Autobusy w konurbacji górnośląskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Takie tam…)
(bytom dalej ten sam)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 138 wersji utworzonych przez 33 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{nieaktualne}}
{{Długiartykuł}}[[Plik:Yellow Bus in Katowice (Neoplan).jpg|thumb|300px|Na nic lepszego nie licz]]
[[Plik:Katowice MAN bus n°256, line 15.JPG|thumb|300px|Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami]]
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w [[Polska|Polsce]]<ref>A może nawet w Europie</ref>. Znajduje się w największej aglomeracji polski w rejonie gdzie psy (nie)szczekają dupami<ref>A może [[Sosnowiec|jednak]]?</ref>. Zasadniczo składa się z większości poniemieckich miast Górnego Śląska zaczynając na [[Bytom]]iu kończąc na [[Zabrze|Zabrzu]].
'''Autobusy w konurbacji górnośląskiej''' – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w [[Polska|Polsce]]. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona.


== Najważniejsze przystanki ==
== Najważniejsze przystanki ==
* '''Katowice Dworzec''' – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom [[Prawo i Sprawiedliwość|naszej kochanej partii rządzącej]] w sondażach.
[[Plik:Katowice MAN bus n°256, line 15.JPG|thumb|300px|Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami]]
* '''Katowice Dworzec''' – to właśnie tutaj przyjeżdżają [[Ukraińcy]] w celu szukania pracy, bądź odjeżdżają Polacy do Niemiec również w celu szukania pracy. Jeszcze niedawno autobusy zatrzymywały się na świeżym powietrzu, a teraz pchają się do parkingu podziemnego. Z tego powodu ryzyko zaczadzenia się jest bardzo wysokie, ale najwyraźniej nikomu to nie przeszkadza.
* '''Katowice Sądowa''' – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają [[Ukraińcy]] szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut.
* '''Zabrze Goethego''' (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – centrum przesiadkowe pośrodku Zabrza. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja!
* '''Bytom Dworzec''' – przystanek, na którym zatrzymują się autobusy łączące [[Bytom]] z cywilizacją. Można się stąd udać do Zabrza, czy autonomii Bobrek, która najpierw odzieli się od Bytomia, a później niczym [[San Escobar]], o ogóle oddzieli się od Polski.

* '''Zabrze Zaborze Lompy''' – centrum przesiadkowe najbardziej podłej dzielnicy Zabrza. Zatoka przystankowa jest dziurawa jak reszta polskich dróg, a tory tramwajowe są krzywe jakby zostałby stworzone przez Rosjan. Zabrzanie mogą wsiąść w autobus i wybrać się na kolejną bitwę z Gliwicami, czy Bobrkiem.
* '''Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum.
* '''Tarnowskie Góry Gliwicka''' – wbrew pozorom nie znajduje się na granicy tych dwóch miast (Nie wspominając, że nawet ze sobą nie graniczą).
* '''Mikołów Dworzec PKP''' – z tego miejsca można dostać się praktycznie wszędzie, jeśli nie pomyli się stanowisk, których jest tylko osiem.
* '''Bytom Dworzec''' – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją.
* '''Tarnowskie Góry Dworzec PKP''' – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między [[Sosnowiec|Sosnowcem]], [[Bytom]]iem i [[Zabrze]]m. Czy warto więc się tam przesiadać?
* '''Łabędy Huta''' – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy.


== Szrot wożący pasażerów, czyli tabor ==
== Szrot wożący pasażerów, czyli tabor ==
[[Plik:Katowice Autobus.jpg|thumb|300px|Wycieczką krajoznawcza przegubowym złomem, w lokalnej pogodzie]]
[[Plik:Opuszczony autobus.jpg|thumb|300px|Jeden z autobusów przemierzających miasta]]
* '''Scania Omnicity''' – używany przez Gliwice szrot, który paskudnie wygląda.
* '''Jelcz M125M Vecto''' – nieprodukowane od ponad dekady koszmarki straszące głównie w okolicach Katowic. Aż połowa wyprodukowanych modeli trafiła tutaj, a reszta budzi grozę głównie w Poznaniu. Pojazd jeszcze bardziej awaryjny i jeszcze bardziej ceniony przez [[Polacy|Polaków]], z powodu tego, że Jelcz klepał autobusy wożące nawet obecnych emerytów w czasie ich młodości.
* '''Mercedes <del>Kotenko</del> Conecto''' – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak [[Fiat Multipla|Multipla]]. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z [[Łódź|Bałut]] lub [[Lublin]]a.
* '''Jelcz M181''' – przegubowa wersja poprzednika zwana żartobliwie [[odkurzacz]]em, co miało podobno określać jego słaby i wyjący jak opętany silnik. Na szczęście jest ich tutaj bardzo mało, bo taki PKM z Katowic ma na stanie zaledwie dwa takie autobusy, które częściej szlajają się po zadupiach, by nie szpecić krajobrazu pięknego miasta.
* '''[[MAZ]]y''' – na Górniczej Krainie jeździ ich wiele, ale nikt nie lubi nimi jeździć. Z tego powodu ZTM zaczął je używać we wszystkich najbardziej zatłoczonych liniach tuż obok <del>sk</del>urbina.
* '''[[Mercedes-Benz Citaro]]''' – dawniej namiętnie posyłane na linie, które woziły emigrantów na lotnisko w Pyrzowicach, a dziś z powodu niewyjaśnionego zniknięcia linii lotniskowych grzeją głównie wąskie uliczki i linie, na których przewozi się głównie powietrze. Mają rewelacyjne instalacje elektryczne, bo już dwa Citaro z Gliwic spaliły się na węgiel.
* '''[[Solaris Urbino]]''' – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu.


== Linie dzienne ==
== Linie ==
=== Zwykłe i przyspieszone ===
* '''2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w GOP-ie<ref>No właśnie, mogłaby</ref> gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie głównie stoi w niekończących się korkach.
Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie.
* '''3 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana <del>Pawulona</del> Pawilon''' – dawniej służyła starym piernikom z Manhattanu do dotarcia do miejscowego zakładu odnawiania punktów życia. Po kopnięciu w kalendarz większości dotychczasowych pasażerów, zapewnia dostęp żulom mieszkającym w Parku Piny do szpitala w pobliżu Doliny Dramy<ref>Nie, nie chodzi tu o polską scenę [[Youtube|Youtubową]]…</ref>.
* '''2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP''' – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach.
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje pomiędzy zajezdnią, a Teatrem Muzycznym. Powstała w miejsce dawnego [[tramwaj]]u, więc jest jedynym na świecie autobusem jeżdżącym na torach<ref>Jest się czym pochwalić przed sąsiadami!</ref>. W centrum zapchana przez emerytów, a na ulicach Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz.
* '''3 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana <del>Pawulona</del> Pawilon''' – dawniej służyła starym piernikom z Manhattanu do dotarcia do miejscowego zakładu odnawiania punktów życia. Po kopnięciu w kalendarz większości dotychczasowych pasażerów, zapewnia dostęp żulom mieszkającym w Parku Piny do szpitala w pobliżu Doliny Dramy<ref>Nie, nie chodzi tu o polską scenę [[Youtube|youtubową]]…</ref>.
* '''7 Zabrze Goethego – Katowice Plac Wolności''' – trasa siódemki na pierwszy rzut oka przypomina położoną na bok ósemkę, ale to nie prawda (bo przypomina [[Czechosłowacja|Czechosłowacje]]).
* '''A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia''' – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy.
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Pętla przez Sosnowiec''' – prosta, niezbyt skomplikowana linia dla roboli z Katowic i [[Sosnowiec|Sosnowca]]. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to… autobus powrotny do Katowic. Autor najwyraźniej miał racje.
* '''6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM.
* '''22 Siemianowice Rurownia – Chorzów Batory Pętla''' – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego [[Fiat 126p|malucha]] zimą na łysych oponach.
* '''18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe''' – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i [[Sosnowiec|Sosnowca]]. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę.
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej jest już taki tłok, że ludzie wypadają z okien. W dodatku często obsługiwana przez stare graty. Ma bardzo ciekawą drogę, ponieważ przejeżdża przez dzielnice o bardzo różnych upodobaniach sportowych. Otóż zaczyna kurs w Łabędach, które mimo że należą do Gliwic są za Górnikiem, podobnie jak Osiedle Kopernika będące następne na trasie. Później wjeżdża w bastiony Piasta, czyli Szobiszowice i Śródmieście. To się jednak kończy, bo zaraz później jest Ligota Zabrska i Sośnica, która w granicach Gliwic znalazła się zupełnie przypadkowo i zdecydowanie bardziej jest związana z Zabrzem i z wiadomym klubem. Potem wjeżdża do Zabrza i kursuje tuż obok stadionu Górnika. Kończy trasę na Goethego. W związku z takim a nie innym przebiegiem tej linii, nietrudno zgadnąć, dlaczego trzydzieści dwa jest znana na całym Śląsku i dlaczego tak często dochodzi w niej do ustawek.
* '''22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla''' – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego [[Fiat 126p|malucha]] zimą na łysych oponach.
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – jej trasa jest tak porąbana, że nawet nazwanie tego chujnią, byłoby obrażaniem starej, dobrej, zasłużonej chujni.
* '''32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta''' – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przeje{{cenzura1}}ne<ref>Coś w końcu musi dowieść kiboli z Łabęd, Kopernika i Sośnicy na mecz</ref>. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy.
[[Plik:Opuszczony autobus.jpg|thumb|350px|Jeden z autobusów <del>co pięćdziesiąt lat</del> przemierzających miasta]]
* '''39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia)''' – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę <del>[[MAZ 203|białoruskimi wyrobami autobusopodobnymi]]</del> [[Solaris Urbino|kartonami]].
* '''53 Sączów Kościół – Osiedle Wieczorka Dworzec''' – rozkład jazdy tej linii tak beznadziejnie zredagowano i sformatowano, że nawet najbardziej cierpliwa osoba na świecie dostanie nagłego, ciężkiego ataku kurwicy i [[Padaczka|padaczki]] na sam widok tego chłamu. Nie wiadomo dokąd i skąd kursuje, bo ktoś mądry postanowił wrzucić do rozkładu informacje o kursach zjazdowych, które totalnie niszczą całość.
[[Plik:KZK GOP 92 Pawelec.jpg|thumb|300px|MAZ – białoruski grat, w którym wszystko trzeszczy, stąd jego popularność na Śląsku]]
* '''78 Tarnowskie Góry Dworzec – Miedary Posesja 17''' – zapychaczka udająca się na przedmieścia Tarnowskich Gór. Pracownicy ZTM byli takimi wielkimi żartownisiami, że musieli podać dokładny adres pętli w Miedarach. [[Google]] do dziś nie może odnaleźć tej pętli jak i przystanków w jej okolicy, więc o odwzorowywaniu tras można zapomnieć.
* '''40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – jej trasa jest tak porąbana, że nawet nazwanie tego ch{{cenzura3}}nią byłoby obrażaniem starej, dobrej, zasłużonej ch{{cenzura3}}ni.
* '''88 Wojkowice Park – Sosnowiec Urząd Miasta (Wybrane kursy do przystanku Zagórze Zajezdnia)''' – ciekawostka statystyczna, większość zjazdów do zajezdni opiera się na tym, że w pewnym momencie autobus skręca w wybranym miejscu trasy w stronę zajezdni już bez pasażerów. Tutaj jest jednak inaczej, dla osiemdziesiątki ósemki kurs zjazdowy oznacza przedłużenie trasy, jednak na „przedłużeniach” mało kto jeździ, gdyż większość pasażerów obawia się, że kurs taki już nie dojedzie do końca.
* '''47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – limuzyna dla górników. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo?
* '''97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrownik''' – bardzo trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Jest tak rozstrzelana, że nawet najlepsi [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|pasjonaci komunikacji miejskiej]] mogą nie ogarnąć rozkładu jazdy.
* '''71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół''' – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło.
* '''104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec (Wybrane kursy Wojkowice Krzyżówka pomijając Wojkowice Giełda)''' – to jakiś nudny, ponury żart prawda? Oczywiście!<ref>Że nie…</ref> Kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem vibovit i opijającym się przeterminowanym kubusiem z dopalaczem.
* '''83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Plac Dworcowy''' – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Chyba nikogo nie zdziwi, że ta linia używa autobusów z MAZ'u.
[[Plik:PKM Jaworzno MAN 02.JPG|thumb|300px|A Jaworzno jak zawszę postanowiło być samodzielne i sami sobie organizują transport]]
* '''93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta''' – legenda głosi, że ktoś tym kiedyś jechał, tak zwany autobus widmo.
* '''126 Trynek Toruńska – Łabędy Huta''' – do Placu Piastów ma taką samą trasą co trzydzieści dwa i choć nie jest aż tak zapchana, to też ciężko do niej wsiąść. Nasuwa się myśl, czy mieszkańcy Łabęd mają samochody.
* '''97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki''' – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie.
* '''145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec''' – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam [[smok]]i, trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM udało wstawić w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
* '''104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec''' – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem vibovit i opijającym się przeterminowanym kubusiem z dopalaczem.
* '''164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica (Wybrane kursy przez Szarlej Kaufland)''' – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedle Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani. Może jest krótka jak na warunki GOPu, ale z uwagi na poprzednie ma jakieś tam ważne zadanie.
* '''111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy)''' – wycieczka turystyczna po [[Zabrze|Zabrzu]]. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Taborem są czeskie pojazdy <del>premium</del> marki SOR (gdyż te wozy nadają się tylko na SOR).
* '''167 Miechowice Pętla – Szombierki Osiedle''' – jeździ po niczym, pustka, dziura. Jest krótka, ale nie ma ku temu żadnego powodu. W okolicach jej trasy przejazdu nie ma żadnego miasta czy nawet żadnego ciekawego obiektu. Najpewniej istnieje tylko dla osób chcący odwiedzić przyjaciół po drugiej stronie pętli.
* '''114 Osiedle Wieczorka Dworzec - Bytom Dworzec''' - Najczęściej jeżdżąca linia w [[Piekary Śląskie|Piekarach Śląskich]] , na ogół pełna [[Rodzaje babć autobusowych|Starszych kobiet]]. Obsługiwana przez [[Ikarus|Nowoczesny tabor]]. Jak nią jedziesz rano , masz prze{{cenzura3}}ne
* '''179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny (Wybrane kursy do przystanku Nowa Wieś Szkoła)''' – posiada tyle wariantów tras ile chińczyków jest na świecie. Dziesięć rodzajów tras to wystarczająco dużo, ale znając życie będzie ich jeszcze więcej. Główny prom łączący [[Zagłębie Dąbrowskie|zarzeczne wioski]] z miastem [[Tarnowskie Góry]], które często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt (kiedy idą do liceum) z cywilizacją.
* '''126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół.
* '''235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital''' – nie robi nic innego tylko przywozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa. Tak zwana linia „bólu i rozpaczy”. Często jest to ostatnia linia jaką mają okazje przejechać się babcie autobusowe. Następnym pojazdem jakim jadą jest już tylko karawan.
* '''145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec''' – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam [[smok]]i i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
* '''264 Dołki Kaplica – Osiedle Wieczorka Dworzec''' – dowozi zwłoki mieszkańców Osiedla Wieczorka do kapliczek w Dołkach. Wynajęcie karawanów w dzisiejszych czasach to spory koszt, więc nie dziwota, że wiele babć autobusowych woli przejechać swoją ostatnią podróż w swoim ulubionym pojeździe jakim jest [[autobus]].
* '''156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego''' – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest równe wyniku Niepartyjnych do wyborów parlamentarnych. Raz na jakiś czas spotkasz tam śmierdzącego na 500 km żula na wózku inwalidzkim. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTMu.
* '''296 Węzłowiec Pętla – Brynów Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Ochojec Szpital)''' – dowozi chorych mieszkańców Węzłowca do szpitala w okolicach polskiego lasu samobójców. Niby jest to kurs wydłużony, ale tak naprawdę robi za kurs główny, bo na krótszej wersji nie ma prawie nikogo, a na wydłużonej ludzie muszą jeździć na dachu autobusu.
* '''164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica''' – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani.
* '''606 Błędów Zagórze – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Sosnowiec Szpital Wojewódzki)''' – kursuje aż pod granicę z województwem Małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalni ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10<sup> −35</sup>.
* '''178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska''' – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące.
* '''609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla''' – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo [[ksiądz]] mówi niskim głosem.
* '''179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny''' – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący [[Zagłębie Dąbrowskie|zarzeczne wioski]] z miastem [[Tarnowskie Góry]], które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją.
* '''655 Mikołów Dworzec PKP – Orzesze Zgoń Pętla''' – przejeżdża przez pola, łąki, lasy i Mikołów. Frekwencja oczywiście jest ogromna.
* '''194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – linia wioząca ludzi z zadupia znanego jako Gliwice do trochę mniejszego zadupia, AKA Czerwionki-Leszczyny. Warto wspomnieć, że nikt w Leszczynach nie miałby problemu z usunięciem tej linii, jako że jest głównie używana jako dojazd knurowiczaninów do Gliwic.
* '''677 Trynek Toruńska – Pyskowice Szpitalna''' – i oto ona. Najgorsza, najbardziej znienawidzona i zapchana linia w Gliwicach, przebijająca nawet takie koszmary jak trzydzieści dwa czy pięćdziesiąt siedem. Ludzie z Pyskowic wsiadają w nią, bo szybciej dojeżdża do Gliwic niż siedemdziesiąt jeden. Jest też jedyną linią jeżdżącą przez Osiedle Zubrzyckiego. Swoją drogą co za porąbany pomysł, żeby na tak duże osiedle puszczać tylko jedną linię. Zdaniem ZTM jednak, więcej autobusów jest potrzebnych na ulicach Bardowskiego i Kilińskiego mimo, że zabudowa jest tam raczej niska. To wszystko się nakłada, przez co 677 jest o każdej porze dnia i na każdym przystanku jest przepełniona.
* '''197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego''' – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinki chcących wrócić do domu. Od kiedy jeździ na Brzezinkę, śmierdzi żulem.
* '''739 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Księży Las (Wybrane kursy do przystanku Tarnowskie Góry Dworzec)''' – jeździ sobie z Pyskowic do lasu, w którym można spotkać sporą liczbę księży palących czarownice i heretyków. Wybrane kursy jadą przez Wilkowice do dworca w Tarnowskich Górach, co wydłuża kurs niemal dwa razy.
* '''224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza''' – szybko i konkretnie zawiezie cię na miejsce, i to w całkiem dogodnych warunkach.
* '''742 Mikołeska – Boruszowice Hanusek (Wybrane kursy do przystanku Tworóg Zamek)''' – coś tak okropnego i beznadziejnego, że nawet tego katastrofą nie obrazuje w pełni czym jest. Nie ma kompletnie nic wspólnego z GOP-em, a jeździ po miejscach, gdzie nikomu rozsądnego nie przyszło by mieszkać.
* '''235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital''' – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan.
* '''743 Boruszowice Szkoła – Świniowice Osiedle''' – po raz kolejny złom kursujący po zadupiach tak strasznych, że można napisać o nich książkę. Jeżdżą na niej same stare szroty obsługiwane przez prywatne spółki.
* '''250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – linia, która przewozi młode loszki i kilka innych osób do M1, albo losowe osoby na Osiedle Kopernika, bo zapomnieli o linii 720. Jest tylko jedna wada — kursuje co godzinę, więc zanim zobaczysz autobus na przystanku, możesz umrzeć ze starości. Kiedyś jeździła autobusami z SORa, teraz (niestety) zaczęli używać najnowszych Solarisów.
* '''747 Wielowieś Centrum Przesiadkowe – Wielowieś Centrum Przesiadkowe przez Świbie (Wybrane kursy przez Czarków)''' – linia okrężna jadąca po pustkowiach? Naprawdę? Szkoda, że to nie żart… Istnieje, chodź praktycznie nikt nią nie jeździ. Razem z 748 jest już czwartą parą bliźniaczych linii okrężnych kursujących w przeciwnych kierunkach.
* '''270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – o mój dobry boże, ale to się spóźnia. Zawsze spóźni się o minutę czy dwie, ale zdarza się, że autobus dosłownie nie wyjedzie, czy to dlatego, że staruchy prowadzące tą linię (wygląda na to, że w zaawansowanej fazie demencji) zapominają wyjechać, czy to dlatego, że linia jest tak niszowa (mogliby nawet używać autobusu z 2 drzwiami zamiast tego, co obecnie używają) i taka krótka (10 przystanków!), że kierowcy wolą pójść do kolejki do mięsnego niż jeździć tym często psującym się złomem z MAZu. Poziom spóźnień jest tak duży, że linia ta drepcze po piętach 156 w łącznym czasie dziennych spóźnień. Chętnie wybierana przez mieszkańców Waryniola, jako że jest najszybszym dojazdem autobusowym na Plac Teatralny obok 156.
* '''748 Wielowieś Centrum Przesiadkowe – Wielowieś Centrum Przesiadkowe (Wybrane kursy do przystanku Wielowieś Szkoła pomijając Czarków)''' – jak wspomniano wcześniej jest to bliźniak poprzedniczki, z tą małą różnicą, że kursuje w przeciwnym kierunku. Nic po za tym.
* '''606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle''' – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10<sup>−35</sup>.
* '''750 Miechowice Plejada – Bytom Dworzec''' – jeździ z centrum Bytomia do jakiegoś centrum handlowego „Plejada” pomiędzy Zabrzem, a Bytomiem. Autobus jest, o niektórych godzinach napchany po brzegi z uwagi na jaką pozytywną opinie ma owe atrjum.
* '''769 Będzin Kościuszki – Siewierz Dom Kultury (Wybrane kursy przez Podskale)''' – linia będą pomiędzy stanem zwyczajnej linii, a gigantem komunikacyjny. Ma blisko trzydzieści kilometrów, ale nie jeździ jakoś niebotycznie długo z powodu małej ilości korków.
* '''780 Stare Tarnowice Pętla – Szarlej Kaufland (Wybrane kursy do przystanku Świerklaniec Park) (Wybrane kursy przez Nowe Chechło pomijając Nakło Śląskie)''' – dowozi mieszkańców Starych Tarnowic do Kauflandu w Piekarach Śląskich w celu zrobienia zakupów na najbliższy tydzień. Posiada jakieś tam wariantowe kursy, ale prawie nikt o nich nie wie, bo słuszą tylko do odwożenia dzieci ze świerklanieckiej [[Gimbaza|gimbazy]] do Nowego Chechła (tak, jest taka wioska).
* '''788 Mysłowice Bytomska – Tychy Gen. Grota-Roweckiego''' – jeździ aż do Tychów skąd zabiera roboli do pracy w Mysłowicach. Największa część pasażerów wysiada w okolicach Brzezinki w celu przesiadki na inne linie jadące do wybranych zakładów czy kopalni.
* '''791 Kamieniec Szkoła – Pyskowice Plac Wyszyńskiego (Wybrane kursy przez Zbrosławice pomijając Wilkowice i Jaśkowice)''' – służy głównie uczniom z Pyskowic w celu dojazdu do szkoły w Kamieńcu. Rano w kierunku Kamieńca jest zapchana po brzegi, a w stronę Pyskowic jedzie pusta. Po południu jest zupełnie odwrotnie, w kierunku Pyskowic trzeba nie raz jechać na dachu, a w stronę Kamieńca wozi tylko powietrze.
[[Plik:Katowice, Rondo Generala Józefa Ziętka, Solaris.jpg|thumb|300px|Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!]]
[[Plik:Katowice, Rondo Generala Józefa Ziętka, Solaris.jpg|thumb|300px|Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!]]
* '''609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla''' – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo [[ksiądz]] mówi niskim głosem.
* '''800 Katowice Piotra Skargi – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – pierwsza linia należąca do tak zwanego kultu Skargi. Jeździ do Będzina, zahaczając wybranymi kursami o Katowicką Strefy Kultury. Linie kultowe Piotra Skargi kończą się dopiero na linii 840, a więc zajmują dość sporo miejsca.
* '''617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana -''' najbardziej losowa linia w całym ZTM-ie, która mimo tego jest używana, jako że przejeżdża przez Gliwice i inne wioski.
* '''801 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – gigant komunikacyjny, którego najważniejszym zadaniem jest dowożenie roboli z centrum Katowic do huty w Dąbrowie Górniczej. Co prawda faktycznie kursuje tylko do zajezdni w Gołonoga, ale wszyscy je olewają i czekają na te do huty.
* '''617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia -''' Linia ta mogłaby stać się najlepszą linią całego ZTM-u, a zwłaszcza Waryniolarzy, mieszkańców Mikulczyc i Helenki, jednak kursuje o drugiej i czwartej przez całą dobę. ;(
* '''805 Katowice Piotra Skargi – Sosnowiec Szpital Wojewódzki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – wozi ledwo co wyleczonych pacjentów z Sosnowca do centrum Katowic skąd mogą udać się innym autobusem do domu. Oprócz tego czasami podjeżdża pod strefę kultury.
* '''678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla''' – dojazdówka do najlepszego<ref>Tu warto dodać, że jeśli nie masz auta, a nie chce ci się jechać autobusem, to się do niego nie dostaniesz</ref> centrum handlowego w tej części Śląska.
* '''807 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR) (Wybrane kursy przez Dąbrówka Mała Skrzyżowanie)''' – tak naprawdę jest to lekko zmodyfikowana 805, ale nie bądźmy drobiazgowi. Jedyną różnicą pomiędzy 805, a 807 jest to, że 807 ma wybrane kury przez Dąbrówkę, których 805 nie posiada. Coś za coś.
* '''694 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe''' – kolejny wybitny pomysł ZTM-u na zajęcie numerów na linię, polegający na wzięciu 194 i dodaniu kilku przystanków na żądanie na których absolutnie nikt nie wychodzi. A nie możecie k{{Cenzura2}}wa po prostu zagęścić przejazdy 194?!
* '''808 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR) (Wybrane kursy przez Zagórze Zajezdnia)''' – dość ciekawy przypadek, ponownie jest to duplikat 805 z tą małą różnicą, że wybrane kursy jadą przez zajezdnie w Zagórzu.
* '''707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta''' – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę.
* '''811 Katowice Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – znowu duplikat 805, który jest najbardziej „białą” wersją. Posiada tylko jedne kurs wariantowy przez Katowicką Strefę Kultury NOSPR. Oprócz tego nie różni się od koleżanek praktycznie niczym.
* '''709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego ''' – chcesz jechać <del>auto</del>busem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez <del>– a jakżeby inaczej – emeryta kibola?</del> w sumie w c{{Cenzura1}}j wie kto teraz prowadzi tą linię, ale tak czy inaczej: ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła.
* '''813 Katowice Piotra Skargi – Katowice Piotra Skargi przez Będzin''' – tym razem to linia okrężna mająca pewnie wspólne cechy z 800. Praktycznie jest to lewiatan komunikacyjny, bo potrafi jechać naprawdę długo, ale w godzinach poza szczytowych, kiedy nie stoi w korkach potrafi jechać mniej niż pół godziny.
* '''720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego''' – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu.
* '''814 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Dworzec PKP (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice) (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – po raz kolejny plagiat linii 800 z lekko zmienionymi detalami. Szkoda, że nie ma kursu wariantowego między dworcem, hutą bo wtedy robotnicy mieli by bardzo łatwy dostęp, a tak to muszą się przesiadać.
* '''800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi''' – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki.
* '''815 Katowice Piotra Skargi – Kazimierz Górniczy Kopalnia (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – nie jest to już żaden duplikat poprzedniczki, więc pełni jakąś tam rolę w całej tej wielkiej sieci komunikacyjnej. Wozi kretów z centrum Katowic do kopalni węgla zielonego na przedmieścia Sosnowca.
* '''817 Katowice Piotra Skargi – Osiedle Zamkowe Piastowska''' – wozi mieszkańców osiedla zamkowego do centrum Katowic skąd udają się do pracy lub szkoły własnymi drogami. W prawdzie podobnie jak poprzedniczka nie jest żadnym duplikatem, ale można odczuć wrażenie, że jest niezbyt poprzednia.
* '''835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki''' – każdy sosnowiczanin może linią wyjechać do [[Katowice|Katowic]]. Pcha się przez cały [[Sosnowiec]], więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta.
* '''840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza''' – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy.
* '''818 Katowice Piotra Skargi – Będzin Kościuszki (Wybrane kursy do przystanku Będzin Aleja Kołłątaja) (Wybrane kursy przez Nowy Będzin Dworzec PKP)''' – tym razem jest to totalny plagiat na linii 800, bo ma swoje wydłużone kursy do alei Kołłątaja oraz ma wariantowe przez dworzec PKP. Ma jakieś tam zadanie, ale mało osób nią jeździ z uwagi na dużą liczbę pochodnych.
* '''820 Katowice Piotra Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec''' – następny potwór komunikacyjny mający blisko trzydzieści kilometrów długości. Na szczęście kursuje bardzo szybko z uwagi na fakt, że jeździ drogą ekspresową, na której z reguły nie ma korków. Spóźnia się jedynie w wyjątkowych sytuacjach takich jak zapadnięcie się szybu kopalnianego czy inne trzęsienie ziemi. Studencka limuzyna, wiecznie zapchana, która każdorazowo wypełnia się w 130% na bytomskim dworcu.
* '''830 Katowice Piotra Skargi – Bytom Dworzec (Wybrane kursy skrócone do przystanku Chorzów Plac Hutników)''' – tak naprawdę jest to skrócona wersja 820, która kursuje aż do Tarnowskich Gór. Wybrane kursy są skrócone aż do Chorzowa, nie wiadomo dlaczego, ale najwidoczniej jest ku temu jakiś poważny powód<ref>Albo go nie ma wcale</ref>.
* '''831 (Wybrane kursy z przystanku Katowice Plac Wolności) Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Wybrane kursy do przystanku Tworzeń Huta Katowice)''' – yym razem nie kopiuje 805 lecz 801, tyle że kursuje tylko, kiedy ludzie kończą pracę. Podobnie jak poprzedniczki również ma wydłużane kursy do huty w Tworzeniu.
* '''835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – jako jedyna z serii linii pana Piotra Skargi jeździ na zadupia. Maczki może nie są jakąś mołdawską wsią, ale nie zmienia to faktu, że nie jest to zbyt bogate i przyjazne miejsce. Oczywiście jak na linie Skargi przystało posiada wariantowe kursy jadące przez katowicką strefę kultury.
* '''840 Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza''' – niby autobus pospieszny do Katowic, ale jedzie prawie tak długo jak szóstka. Wiele osób się na to nabiera, więc często kursuje pełna. Część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Miejskiego.
* '''850 Bytom Dworzec – Gliwice Plac Piastów''' – kolejny przyspieszony, ale tym razem do [[Bytom]]ia. Wozi mieszkańców tej poniemieckiej ruiny do M1, a ci, którzy się zagapili (tudzież zapili), docierają do Gliwic. Na trasie jeżdżą same trzeszcące graty, które na przemian psują się i płoną. Tak jak 840, część autobusów ma wydłużoną trasę do Teatru Miejskiego.
* '''860 Katowice Plac Wolności – Osiedle Wieczorka Dworzec''' – nie ma realnego zastosowania, bo trasę z Katowic na Osiedle Wieczorka można przejechać kilka razy szybciej dowolnym pociągiem, nawet zwykłym PKP, o Pendolino nie wspominając. Jakoś tam jeździ, ale i tak jest praktycznie bezużyteczna w porównaniu z pociągami.
* '''870 Gliwice Plac Piastów – Katowice Mickiewicza''' – najszybsza linia autobusowa do Katowic<ref>Ale i tak pociągiem jest szybciej</ref>. Gdy na Placu Piastów otwierają się drzwi, zaczyna się bieg do foteli, bo autobus momentalnie się zapycha. To samo zresztą jest gdy kurs zaczyna się w Katowicach na Mickiewicza. Niby najszybsza, ale coraz dłuższa i wolniejsza, a na swojej trasie ma takie atrakcje jak zawracanie na rondzie czy ściganie po DTŚ.
* '''880 Katowice Andrzeja Dworzec – Bykowina Grzegorzka''' – ma tam jakiś cel kursowania, bo łączy centrum Katowic z dość sporym osiedlem, ale i tak jest zjadana przez pochodne linie. Jeździ bardzo szybko i obsługuje bardzo małą liczbę przystanków, co powoduje, że nie wiadomo czy jest użyteczne, czy też jest bezsensu.
* '''900 Katowice Cmentarz Komunalny – Katowice Cmentarz Komunalny przez Osiedle Witosa''' – pozwala mieszkańcom Osiedla Witosa dojechać na groby swoich rodzin na cmentarz komunalny w okolicach Nikiszowic. Kiedy rodzina grzecznie pomodli się za grzechy swoich dawno nieżyjących bliskich mogą udać się na przystanek i tą samą linią wrócić do domu na Witosa.
* '''901 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Dom Kultury''' – pozwala mieszkańcom Będzina dojechać w weekend do domu kultury, gdzie mogą spróbować podnieść swoje IQ nie tylko stając na krześle autobusowym. Nawet sensowna, bo ma swój szczytny cel.
* '''910 Osiedle Paderewskiego Trzy Stawy – Osiedle Paderewskiego Trzy Stawy''' – linia okrężna tak krótka, jak jej nazwa. Jedzie tylko na Francuską, a potem do dworca skąd wraca na Osiedle Paderewskiego. Przynajmniej pozwala w szybki sposób dostać się mieszkańcom do miejsc pracy. Jest jedyną linią w Katowicach, na której jeżdżą autobusy elektryczne.
* '''911 Katowice Dworzec – Czeladź Wojkowicka Pętla''' – służy głównie robolom, którzy dopiero co wysiedli z pociągu w Katowicach i chcą udać się do miejsc pracy w Czeladzi. Jest tam dość sporo najróżniejszych fabryk i zakładów. Dość sensowna, bo przynajmniej ma jakieś zastosowanie.
* '''912 Ligota Akademiki – Ligota Dworzec PKP''' – jedna z dwóch nowych linii uruchomiona, aby obsłużyć ultranowoczesne centrum przesiadkowe w Ligocie.
* '''913 Panewniki Owsiana – Ligota LIBERO''' – kolejna linia łącząca dworzec w Ligocie z Panewnikami. Uruchomiona została po otwarciu pierwszego w Katowicach centrum przesiadkowego, po czym wydłużono ją do nowej galerii handlowej.
* '''916 Ksawera Prosta Pętla – Ksawera Prosta Pętla przez Osiedle Syberska Piłsudskiego''' – no, krótszej linii nie dało się już stworzyć. Ma zaledwie pięć kilometrów długości, a jeżdżą nią głównie ludzie chcący dostać się na dworzec. Naprawdę wyjątkowo krótka jak na linie okrężna co wywołuje konwersja wśród babć autobusowych.
* '''920 Katowice Aleja Korfantego – Szopienice Bednorza''' – jest równie krótka co poprzedniczka z tą różnicą, że nie jest linią okrężną, a totalnie zwykłą. Jest jedyną linią, która ma swoją pętlę na ulicy Bednorza.
* '''921 Będzin Kościuszki – Grodziec Kijowska (Wybrane kursy przez Grodziec Cmentarz i Osiedle Zamkowe pomijając Łagisza)''' – wozi mieszkańców Będzina do parku Grodzkiego, w celu odpoczynku od monotonnego życia. Wybrane kursy przez cmentarz, dzięki czemu można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Można nie tylko odpocząć, ale i pojechać na cmentarz do swojej rodziny.
* '''922 Brzeziny Śląskie Skrzyżowanie – Chorzów Stary Szyb Prezydent''' – nie jeździ na szczęście na jakieś gigantyczne zadupia, dzięki czemu jest dość znana i popularna. Podobno jej głównym zadaniem jest dowożenia ludzi na Żabie Doły będące kopią Gdyńskich Babich Dołów.
* '''924 Osiedle Waryńskiego Pętla – Sośnicowice Pętla''' – miało to zapewnić Kozłowowi połączenie z Gliwicami, ale trasa jest ułożona kompletnie od czapy, bo autobus zamiast dojechać do centrum kończy kurs na Waryńskiego.
* '''928 Będzin Kościuszki – Kazimierz Górniczy Kopalnia''' – po raz kolejny linia wożąca kretów do kopalni w Kazimierzu Górniczym. Mania wydobycia węgla kamiennego i brunatnego jest na tyle duża, że do kopalni wali dziennie tysiące brudasów w celu pracowania na państwo.
* '''930 Katowice Dworzec – Nikiszowiec Pętla''' – dość krótka jak na GOP, a jej jedynym sensownym zadaniem jest dowożenie mieszkańców familoków na Nikiszowcu do galerii szyb Wilsona.
* '''931 Zawodzie Pętla – Bieruń Potok Stawowy''' – kolejny olbrzym komunikacyjny mający ponad trzydzieści kilometrów długości. Jeździ aż za Tychy i bliżej mu do Małopolski niż do Górnego Śląska. Jeszcze trochę, a kursowałaby by do samego Oświęcimia.
* '''932 Zabrze Goethego – Osiedle Kopernika Kąpielisko''' – dubel linii trzydzieści dwa z tym, że kończy kurs na Koperniku, którego całego okrąża. Stworzona prawdopodobnie po to aby odciążyć trzydziestkę dwójkę, ale jak widać nieskutecznie.
* '''935 Czeladź Wojkowicka Pętla – Ćmok Pętla''' – jeździ z jakiegoś totalnie nieznanego miejsca do zakładów pracy w Czeladzi. Nie jest jakimś potworem komunikacyjnym, ale na pewno jest sporym gratem.
* '''937 Brynów Pętla – Zarzecze Owsiana Pętla (Wybrane kursy do przystanku Panewniki Skrzyżowanie)''' – tak naprawdę jest tylko skróconą wersją linii kursującej do centrum Mikołowa. Wybrane kursy są wydłużone na skrzyżowanie w Panewnikach.
* '''940 Katowice Dworzec – Katowice Dworzec (Wybrane kursy przez Katowice Strefa Kultury NOSPR)''' – linia okrężna mająca jeden, jedyny cel: dowozić ludzi do strefy kultury, która znajduje się zaraz obok dworca. Z uwagi na powyższe ciężko stwierdzić po co istnieje.
* '''949 Burki Pętla – Sławków Rynek (Wybrane kursy do przystanku Sławków ZWM)''' – nie ma nic wspólnego z linia z półki 900+. Jeździ po totalnych zadupiach, gdzie jest tak cicho jak w filmie grozy, kiedy to ofiara chce ukryć się przed mordercą. Wybrane kursy lekko wydłużone na jakiś ZWM.
* '''950 Katowice Dworzec – Wełnowiec GPP BUSINESS PARK''' – strasznie krótka, ale akurat tutaj jest to jej zaleta. Ma za zadanie dowożenia pracowników do Wełnowca, gdzie co prawda nie ma pastwisk owiec, ale z pewnością można tam znaleźć jakąś robotę<ref>I gdzie to słynne bezrobocie, he?</ref>.
* '''954 Wesoła Rynek – Kosztowy Szkoła (Wybrane kursy do przystanku Golcówka ZPW)''' – to, że nie jeździ po centrum Katowic wcale nie oznacza, że nie jest spoko. Dowozi głównie robotników, którzy dopiero co wysiedli z linii jadącej z Tych. Pracownicy ci chcą dostać się do różnych fabryk i właśnie do tego służy 954.
* '''959 Sławków Rynek – Miedawa Tartak''' – jest tak krótka i głupia, że jakby ktoś znalazł osobę, która zaprojektowała ten chłam to doktor House miałby zagadkę na przynajmniej 300 odcinków. Ma zaledwie dwa i pół kilometra długości i nie służy absolutnie nikomu. Do olania.
* '''969 Siewierz Dom Kultury – Siewierz Dom Kultury (Wybrane kursy przez Karsów) (Wybrane kursy przez Tuliszów)''' – obsługuje duży obszar, a mimo to nie wyjeżdżą poza granicę Siewierza. Posiada wybrane kursy przez jakieś małe miejscowości, o których wiedzą tylko kierowcy autobusu i mieszkańcy.
* '''973 Murcki Rynek – Podlesie Oczyszczalnia''' – jako jedyna jeździ pod kaplicę w Piotrowicach co powoduje, że jest dość sensowna. W ten sposób z niczym się nie dubluje i ma opinie potrzebnej. Niedawno została wydłużona do Podlesia, aby mieszkańcy Murcek mogli pół godziny jechać autobusem żeby przesiąść się na pociąg.
* '''974 Chorzów Batory Pętla – Michałkowice Plac 11 Listopada''' – niezbyt wiadomo po co istnieje skoro nie obsługuje niczego ważnego. Jako jedyna ma swoją pętlę na placu jedenastego listopada, mimo iż dla większości połączeń jest to jedynie zwykły przystanek.
* '''982 Mikołów Dworzec PKP – Orzegów Waniora''' – kursuje tylko po to, aby umożliwić dostęp mieszkańcom Mikołowa do wspaniałego Aquadromu w Rudzie Śląskiej. Niestety linia traci na wartości z powodu otwarcia nowego aquaparku w Tychach, który bija Aquadrom o głowę. Najpewniej niedługo pójdzie do likwidacji.
* '''984 Osiedle Mydlice Pętla – Strzemieszyce Zakawie Kapliczka''' – z jakiś nieznanych powodów nie kursuje do Sławkowa mimo iż bez problemów by mogła. Jeździ tylko do Strzemieszyc, gdzie mało kto wsiada czy wysiada.
* '''995 Mysłowice Towarowa – Lędziny Kopalnia Ziemowit''' – jeździ z Mysłowic na totalne zadupia bo aż do Lędzin, gdzie dowozi pracowników tamtejszej kopalni węgla czekoladowego. Ciekawe kiedy zostanie wydłużona do Bierunia?
* '''998 Chorzów Gwarecka – Klimzowiec Racławicka''' – okropnie krótka, choć nie ma ku temu najmniejszych powodów. Jej jedynym zadaniem jest dowiezienie uczniów z Gwareckiej do Technikum na wspomnianej Racławickiej.


== Linie nocne ==
=== Metrolinie/Linie metropolitalne ===
Czyli zabawa w [[Niemcy|zachodnią]] komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu.
[[Plik:KatowiceSilesianInterurbans.jpg|thumb|300px|Chyba faktycznie lepiej było jechać tramwajem…]]
* '''AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy ''' – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona.
* '''A4N Gliwice Zajezdnia – Trynek Toruńska''' – jest to absolutny ewenement na skale światową. Nie jest to tylko linia autobusowa jadąca po szynach, to najpewniej jedyna na świecie linia autobusowa nocna kursująca po danych szynach tramwajowych. Poza tym jest to dokładnie to samo co A4.
* '''M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza ''' – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej dojeżdża do Katowic.
* '''830N Katowice Dworzec – Bytom Dworzec (Wybrane kursy przez Chropaczów pomijając Chorzów Metalowców)''' – trudno powiedzieć po co istnieje, skoro pociągiem można pokonać jej trasę w znacznie szybszy sposób, nawet jeżeli przypomnimy sobie, że w nocy nie korków.
* '''M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) ''' – kolejny autobus Katowice – [[Sosnowiec|zagranica]]. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona.
* '''M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi ''' – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze.
* '''M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) ''' – ten airport wtrącony został dlatego, żeby był pozór cywilizacji.
* '''M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec ''' – bardzo przyjemna atmosfera jazdy w dość porządnych pojazdach.
* '''M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 ''' – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej.
* '''M28 Osiedle Wieczorka Dworzec - Katowice Plac Wolności''' - zatłoczona [[wsiobus|pseudolinia]] , zastąpiła linię 860
* '''M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP ''' – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM.
* '''M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle ''' – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ.
* '''M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe''' – jeździ średnio co 0.0005 sekundy, zawsze pełne tak jak 71, ale przynajmniej jest szybsze, bo jedzie prawie cały czas prosto.
* '''M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP''' – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne.


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[Tramwaje w konurbacji górnośląskiej]]
* [[Autobusy w Bielsku-Białej]]
* [[Autobusy we Wrocławiu]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 16:29, 10 maj 2024

Już chyba lepiej byłoby jechać taczkami

Autobusy w konurbacji górnośląskiej – jeden z największych i najbardziej przestarzałych systemów komunikacji w Polsce. Znajduje się w największej aglomeracji Polski, w rejonie gdzie psy szczekają spod ogona.

Najważniejsze przystanki[edytuj • edytuj kod]

  • Katowice Dworzec – zwany również piwnicą. Prawdopodobieństwo zaczadzenia jest równe wynikom naszej kochanej partii rządzącej w sondażach.
  • Katowice Sądowa – największe centrum przesiadkowe na Śląsku. To właśnie tutaj przyjeżdżają Ukraińcy szukający pracy, bądź Polacy odjeżdżający do Niemiec zbierać szparagi. Znane z tego, że wjazd tu trwa 5 sekund, a wyjazd 5 minut.
  • Zabrze Goethego (dawna „Belka” od dawnej nazwy ulicy) – centrum przesiadkowe pośrodku Zabrza. Kiedyś było dziurawe i strasznie zaniedbane, teraz połowa pięter w środku budynku jest zamknięta, a "strefa relaksu" była zrobiona w ciągu 3 dni przez żuli z pobliskiego Placu Teatralnego z wypłatą 3 zł na godzinę, przez co kołysze się każdy klocek chodnika. Ale jest klimatyzacja!
  • Gliwice Centrum Przesiadkowe – stąd dojedziesz wszędzie na Śląsku (na Śląsku, broń Boże nie na Zagłębiu). Zastąpiony został na rzecz Placu Piastów po tym, kiedy urzędnicy z Gliwic w końcu zauważyli korki przy Forum.
  • Bytom Dworzec – dawniej praca domowa skopiowana od Zabrza, tylko większa, teraz po remoncie w Zabrzu Bytom się nie zmienił, co jak na poziom miasta, jest przemyślaną decyzją.
  • Tarnowskie Góry Dworzec PKP – centrum przesiadkowe, w którym można przesiąść się między Sosnowcem, Bytomiem i Zabrzem. Czy warto więc się tam przesiadać?
  • Łabędy Huta – portal do innego wymiaru, z którego dojedziesz najdalej na Trynek, ewentualnie do Zabrza lub, jeśli się uda, to nawet do Pyskowic. Z jakichś przyczyn stoi tam ładowarka do autobusów, z której pewnie i tak nigdy pożytku nie będzie, gdyż to Łabędy.

Szrot wożący pasażerów, czyli tabor[edytuj • edytuj kod]

Jeden z autobusów przemierzających miasta
  • Scania Omnicity – używany przez Gliwice szrot, który paskudnie wygląda.
  • Mercedes Kotenko Conecto – zwane Kebabami. Mnożą się jak króliki za sprawą zakupów nowej generacji, która wygląda jak Multipla. Starsza wersja zawsze jest skądś sprowadzana – w tym wypadku z Bałut lub Lublina.
  • MAZy – na Górniczej Krainie jeździ ich wiele, ale nikt nie lubi nimi jeździć. Z tego powodu ZTM zaczął je używać we wszystkich najbardziej zatłoczonych liniach tuż obok skurbina.
  • Solaris Urbino – pojazd, który jest jak roztocze: każdy żyje z nim w symbiozie, jest takich pełno, a większość nie wie o ich istnieniu.

Linie[edytuj • edytuj kod]

Zwykłe i przyspieszone[edytuj • edytuj kod]

Zatrzymują się na każdym przystanku i pod każdym krzakiem. Odmiana przyspieszona różni się tym, że ma mniej przystanków, ale jeśli myślisz, że będzie jechać szybciej, to jesteś w błędzie.

  • 2A Siewierz Zamek – Myszków Dworzec PKP – mogłaby być jedną z najważniejszych linii w ZTM-ie gdyby nie fakt, że ma zaledwie dwa kursy dziennie, o których prawie nikt nie wie. W ramach promocji podjeżdża pod Żelisławice, gdzie stoi w niekończących się korkach.
  • 3 Stare Tarnowice Pętla – Osada Jana Pawulona Pawilon – dawniej służyła starym piernikom z Manhattanu do dotarcia do miejscowego zakładu odnawiania punktów życia. Po kopnięciu w kalendarz większości dotychczasowych pasażerów, zapewnia dostęp żulom mieszkającym w Parku Piny do szpitala w pobliżu Doliny Dramy[1].
  • A4 Gliwice Teatr – Gliwice Zajezdnia – kursuje zamiast tramwaju pomiędzy zajezdnią a Teatrem (już nie) Muzycznym. W centrum zapchana przez emerytów, na Chorzowskiej i Dolnej Wsi zwykły muchowóz. Punkt spotkań dwóch liceów, jednego technikum i dwóch podstawówek z okolicy.
  • 6 Katowice Mickiewicza – Gliwice Centrum Przesiadkowe – połączenie Gliwice-Katowice, zbierające 2/3 ZTM-u. Możesz próbować wsiąść do niego o 6 i 15, ale sukcesu nie gwarantujemy. Kiepski horror na budżecie w wykonaniu ZTM.
  • 18 Tworzeń Huta Katowice – Zawodzie Centrum Przesiadkowe – prosta linia dla prostych roboli z Katowic i Sosnowca. Jest takie mądre powiedzenie, że jedyną dobrą rzeczą, którą można znaleźć w Sosnowcu to autobus powrotny do Katowic. Autor najpewniej trafił właśnie na osiemnastkę.
  • 22 Siemianowice Powstańców Pętla – Chorzów Batory Pętla – mimo iż trasa nie jest jakoś wybitnie długa, to i tak autobus jeździ wyjątkowo długo. Wszystko z powodu ograniczeń prędkości tworzonych pod osiemnastolatka prowadzącego malucha zimą na łysych oponach.
  • 32 Zabrze Goethego – Łabędy Huta – jedna z najgorszych gliwickich linii. Zapchana już na pierwszym przystanku w Łabędach, a na Toszeckiej pasażerowie tworzą własne pole grawitacyjne. W dodatku jeśli trafisz na dzień meczowy Górnika, a musisz jechać tą linią, to masz przejeCenzura1.svgne[2]. Jedyny plus tej linii to tabor – względnie nowy.
  • 39 Kochłowice Kopalnia Śląsk – Bytom Dworzec (Bobrek Huta Julia) – jeden wielki stan umysłu jeżdżący z totalnego zadupia przez zadupia do cywilizacji w Bytomiu. Na nieszczęście pasażerów 39 jest obsługiwane przez Pawelca, co oznacza obsługę białoruskimi wyrobami autobusopodobnymi kartonami.
MAZ – białoruski grat, w którym wszystko trzeszczy, stąd jego popularność na Śląsku
  • 40 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – jej trasa jest tak porąbana, że nawet nazwanie tego chCenzura2.svgnią byłoby obrażaniem starej, dobrej, zasłużonej chCenzura2.svgni.
  • 47 Zabrze Goethego – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – limuzyna dla górników. Jeździ 24/7, bo ryle jakoś muszą wrócić z nocki, jo?
  • 71 Pyskowice Szpitalna – Sośnica Zespół Szkół – mokry sen tej części Łabęd, która szumnie nazwana jest Rynkiem. Zazwyczaj przepełniony po sam dach i nawet odciążenie w postaci M105 nic temu nie pomogło.
  • 83 Tarnowskie Góry Dworzec – Zabrze Plac Dworcowy – tak jak 32, wypełnia się na pierwszych przystankach z obu stron tak bardzo, że można nazwać tą linię autobusem.zip. Uczniowie szkoły będącej obok tejże linii uważają tą linię za karę od Boga. Chyba nikogo nie zdziwi, że ta linia używa autobusów z MAZ'u.
  • 93 Brzezinka Przemyska – Łabędy Huta – legenda głosi, że ktoś tym kiedyś jechał, tak zwany autobus widmo.
  • 97 Będzin Kościuszki – Będzin Kościuszki przez Bobrowniki – trudno stwierdzić, który kurs jest najważniejszy, bo każdy jedzie w inną stronę. Patrząc po rozkładzie jazdy, ZTM też tego nie wie.
  • 104 Będzin Kościuszki – Bytom Dworzec – kolejny szmelc z rozkładem jazdy tworzonym przez siedmiolatka wciągającego nosem vibovit i opijającym się przeterminowanym kubusiem z dopalaczem.
  • 111 Helenka ELZAB – Makoszowy Oświęcimska (Zabrze Plac Dworcowy) – wycieczka turystyczna po Zabrzu. Linia w wielu miejscach jest jedyna, która tam jeździ. Taborem są czeskie pojazdy premium marki SOR (gdyż te wozy nadają się tylko na SOR).
  • 114 Osiedle Wieczorka Dworzec - Bytom Dworzec - Najczęściej jeżdżąca linia w Piekarach Śląskich , na ogół pełna Starszych kobiet. Obsługiwana przez Nowoczesny tabor. Jak nią jedziesz rano , masz przeCenzura2.svgne
  • 126 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – Chryste Przenajświętszy, jakie to jest pełne. W godzinach szczytu oczywiście wóz typu krótkiego oraz bez klimatyzacji, z zacinającymi się oknami. ZTM oszczędza, a ludzie są ściśnięci jak sardynki w puszce już od pierwszych przystanków. Chętnie wybierany przez uczniów gliwickich szkół.
  • 145 Bibiela Pętla – Tarnowskie Góry Dworzec – kursuje w miejsca, gdzie nie ma czegoś takiego jak cywilizacja. Żyją tam smoki i trolle, a ludzie zjadają się nawzajem. Mimo to ZTM wstawił w nią jakieś chore wariantowe kursy, którymi i tak nikt w świecie nie jeździ. Chyba, że turyści, którzy zgubili się w betonowej dżungli.
  • 156 Sikornik Wilgi (Gliwice Zajezdnia) – Zabrze Goethego – jedzie z największego skupiska małych dzieci do największego skupiska kiboli. Jest jedyną linią, która jedzie z Sikornika do Zabrza, co oczywiście sprzyja szansie na miejsce stojące, które jest równe wyniku Niepartyjnych do wyborów parlamentarnych. Raz na jakiś czas spotkasz tam śmierdzącego na 500 km żula na wózku inwalidzkim. Spóźnia się najbardziej ze wszystkich linii ZTMu.
  • 164 Osiedle Wieczorka Dworzec – Dołki Kaplica – dowozi ciężko schorowanych mieszkańców Osiedla Wieczorka do kaplicy w okolicach Dołków, aby mogli być szybko i bez zbędnych komplikacji pochowani.
  • 178 Łabędy Huta – Trynek Toruńska – kursuje co kilka godzin, więc jak ci ucieknie, to prędzej osiwiejesz niż doczekasz się kolejnego. Plusem jest to, że nie jeździ tym praktycznie nikt i zawsze znajdziesz sobie miejsce, ba, nawet siedzące.
  • 179 Tarnowskie Góry Dworzec – Mierzęcice Magazyny – posiada dziesięć wariantów tras, co nawet jak na ZTM jest wynikiem imponującym. Główny prom łączący zarzeczne wioski z miastem Tarnowskie Góry, które, wraz z pierwszym dniem w liceum, często stanowi dla tamtejszych mieszkańców pierwszy kontakt z cywilizacją.
  • 194 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe – linia wioząca ludzi z zadupia znanego jako Gliwice do trochę mniejszego zadupia, AKA Czerwionki-Leszczyny. Warto wspomnieć, że nikt w Leszczynach nie miałby problemu z usunięciem tej linii, jako że jest głównie używana jako dojazd knurowiczaninów do Gliwic.
  • 197 Brzezinka Przemyska (Gliwice Centrum Przesiadkowe) – (Os. Kopernika Pętla) Sośnica Os. Żeromskiego – bardzo często skraca sobie drogę i jedzie tylko na Kopernik, nabierając przez to 50% mieszkańców Łabęd i Brzezinki chcących wrócić do domu. Od kiedy jeździ na Brzezinkę, śmierdzi żulem.
  • 224 Gliwice Centrum Onkologii – Gliwice Robotnicza – szybko i konkretnie zawiezie cię na miejsce, i to w całkiem dogodnych warunkach.
  • 235 Sosnowiec Szpital Wojewódzki – Czeladź Szpital – wozi ludzi z szpitala do szpitala i vice versa; linia bólu i rozpaczy. Ze względu na specyfikę linii czasem zamiast autobusu kursuje karawan.
  • 250 Zabrze Goethego – Gliwice Centrum Przesiadkowe – linia, która przewozi młode loszki i kilka innych osób do M1, albo losowe osoby na Osiedle Kopernika, bo zapomnieli o linii 720. Jest tylko jedna wada — kursuje co godzinę, więc zanim zobaczysz autobus na przystanku, możesz umrzeć ze starości. Kiedyś jeździła autobusami z SORa, teraz (niestety) zaczęli używać najnowszych Solarisów.
  • 270 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – o mój dobry boże, ale to się spóźnia. Zawsze spóźni się o minutę czy dwie, ale zdarza się, że autobus dosłownie nie wyjedzie, czy to dlatego, że staruchy prowadzące tą linię (wygląda na to, że w zaawansowanej fazie demencji) zapominają wyjechać, czy to dlatego, że linia jest tak niszowa (mogliby nawet używać autobusu z 2 drzwiami zamiast tego, co obecnie używają) i taka krótka (10 przystanków!), że kierowcy wolą pójść do kolejki do mięsnego niż jeździć tym często psującym się złomem z MAZu. Poziom spóźnień jest tak duży, że linia ta drepcze po piętach 156 w łącznym czasie dziennych spóźnień. Chętnie wybierana przez mieszkańców Waryniola, jako że jest najszybszym dojazdem autobusowym na Plac Teatralny obok 156.
  • 606 Błędów Zagórze – Gołonóg Osiedle – kursuje aż pod granicę z województwem małopolskim. W okolicach pętli w Błędowie nie ma życia, nie ma tam kompletnie niczego, okazjonalnie ludzie zjadają się tam nawzajem. Ktoś tam wsiada i wysiada dwa razy do roku, a szansa, że spotkasz tam kanara wynosi około 1,61624 × 10−35.
Pięć najlepszych rzeczy w Sosnowcu? Pięć losowych autobusów do Katowic!
  • 609 Tworzeń Huta Katowice – Grabowa Pętla – kolejny złom kursujący pod granicę z Małopolską, gdzie ludzie zwijają asfalt na noc, a ludzie w kościele kładą się na podłogę, bo ksiądz mówi niskim głosem.
  • 617 Gliwice CP – Rokitnica Budowlana - najbardziej losowa linia w całym ZTM-ie, która mimo tego jest używana, jako że przejeżdża przez Gliwice i inne wioski.
  • 617N Helenka ELZAB – Gliwice Zajezdnia - Linia ta mogłaby stać się najlepszą linią całego ZTM-u, a zwłaszcza Waryniolarzy, mieszkańców Mikulczyc i Helenki, jednak kursuje o drugiej i czwartej przez całą dobę. ;(
  • 678 Gliwice Europa Centralna (Trynek Toruńska) – Os. Kopernika Pętla – dojazdówka do najlepszego[3] centrum handlowego w tej części Śląska.
  • 694 Leszczyny Czereśniowa (Leszczyny Broniewskiego) – Gliwice Centrum Przesiadkowe – kolejny wybitny pomysł ZTM-u na zajęcie numerów na linię, polegający na wzięciu 194 i dodaniu kilku przystanków na żądanie na których absolutnie nikt nie wychodzi. A nie możecie kBlad.pngwa po prostu zagęścić przejazdy 194?!
  • 707 Pyskowice Plac Wyszyńskiego – Łabędy Huta – jedyne połączenie wiosek typu Dzierżno ze światem zewnętrznym. Kursuje w postaci mini busika raz na godzinę.
  • 709 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – chcesz jechać autobusem z emerytami i losowymi studentami w smrodzie przez 6 przystanków prowadzonym przez – a jakżeby inaczej – emeryta kibola? w sumie w cCenzura1.svgj wie kto teraz prowadzi tą linię, ale tak czy inaczej: ta linia jest perfekcyjna dla ciebie! Niby przejeżdża obok szpitala, ale nikt nie używa tej linii, aby uratować ludzi przed śmiercią. Chodzą plotki, że przystanki zostały wymyślone przez 60-latkę z demencją – dlatego kończy tam, skąd zaczęła.
  • 720 Zabrze Goethego – Zabrze Goethego – nikt, ale to absolutnie nikt nie pamięta jak jeździ ten autobus. Prowadzony przez jakiegoś Turka który zapieprza 70 km/h w mieście, bo zapomina o wyjechaniu, albo staruchów spieszących się na wyprzedaż monokli w sklepie na dworcu.
  • 800 Będzin Kościuszki – Katowice Piotra Skargi – z Będzina można przejechać się do M1, ewentualnie do Katowic. Jedzie przez Sosnowiec, ale na całe szczęście ma tam tylko dwa przystanki.
  • 835 Katowice Piotra Skargi – Maczki Kościuszki – każdy sosnowiczanin może tą linią wyjechać do Katowic. Pcha się przez cały Sosnowiec, więc pijaki niechcący wysiadają po drugiej stronie miasta.
  • 840 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – połączenie Gliwice-Katowice. Ponieważ ludzki mózg myśli, że jest to linia pospieszna, wychodzi z założenia, że dojedzie szybciej. Fakt, że o tym wspominamy już o czymś świadczy.

Metrolinie/Linie metropolitalne[edytuj • edytuj kod]

Czyli zabawa w zachodnią komunikację miejską wersja GZM. Jakieś 85% linii nie ma sensu.

  • AP Katowice Sądowa – Pyrzowice Port Lotniczy – ekspresówka na lotnisko. Zawsze pełna, zawsze opóźniona.
  • M1 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Katowice Mickiewicza – trzeci jeździec apokalipsy. 90% czasu leci przez DTŚ, więc najszybciej dojeżdża do Katowic.
  • M2 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta K-ce) – kolejny autobus Katowice – zagranica. Jeździ najczęściej, więc najczęściej jest zapełniona.
  • M3 Tarnowskie Góry Dworzec – Katowice Piotra Skargi – 820 z nocnymi kursami z 19. Dalej pełna po brzegi każdego dnia o każdej porze.
  • M14 Gliwice CP – Siedliska Cargo (Pyrzowice Airport) – ten airport wtrącony został dlatego, żeby był pozór cywilizacji.
  • M16 Gliwice CP – Piekary Os. Wieczorka/Bytom Dworzec – bardzo przyjemna atmosfera jazdy w dość porządnych pojazdach.
  • M18 Gliwice CP – Tychy Osiedle Z1 – zazwyczaj zielony jak dzieci w autokarze na wycieczce szkolnej.
  • M28 Osiedle Wieczorka Dworzec - Katowice Plac Wolności - zatłoczona pseudolinia , zastąpiła linię 860
  • M100 Gliwice CP – Sośnicowice CP – wiecznie pełny i spóźniony, tak jak w sumie większość autobusów ZTM.
  • M104 Stanica Kościół – Żerniki Osiedle – gdzie w ogóle jest Stanica? Zresztą, nieważne. Tam w każdym bądź razie to jeździ.
  • M105 Pyskowice Szpitalna – Szczygłowice Centrum Przesiadkowe – jeździ średnio co 0.0005 sekundy, zawsze pełne tak jak 71, ale przynajmniej jest szybsze, bo jedzie prawie cały czas prosto.
  • M106 Gliwice Centrum Przesiadkowe – Rudziniec Ug-PKP – zbawienie dla mieszkańców małych zadupi, którzy dotąd musieli się tłuc GTV. Zawsze pełne.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Nie, nie chodzi tu o polską scenę youtubową
  2. Coś w końcu musi dowieść kiboli z Łabęd, Kopernika i Sośnicy na mecz
  3. Tu warto dodać, że jeśli nie masz auta, a nie chce ci się jechać autobusem, to się do niego nie dostaniesz