona przez zero daje zero.
- Matematycy z ZSRR tak dobrze zbadali nieskończoność, że tylko oni używają zwrotu Dłuższe niż Moda na sukces.
- W Biedronce 2 + 2 to 3,99.
- Z jakiegoś powodu każdy informatyk zna potęgi liczby 2.
- Albert Einstein już w wieku dwóch lat patrząc na swój wózek spacerowy potrafił wyliczyć prostopadłą kwadraturę koła jego obręczy poprowadzoną przez algorytm sinusa alfa kontrastującego z wynikiem potęgi jego objętości w minimetrach sześciennych lub pierwiastka wielokrotności liczby 0.
- Matematyka jest siłą sprawczą powstania humanistów. Dla kogoś, kto nie rozumie matematyki, ostatnim powołaniem są nauki humanistyczne.
- Matematyka jest jak emo: nikt jej nie rozumie.
- Matematyka to domena czarodziejów: dostają dwie dane i robią z nich 84683 (lub więcej) odpowiedzi.
- W matematyce ściśle przestrzegane są Prawa Murphy'ego.
- Ponad 90% ludności na świecie nienawidzi matmy. Stąd wniosek.
- Główną bronią matematyków są linijki i cyrkle.
- Pomimo, że jest ona nazywana królową nauk nikt nie zna cesarzowej nauk.