Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami
M (Bot robi drobne poprawki) Znacznik: przez API |
Znacznik: rewert ręczny |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:Wartburg 312.jpg|thumb|Wspaniały krążownik szos]] |
||
'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan]]u. |
'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan]]u. |
||
Linia 106: | Linia 106: | ||
|} |
|} |
||
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg |
[[Plik:Wartburg Center in Nowa Huta.jpg|thumb|Centrum Wartburga w [[Nowa Huta|Nowej Hucie]] ]] |
||
[[Plik:Wartburg 353 Pohjanmaa ralli.jpg|thumb|Wartburg w biegu po Twaróg w 1993]] |
[[Plik:Wartburg 353 Pohjanmaa ralli.jpg|thumb|Wartburg w biegu po Twaróg w 1993]] |
||
[[Plik:Wartburg 1.3 Rally Trailer.jpg|thumb|Wartburg 1.3 w Monte Carlo]] |
[[Plik:Wartburg 1.3 Rally Trailer.jpg|thumb|Wartburg 1.3 w Monte Carlo]] |
||
Linia 134: | Linia 134: | ||
* '''''Warczywarga''''' |
* '''''Warczywarga''''' |
||
* '''''Wajper''''' |
* '''''Wajper''''' |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[Fiat 125p]] |
|||
* [[Fiat 126p]] |
|||
* [[Fiat 126p Bis]] |
|||
* [[FSO Polonez]] |
|||
* [[Marian Paździoch]] |
|||
* [[Niemiecka Republika Demokratyczna]] |
|||
* [[Syrena (samochód)]] |
|||
* [[Trabant]] |
|||
{{Motoryzacja}} |
{{Motoryzacja}} |
||
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
Aktualna wersja na dzień 19:30, 5 cze 2023
Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.
Wartburg 1000[edytuj • edytuj kod]
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model „Antique” można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15 zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu – deszcz niszczył bowiem auto, które po prostu rozmiękało.
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model „Dynamic”. Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki, w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub rękę) kierowcy w czasie zmiany biegu.
Wartburg 353[edytuj • edytuj kod]
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd – Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat „motoryzacji dla każdego” na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.
Pierwszą wersją wyposażenia był „Popular”. Najsłabszy, ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać:
- otwierane drzwi (1300 zł)
- otwierane drzwi z zamkiem (3300 zł)
- otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100 zł)
- otwierane ręcznie szyby (z korbką, ale tylko po stronie kierowcy) (4300 zł)
- zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy)
i wiele, wiele więcej.
Najbogatszą edycją była limitowana wersja „Executive”. Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).
Od 2010 roku na rynku króluje wersja „Sporting””. Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również, iż podczas prędkości powyżej 130 km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna, zaś w pojeździe słychać melodię „My Apocalipse” zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200 km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök, po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.
Modele i wersje silnikowe[edytuj • edytuj kod]
Model | Lata produkcji | Układ silnika | Zasilanie | Pojemność silnika | Moc (Km) | Moment Obrotowy (Nm) | Przyśpieszenie 0-100 | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model 1000 | ||||||||
Wartburg 1000 „Antique” | 666 p.n.e.–1954 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Paliwo cieknie przez specjalną rurkę | puszka pepsi (330 ml) | 12 przy 14300 obr/min | 14,3 przy 9400 obr/min | wtf? | >90 km/h |
Wartburg 1000 „Dynamic” | 1957–1958 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Mała elektryczna pompka | mała butelka pepsi (500 ml) | 15 przy 16234 obr/min | 17 przy 11100 obr/min | almost | 99 km/h |
Model 353 | ||||||||
Wartburg 353 „Popular” | 1410–2014 | R3-6v UHC | Ruski gaźnik „Benzinka” | dwie półtoralitrowe butelki oranżady | 28 przy 8900 obr/min | 41 przy 7400 obr/min | trzy dekady | 112,83 km/h |
Wartburg 353 „Executive” | Trzy sztuki w 1984 | R3-7v UHC | Niemiecki gaźnik „Messerschmitt” | dwie puszki coca-coli | 29 przy 8600 obr/min | 44 przy 5900 obr/min | dwie dekady | 113,25 km/h |
Wartburg 353 "Sporting" | od 2010 do dziś | V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) | Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo | 3645cm3 | 420 przy 6700 obr/min | 515 przy 3950 obr/min | 4,8s | 280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Sukcesy w sporcie[edytuj • edytuj kod]
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich, nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
- Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995;
- Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki – złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988;
- Wygrana Pucharu Księżyca;
- Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990;
- 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi w 1992;
- Bieg po Twaróg 1993;
- Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004.
Inne określenia[edytuj • edytuj kod]
- Warcibur
- Warczyburg
- Wartborghini
- Wartgolf
- Warbardżetta
- Warczybeger
- Wanka
- Warczystrach
- Warczach
- Zwarty burek
- Warczyblacha
- Warczywarga
- Wajper