DayZ: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→‎Archetypy graczy: Dodano usuniętą dawno temu wstawkę o weteranie moda, tylko że tym razem nie jest do kitu)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 38 wersji utworzonych przez 10 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{redakcja|Pociąć, redakcja nie została dokończona i nadal trafiają się źle napisanie fragmenty}}
{{popr|styl, encyklopedyczność, język, dodać więcej humoru}}
{{długiartykuł}}
[[Plik:Dayzkoniecswiata.jpeg|400px|thumb|Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją]]
[[Plik:Dayzkoniecswiata.jpeg|400px|thumb|Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją]]
'''DayZ''' ([[Język polski|pol.]] ''DzieńZ'') – [[Gra komputerowa|gra]] typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror. Została stworzona pod koniec [[2013]] przez [[Czechy|Pepików]] ze studia Bohemia Interactive, jednak premiera odbyła się ponad 5 lat później, niż planowano. Do tego czasu znajdowała się ciągle w stanie tzw. wczesnego dostępu (czyt. kup nieukończoną grę i narzekaj na błędy). Wydawane są do niej regularne aktualizacje dodające wiele nowości, jak na przykład dwie bronie palne i łopata na odczepnego. Co kilka aktualizacji Bohemia Interactive podnosi cenę produkcji o kilka euro, co, jak można się spodziewać, spotyka się zawsze z aprobatą graczy.
'''DayZ''' ([[Język polski|pol.]] ''DzieńZ'') – [[Gra komputerowa|gra]] typu <del>apokalipsa zombie</del> Survival Horror. Została stworzona pod koniec [[2013]] przez [[Czechy|Pepików]] ze studia Bohemia Interactive, jednak premiera odbyła się ponad 5 lat później, niż planowano.

W roku 2014 zapowiedziano, że „DzieńZ” trafi również na konsole. Bacząc na żwawe tempo doszlifowywania produkcji na PC wielu trafnie odgadło, że Plejstejszynowe i Iksboksowe DayZ będzie potrzebowało wieeeeeeeelu lat na wyjście z fazy płodu. Jednak wbrew przewidywaniom graczy konsolowe edycje nie borykają się z klatkażem rzędu 3 FPS-ów. Zważywszy na tragiczną optymalizację gry na komputerach osobistych, [[Watykan|Stolica Apostolska]] rozważa aktualnie czy zaskakująco stablina rozgrywka DayZ na konsolach to efekt [[Bóg|Boskiej]] interwencji, czy podpisania cyrografu z samym [[Szatan|Antychrystem]].


== Rozgrywka ==
== Rozgrywka ==
Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i jakiś przypadkowy owoc. DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieuniknione rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie <s>i śmiertelna nuda</s>. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby <del>kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu</del> mieć większe szanse w obronie przed wrogami.
„DzieńZ” to gra multiplayer, opowiadająca o losach ocalałych borykających się z apokalipsą [[Zombie]] w postkomunistycznym kraju o nazwie Czarnoruś. Nieoficjalnie mówi się, że zombie to tak naprawdę biedni, rosyjscy rolnicy, którzy z powodu prohibicji zaczęli cierpieć na zbyt niskie stężenie alkoholu we krwi, co spowodowało zaburzenia działania układu nerwowego.

Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i jakiś przypadkowy owoc. Nasza postać jest głodna i nie pamięta nic. Sugeruje to, że ocalali to po prostu lud Czarnorusi, który znalazł sobie [[Marihuana|zastępstwo wódki]]<ref>W tej teorii problematyczny jest jednak fakt, że możemy grać jako czarny bądź Azjata, chyba, że lud Czarnorusi jest bardziej zróżnicowany etnicznie niż reszta postkomunistycznych państw</ref>. DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieuniknione rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby <del>kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu</del> mieć większe szanse w obronie przed wrogami. W aktualizacji 0.60 w północno-wschodnim krańcu mapy dodano bazę wojskową Tisy. Ma ona stanowić w przyszłości swoisty endgame produkcji, bowiem ma się tam znajdować najlepszy ekwipunek i najrzadsze pojazdy. Do tego baza ma być wypełniona toksycznym gazem, aby umożliwić wejście tylko odpowiednio przygotowanym graczom. Obecnie Tisy to lesisty pagórek z przypadkowo położonymi budynkami. O gazie czy pojazdach też możesz zapomnieć.


== Najważniejsze lokacje ==
== Najważniejsze lokacje ==
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym celem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w obu miastach trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, więc jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I zacząć mordować innych.
Czyli miejsca, które w DayZ warto odwiedzić, bądź są często uczęszczanie przez graczy:
* '''Berezino''' – odpowiednik Cherno i Elektro, tylko na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Odkąd owe lotnisko utraciło wszelką wojskową infrastrukturę, Berezino zamieniło się w miasto duchów.
* '''Chernogorsk/Elektrozavodsk''' – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym miejscem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w obu miastach trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy <del>z siekierami</del>, odrobiny jedzenia i ubrań, toteż jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I zacząć mordować innych.
* '''Solnichniy''' – jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech odbiera sobie życie.
* '''Berezino''' – odpowiednik Cherno i Elektro, tylko na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Jakiś czas temu z owego lotniska usunięto wszelkie wojskowe budynki, więc miasto to stanowi co najwyżej punkt kontrolny w drodze do kolejnych miast. No i w pobliżu znajduje się wypasiony, rozwalony frachtowiec! Niestety, nic w nim nie znajdziesz.
* '''Balota''' – wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Żeby było śmiesznej, dookoła samej wsi twórcy postanowili porozrzucać pół tuzina punktów respawnu. W skrócie, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko pod Balotą to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
* '''Solnichniy''' – jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie <ref>Wszędzie daleko.</ref>, stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech popełnia samobójstwo.
* '''Svetloyarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – największe miasta w północnej części mapy. Jeżeli nie zrespiłeś się w Solnichniy, to pewnie zrespiłeś się w Svetlo. Trasa Svetlo - Novo - Severo jest bardzo popularna wśród graczy chcących dostać się na NWAF ze względu na niewielką odległość tego ostatniego miasta do lotniska.
* '''Balota''' – wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Warto wspomnieć, że dookoła samej wsi porozstawione było pół tuzina punktów respawnu. Krótko mówiąc, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko w tej wsi to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
* '''Zelenogorsk''' – nieciekawe miasto, z jednym wyjątkiem: w pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura1}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji, więc [[noob]]ki boją się tam iść. I w sumie niewiele tracą, bo nic tam nie nigdy ma.
* '''Svetlojarsk/Novodmitrovsk/Severograd''' – wszystkie te miasta to praktycznie to samo. Są bardzo blisko siebie, wyglądają podobnie, spawnują się w nich te same przedmioty. Severograd znajduje się dosyć blisko Międzynarodowego Lotniska Czarnorusi, więc miejscowości te są dosyć często odwiedzane dokładnie w kolejności Svetlo – Novo – Severo. Tę drogę najczęściej przechodzą gracze zrespieni w Berezino, z powodu bliskości do Svetlojarska. W ciągu 100 godzin rozgrywki przejdziesz tę trasę jakieś 20 razy.
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, NWAF jest wręcz otoczone pierdyliardem większych i ciekawszych lokacji, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
* '''Zelenogorsk''' – nieciekawe miasto, z jednym wyjątkiem: w pobliżu znajduje się góra z zaje{{cenzura1}} wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji<ref>Z nawiedzonymi sygnałami radiowymi na czele</ref>, więc [[noob]]ki boją się tam iść. I w sumie nie warto, bo nic tam nie ma.
* '''Kamyshovo''' – wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, punkt kontrolny do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Najczęściej znajdują jednak tylko guza, bo ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
* '''Stary Sobor/Novy Sobor''' – wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, lotnisko jest wręcz otoczone pierdyliardem większych lokacji, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
* '''Vybor''' – nawet nie zaglądaj do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na niewielką odległość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić. Lub umrzeć od strzału snajpera, bo baza ta znajduje się na środku pustego pola.
* '''Krasnostav''' – na północ od tej miejscowości znajduje się lotnisko, które jest (albo raczej było) odwiedzane przez graczy zrespionych w Berezino. Jednak miejscowość ta jest tak mała, pusta i bez sensu, że większość graczy nazywa owe lotnisko po prostu ''Berezino Airfield''.
* '''Kamyshovo''' – wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, miejsce do znalezienia dodatkowego ekwipunku, najczęściej znajdują jednak tylko guza. Ze względu na komisariat [[Policja|Policji]]<ref>Który czasami spawnuje niezłe bronie</ref>, mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
* '''Vybor''' – nie zaglądaj nawet do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na bliskość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić. Lub umrzeć od strzału snajpera, bo baza ta znajduje się na środku otwartego terenu.
* '''Tisy''' – wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Uważaj na wilki.
* '''Tisy''' – wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Uważaj na wilki.
* '''Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi''' – znane szerzej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek – praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF należy do bazy w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
* '''Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi''' – znane raczej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek – praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF została przekazana bazie w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
* '''Myshkino''' – to tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie snajperów.
* '''Myshkino''' – to tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie snajperów.
* '''Pavlovo''' – kolejna wioska z bazą wojskową. Do niedawna ulubiona lokacja bambich ze względu na niewielką odległość do najbliższych punktów respawnu. Kilka aktualizacji temu baza przy Pavlovo została otulona rozkoszną chmurką zielonego gazu, który zabija nieprzygotowanych graczy w ciągu dwóch minut. Od tamtej pory Bambi już nie lubią Pavlovo.
* '''Więzienie''' – wieeeele aktualizacji temu do gry dodano wyspę z – uwaga – więzieniem! Na początku było tam zawsze od cholery graczy, ale z czasem wszystko przycichło. Pewnie dlatego, bo nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której nie ma abolustnie nic.<ref>Dla porównania, z miejscowości z której na tą wyspę wypływają gracze 10 minut biegu wystarczy aby dojść do sporej bazy wojskowej.</ref> Mimo to, warto odwiedzić choć raz.
* '''Rify''' - rozbity frachtowiec który osiadł na mieliźnie na północ od Berezino. Przez większość żywota DayZ mogłeś tam znaleźć co najwyżej podarte galoty. Odkąd twórcy otoczyli Rify tym samym gazem którym rozkoszuje się Pavlovo, można stamtąd wyjść z całkiem niegłupim ekwipunkiem.
* '''Devil’s Castle''' – w czasach moda Zamek Diabła był legendarny ze względu na diabelsko dobre znajdźki pokroju snajperek czy karabinów maszynowych. W Standalone możesz ominąć, chyba, że potrzebujesz miecza do skracania bambich o głowę.
* '''Więzienie''' – znajduje się na wyspie na południe od Baloty. Ciekawa lokacja, chociaż nie ma w niej nigdy żywego ducha - pewnie nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której nie znajdzie absolutnie nic. Mimo to, warto odwiedzić choć raz.
* '''Kamensk''' – jeżeli wciąż ci mało wiosek z bazami wojskowymi, to masz tutaj kolejną. Jest śmiesznie blisko granicy mapy, więc jak już znajdziesz wymarzony karabin,<ref>Chciałoby się</ref> możesz się pofatygować odrobinę na północ w celu podziwiania widoków godnych tapety z [[Windows]]a XP.
* '''Devil’s Castle''' – w czasach moda Zamek Diabła był legendarny ze względu na diabelsko dobre znajdźki pokroju snajperek czy karabinów maszynowych. W Standalone możesz ominąć, chyba że potrzebujesz miecza do skracania bambich o głowę.


== Gdzie szukać ekwipunku ==
== Miejsca godne uwagi ==
Czyli miejsca, w których <del>znajdziemy</del> mamy szansę na znalezienie czegoś przydatnego.
* '''Domy''' – najliczniejsze obiekty w grze, występują, ku zaskoczeniu wszystkich, na wsiach i w miastach. Teoretycznie możemy znaleźć w nich wszystko – od ubrań, przez żywność po broń. W praktyce będziesz miał szczęście, jeżeli wyjdziesz z przeszukanego miasta z czymś więcej niż podartą koszulą i zdechłym szczurem.
* '''Domy''' – najliczniejsze obiekty w grze, występują, ku zaskoczeniu wszystkich, na wsiach i w miastach. Teoretycznie możemy znaleźć w nich wszystko – od ubrań, przez żywność po broń. W praktyce będziesz miał szczęście, jeżeli wyjdziesz z przeszukanego miasta z czymś więcej niż podartą koszulą i zdechłym szczurem.
* '''Sklepy''' – znajdziemy je w miastach i na wsiach. Kiedyś główne miejsce do znajdowania żywności. A teraz możesz omijać je szerokim łukiem – gwarantuję, że nic nie stracisz.
* '''Sklepy''' – kiedyś jedno z lepszych miejsc do przeszukania jeżeli naszej postaci burczy w brzuchu. Teraz możesz omijać je szerokim łukiem – gwarantuję, że nic nie stracisz.
* '''Garaże''' – tutaj niespodzianka – znajdziemy je na wsiach i w miastach. W porównaniu do lokacji wyżej, w garażach coś w końcu znajdziesz! Mianowicie koła. Bardzo dużo kół. I tak nigdy nie znajdziesz pojazdu, więc możesz ominąć.
* '''Garaże''' – w porównaniu do lokacji wyżej, w garażach coś w końcu znajdziesz! Mianowicie koła. Bardzo dużo kół. I tak nigdy nie znajdziesz pojazdu, więc możesz ominąć.
* '''Magazyny''' – znajdziesz w nich niepotrzebne głupoty pokroju drutu kolczastego, kluczy francuskich i – znowu – kół.
* '''Magazyny/Fabryki''' – znajdziesz w nich niepotrzebne głupoty pokroju drutu kolczastego, kluczy francuskich i – znowu – kół.
* '''Szopy''' – za czasów moda ulubione miejsce wszystkich bambich, bo najwyraźniej każdy Czarnoruski farmer traktował swoje szopy jak skrytki na broń. Weterani moda, pełni nadziei, do dzisiaj je odwiedzają - i nie znajdują w nich absolutnie nic.
* '''Szopy''' – pierwsze obiekty godne uwagi. W tych dużych znajdziesz ubrania, wodę a nawet żywność. W tych mniejszych – siekierę, kilof albo tasak.
* '''Szpitale''' – pewnie znajdziesz tutaj sporo bandaży i morfinę, co? Ta, chciałoby się. Do szpitala wejdź tylko wtedy, gdy masz ochotę paradować w ciuszkach chirurga.
*'''Szpitale''' – pewnie znajdziesz tutaj sporo bandaży i morfinę, co? Ta, chciałoby się. Do szpitala wejdź tylko wtedy, gdy masz ochotę paradować w ciuszkach chirurga.
* '''Remiza strażacka''' – jedyne miejsce, w którym możesz znaleźć najlepszą broń do walki wręcz – topór strażacki. Warto odwiedzić przynajmniej z tego powodu.
* '''Remiza strażacka''' – jedyne miejsce, w którym możesz znaleźć najlepszą broń do walki wręcz – topór strażacki. Warto odwiedzić przynajmniej z tego powodu.
* '''Komisariat policji''' – kiedyś najlepsze miejsca do znalezienia broni w miastach. Teraz nie znajdziesz w nich nic oprócz durnych granatów dymnych, flar czy guza.
* '''Komisariat policji''' – kiedyś najlepsze miejsca do znalezienia broni w miastach. Teraz nie znajdziesz w nich nic oprócz durnych granatów dymnych, flar czy guza.
* '''Zamki''' – w czasach moda dało się tutaj znaleźć snajperki i najlepsze ubrania. W Standalone jest znacznie lepiej – możesz w zamkach znaleźć miecze i hełmy rycerskie!
* '''Zamki''' – w czasach moda dało się tutaj znaleźć snajperki i najlepsze ubrania. W Standalone jest znacznie lepiej – możesz w zamkach znaleźć miecze i hełmy rycerskie!
* '''Fabryki''' – praktycznie to samo, co w magazynach.
* '''Baraki''' – czyli miejsca, w których śpią (spali) żołnierze Czarnorusi. Znajdziemy je w bazach wojskowych. Kiedyś tylko w nich dało się znaleźć karabiny pokroju AKM i AK74. Przeszukaj, jeżeli potrzebujesz wojskowych ciuszków czy nowego plecaka.
* '''Baraki''' – czyli miejsca, w których śpią (spali) żołnierze Czarnorusi. Znajdziemy je w bazach wojskowych. Kiedyś tylko w nich dało się znaleźć karabiny pokroju AKM i AK74. Przeszukaj, jeżeli potrzebujesz wojskowych ciuszków czy nowego plecaka.
* '''Więzienie''' – czyli wojskowy budynek z celą więzienną. Masz średnio jakieś 100% szansy, ze nic w nim nie znajdziesz.
* '''Więzienie''' – nie, nie chodzi tu o ten wielgachny kompleks na wyspie na południe od Cherno. Więzienie o którym mowa to tak naprawdę wojskowy budynek z niewielką celą. Nic, ale ''absolutnie nic'' tam nie znajdziesz.
* '''Wojskowe namioty''' – jest ich mnóstwo na Międzynarodowym Lotnisku, w Tisy i przy Myshkino. Najczęściej spawnują się w nich wojskowe ubrania, ale czasami znajdziesz też pistolety i karabiny.
* '''Wojskowe namioty''' – jest ich mnóstwo na Międzynarodowym Lotnisku, w Tisy i przy Myshkino, ale jakiś czas temu dodano kilka do większych miast na wybrzeżu. Najczęściej spawnują się w nich wojskowe ubrania, ale w gruncie rzeczy to właśnie w nich masz największą szansę na znalezienie porządnej broni.
* '''Heli Crash Sites''' – czyli rozwalone helikoptery. Pojawiają się przypadkowo w trzech miejscach na mapie i jako jedyne zapewniają ci najlepszy ekwipunek pokroju SVD czy AS VAL. Chyba że ktoś przeszukał je przed tobą.
* '''Heli Crash Sites''' – czyli rozwalone helikoptery. Pojawiają się przypadkowo w trzech miejscach na mapie i jako jedyne zapewnią ci najlepszy ekwipunek pokroju SVD czy AS VAL. Chyba, że ktoś ci je sprzątnie sprzed nosa.


== Archetypy graczy ==
== Archetypy graczy ==
Linia 50: Linia 44:


Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.
Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.
* '''Bandyta''' – 3/4 wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Więcej o bandytach niżej.
* '''Bambi''' – czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
* '''Bambi''' – czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
* '''Noob''' – świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, ale tak naprawdę przestajesz być Noobem jak bez problemu potrafisz odgadnąć w jakim mieście/wsi jesteś bez korzystania z mapy. Więcej niżej.
* '''Noob''' – świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry<ref> I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy </ref>, w praktyce z piętnem tym pożegnasz się dopiero jak nauczysz się rozpoznawać gdzie jesteś bez używania mapy.
* '''Neutral''' – gracz, który interesuje się tylko swoimi sprawami. Nie szuka guza, nie rzuci się innym na ratunek. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del> innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
* '''Bohater''' – relikt z czasów moda. Bohaterem był gracz, który pomaga innym graczom i zabija tylko wtedy gdy musi. Bohaterom gra dawała fikuśne, kraciaste koszule; W DayZ Standalone gracze mogą ubrać co chcą<ref> W modzie to gra nam dawała odpowiednie ubrania</ref>, więc nie da się odróżnić gracza od bandyty. Gatunek wymarły.
*'''Weteran moda''' – osobnik uważany za praktycznie wymarłego, ich populacja zmniejsza się z każdym kolejnym rokiem mijającym od premiery DayZ Standalone. Jeżeli spotkasz gracza próbującego rozpalić ognisko w ekwipunku, szukającego działających helikopterów i samolotów lub cholernie zdziwionego widokiem Svetlojarska, prawdopodobnie odnalazłeś właśnie gejmingowy ekwiwalent szkieletu dinozaura.
* '''Neutral''' – gracz, który nie ma na celu zabicia jak największej liczby osób, ale nie ma też na celu pomagania wszystkim. W skrócie, interesuje się tylko swoimi sprawami. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do <del>bandyty</del> innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
* '''Roleplayer – realista''' – gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie; Roleplayerzy realiści wymyślają historie swoich postaci, imiona, rodziny, wszystko aby było jak najbardziej realistycznie.
* '''Roleplayer''' – gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie. Roleplayerzy w stylu Dungeons and Dragons wymyślają historie swoich postaci i trzymają się ich za wszelką cenę.
* '''Roleplayer – zabawa''' – ten gracz gra na normalnych serwerach, ale często dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać [[Alkoholik|żula]]. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.
* '''Roleplayer – zabawa''' – ten gracz gra na normalnych serwerach, ale dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać [[Alkoholik|żula]]. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.
* '''Haker''' – stworzenie występujące zaskakująco rzadko, ale gdy już się pojawi to cały serwer o nim wie. Najczęściej jest nim jakiś smutny, gruby nastolatek bez dziewczyny, który teleportuje się do ciebie i przestrzeli ci tchawicę zanim zdążysz nawet mrugnąć. Czasami zdarzają się bardziej kreatywne jednostki, które przenoszą wszystkich graczy na jakąś malutką wyspę sto kilometrów od wybrzeża w celu wymuszenia na nich walki do ostatniego żywego w stylu Battle Royale.
* '''Snajper''' – stały bywalec Myshkino, czasami zagląda również do Tisy czy NWAF, jak ma zły dzień to wejdzie na jeden z najwyższych budynków w Cherno i nawala do bambich. W 95% przypadków jest również bandytą, raz na ruski rok się trafi taki co pozabija zombiaki, które cię gonią.
* '''Kanibal''' – spotykany dosyć często, co jest absolutnie przerażające. Kanibal to gracz, który idzie na łatwiznę, i nie marnuje czasu szukając żywności w miastach czy uprawiając ziemię. Zamiast tego pożera swoje ofiary, zostawiając po nich jedynie kupkę jelit i smalcu. Gatunek niebezpieczny i nieobliczalny. Gdy takowego spotkasz, twoje szanse na przeżycie zależą od tego, czy jest aktualnie głodny.
* '''Haker''' – stworzenie spotykane zaskakująco rzadko, ale gdy już się pojawi, to cały serwer o nim wie. Najczęściej jest nim jakiś smutny, gruby nastolatek bez dziewczyny który teleportuje się do ciebie i przestrzeli ci tchawicę zanim zdążysz nawet mrugnąć. Czasami zdarzają się bardziej kreatywne jednostki, które przenoszą wszystkich graczy na jakąś malutką wyspę sto kilometrów od wybrzeża w celu wymuszenia na nich czegoś w stylu walki do ostatniego żywego.
* '''Rolnik <del>sam w dolinie</del>''' – do miast i wsi zagląda tylko, gdy potrzebuje wody lub narzędzi. Oprócz tego jest całkowicie samowystarczalny. Posadzi sobie [[Ziemniak|kartofle]] na polance pośrodku absolutnie niczego, i jest w stanie przeżyć w ten sposób wiele tygodni. Najczęściej kończy jako ofiara wilków lub bandyty w pełnym, wojksowym rynsztunku, który się akurat zgubił.
* '''Kanibal''' – spotykany dosyć często, co jest absolutnie przerażające. Kanibal to gracz, który idzie na łatwiznę, i nie marnuje czasu szukając żywności w miastach czy uprawiając ziemię. Zamiast tego pożera swoje ofiary, zostawiając po nich jedynie kupkę jelit i smalcu. Gatunek niebezpieczny i nieobliczalny. Gdy takowego spotkasz, twoje życie zależy od tego, czy jest aktualnie głodny.
* '''Trejder''' – stworzenie wyłącznie stadne. Trejderzy biegają po całej mapie godzinami w celu znalezienia jak największej ilości broni, po czym wstawiają na forum posty ze swoją lokalizacją i ofertą handlową. Bandyci często liczą w ten sposób na łatwy kąsek, ale zazwyczaj zostają rozgromieni przez ochroniarzy głównego handlarza. Trudni do znalezienia przypadkiem, ale parę minut szperania po forach wystarczy, by doszukać się kilku lub kilkunastu. Niczym [[Lidl|Lidlowi]] kasjerzy, na niektórych serwerach zostali całkowicie zastąpieni przez sztuczną inteligencję.
* '''Rolnik <del>sam w dolinie</del>''' – do miast i wsi zagląda tylko, gdy potrzebuje wody lub ubrań. Oprócz tego jest całkowicie samowystarczalny. Posadzi sobie [[Ziemniak|kartofle]] na polance pośrodku absolutnie niczego, i jest w stanie przeżyć w ten sposób wiele tygodni. Najczęściej kończy jako ofiara wilków lub bandyty w pełnym, wojksowym rynsztunku, który się akurat zgubił.
* '''M0dd3r''' – oficjalne serwery to dla niego niezbadany teren. Znajdziesz go tam, gdzie gra została zmodyfikowana do granic swojego i tak już ledwo dyszącego silnika. Czuje się najlepiej na serwach, na których po wejściu do pierwszego lepszego domu będzie uzbrojony po zęby. Bonusowe punkty jeżeli serwer pozwala na uprawę [[Marihuana|zielska]].
* '''Trejder''' – najczęściej działa w grupach. Trejderzy biegają po całej mapie godzinami w celu znalezienia jak największej ilości broni, po czym wstawiają na forum posty ze swoją lokalizacją i ofertą handlową. Bandyci często liczą w ten sposób na łatwy kąsek, ale zazwyczaj zostają rozgromieni przez ochroniarzy głownego "kasjera". Trudni do znalezienia przypadkiem, ale parę minut szperania po forach wystarczy, by doszukać się kilku lub kilkunastu.
* '''Dusza helołin''' – gracz, którego najłatwiej spotkać nocą. Chodzi po miastach i puszcza na cały głos najróżniejsze s̼̥̝͚̲͖ț̫̫̿͒r̼̼̖̤̯̋ͩ̏o̙̬ͧs̸̠̟̣͓͈̱̓ͬͨz̢n̐҉͙͎̖ê͕̙̞̮̘̯̭ͦͧ̀̓̚ efekty dźwiękowe. Często dzierży przy tym siekierę bądź nóż. Kiedyś łatwiej było na niego trafić, obecnie każdy strzela sobie na powitanie w potylicę, więc najczęściej nawet nie zdąży włączyć mikrofonu.

* '''Bandyta''' – Znaczna większość wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Dzieli się na fascynujące podgatunki, takie jak:
== Rodzaje Bandyty ==
* '''Morderca''' – nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi skur{{cenzura}} schowany w krzakach/budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Zwykle występuje w parach: jeden jest od strzelania, drugi od zbierania fantów z ofiar pierwszego.
** '''Morderca''' – nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi {{cenzura}} schowany w krzakach/w budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Najczęściej morduje dla hecy i nawet nie zbiera łupów ze swoich ofiar.
* '''Spryciarz''' – przybiegnie do ciebie, powie że jest ''friendly'', zaczniesz z nim biegać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. I pewnie jeszcze w trakcie gdy będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
** '''Spryciarz''' – przybiegnie do ciebie, powie że jest ''friendly'', zaczniesz z nim latać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. Bardziej ogarnięte osobniki zrobią to jeszcze w trakcie gdy ty będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
* '''Zdrajca''' – ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu ''HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS'' udając że to nie był on.
**'''Zdrajca''' – ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu ''HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS,'' udając że to wcale nie był on.
**'''Snajper''' – stały bywalec Myshkino, czasami zagląda również do Tisy czy NWAF, jak ma zły dzień to wchodzi na te wyższe budynki w Elektro i nawala do bambich. Raz na ruski rok pozabija zombiaki, które cię gonią.
* '''Bandyta – początkujący''' – ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po podejrzanym zachowaniu, ciągłemu powtarzaniu do mikrofonu ''FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY'' i podejrzanie życzliwym traktowaniu.
**'''Latacz''' – najlepszy kumpel tego wyżej. Zazwyczaj jego rola sprowadza się do zbierania fantów z ofiar kolegi. Wyjątkowo szprytni snajpery potrafią wysłać swojego sługusa na pewną śmierć w celu "wykurzenia" innych graczy ze swoich nor. Z góry przeznaczony na stracenie, więc nie omieszka się wpakować ci kilka kulek prosto w zad.
* '''Bandyta – Noob''' – ten, w porównaniu do Początkującego, nie stara się nawet być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
** '''Początkujący''' – ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po ciągłym powtarzaniu do mikrofonu ''FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY'' w trakcie gdy biegnie prosto na ciebie z maczetą w dłoni.
** '''Noob''' – ten, w porównaniu do Początkującego, nawet nie stara się być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
* '''Streamer/Youtuber''' – gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.
* '''Streamer/Youtuber''' – gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.
* '''Stream sniper''' – najgorszy wróg tego wyżej. Jest to gracz, który ogląda streamy innych osób, dzięki czemu zna dokładną lokalizację streamera. Zabija go snajperką z najbliższego wzgórza, wiedząc doskonale kiedy jego ofiara wyjdzie na szczere pole.
* '''Stream sniper''' – najgorszy wróg tego wyżej. Jest to gracz, który ogląda streamy innych osób, dzięki czemu zna dokładną lokalizację streamera. Zabija go snajperką z najbliższego wzgórza, wiedząc doskonale kiedy jego ofiara wyjdzie na szczere pole.

== Rodzaje [[Noob]]a ==
=== Kompletny Newbie ===
'''Staż w grze'''
* Od 0 do 10 godzin.
'''Cechy charakterystyczne'''
* Nie zna się kompletnie na sterowaniu. Jedyne co go kompletnie nie szokuje to klawisze WSAD, "Shift" jako sprint i "Z" jako padnięcie.
* Błąka się w pobliżu swojego punktu spawnu próbując ogarnąć co ma zrobić.
* Gdy znajdzie jakiś przedmiot, nie ma pojęcia jak go podnieść.
* Nie wie, do czego służy klawisz spacji<ref>Do "wyciągnięcia" i schowania pięści (i każdej innej broni też) aby były gotowe do ataku</ref>, więc nie umie atakować niczego.
* Biega po miastach i dziwi się, że zombie go słyszą i za nim biegną.
* Gdy jakimś cudem znajdzie się na lotnisku bądź w bazie wojskowej, biega losowo po całym kompleksie i szybko ginie.
* Nie umie korzystać z komunikacji głosowej, więc nieufni gracze na wszelki wypadek go zabijają.
* Cholernie się dziwi gdy widzi na znakach i billboardach język rosyjski.
* Dołącza do przypadkowych serwerów, nie gra na jednym i tym samym.
* Nie wie jak otwierać puszki z jedzeniem albo jak pić wodę ze studni, szybko umiera.

=== Nieco ogarnięty ===
'''Staż w grze'''
* Od 11 do 30 godzin.
'''Cechy charakterystyczne'''
* Ogarnia już trochę ekwipunek, umie podnosić przedmioty i korzystać z nich.
* Wciąż błąka się bez celu po Czarnorusi; odkrył internetową mapę, ale nic mu ona nie mówi.
* Ma problemy z dodatkami do przedmiotów, np. nie umie włożyć baterii do latarki, albo przypiąć lunety do broni.
* Wie jak korzystać z bandaży, ale ma problem z ich wytworzeniem. Próbuje ich szukać zamiast rozrywać niepotrzebne ubrania.
* Złamanie nogi to dla niego koniec gry.
* Możliwe że przez całe 30 godzin gry nie wystrzelił ani jednego pocisku.
* A jeżeli wystrzelił, dziwi się, że nagle wszystkie zombiaki w okolicy go gonią.
* Słyszał o globalnym czacie z moda, próbuje szukać go w Standalone.
* Wielu graczy kończy na tym stadium grę, nie umiejąc się dostosować do jej odmienności względem podobnych tytułów.

=== Weteran moda ===
'''Staż w grze'''
* Wiele godzin w modzie, w Standalone od 0 do 10, podobnie jak Newbie.
'''Cechy charakterystyczne'''
* Ogarnia 3/4 sterowania, nie może np. przyzwyczaić się do używania Shifta jako przycisku sprintu.
* Cholernie dziwi się gdy dowiaduje się że broń cholernie rzadko spawnuje się z magazynkiem.
* W zależności na jakich grał serwerach w modzie, znajdowanie broni jest dla niego albo za trudne albo zbyt łatwe.
* Podobnie jak Nieco Ogarnięty, próbuje szukać bandaży i narzeka że rzadko się spawnują.
* Nie umie użyć odpowiedniej amunicji w odpowiedniej broni, bo zamiast wygodnego określenia ''AMUNICJA DO XXX'', jest podany tylko kaliber.
* Próbuje budować bazy, ścinać drzewa w ekwipunku i tworzyć ogniska z wyłącznie litego drewna i kilku zapałek.
* Uważa, że zna się na Czarnorusi bardzo dobrze. Cholernie się dziwi, gdy spawnuje się w Svetlojarsku.

=== Lamer ===
'''Staż w grze'''
* Zależy. Niektórzy nigdy się nim nie stają, zrywając z mianem Nooba po stadium Nieco ogarniętego, niektórzy po 30 godzinach gry stają się nim do końca świata.
'''Cechy charakterystyczne'''
* Ogarnia ekwipunek, crafting i mapę... jako tako.
* Nie umie się obronić. Zabijają go zombie, bezbronni gracze, wilki, a w skrajnych przypadkach – kurczaki.
* Straszy (a przynajmniej próbuje) innych graczy bronią, w której nie ma magazynka.<ref> Zabieg udaje się jeżeli szczęśliwie trafi na innego nooba. </ref>
* Zawsze ma pecha. Potrafi znaleźć 30 puszek z żarciem gdy umiera z głodu, ale nie ma nic czym mógłby je otworzyć itp.
* Gromadzi amunicję w setkach sztuk, średnio zanim umrze wystrzeli może 5% tego wszystkiego.
* Z wyżej wymienionego powodu stanowi dla bandytów ''Jackpot'' i jest dzięki temu ich ulubionym rodzajem Nooba.
* Potrafi przeżyć tą samą postacią przez wiele tygodni, znaleźć najlepsze bronie z niesamowitą ilością amunicji, mieć plecak pełen jedzenia i wody... po czym spaść ze schodów i śmiertelnie się połamać.
* Oszczędza miejsce w ekwipunku na super rzadkie itemki, więc nie trzyma zapasowych ubrań... co kończy się dla niego hipotermią w czasie deszczu, bo nie ma kurtki przeciwdeszczowej.
* Potrafią go zabić bambi na wybrzeżu używając kija hokejowego, gdy on jest w pełni uzbrojony.
* Często daje nabrać się na sztuczki Zdrajcy i Spryciarza.
* Potrafi z desperacji pobrać lewe cheaty do gry do których link znalazł na YouTubie, pod filmikiem z tysiącem kciuków w dół i wyłączonymi komentarzami. Ilości trojanów pozazdrościliby mu Grecy.
* Zjada dla pewności całe jedzenie jakie ma byleby szybko nie być głodnym, po czym jego postać pięknie zwraca wszystko na chodnik. Oczywiście, nie ma już nic co mógłby zjeść teraz, więc umiera z głodu.
* Umiera, umiera, umiera, i jeszcze raz umiera. Potrafi umrzeć po zjedzeniu trujących jagód, bo zapomniał które są jadalne a które nie.

== Bronie w DayZ ==
Czyli to, co tygryski lubią najbardziej! <del>Połowa</del> Trzy czwarte graczy nie widziało większości na oczy. Głównie dlatego, iż jakiś czas temu twórcy postanowili wypieprzyć w pizdu większość pukawek z poniższej listy,<ref> Podobono żeby dać im nowe animacje, dźwięki, funkcje itd, ale słuch o nich zaginął kilka lat temu i wciąż nie wrócił.</ref> toteż liczba Narzędzi Masowej Destrukcji™ w grze jest znacznie ograniczona.

=== Pistolety ===
[[Plik:Dayzbronie.jpeg|thumb|400px|Karabiny to w DayZ trudny do znalezienia rarytas, co widać na załączonym obrazku]]
* '''1911''' – ''AMERICA, FUCK YEAH!'' Zwykle zabijesz jednym strzałem, ale dosyć trudno znaleźć amunicję. Dostępny w szpanerskiej, wygrawerowanej wersji.
* '''FNX45''' – praktycznie to samo co 1911, tylko ma większy magazynek, więc jest lepszy. Mało tego – możesz założyć sobie na niego kozacki celowniczek! Zestaw nie zawiera baterii.
* '''Derringer''' – przydatny, jeżeli chcesz sobie strzelić w łeb. Szybkostrzelność rzędu dwóch strzałów na minutę, bo co każde dwa naciśnięcia spustu należy go przeładować. Przynajmniej możesz znaleźć różowego.
* '''IJ70''' – ''SOJUZ NIERUSZYMYJ RIESPUBLIK SWOBODNYCH!'' Klasyczny Makarov, ma śmiesznie mały magazynek i zadaje jeszcze śmieszniejsze obrażenia. Całkiem dobre narzędzie obrony, jeśli zaatakuje nas półprzytomny bambi który większość krwi zgubił we wsi obok.
* '''P1''' – zwykły Walther P38. Całkiem fajny, choć magazynek do tej spluwy widzieli tylko hakerzy.
* '''Red 9''' – ''DIE FAHNE HOCH!'' – Jest to Luger z drugiej Wojny Światowej. Nie potrzebuje magazynka, więc jest ulubieńcem Bambich.
* '''CR75''' – tak zwana "Cezetka". Dobry, mimo, że z Czech.
* '''Glock 19''' – powiew nowoczesności w zacofanej Czarnorusi! G19 przypomina nam, że akcja gry wcale nie dzieje się w latach osiemdziesiątych. Ma spory magazynek, warto brać.
* '''Magnum''' – typowy rewolwer, działa podobnie jak w każdej innej strzelance. Magnum ostro kopie i – uwaga – można nim grać w Rosyjską ruletkę!
* '''Amphibia S''' – pistolet na wodę zasilany pociskami kalibru 22. Nie dość, że nie da się tym zabić nic większego od kury, to jeszcze jest idiotycznie trudny do znalezienia.
* '''Longhorn''' – czy to pistolet? Czy to karabin? Trudno powiedzieć, ale skubaniec razi cholernie mocno i można zamontować na nim lunetę. Jedyny minus – trzeba ładować po każdym strzale.

=== Pistolety maszynowe ===
* '''MP5K''' – niemiecka myśl techniczna. MP5K to tak naprawdę mini MP5. Bardzo szybkostrzelny, co idzie w parze z odrzutem.
* '''UMP 45''' – kolejny produkt braci z Niemiec, chyba po prostu wiedzą jak stworzyć peemkę. Mocny, ma niski odrzut, ale strzela wolniutko. Mimo to cholernie warto wziąć.
* '''CZ61''' – stary, dobry Skorpion. Zasięg efektywny - około pięciu metrów, potem odrzut i rozrzut sprawiają, że prędzej ustrzelisz chmurkę niż gracza.
* '''PM63 RAK''' – ''JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘĘĘĘŁA!''. WOOHOO, BROŃ Z POLSKI! POLSKA BEST! ŁOOOO! POLONIA! W praktyce Rak to taki Skorpion, tylko że lepszy.

=== Strzelby ===
* '''IZH43''' – żadne postapo nie jest kompletne bez dobrej dwururki. Ta, niestety, dobra nie jest. Za pomocą piły możesz zrobić sobie z niej obrzyna, zmieści się wtedy w plecaku.
* '''MP133''' – typowa strzelba z pompką. Dobra raczej na zombiaki, a nie na graczy.
* '''MP133 z chwytem pistoletowym''' – MP133 które wygląda jak krótkie, polimerowe strzelby policyjne z USA. Lepiej nie używaj, jeżeli grasz w grupie. Rozrzut sprawi, że strzelając do zombiaka naprzeciwko, trafisz w kolegę za swoimi plecami.

=== Karabiny ===
* '''Repeater''' – elegancki, kowbojski karabin z dźwignią na amunicję do Magnum. Dzięki łatwo dostępnym pociskom dobry zwłaszcza na wybrzeżu.
* '''Sporter 22''' – ma dźwięk wystrzału jak wiatrówka, zadaje obrażenia jak wiatrówka, ma odrzut jak wiatrówka i wygląda jak wiatrówka. Aha, musisz znaleźć do niego magazynek aby postrzelać. Nie nadaje się nawet do popełnienia samobójstwa, więc nawet długopis jest lepszą bronią niż ta pierdziawka.<ref>Jestem śmiertelnie poważny</ref>
* '''Trumpet''' – Sporter .22 z pompką i integralnym magazynkiem. Z jakiegoś powodu brzmi jak normalna broń, podczas gdy to coś wyżej brzmi jak przekłuwany balonik.
* '''B95''' – Longhorn z dwoma pociskami do dyspozycji zamiast jednym. Nic więcej.
* '''Winchester 70''' – nieważne jaki masz karabin, jeżeli znalazłeś Winchestera – czas na zmianę. Z jednym wyjątkiem...
* '''FAL''' – to właśnie ten wyjątek. FAL to broń już wiekowa, ale żaden karabin nie zada takich obrażeń w tak krótkim czasie. Minusy? Trzeba znaleźć magazynek, a nawet sam FAL jest rzadki w ciul.
* '''Mosin 91/30''' – rosyjski karabin pamiętający doskonale czasy Cara. Nie założysz na niego lunety dużego zasięgu, więc jeżeli masz Winchestera, to Mosina sobie odpuść.
* '''CR527''' – czeski karabin strzelający tym samym co starutki AK-47. Jeżeli masz magazynek do niego ani nie masz nic lepszego – warto wziąć.
* '''IZH18''' – CR527 dla biedaków. Strzela tylko raz, potem trzeba przeładować. Nie nadaje się nawet na zombiaki.
* '''SKS''' – karabin starszy od Kałasza. Warto wziąć, możesz zamontować sobie na nim lunetkę. Strzela tym samym co AKM.

=== Karabiny automatyczne ===
* '''AKM''' – poprawiona wersja starego AK-47. Mocny, ale ma ogromny odrzut.
* '''AK-74''' – jeszcze bardziej poprawiona wersja starego AK-47. Strzela mniejszymi pocisami, dzięki czemu ma mniejszy odrzut.
* '''AK101''' – kałasz przeznaczony na eksport. Używa amunicji 5.56 stosowanej przez brudny, zepsuty Zachód.
* '''AKS-74u''' – uf, ostatni AK w DayZ. Kieszonkowa (prawie) wersja AK-74.
* '''M4A1''' – W historii DayZ była to broń – legenda, dzierżona tylko przez mały procent graczy. W ostatnich aktualizacjach stał się trochę mniej trudny do znalezienia. W sumie jest słaby i ma ogromny odrzut, ale prestiż za to jaki!
* '''Steyr AUG''' – najlepsza broń w grze. Jest mocny, używa tej samej amunicji co M4 i AK101, ma wbudowaną lunetę i praktycznie nie ma odrzutu. Ale i tak wymienisz go na M4A1, jak każdy...

=== Karabiny snajperskie ===
* '''SVD''' – jedna z aż dwóch snajperek w grze. Jest to poczciwy Dragunov, ulubiona broń wielu pr0. Używa tej samej amunicji, co Mosin. Niestety, lunetę musisz sobie znaleźć.
* '''VSS Vintorez''' – snajperka z wbudowanym tłumikiem, ale bez wbudowanej lunety, podobnie jak SVD. Używa specjalnej amunicji, która jest niewiele mocniejsza niż pistoletowa. Bierz, jeżeli chcesz być ninja, ale takim z tępym mieczem.


== Prawa Murphy'ego w DayZ ==
== Prawa Murphy'ego w DayZ ==
* Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
* Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
* Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
* Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
* Znalezienie rzadkiej broni zwiększa prawdopodobieństwo śmierci w ciągu następnej godziny o 75%.
* Znalezienie rzadkiej broni znacząco zwiększa prawdopodobieństwo śmierci w ciągu następnej godziny.
* Im więcej posiadasz amunicji, tym mniej zużyjesz zanim zginiesz.
* Im więcej posiadasz amunicji, tym mniej zużyjesz zanim zginiesz.
* Im mniej posiadasz amunicji, tym więcej będziesz potrzebował aby nie zginąć.
* Im mniej posiadasz amunicji, tym więcej będziesz potrzebował aby nie zginąć.
* Gracz, który mówi że jest przyjazny, jest bardziej nie bezpieczny niż bandyta.
* Gracz, który twierdzi że jest przyjazny, jest bardziej niebezpieczny niż bandyta.
* Nawet największy przyjaciel może w DayZ stać się największym wrogiem.
* Nawet największy przyjaciel może w DayZ stać się największym wrogiem.
* Jeżeli postanowisz zamienić karabin z lunetą na pistolet maszynowy, kilka chwil później zauważysz trzech graczy stojących nieruchomo na środku pola.
* Jeżeli postanowisz zamienić karabin z lunetą na pistolet maszynowy, kilka chwil później zauważysz trzech graczy stojących nieruchomo na środku pola.
Linia 197: Linia 80:
* Im więcej czasu walczysz z zombiakami, tym więcej zombiaków przybędzie.
* Im więcej czasu walczysz z zombiakami, tym więcej zombiaków przybędzie.
* Przeszukując ekwipunek gracza, którego przed chwilą zabiłeś, stajesz się idealnym celem dla jego kolegi z karabinem snajperskim.
* Przeszukując ekwipunek gracza, którego przed chwilą zabiłeś, stajesz się idealnym celem dla jego kolegi z karabinem snajperskim.
* Najłatwiej jest znaleźć amunicję do broni, której akurat nie masz. Szansa, że znajdziesz broń która korzysta z tej amunicji, spada do 0%.
* Najłatwiej jest znaleźć amunicję do broni, której akurat nie masz. Szansa, że znajdziesz broń która korzysta z tej amunicji, spada do zera.
* Bambi nie mają nic do stracenia i mogą okazać się zabójczy nawet nie mając żadnych broni.
* Bambi nie mają nic do stracenia i mogą okazać się zabójczy nawet nie mając żadnych broni.
* Szansa, że zostaniesz wyrzucony z serwera zwiększa się o 75% gdy rozpoczynasz z kimś walkę. Stajesz się dla niego wtedy idealnym, nieruchomym celem przez 30 sekund.
* Szansa, że zostaniesz wyrzucony z serwera zwiększa się o 75% gdy rozpoczynasz z kimś walkę. Stajesz się dla niego wtedy idealnym, nieruchomym celem przez 30 sekund.
Linia 207: Linia 90:
== Realizm w DayZ ==
== Realizm w DayZ ==
DayZ to, jak każdy wie, gra starająca się być tak realistyczna jak to tylko możliwe, aby zapewnić graczom wiarygodny symulator przetrwania w czasie apokalipsy. Dlatego też nikogo nie powinno dziwić, że:
DayZ to, jak każdy wie, gra starająca się być tak realistyczna jak to tylko możliwe, aby zapewnić graczom wiarygodny symulator przetrwania w czasie apokalipsy. Dlatego też nikogo nie powinno dziwić, że:
* cztery długopisy zajmują tyle samo miejsca co cztery puszki jedzenia;
* cztery pociski różnych kalibrów zajmują tyle samo miejsca co 80 pocisków tego samego kalibru;
* ten sam pistolet możesz trzymać we wszystkich kieszeniach spodni jednocześnie;
* ten sam pistolet możesz trzymać we wszystkich kieszeniach spodni naraz;
*w skrajnych przypadkach dziesięć dojrzałych, pełnowymiarowych dyń nie zaskpokoi twojego wilczego apetytu;
* otwierając puszkę z fasolką za pomocą noża masz sporą szansę na przypadkowe wysypanie stu procent jej zawartości;
* otwierając puszkę z fasolką za pomocą noża masz sporą szansę na przypadkowe wysypanie stu procent jej zawartości;
* kilka kilometrów truchtu wystarczy by twoje buty miały więcej dziur niż ser szwajcarski;
* wkładasz do broni niewidzialny magazynek, który pojawia się dopiero gdy znajdzie się w odpowiednim miejscu;
* łamiąc nogę niszczysz przy okazji każdy przedmiot, który trzymałeś w spodniach... i buty;
* wilk może spokojnie przyjąć na klatę 5 strzałów z kałasza, a na dyńkę 3;
* wilk może spokojnie przyjąć na klatę 5 strzałów z kałasza, a na dyńkę 3;
* strzelanie do samochodu z łuku może pomóc ci w wyjeździe z rowu;
* strzelanie do samochodu może pomóc ci w wyjeździe z rowu;
*koszulka z krótkim rękawem ma jakimś sposobem więcej kieszeni niż dresowa bluza;
* jedno duże miasto znajduje się mniej więcej dwa kilometry od drugiego dużego miasta;
* jedno duże miasto znajduje się mniej więcej kilometr od kolejnego dużego miasta;
* znalezienie karabinu myśliwskiego może być trudniejsze niż znalezienie M4;
* znalezienie karabinu myśliwskiego może być trudniejsze niż znalezienie M4;
* rany postrzałowe uleczysz zapychając żołądek brzoskwiniami z puszki;
* rany postrzałowe uleczysz bandażami, dużą ilością jedzenia i wody oraz cierpliwością;<ref> bycie najedzonym i nawodnionym sprawia, że regenerujemy krew utraconą przy postrzale </ref>
* niezależnie czy szepczesz czy krzyczysz, ludzie usłyszą cię z odległości trzydziestu metrów;
* niezależnie czy szepczesz czy krzyczysz, ludzie usłyszą cię z odległości trzydziestu metrów;
* twoje kroki na miękkiej trawie usłyszy strzelający snajper 15 metrów dalej;
* twoje kroki na miękkiej trawie usłyszy strzelający snajper 15 metrów dalej;
* jesteś w stanie popełnić samobójstwo długopisem, ale nie siekierą;
* za nic w świecie nie najesz się całą puszką fasolki.
* wstrzymując oddech przybliżasz sobie dwukrotnie widok, przez co szybko się męczysz;
* jesteś w stanie popełnić samobójstwo długopisem, ale nie siekierą
* w zależności od humoru gry (i aktualizacji) samochody mogą swobodnie śmigać po morskim dnie lub stają się bezużyteczne po zamoczeniu kół;
* wstrzymując oddech przybliżasz sobie dwukrotnie widok, przez co szybko się męczysz
* w zależności od humoru gry (i aktualizacji) samochody mogą swobodnie śmigać po morskim dnie lub stają się bezużyteczne po zamoczeniu kół.
* trudniej jest znaleźć tłumik sam w sobie niż pistolet z założonym tłumikiem <ref>co się także tyczy pozostałych dodatków do broni i nawet magazynków </ref>
* trudniej jest znaleźć tłumik sam w sobie niż pistolet z założonym tłumikiem <ref>co się także tyczy pozostałych dodatków do broni i nawet magazynków </ref>
* znalezione w grze pojazdy są albo tak zniszczone i zardzewiałe jakby nikt ich nie dotykał przez 20 lat, albo wyglądają jakby dopiero co wyjechały z salonu.
* znalezione w grze pojazdy są albo tak zniszczone i zardzewiałe jakby nikt ich nie dotykał przez 20 lat, albo wyglądają jakby dopiero co wyjechały z salonu;
* wypicie czystej wody ze studni może się okazać bardziej śmiertelne niż kulka w bebechy;
* półlitrowa butelka wody to za mało żeby zaspokoić pragnienie.
* za nic w świecie nie uda ci się założyć bluzy z kapturem na t-shirta;
* ze wszystkich broni automatycznych można strzelać tylko ogniem ciągłym.
* amunicja leży wszędzie w ilościach które przytłoczyłyby Amerykanina z Teksasu, ale znalezienie więcej niż trzech magazynków graniczy z cudem;
* flara to całkiem niezły kandydat na najlepsze narzędzie do samobójstwa.
* drewniana chatka to lepsze miejsce do znalezienia broni niż komisariat policji;
* amunicja leży wszędzie w ilościach które przytłoczyłyby Amerykanina z Teksasu, ale znalezienie więcej niż trzech magazynków graniczy z cudem.
* przeszukawszy każdy budynek w wielkim mieście, w twoim plecaku<ref>o ile w ogóle znajdziesz plecak</ref> będzie znajdował się kamień, puszka z sardynkami, 60 pocisków do broni której nie masz i, przy odrobinie szczęścia, tępy nóż;
* remiza strażacka to lepsze miejsce do znalezienia broni niż komisariat policji.
* nie możesz zebrać jabłek z drzewa tylko musisz cierpliwie czekać, aż same z niego spadną;
* przeszukawszy każdy budynek w wielkim mieście, w swoim plecaku<ref>o ile w ogóle znajdziesz plecak</ref> będzie znajdował się kamień, puszka z sardynkami, 60 pocisków do broni której nie masz i MOŻE tępy nóż.
* zasadzone warzywa są gotowe do spożycia już kilka minut po zasianiu;
* jabłko na drzewie znajdziemy dopiero po którymś z rzędu przeszukaniu owego drzewa.
* znalezienie kamienia na terenie pełnym kamieni może się okazać trudniejsze niż zabicie gracza piersią z kurczaka.
* znalezienie kamienia na terenie pełnym kamieni może się okazać trudniejsze niż zabicie gracza piersią z kurczaka;
* sklepy spożywcze to niezłe miejsce na poszukiwanie broni, a bazy wojskowe - jedzenia;

== Zobacz też ==
* [[Left 4 Dead]]
* [[Left 4 Dead 2]]

{{przypisy}}
{{przypisy}}



Aktualna wersja na dzień 13:19, 7 lis 2022

Według DayZ, świat kończy się mniej więcej na granicy z Rosją

DayZ (pol. DzieńZ) – gra typu apokalipsa zombie Survival Horror. Została stworzona pod koniec 2013 przez Pepików ze studia Bohemia Interactive, jednak premiera odbyła się ponad 5 lat później, niż planowano.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Gracz po dołączeniu na serwer budzi się w przypadkowym miejscu na wybrzeżu kraju, dzierżąc w swoich kieszeniach jedynie flarę i jakiś przypadkowy owoc. DayZ tak naprawdę nie ma żadnego celu, a jedyne nieuniknione rzeczy o które trzeba się martwić w trakcie rozgrywki to głód, pragnienie i śmiertelna nuda. Dlatego też większość graczy za zadanie stawia sobie znalezienie jak najlepszego ekwipunku, żeby kopać dupska niewyekwipowanym biedakom na wybrzeżu mieć większe szanse w obronie przed wrogami.

Najważniejsze lokacje[edytuj • edytuj kod]

  • Chernogorsk/Elektrozavodsk – Cherno i Elektro to największe miasta na południowym wybrzeżu Czarnorusi, toteż są bardzo popularnym celem dla graczy świeżo po respawnie. Zwykle w obu miastach trudno jest znaleźć cokolwiek prócz przyjaznych graczy z siekierami, odrobiny jedzenia i ubrań, więc jeżeli znajdziemy broń – możemy uważać się za szczęściarzy. I zacząć mordować innych.
  • Berezino – odpowiednik Cherno i Elektro, tylko na wschodnim wybrzeżu. Kiedyś ulubiony spawn bandytów, bo z powodu pobliskiego lotniska zawsze w Berezino kręciło się sporo graczy. Odkąd owe lotnisko utraciło wszelką wojskową infrastrukturę, Berezino zamieniło się w miasto duchów.
  • Solnichniy – jeżeli masz pecha, zrespisz się tutaj 5 razy pod rząd. Wioska ta znajduje się na południe od Berezino i ze względu na swoje paskudne położenie stanowi w Czarnorusi krajowe centrum samobójstw, bo na trzech graczy w tej wsi aż czterech odbiera sobie życie.
  • Balota – wieś z lotniskiem. We wczesnych wersjach gry zaraz obok pasa startowego znajdowała się gigantyczna baza wojskowa. Żeby było śmiesznej, dookoła samej wsi twórcy postanowili porozrzucać pół tuzina punktów respawnu. W skrócie, wielu graczy doświadczało w Balocie ostrych lagów spowodowanych masami trupów na ekranie. Obecnie lotnisko pod Balotą to mniej więcej to samo co to w pobliżu Berezino, więc trudno tam kogokolwiek znaleźć.
  • Svetloyarsk/Novodmitrovsk/Severograd – największe miasta w północnej części mapy. Jeżeli nie zrespiłeś się w Solnichniy, to pewnie zrespiłeś się w Svetlo. Trasa Svetlo - Novo - Severo jest bardzo popularna wśród graczy chcących dostać się na NWAF ze względu na niewielką odległość tego ostatniego miasta do lotniska.
  • Zelenogorsk – nieciekawe miasto, z jednym wyjątkiem: w pobliżu znajduje się góra z zajeCenzura1.svg wielką wieżą radiową! Niestety, nie da się wejść na jej szczyt. Podobno wielu graczy doświadczyło na tej górze różnych paranormalnych sytuacji, więc noobki boją się tam iść. I w sumie niewiele tracą, bo nic tam nie nigdy ma.
  • Stary Sobor/Novy Sobor – wsie te są głównie znane z moda, bo były to ostatnie, duże miejscowości przed Międzynarodowym Lotniskiem, więc gracze chodzili tam znaleźć dodatkowe zaopatrzenie. Teraz, w DayZ Standalone, NWAF jest wręcz otoczone pierdyliardem większych i ciekawszych lokacji, więc Stary i Novy to wsie odwiedzane tylko przez nielicznych graczy, często weteranów moda.
  • Kamyshovo – wioska znajdująca się pomiędzy Solnichniy a Elektro. Stanowi dla graczy, którzy jednak postanowili się w Solnichniy nie zabijać i ruszyć do Elektro, punkt kontrolny do znalezienia dodatkowego ekwipunku. Najczęściej znajdują jednak tylko guza, bo ze względu na komisariat Policji[1], mieścina ta jest pełna bandytów czekających na odważnych noobów.
  • Vybor – nawet nie zaglądaj do tego zadupia. To, co cię powinno interesować, to spora baza wojskowa na wschód od Vyboru. Ze względu na niewielką odległość do Międzynarodowego Lotniska jest to bardzo popularne miejsce dla graczy, którzy chcą się dozbroić. Lub umrzeć od strzału snajpera, bo baza ta znajduje się na środku pustego pola.
  • Tisy – wieś olej kompletnie; to co się liczy to największa baza wojskowa w całej grze, na zachód od Tisy. Sama baza póki co wygląda dosyć biednie, ale jeżeli nie znajdziesz tam żadnej broni, to nie znajdziesz już nigdzie. Uważaj na wilki.
  • Międzynarodowe Lotnisko Czernorusi – znane raczej jako North-West Airfield, lotnisko to było za czasów moda najniebezpieczniejszym miejscem w całej grze ze względu na spawnujący się tam ekwipunek – praktycznie same najlepsze kąski. Dzisiaj chwała NWAF została przekazana bazie w Tisy, choć i tak dosyć łatwo jest dostać na lotnisku kulkę w potylicę.
  • Myshkino – to tutaj została przeniesiona baza wojskowa z Baloty. W praktyce jest to zalesiona dolinka w której stoi kilkanaście wojskowych namiotów. Marzenie snajperów.
  • Pavlovo – kolejna wioska z bazą wojskową. Do niedawna ulubiona lokacja bambich ze względu na niewielką odległość do najbliższych punktów respawnu. Kilka aktualizacji temu baza przy Pavlovo została otulona rozkoszną chmurką zielonego gazu, który zabija nieprzygotowanych graczy w ciągu dwóch minut. Od tamtej pory Bambi już nie lubią Pavlovo.
  • Rify - rozbity frachtowiec który osiadł na mieliźnie na północ od Berezino. Przez większość żywota DayZ mogłeś tam znaleźć co najwyżej podarte galoty. Odkąd twórcy otoczyli Rify tym samym gazem którym rozkoszuje się Pavlovo, można stamtąd wyjść z całkiem niegłupim ekwipunkiem.
  • Więzienie – znajduje się na wyspie na południe od Baloty. Ciekawa lokacja, chociaż nie ma w niej nigdy żywego ducha - pewnie nikomu nie chce się płynąć 10 minut na wyspę na której nie znajdzie absolutnie nic. Mimo to, warto odwiedzić choć raz.
  • Kamensk – jeżeli wciąż ci mało wiosek z bazami wojskowymi, to masz tutaj kolejną. Jest śmiesznie blisko granicy mapy, więc jak już znajdziesz wymarzony karabin,[2] możesz się pofatygować odrobinę na północ w celu podziwiania widoków godnych tapety z Windowsa XP.
  • Devil’s Castle – w czasach moda Zamek Diabła był legendarny ze względu na diabelsko dobre znajdźki pokroju snajperek czy karabinów maszynowych. W Standalone możesz ominąć, chyba że potrzebujesz miecza do skracania bambich o głowę.

Miejsca godne uwagi[edytuj • edytuj kod]

  • Domy – najliczniejsze obiekty w grze, występują, ku zaskoczeniu wszystkich, na wsiach i w miastach. Teoretycznie możemy znaleźć w nich wszystko – od ubrań, przez żywność po broń. W praktyce będziesz miał szczęście, jeżeli wyjdziesz z przeszukanego miasta z czymś więcej niż podartą koszulą i zdechłym szczurem.
  • Sklepy – kiedyś jedno z lepszych miejsc do przeszukania jeżeli naszej postaci burczy w brzuchu. Teraz możesz omijać je szerokim łukiem – gwarantuję, że nic nie stracisz.
  • Garaże – w porównaniu do lokacji wyżej, w garażach coś w końcu znajdziesz! Mianowicie koła. Bardzo dużo kół. I tak nigdy nie znajdziesz pojazdu, więc możesz ominąć.
  • Magazyny/Fabryki – znajdziesz w nich niepotrzebne głupoty pokroju drutu kolczastego, kluczy francuskich i – znowu – kół.
  • Szopy – za czasów moda ulubione miejsce wszystkich bambich, bo najwyraźniej każdy Czarnoruski farmer traktował swoje szopy jak skrytki na broń. Weterani moda, pełni nadziei, do dzisiaj je odwiedzają - i nie znajdują w nich absolutnie nic.
  • Szpitale – pewnie znajdziesz tutaj sporo bandaży i morfinę, co? Ta, chciałoby się. Do szpitala wejdź tylko wtedy, gdy masz ochotę paradować w ciuszkach chirurga.
  • Remiza strażacka – jedyne miejsce, w którym możesz znaleźć najlepszą broń do walki wręcz – topór strażacki. Warto odwiedzić przynajmniej z tego powodu.
  • Komisariat policji – kiedyś najlepsze miejsca do znalezienia broni w miastach. Teraz nie znajdziesz w nich nic oprócz durnych granatów dymnych, flar czy guza.
  • Zamki – w czasach moda dało się tutaj znaleźć snajperki i najlepsze ubrania. W Standalone jest znacznie lepiej – możesz w zamkach znaleźć miecze i hełmy rycerskie!
  • Baraki – czyli miejsca, w których śpią (spali) żołnierze Czarnorusi. Znajdziemy je w bazach wojskowych. Kiedyś tylko w nich dało się znaleźć karabiny pokroju AKM i AK74. Przeszukaj, jeżeli potrzebujesz wojskowych ciuszków czy nowego plecaka.
  • Więzienie – nie, nie chodzi tu o ten wielgachny kompleks na wyspie na południe od Cherno. Więzienie o którym mowa to tak naprawdę wojskowy budynek z niewielką celą. Nic, ale absolutnie nic tam nie znajdziesz.
  • Wojskowe namioty – jest ich mnóstwo na Międzynarodowym Lotnisku, w Tisy i przy Myshkino, ale jakiś czas temu dodano kilka do większych miast na wybrzeżu. Najczęściej spawnują się w nich wojskowe ubrania, ale w gruncie rzeczy to właśnie w nich masz największą szansę na znalezienie porządnej broni.
  • Heli Crash Sites – czyli rozwalone helikoptery. Pojawiają się przypadkowo w trzech miejscach na mapie i jako jedyne zapewnią ci najlepszy ekwipunek pokroju SVD czy AS VAL. Chyba, że ktoś ci je sprzątnie sprzed nosa.

Archetypy graczy[edytuj • edytuj kod]

Odpowiednie maniery to najlepszy sposób na znalezienie przyjaciół w DayZ

Czyli ludzie, których spotkasz. Do wymienionych niżej archetypów zalicza się 99% graczy.

  • Bambi – czyli gracz świeżo po spawnie. Bambim przestaje się być po znalezieniu broni palnej, więc nawet największy pr0 może nim być. Często mylony z Noobem.
  • Noob – świeże mięso w Czarnorusi. Teoretycznie Noobem przestaje się być po ogarnięciu podstawowych zasad gry[3], w praktyce z piętnem tym pożegnasz się dopiero jak nauczysz się rozpoznawać gdzie jesteś bez używania mapy.
  • Neutral – gracz, który interesuje się tylko swoimi sprawami. Nie szuka guza, nie rzuci się innym na ratunek. Raczej unika niepotrzebnych walk, chyba że znajduje się w bazie wojskowej. Postacie neutralnych graczy potrafią mieć na koncie dziesiątki przetrwanych godzin, w porównaniu do bandyty innych archetypów. On i bandyta stanowią największą ilość graczy w DayZ.
  • Weteran moda – osobnik uważany za praktycznie wymarłego, ich populacja zmniejsza się z każdym kolejnym rokiem mijającym od premiery DayZ Standalone. Jeżeli spotkasz gracza próbującego rozpalić ognisko w ekwipunku, szukającego działających helikopterów i samolotów lub cholernie zdziwionego widokiem Svetlojarska, prawdopodobnie odnalazłeś właśnie gejmingowy ekwiwalent szkieletu dinozaura.
  • Roleplayer – gracze ci znajdują się wyłącznie na serwerach Roleplay, czyli takich, na których każdy traktuje grę jak prawdziwe życie. Roleplayerzy w stylu Dungeons and Dragons wymyślają historie swoich postaci i trzymają się ich za wszelką cenę.
  • Roleplayer – zabawa – ten gracz gra na normalnych serwerach, ale dla zabawy przyjmuje różne role; może nosić strój lekarza i nie mieć przy sobie nic oprócz lekarstw, może nosić poszarpane ubrania i udawać żula. Cholernie rzadko spotykany, i najczęściej umiera w ciągu kilkudziesięciu minut od spawnu.
  • Haker – stworzenie występujące zaskakująco rzadko, ale gdy już się pojawi to cały serwer o nim wie. Najczęściej jest nim jakiś smutny, gruby nastolatek bez dziewczyny, który teleportuje się do ciebie i przestrzeli ci tchawicę zanim zdążysz nawet mrugnąć. Czasami zdarzają się bardziej kreatywne jednostki, które przenoszą wszystkich graczy na jakąś malutką wyspę sto kilometrów od wybrzeża w celu wymuszenia na nich walki do ostatniego żywego w stylu Battle Royale.
  • Kanibal – spotykany dosyć często, co jest absolutnie przerażające. Kanibal to gracz, który idzie na łatwiznę, i nie marnuje czasu szukając żywności w miastach czy uprawiając ziemię. Zamiast tego pożera swoje ofiary, zostawiając po nich jedynie kupkę jelit i smalcu. Gatunek niebezpieczny i nieobliczalny. Gdy takowego spotkasz, twoje szanse na przeżycie zależą od tego, czy jest aktualnie głodny.
  • Rolnik sam w dolinie – do miast i wsi zagląda tylko, gdy potrzebuje wody lub narzędzi. Oprócz tego jest całkowicie samowystarczalny. Posadzi sobie kartofle na polance pośrodku absolutnie niczego, i jest w stanie przeżyć w ten sposób wiele tygodni. Najczęściej kończy jako ofiara wilków lub bandyty w pełnym, wojksowym rynsztunku, który się akurat zgubił.
  • Trejder – stworzenie wyłącznie stadne. Trejderzy biegają po całej mapie godzinami w celu znalezienia jak największej ilości broni, po czym wstawiają na forum posty ze swoją lokalizacją i ofertą handlową. Bandyci często liczą w ten sposób na łatwy kąsek, ale zazwyczaj zostają rozgromieni przez ochroniarzy głównego handlarza. Trudni do znalezienia przypadkiem, ale parę minut szperania po forach wystarczy, by doszukać się kilku lub kilkunastu. Niczym Lidlowi kasjerzy, na niektórych serwerach zostali całkowicie zastąpieni przez sztuczną inteligencję.
  • M0dd3r – oficjalne serwery to dla niego niezbadany teren. Znajdziesz go tam, gdzie gra została zmodyfikowana do granic swojego i tak już ledwo dyszącego silnika. Czuje się najlepiej na serwach, na których po wejściu do pierwszego lepszego domu będzie uzbrojony po zęby. Bonusowe punkty jeżeli serwer pozwala na uprawę zielska.
  • Dusza helołin – gracz, którego najłatwiej spotkać nocą. Chodzi po miastach i puszcza na cały głos najróżniejsze s̼̥̝͚̲͖ț̫̫̿͒r̼̼̖̤̯̋ͩ̏o̙̬ͧs̸̠̟̣͓͈̱̓ͬͨz̢n̐҉͙͎̖ê͕̙̞̮̘̯̭ͦͧ̀̓̚ efekty dźwiękowe. Często dzierży przy tym siekierę bądź nóż. Kiedyś łatwiej było na niego trafić, obecnie każdy strzela sobie na powitanie w potylicę, więc najczęściej nawet nie zdąży włączyć mikrofonu.
  • Bandyta – Znaczna większość wszystkich graczy w DayZ. Zabija niewinnych (bądź winnych) ludzi. Dzieli się na fascynujące podgatunki, takie jak:
    • Morderca – nie odezwie się słowem do ciebie, tylko wyceluje i strzeli. Najbardziej znienawidzony typ, bo trudno się go pozbyć; siedzi Słuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragment schowany w krzakach/w budynku/na skałach/w dupie Rocketa i zabija przypadkowe osoby. Najczęściej morduje dla hecy i nawet nie zbiera łupów ze swoich ofiar.
    • Spryciarz – przybiegnie do ciebie, powie że jest friendly, zaczniesz z nim latać po miastach w poszukiwaniu ekwipunku. Gdy tylko znajdziesz jakiś porządną broń, zabije cię bez mrugnięcia okiem. Bardziej ogarnięte osobniki zrobią to jeszcze w trakcie gdy ty będziesz siedział w oknie ekwipunku, abyś nie mógł się obronić.
    • Zdrajca – ewolucja Spryciarza. Zaczyna się tak samo, ale Zdrajca będzie grał z tobą przez wiele godzin, może nawet dni. Będzie czekał aż tylko znajdziesz jakiś ultrarzadki karabin; nie satysfakcjonują go śmieci zbierane przez Spryciarza. Niektórzy mają jednak sumienie – nie zastrzelą cię patrząc ci w oczy, tylko oddadzą celny strzał w tył twojej głowy gdy nie będziesz widział, krzycząc na mikrofonie coś w stylu HOLY SHIT MAN I HEAR SHOTS, udając że to wcale nie był on.
    • Snajper – stały bywalec Myshkino, czasami zagląda również do Tisy czy NWAF, jak ma zły dzień to wchodzi na te wyższe budynki w Elektro i nawala do bambich. Raz na ruski rok pozabija zombiaki, które cię gonią.
    • Latacz – najlepszy kumpel tego wyżej. Zazwyczaj jego rola sprowadza się do zbierania fantów z ofiar kolegi. Wyjątkowo szprytni snajpery potrafią wysłać swojego sługusa na pewną śmierć w celu "wykurzenia" innych graczy ze swoich nor. Z góry przeznaczony na stracenie, więc nie omieszka się wpakować ci kilka kulek prosto w zad.
    • Początkujący – ten gracz dopiero stara się o posadę Bandyty, więc nie wychodzi mu to najlepiej. Zwykle próbuje zabijać Bambich na wybrzeżu za pomocą siekierki albo młota, co nie zawsze mu wychodzi. Łatwo rozpoznać po ciągłym powtarzaniu do mikrofonu FRIENDLY FRIENDLY FRIENDLY w trakcie gdy biegnie prosto na ciebie z maczetą w dłoni.
    • Noob – ten, w porównaniu do Początkującego, nawet nie stara się być wiarygodnym. Może nawet podbiec do ciebie z gołymi pięściami i machać nimi bez ładu i składu. Zwykle ewoluuje w Mordercę.
  • Streamer/Youtuber – gracz ten udostępnia swoją rozgrywkę w różnych portalach internetowych i zabija tylko dla radochy swoich widzów. Raczej trudno spotkać, ale gdy już się na takowego natkniemy to nam nie da spokoju – przecież muszą być hajsy z Jutubuw.
  • Stream sniper – najgorszy wróg tego wyżej. Jest to gracz, który ogląda streamy innych osób, dzięki czemu zna dokładną lokalizację streamera. Zabija go snajperką z najbliższego wzgórza, wiedząc doskonale kiedy jego ofiara wyjdzie na szczere pole.

Prawa Murphy'ego w DayZ[edytuj • edytuj kod]

  • Jeżeli widzisz gracza, widzi on też ciebie.
  • Jeżeli nie widzisz gracza, widzi on ciebie.
  • Znalezienie rzadkiej broni znacząco zwiększa prawdopodobieństwo śmierci w ciągu następnej godziny.
  • Im więcej posiadasz amunicji, tym mniej zużyjesz zanim zginiesz.
  • Im mniej posiadasz amunicji, tym więcej będziesz potrzebował aby nie zginąć.
  • Gracz, który twierdzi że jest przyjazny, jest bardziej niebezpieczny niż bandyta.
  • Nawet największy przyjaciel może w DayZ stać się największym wrogiem.
  • Jeżeli postanowisz zamienić karabin z lunetą na pistolet maszynowy, kilka chwil później zauważysz trzech graczy stojących nieruchomo na środku pola.
  • Jeżeli postanowisz zamienić pistolet maszynowy na karabin z lunetą, kilka chwil później zauważysz trzech graczy oddalonych o 20 metrów, biegnących w twoją stronę.
  • Tłumik zniszczy się wtedy, gdy będzie najbardziej potrzebny.
  • Im więcej czasu walczysz z zombiakami, tym więcej zombiaków przybędzie.
  • Przeszukując ekwipunek gracza, którego przed chwilą zabiłeś, stajesz się idealnym celem dla jego kolegi z karabinem snajperskim.
  • Najłatwiej jest znaleźć amunicję do broni, której akurat nie masz. Szansa, że znajdziesz broń która korzysta z tej amunicji, spada do zera.
  • Bambi nie mają nic do stracenia i mogą okazać się zabójczy nawet nie mając żadnych broni.
  • Szansa, że zostaniesz wyrzucony z serwera zwiększa się o 75% gdy rozpoczynasz z kimś walkę. Stajesz się dla niego wtedy idealnym, nieruchomym celem przez 30 sekund.
  • Jeżeli w bazie wojskowej jest cicho, na pewno obserwuje cię właśnie snajper.
  • Jeżeli w bazie wojskowej jest głośno, będziesz kolejną ofiarą.
  • Prawdopodobieństwo złamania nogi rośnie wraz z odległością od najbliższego miasta.
  • Prawdopodobieństwo wyrzucenia cię z serwera wzrasta o 90%, gdy ktoś założy ci kajdanki.[4]

Realizm w DayZ[edytuj • edytuj kod]

DayZ to, jak każdy wie, gra starająca się być tak realistyczna jak to tylko możliwe, aby zapewnić graczom wiarygodny symulator przetrwania w czasie apokalipsy. Dlatego też nikogo nie powinno dziwić, że:

  • cztery pociski różnych kalibrów zajmują tyle samo miejsca co 80 pocisków tego samego kalibru;
  • ten sam pistolet możesz trzymać we wszystkich kieszeniach spodni naraz;
  • w skrajnych przypadkach dziesięć dojrzałych, pełnowymiarowych dyń nie zaskpokoi twojego wilczego apetytu;
  • otwierając puszkę z fasolką za pomocą noża masz sporą szansę na przypadkowe wysypanie stu procent jej zawartości;
  • kilka kilometrów truchtu wystarczy by twoje buty miały więcej dziur niż ser szwajcarski;
  • wilk może spokojnie przyjąć na klatę 5 strzałów z kałasza, a na dyńkę 3;
  • strzelanie do samochodu może pomóc ci w wyjeździe z rowu;
  • koszulka z krótkim rękawem ma jakimś sposobem więcej kieszeni niż dresowa bluza;
  • jedno duże miasto znajduje się mniej więcej kilometr od kolejnego dużego miasta;
  • znalezienie karabinu myśliwskiego może być trudniejsze niż znalezienie M4;
  • rany postrzałowe uleczysz zapychając żołądek brzoskwiniami z puszki;
  • niezależnie czy szepczesz czy krzyczysz, ludzie usłyszą cię z odległości trzydziestu metrów;
  • twoje kroki na miękkiej trawie usłyszy strzelający snajper 15 metrów dalej;
  • jesteś w stanie popełnić samobójstwo długopisem, ale nie siekierą;
  • wstrzymując oddech przybliżasz sobie dwukrotnie widok, przez co szybko się męczysz;
  • w zależności od humoru gry (i aktualizacji) samochody mogą swobodnie śmigać po morskim dnie lub stają się bezużyteczne po zamoczeniu kół;
  • trudniej jest znaleźć tłumik sam w sobie niż pistolet z założonym tłumikiem [5]
  • znalezione w grze pojazdy są albo tak zniszczone i zardzewiałe jakby nikt ich nie dotykał przez 20 lat, albo wyglądają jakby dopiero co wyjechały z salonu;
  • wypicie czystej wody ze studni może się okazać bardziej śmiertelne niż kulka w bebechy;
  • za nic w świecie nie uda ci się założyć bluzy z kapturem na t-shirta;
  • amunicja leży wszędzie w ilościach które przytłoczyłyby Amerykanina z Teksasu, ale znalezienie więcej niż trzech magazynków graniczy z cudem;
  • drewniana chatka to lepsze miejsce do znalezienia broni niż komisariat policji;
  • przeszukawszy każdy budynek w wielkim mieście, w twoim plecaku[6] będzie znajdował się kamień, puszka z sardynkami, 60 pocisków do broni której nie masz i, przy odrobinie szczęścia, tępy nóż;
  • nie możesz zebrać jabłek z drzewa tylko musisz cierpliwie czekać, aż same z niego spadną;
  • zasadzone warzywa są gotowe do spożycia już kilka minut po zasianiu;
  • znalezienie kamienia na terenie pełnym kamieni może się okazać trudniejsze niż zabicie gracza piersią z kurczaka;
  • sklepy spożywcze to niezłe miejsce na poszukiwanie broni, a bazy wojskowe - jedzenia;

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Który czasami spawnuje niezłe bronie
  2. Chciałoby się
  3. I klawiszologii, bo w DayZ jest ona sporym problemem dla nowych graczy
  4. Wyjście z serwera mając kajdanki na nadgarstkach kończy się natychmiastową śmiercią
  5. co się także tyczy pozostałych dodatków do broni i nawet magazynków
  6. o ile w ogóle znajdziesz plecak