Zestaw perkusyjny: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 24.179.179.143; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Michał56.) Znacznik: skórka mobilna |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Dance band drummer at Mark Foy's Empress Ballroom from The Powerhouse Museum.jpg|thumb| |
[[Plik:Dance band drummer at Mark Foy's Empress Ballroom from The Powerhouse Museum.jpg|thumb|200px|Perkusista death metalowy za sterami współczesnego zestawu perkusyjnego]] |
||
[[Plik:Drumsticks.jpg| |
[[Plik:Drumsticks.jpg|200px|thumb|To nie pałeczki do jedzenia [[sushi]], lecz pałki do <del>napieprzania w gary</del> gry na bębnach]] |
||
[[Plik:Bębnolampy.JPG|thumb|200px|Alternatywne wykorzystanie nieużywanych bębnów]] |
|||
{{Cytat|Mam to zagrać za wolno... czy za szybko?|Z rozważań operatora zestawu perkusyjnego.}} |
{{Cytat|Mam to zagrać za wolno... czy za szybko?|Z rozważań operatora zestawu perkusyjnego.}} |
||
{{Cytat|Dum–Dum–Tssyy, Dum-Dum-Tssyy|Zestaw perkusyjny o sobie samym.}} |
{{Cytat|Dum–Dum–Tssyy, Dum-Dum-Tssyy|Zestaw perkusyjny o sobie samym.}} |
||
'''Zestaw perkusyjny''' (potocznie perkusja, perka, gary) – zbiór [[Instrumenty muzyczne|instrumentów muzycznych]] służących do [[Ćwiczenia fizyczne|ćwiczeń fizycznych]] oraz irytowania sąsiadów. Typowy zestaw perkusyjny składa się z dużego bębna zwanego [[Bęben basowy|basem]] lub centralką, małego zwanego [[Werbel|werblem]] oraz kilku [[Talerz (instrument)|talerzy]], podobnych do pokrywek od garnka kawałków blachy. Zazwyczaj dodatkowo bębniarz do dyspozycji ma kilka innych bębenków, w które uderza gdy przypadkowo w ich okolicy znajdzie się kończyna, z którą akurat nie ma co zrobić. |
|||
Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”. |
Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”. |
||
Linia 10: | Linia 11: | ||
== Zasady gry na zestawie perkusyjnym == |
== Zasady gry na zestawie perkusyjnym == |
||
# Niepotrzebny ci jest [[metronom]] – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu. |
# Niepotrzebny ci jest [[metronom]] – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu. |
||
# Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy |
# Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy – pamiętaj, prawdziwy drumer cały czas używa tzw. ''napieprzania zza ucha''. |
||
# Istnieje tylko [[metrum]] 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki [[jazz]]manów. |
# Istnieje tylko [[metrum]] 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki [[jazz]]manów. |
||
# Schemat |
# Schemat |
||
Linia 25: | Linia 26: | ||
== Budowa zestawu perkusyjnego == |
== Budowa zestawu perkusyjnego == |
||
=== Wersja podstawowa === |
=== Wersja podstawowa === |
||
[[Plik: |
[[Plik:Kit batterie (légende).png|250px|thumb|Zestaw perkusyjny dla biedoty]] |
||
[[Plik:Talerz perkusji.jpg|250px|thumb|Talerz z charakterem]] |
|||
Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego: |
Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego: |
||
# |
# '''Bas''' – zgodnie z nazwą służy do wydobywania bardzo niskich dźwięków, w większości przypadków całkowicie zagłuszanych przez inne bębny, gitarę, wokalistę czy skrzypienie podłogi. W związku z tym gra na nim jest zupełnie nieistotna i może być pominięta, aczkolwiek jest to duży bęben i fajnie wygląda. |
||
# |
# '''Werbel''' – podstawowy bęben. Możesz w niego uderzać „na raz”, „na dwa”, „trzy”, „cztery” i na każde „i”. Wydaje dość wysoki, ostry dźwięk, dodatkowo zaopatrzony jest w metalowe druty przypięte od jego spodniej części, dzięki którym dźwięk jest jeszcze wyższy i jeszcze bardziej szeleszczący. |
||
# |
# '''Kocioł''' (floor tom) – pełni rolę niemal taką samą jak bas, ale ma nieznacznie wyższy dźwięk, w związku z czym w czasie grania solo na perkusji jest szansa, że ktoś poza samym perkusistą usłyszy wykonane weń uderzenie. |
||
# oraz |
# oraz |
||
# |
# '''Tom-tomy''' – małe bębenki służące głównie ozdobie oraz robieniu tzw. przejść – uderzasz szybko i chaotycznie w werbel, a potem „przechodzisz” po tomach – nie martw się, nikt nie wiem co robisz, więc nikt nie zapyta po co to robisz, a tym bardziej nie skrytykuje. |
||
# |
# '''Hi-hat''' – dwa talerze, zamontowane na sprytnym ustrojstwie pozwalającym na granie nimi nogą. Jeżeli dopiero zbierasz pieniądze na swój pierwszy zestaw perkusyjny, i zastanawiasz się jak brzmi hi-hat – idź do kuchni, weź dwie pokrywki od garnków i uderz nimi o siebie. Tak właśnie brzmi hi-hat. |
||
# |
# '''Ride''' – duży talerz wiszący nad tomami. Jak to kawałek blachy, po uderzeniu kawałkiem drewna wyda głośny, wysoki dźwięk. W związku z jego doniosłym brzmieniem używaj go jak najczęściej, najlepiej na „raz” oraz „i dwa”. |
||
# |
# '''Crash''' – trochę mniejsza wersja ride'a. W zasadzie brak między nimi różnic, prawdopodobnie dodany do „podstawowego zestawu” celem zwiększenia jego ceny i nabicia kabzy wrednym [[Kapitalizm|kapitalistom]]. |
||
=== Zestawy zaawansowane === |
=== Zestawy zaawansowane === |
||
Linia 49: | Linia 51: | ||
''Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.'' |
''Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.'' |
||
== Zobacz też == |
|||
<br clear="all"> |
|||
* [[podwójna stopa]] |
|||
* [[talerz (instrument)]] |
|||
* [[tamburyn]] |
|||
* [[trójkąt (instrument)]] |
|||
{{Instrumenty}} |
{{Instrumenty}} |
||
Aktualna wersja na dzień 13:28, 22 lip 2021
Mam to zagrać za wolno... czy za szybko?
- Z rozważań operatora zestawu perkusyjnego.
Dum–Dum–Tssyy, Dum-Dum-Tssyy
- Zestaw perkusyjny o sobie samym.
Zestaw perkusyjny (potocznie perkusja, perka, gary) – zbiór instrumentów muzycznych służących do ćwiczeń fizycznych oraz irytowania sąsiadów. Typowy zestaw perkusyjny składa się z dużego bębna zwanego basem lub centralką, małego zwanego werblem oraz kilku talerzy, podobnych do pokrywek od garnka kawałków blachy. Zazwyczaj dodatkowo bębniarz do dyspozycji ma kilka innych bębenków, w które uderza gdy przypadkowo w ich okolicy znajdzie się kończyna, z którą akurat nie ma co zrobić.
Osoba grająca na zestawie perkusyjnym nazywana jest perkusistą, pałkerem, bębniarzem, śmierdzielem lub „tym bez słuchu, ale za to z brakiem wyczucia rytmu”.
Zasady gry na zestawie perkusyjnym[edytuj • edytuj kod]
- Niepotrzebny ci jest metronom – każdy prawdziwy bębniarz urodził się z idealnym wyczuciem rytmu.
- Im mocniej uderzasz w bębny i talerze, tym większy budzisz respekt i podziw słuchaczy – pamiętaj, prawdziwy drumer cały czas używa tzw. napieprzania zza ucha.
- Istnieje tylko metrum 4/4 – każde inne to niepotrzebne utrudnianie sobie życia i wynalazki jazzmanów.
- Schemat
- stopa na raz,
- werbel na dwa,
- stopa na trzy,
- talerz na cztery;
- opanowany w kilku szybkich tempach wystarczy do zagrania 99% wartych zagrania kawałków.
- Dodatkowo +10 do umiejętności bębniarza doda ci używanie podwójnej stopy w mocnej, słabej, półsłabej i ogólnie każdej części taktu.
- Dodatkowe 10 punktów szpanu dostaniesz za zamianę podwójnej stopy na dwie centralki – do zostania drugim Billem Wardem zostanie ci już tylko zapuszczenie brody po pas i popadnięcie w skrajny alkoholizm.
- Wolne tempa są dla leszczy, lamusów i innych jazzmanów – prawdziwy bębniarz napieprza mocno i szybko niczym pralka w czasie odwirowywania.
- Umiejętności gry na perkusji są wprost proporcjonalne do ilości połamanych w czasie gry pałeczek.
Budowa zestawu perkusyjnego[edytuj • edytuj kod]
Wersja podstawowa[edytuj • edytuj kod]
Jedną z podstawowych prawd o zestawach perkusyjnych jest to, że im zestaw bardziej jest rozbudowany, tym lepszym perkusistą jest jego właściciel. Jeżeli nie stać cię na nic większego, musisz zadowolić się zestawem dla początkującego:
- Bas – zgodnie z nazwą służy do wydobywania bardzo niskich dźwięków, w większości przypadków całkowicie zagłuszanych przez inne bębny, gitarę, wokalistę czy skrzypienie podłogi. W związku z tym gra na nim jest zupełnie nieistotna i może być pominięta, aczkolwiek jest to duży bęben i fajnie wygląda.
- Werbel – podstawowy bęben. Możesz w niego uderzać „na raz”, „na dwa”, „trzy”, „cztery” i na każde „i”. Wydaje dość wysoki, ostry dźwięk, dodatkowo zaopatrzony jest w metalowe druty przypięte od jego spodniej części, dzięki którym dźwięk jest jeszcze wyższy i jeszcze bardziej szeleszczący.
- Kocioł (floor tom) – pełni rolę niemal taką samą jak bas, ale ma nieznacznie wyższy dźwięk, w związku z czym w czasie grania solo na perkusji jest szansa, że ktoś poza samym perkusistą usłyszy wykonane weń uderzenie.
- oraz
- Tom-tomy – małe bębenki służące głównie ozdobie oraz robieniu tzw. przejść – uderzasz szybko i chaotycznie w werbel, a potem „przechodzisz” po tomach – nie martw się, nikt nie wiem co robisz, więc nikt nie zapyta po co to robisz, a tym bardziej nie skrytykuje.
- Hi-hat – dwa talerze, zamontowane na sprytnym ustrojstwie pozwalającym na granie nimi nogą. Jeżeli dopiero zbierasz pieniądze na swój pierwszy zestaw perkusyjny, i zastanawiasz się jak brzmi hi-hat – idź do kuchni, weź dwie pokrywki od garnków i uderz nimi o siebie. Tak właśnie brzmi hi-hat.
- Ride – duży talerz wiszący nad tomami. Jak to kawałek blachy, po uderzeniu kawałkiem drewna wyda głośny, wysoki dźwięk. W związku z jego doniosłym brzmieniem używaj go jak najczęściej, najlepiej na „raz” oraz „i dwa”.
- Crash – trochę mniejsza wersja ride'a. W zasadzie brak między nimi różnic, prawdopodobnie dodany do „podstawowego zestawu” celem zwiększenia jego ceny i nabicia kabzy wrednym kapitalistom.
Zestawy zaawansowane[edytuj • edytuj kod]
Zestaw prawdziwego zawodowca. Po jego zakupieniu możesz grać jazz, a nawet zostać etatowym perkusistą w filharmonii.
Zrób to sam![edytuj • edytuj kod]
Osoby, których nie stać na markowy zestaw perkusyjny, do nabycia na Allegro.pl za około 800 zł (pałki i krzesełko – gratis!), mogą zastosować patent Ślimaka – perkusisty znanego z m.in. Acid Drinkers:
Do zestawu perkusyjnych domowej roboty a la Ślimak potrzebny był tylko stary odkurzacz i szafa pełna starych zabawek. Wziąłem rurę od elektroluksa i stary łuk. Przewiązałem je taśmą klejącą. Elektroluks miał kopułę, w którą wkładało się rurę. Włożyłem to tam, aby stało. Na tym łuku osadziłem trzy bębenki dziecięce kupione w sklepie z zabawkami. Już miałem trzy przejściówki. Centralkę zrobiłem z kartonu, stopę z pedału od maszyny do szycia(włożyłem pałeczkę, przykleiłem taśmą). Mogłem już grać.