Škoda Auto: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa Anonimowyjednorozec77; przywrócono ostatnią wersję autorstwa 2.50.16.126.) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 10 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:skoda.jpg|200px|thumb|Logo marki]] |
[[Plik:skoda.jpg|200px|thumb|Logo marki]] |
||
[[Plik:Škoda.jpg|200px|thumb|Standardowy model |
[[Plik:Škoda.jpg|200px|thumb|Standardowy model Škody Octavii 1,9 TDI]] |
||
[[Plik:f 31273843 4.jpeg|200px|thumb|Typowa niemiecka fuszerka]] |
[[Plik:f 31273843 4.jpeg|200px|thumb|Typowa niemiecka fuszerka]] |
||
{{słownik|[[Słownik:Škoda|Škoda]]}} |
{{słownik|[[Słownik:Škoda|Škoda]]}} |
||
{{cytat|Taka |
{{cytat|Taka Škoda, że aż szkoda|Ludowe przysłowie}} |
||
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel o |
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel swojego auta (innej firmy niż Škoda) o Škodzie, a także Škody o pozostałych firmach}} |
||
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Audi o Skodzie}} |
|||
{{cytat|Co to za gówno?|Właściciel Skody o pozostałych markach}} |
|||
{{cytat|Aleeeee bryyyyyyyka!|Zdzisiek na widok nowej Octavii}} |
{{cytat|Aleeeee bryyyyyyyka!|Zdzisiek na widok nowej Octavii}} |
||
{{cytat| |
{{cytat|Škoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.|Kłamstwa szefa Škoda Auto Polska S.A.}} |
||
{{cytat|O {{cenzura}}!|Kierowca |
{{cytat|O {{cenzura}}!|Kierowca Škody uczestniczący w wypadku drogowym}} |
||
{{cytat|Superb jest Super!|Jedna z reklam w [[Warszawa|Warszawie]]}} |
{{cytat|Superb jest Super!|Jedna z reklam w [[Warszawa|Warszawie]]}} |
||
'''Škoda''' (dosyć często również '''Szkoda''' lub po prostu '''Skoda''') – bardzo popularna marka <del>[[Niemcy|niemieckich]]</del> [[Czechy|czeskich]] <del>bryczek</del> [[samochód|samochodów]]. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo |
'''Škoda Auto a.s.''' (dosyć często również '''Szkoda''' lub po prostu '''Skoda''') – bardzo popularna marka <del>[[Niemcy|niemieckich]]</del> [[Czechy|czeskich]] <del>bryczek</del> [[samochód|samochodów]]. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodnych [[silnik]]ów (tylko w starszych modelach). Firma została kupiona w [[1991]] roku przez [[Volkswagen|Wieśwagena]] i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki; VW konstruuje Škody w całości. |
||
== Historia marki == |
== Historia marki == |
||
=== Rowerkiem przez świat === |
=== Rowerkiem przez świat === |
||
Początkowo firma produkowała [[rower]] |
Początkowo firma produkowała [[rower]]y. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowery były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki [[Trędwica]]. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą [[Ukraina (rower)|Ukraina]]. |
||
=== Przygoda z autami === |
=== Przygoda z autami === |
||
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na |
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na tak cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w [[1901]] roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Škody. |
||
Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się między innymi karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: |
Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się – między innymi – karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: |
||
'''V max''' – 14 km/h; '''0–10 km/h''' – 99 s; '''¼ mili''' – 22:56,14 s |
|||
V-max – 14km/h |
|||
0–10 km/h – 99 s |
|||
1/4 mili – 22:56,14 s |
|||
== Przykładowe modele == |
== Przykładowe modele == |
||
[[Plik:728 skoda felicja.JPG|200px|thumb|Ze względu na znakomitą jakość Felicia używana jest przez straż |
[[Plik:728 skoda felicja.JPG|200px|thumb|Ze względu na znakomitą jakość, Felicia używana jest przez straż wiejską]] |
||
* '''Škoda Felicia''' – kultowe auto |
* '''Škoda Felicia''' – kultowe auto Škody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Škoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcję. Wersje silnikowe i osiągi: |
||
** '''1.3 |
** '''1.3 50 KM (benzynowy)''' – V max – 205 km/h; 0–100 km/h – 9,7s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu ''jasiek''); |
||
** '''1.6 |
** '''1.6 70 KM (benzynowy)''' – V max – 249 km/h; 0–100 km/h – 7s. W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP, 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, ledowe światła do jazdy dziennej, lakier typu metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było dostępne tylko za dopłatą; |
||
** '''1.9 |
** '''1.9 60 KM (Diesel)''' – V max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było tylko wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku [[1999]] trwała promocja. Przy kupnie Felicii z silnikiem Diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC. |
||
[[Plik:1343,felicja-front-audi.jpg|200px|thumb|Audi nieudolnie próbujące upodobnić się do |
[[Plik:1343,felicja-front-audi.jpg|200px|thumb|Audi nieudolnie próbujące upodobnić się do Škody Felicii]] |
||
[[Plik:Ferrari 550 maranello cote.jpg|200px|thumb| |
[[Plik:Ferrari 550 maranello cote.jpg|200px|thumb|Škoda Favorit z podstawowym wyposażeniem]] |
||
* '''Škoda Favorit''' – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!): |
* '''Škoda Favorit''' – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Na jej bazie powstało Ferrari LaFerrari i F12 Berlinetta, a także Porsche 918, 911 IV generacji, Lamborghini Murciélago i Aventador, oraz samochód wyścigowy samochód Lotus E21. Nawet Ferrari skopiowało Škodę i zrobili taki sam, model ale zamiast Favorit nazwali go 550 Maranello. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!): |
||
** '''V10 6.3 |
** '''V10 6.3 569 KM (Diesel)''' – V max – 324 km/h; 0–100 km/h – 3,3 s; średnie zużycie ropy – 1,797 l/100 km – model z podstawowym wyposażeniem. Ma ABS, ESP, napęd na tył, nawigację GPS, radio marki Szajsung, tapicerkę z gumy z różnymi kolorami (do wyboru: żółty, czarny, różowy, niebieski, z kasztanami na zielonym tle), światła LED, spoiler, 8 poduszek powietrznych, klimę. Cena: 100,000 [[euro|ełro]] |
||
** '''V12 7.2 |
** '''V12 7.2 890 KM (hybrydowy)''' – V max – 356 km/h; 0–100 km/h – 2,9 s; średnie zużycie paliwa – 3,791 l/100 km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle [[Maybach]]a. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka ze złotej gumy z teksturą z piwami, nawigacja GPS marki [[Toi-Toi]], szyberdach, hiperdach, alufelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy [[OSRAM]], barek na drinki, plazma 70 cali, HiFi, komputer z dostępem do Internetu, pakiet sport chromo plus (tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10–sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 200 000 [[euro]]. |
||
* '''Škoda Octavia''' – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo |
* '''Škoda Octavia''' – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo dobrego wyposażenia, to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu „C” i jest zmodyfikowanym genetycznie [[Volkswagen Golf|VW Golfem]], to każdy właściciel tego auta umieszcza je 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobna jest do [[Jelcz]]a. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieźć 40 000 paczek gumy [[Orbit]]. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się [[turbosprężarka]]<ref>Dotyczy tylko tych modeli, w których sami ją zamontowaliśmy; fabrycznie tego elementu nie ma</ref>. Gama silników jest rozległa: |
||
** '''1.9 TDI 70 KM''' – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: |
** '''1.9 TDI 70 KM''' – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: V max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27 s; |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: V max 180 km/h; 0–100 km/h – 35 s; |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 100 km/h – już nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi<ref>Pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał</ref>; |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z 1974 roku); |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z [[1974]] roku); |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s; |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s<ref>Tylko na pasie startowym „lotniska” w Radomiu</ref>; |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI; |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI; |
||
** '''1.9 TDI 110 KM''' – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem. |
** '''1.9 TDI 110 KM''' – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi, bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem. |
||
[[Plik:matterhorn yeti.jpg|200px|thumb|Yeti w garażu]] |
[[Plik:matterhorn yeti.jpg|200px|thumb|Yeti w garażu]] |
||
:Octavia jest najpopularniejszym samochodem w [[Polska|Polsce]], ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. |
:Octavia jest najpopularniejszym samochodem w [[Polska|Polsce]], ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. „Najkorzystniejsza” jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł. |
||
* '''Škoda Fabia''' – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik [[Ferrari]] V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i |
* '''Škoda Fabia''' – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik [[Ferrari]] V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i aerodynamicznemu nadwoziu ma zaje{{cenzura3}}te osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze „czystych” Wieśwagenów! |
||
** '''0-100 km/h''' 2,5 s |
** '''0-100 km/h''' – 2,5 s |
||
** ''' |
** '''V max (km/h)''' – 410 |
||
* '''Škoda <del>Wielka Stopa</del> <del>Człowiek lodu</del> Yeti''' – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1. |
* '''Škoda <del>Wielka Stopa</del> <del>Człowiek lodu</del> Yeti''' – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1<ref>To, na które koło ma być napęd, decydujemy sami bezpośrednio przed kupnem salonowej Škody Yeti; zaś jeśli jest używana, decyduje o tym poprzedni właściciel</ref>. Nowoczesna, ale strasznie brzydka i obciachowa. Dosyć tania, ale nikt nie chce się z tym czymś pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu. Ba – nawet na asfalcie można się zakopać (w [[Polska|Polsce]] taka rzecz nie ma prawa dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki Finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie ch{{cenzura3}}wy model. |
||
* '''Škoda Super<del>?</del>b''' – jak sama nazwa wskazuje model jest po prostu SUPER! Najlepszy ( |
* '''Škoda Super<del>?</del>b''' – jak sama nazwa wskazuje, model jest po prostu SUPER! Najlepszy (poza Felicią i Favoritem oczywiście) samochód „czeskiej” marki. Niech schowa się [[Mercedes]], [[Audi]] i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla [[Renata Beger|Renaty Beger]] i [[Wojciech Mann|Wojciecha Manna]] razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w [[Żuk]]u. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł. |
||
*:Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 |
*:Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm³, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na: |
||
** ''' |
** '''V max''' – 1200 km/h; |
||
** ''' |
** '''0 – 100 km''' – 2,5 s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5 s); |
||
** '''zużycie paliwa''' – |
** '''zużycie paliwa''' – 100 l/100 km; |
||
** '''poj. zbiornika paliwa''' – 1t; |
** '''poj. zbiornika paliwa''' – 1t; |
||
** '''poj. bagażnika''' – 95 560,5 paczek gumy Orbit; |
** '''poj. bagażnika''' – 95 560,5 paczek gumy Orbit; |
||
Linia 61: | Linia 57: | ||
** '''masa własna''' – 4,56t; |
** '''masa własna''' – 4,56t; |
||
** '''maks. wys. lotu''' – 5600 stóp. |
** '''maks. wys. lotu''' – 5600 stóp. |
||
* '''Škoda Citigo''' – pierwotnie ta Škoda miała być przeznaczona do jazdy po mieście. W rzeczywistości jest to typowa Wieśwagenowska Škoda, która nie może rozpędzić się nawet do 50 km/h przez żenująco słabe silniki o pojemności 1,0 litra '''tylko na piwo bezalkoholowe'''<ref>Wlanie piwa alkoholowego skutkuje niemożnością odpalenia silnika</ref>. V max – 30 km/h. Samochód nie przyspiesza do setki, bo takiej na liczniku nie ma. Wspomagania kierownicy nie ma, nawet za dopłatą. ABS też nie jest dostępny – hamować można tylko kranikiem na wodę, ustawionym na pozycję ''gorąca woda''. Z kolei funkcję kierownicy w tej Škodzie pełni klawiatura QWERTY o amerykańskim układzie – należy wciskać strzałkę w lewo lub w prawo, ewentualnie 4 lub 6 na klawiaturze numerycznej. |
|||
* '''Škoda Kodiaq''' – „terenowa” Škoda z napędem na dowolnie wybrane jedno koło. Zapada się nawet na niemieckim asfalcie przez ch{{cenzura3}}owe zawieszenie. Napędzana piwem Staropramen®. Osiem poduszek typu ''jasiek'' można dokupić tylko osobno, zaś ABS, ESP i ASR można zamontować tylko po kupieniu dowolnej innej Škody z salonu<ref>O ile w danej Škodzie jest dany układ dostępny</ref> i przemontowaniu do Kodiaqa. W odróżnieniu od Škody Citigo, w tej jest już normalna kierownica i normalny hamulec w standardzie. |
|||
* '''Škoda Rapid''' – prawie taka sama co Octavia, ma takie same silniki. Prawie, ponieważ można do niej wlać dowolne piwo, a i tak odpali. Cała reszta jest bez zmian. |
|||
{{przypisy}} |
|||
{{Motoryzacja}} |
{{Motoryzacja}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{Ciężarówki}} |
|||
[[en:Škoda]] |
[[en:Škoda]] |
||
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Producenci taboru szynowego]] |
Aktualna wersja na dzień 13:37, 18 gru 2022
Taka Škoda, że aż szkoda
- Ludowe przysłowie
Co to za gówno?
- Właściciel swojego auta (innej firmy niż Škoda) o Škodzie, a także Škody o pozostałych firmach
Aleeeee bryyyyyyyka!
- Zdzisiek na widok nowej Octavii
Škoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.
- Kłamstwa szefa Škoda Auto Polska S.A.
O !
- Kierowca Škody uczestniczący w wypadku drogowym
Superb jest Super!
- Jedna z reklam w Warszawie
Škoda Auto a.s. (dosyć często również Szkoda lub po prostu Skoda) – bardzo popularna marka niemieckich czeskich bryczek samochodów. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodnych silników (tylko w starszych modelach). Firma została kupiona w 1991 roku przez Wieśwagena i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki; VW konstruuje Škody w całości.
Historia marki[edytuj • edytuj kod]
Rowerkiem przez świat[edytuj • edytuj kod]
Początkowo firma produkowała rowery. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowery były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki Trędwica. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą Ukraina.
Przygoda z autami[edytuj • edytuj kod]
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na tak cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w 1901 roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Škody. Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się – między innymi – karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: V max – 14 km/h; 0–10 km/h – 99 s; ¼ mili – 22:56,14 s
Przykładowe modele[edytuj • edytuj kod]
- Škoda Felicia – kultowe auto Škody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Škoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcję. Wersje silnikowe i osiągi:
- 1.3 50 KM (benzynowy) – V max – 205 km/h; 0–100 km/h – 9,7s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu jasiek);
- 1.6 70 KM (benzynowy) – V max – 249 km/h; 0–100 km/h – 7s. W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP, 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, ledowe światła do jazdy dziennej, lakier typu metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było dostępne tylko za dopłatą;
- 1.9 60 KM (Diesel) – V max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było tylko wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku 1999 trwała promocja. Przy kupnie Felicii z silnikiem Diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC.
- Škoda Favorit – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Na jej bazie powstało Ferrari LaFerrari i F12 Berlinetta, a także Porsche 918, 911 IV generacji, Lamborghini Murciélago i Aventador, oraz samochód wyścigowy samochód Lotus E21. Nawet Ferrari skopiowało Škodę i zrobili taki sam, model ale zamiast Favorit nazwali go 550 Maranello. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępne były tylko dwa silniki, ale za to jakie(!):
- V10 6.3 569 KM (Diesel) – V max – 324 km/h; 0–100 km/h – 3,3 s; średnie zużycie ropy – 1,797 l/100 km – model z podstawowym wyposażeniem. Ma ABS, ESP, napęd na tył, nawigację GPS, radio marki Szajsung, tapicerkę z gumy z różnymi kolorami (do wyboru: żółty, czarny, różowy, niebieski, z kasztanami na zielonym tle), światła LED, spoiler, 8 poduszek powietrznych, klimę. Cena: 100,000 ełro
- V12 7.2 890 KM (hybrydowy) – V max – 356 km/h; 0–100 km/h – 2,9 s; średnie zużycie paliwa – 3,791 l/100 km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle Maybacha. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka ze złotej gumy z teksturą z piwami, nawigacja GPS marki Toi-Toi, szyberdach, hiperdach, alufelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy OSRAM, barek na drinki, plazma 70 cali, HiFi, komputer z dostępem do Internetu, pakiet sport chromo plus (tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10–sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 200 000 euro.
- Škoda Octavia – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo dobrego wyposażenia, to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu „C” i jest zmodyfikowanym genetycznie VW Golfem, to każdy właściciel tego auta umieszcza je 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobna jest do Jelcza. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieźć 40 000 paczek gumy Orbit. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się turbosprężarka[1]. Gama silników jest rozległa:
- 1.9 TDI 70 KM – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: V max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27 s;
- 1.9 TDI 110 KM – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: V max 180 km/h; 0–100 km/h – 35 s;
- 1.9 TDI 110 KM – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 100 km/h – już nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi[2];
- 1.9 TDI 110 KM – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z 1974 roku);
- 1.9 TDI 110 KM – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s[3];
- 1.9 TDI 110 KM – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI;
- 1.9 TDI 110 KM – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi, bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem.
- Octavia jest najpopularniejszym samochodem w Polsce, ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. „Najkorzystniejsza” jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
- Škoda Fabia – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik Ferrari V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i aerodynamicznemu nadwoziu ma zajete osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze „czystych” Wieśwagenów!
- 0-100 km/h – 2,5 s
- V max (km/h) – 410
- Škoda
Wielka StopaCzłowiek loduYeti – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1[4]. Nowoczesna, ale strasznie brzydka i obciachowa. Dosyć tania, ale nikt nie chce się z tym czymś pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu. Ba – nawet na asfalcie można się zakopać (w Polsce taka rzecz nie ma prawa dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki Finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie chwy model. - Škoda Super
?b – jak sama nazwa wskazuje, model jest po prostu SUPER! Najlepszy (poza Felicią i Favoritem oczywiście) samochód „czeskiej” marki. Niech schowa się Mercedes, Audi i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla Renaty Beger i Wojciecha Manna razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w Żuku. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł.- Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm³, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na:
- V max – 1200 km/h;
- 0 – 100 km – 2,5 s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5 s);
- zużycie paliwa – 100 l/100 km;
- poj. zbiornika paliwa – 1t;
- poj. bagażnika – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
- ładowność – 2t;
- masa własna – 4,56t;
- maks. wys. lotu – 5600 stóp.
- Škoda Citigo – pierwotnie ta Škoda miała być przeznaczona do jazdy po mieście. W rzeczywistości jest to typowa Wieśwagenowska Škoda, która nie może rozpędzić się nawet do 50 km/h przez żenująco słabe silniki o pojemności 1,0 litra tylko na piwo bezalkoholowe[5]. V max – 30 km/h. Samochód nie przyspiesza do setki, bo takiej na liczniku nie ma. Wspomagania kierownicy nie ma, nawet za dopłatą. ABS też nie jest dostępny – hamować można tylko kranikiem na wodę, ustawionym na pozycję gorąca woda. Z kolei funkcję kierownicy w tej Škodzie pełni klawiatura QWERTY o amerykańskim układzie – należy wciskać strzałkę w lewo lub w prawo, ewentualnie 4 lub 6 na klawiaturze numerycznej.
- Škoda Kodiaq – „terenowa” Škoda z napędem na dowolnie wybrane jedno koło. Zapada się nawet na niemieckim asfalcie przez chowe zawieszenie. Napędzana piwem Staropramen®. Osiem poduszek typu jasiek można dokupić tylko osobno, zaś ABS, ESP i ASR można zamontować tylko po kupieniu dowolnej innej Škody z salonu[6] i przemontowaniu do Kodiaqa. W odróżnieniu od Škody Citigo, w tej jest już normalna kierownica i normalny hamulec w standardzie.
- Škoda Rapid – prawie taka sama co Octavia, ma takie same silniki. Prawie, ponieważ można do niej wlać dowolne piwo, a i tak odpali. Cała reszta jest bez zmian.
Przypisy
- ↑ Dotyczy tylko tych modeli, w których sami ją zamontowaliśmy; fabrycznie tego elementu nie ma
- ↑ Pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał
- ↑ Tylko na pasie startowym „lotniska” w Radomiu
- ↑ To, na które koło ma być napęd, decydujemy sami bezpośrednio przed kupnem salonowej Škody Yeti; zaś jeśli jest używana, decyduje o tym poprzedni właściciel
- ↑ Wlanie piwa alkoholowego skutkuje niemożnością odpalenia silnika
- ↑ O ile w danej Škodzie jest dany układ dostępny