Potęgowanie: Różnice pomiędzy wersjami
(linki wewnetrzne) |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa Killyawn; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Ostrzyciel.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 32 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Potęgowanie''' – jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności, jakie człowiek potrafi posiąść w podstawówce na matematyce. |
'''Potęgowanie''' – jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności, jakie człowiek potrafi posiąść w podstawówce na [[Matematyka|matematyce]]. |
||
Nazwa brzmi naprawdę poważnie i wzbudza słuszny respekt. Motywacją do działania na pewno będzie to, że to dzięki naszym wysiłkom umysłowym coś stanie się potężne (konkretnie jakaś cyferka). Ogólny wzór przedstawia się następująco: |
Nazwa brzmi naprawdę poważnie i wzbudza słuszny respekt. Motywacją do działania na pewno będzie to, że to dzięki naszym wysiłkom umysłowym coś stanie się potężne (konkretnie jakaś cyferka). Ogólny wzór przedstawia się następująco: |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
mamy 3 ciastka, a wiemy, że będzie 3 gości, dlatego zrobimy o tak: |
mamy 3 ciastka, a wiemy, że będzie 3 gości, dlatego zrobimy o tak: |
||
<math>3ciastka^3gosci</math> |
<math>3ciastka^{3gosci}</math> |
||
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, [[Magia|że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek]]. Nie jest to kolejny cud [[Jezus Chrystus|Jezusa]], ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas [[ |
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, [[Magia|że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek]]. Nie jest to kolejny cud [[Jezus Chrystus|Jezusa]], ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas [[Rada Ministrów|rząd]] i [[Jezus Chrystus|Jezus]] uczą. Więc po co się bawić w [[mnożenie]], albo inne [[Dodawanie|dodawania]], jak można je po prostu spotęgować. |
||
==<math>0^0</math>== |
|||
Wiele pokoleń [[matematyka|matematyków]] zastanawiało się, ile wynosi <math>0^0</math>. Oto przykłady: |
|||
* Wielkie Pytanie o [[życie]], [[Wszechświat]] i całą resztę – ile wynosi <math>0^0</math>. Odpowiedź brzmiała 42. |
|||
* [[Szkoła|Szkoły]] – sądzą, że czegoś takiego nie da się policzyć. |
|||
* Współcześni matematycy – na podstawie reguły de'l Szpitala (czy jakoś tak) uważają, że może przyjmować dowolną wartość. |
|||
* Przeciętny [[nauczyciel]] – jeden! |
|||
{{Matematyka}} |
|||
⚫ | |||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 11:43, 8 wrz 2024
Potęgowanie – jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności, jakie człowiek potrafi posiąść w podstawówce na matematyce.
Nazwa brzmi naprawdę poważnie i wzbudza słuszny respekt. Motywacją do działania na pewno będzie to, że to dzięki naszym wysiłkom umysłowym coś stanie się potężne (konkretnie jakaś cyferka). Ogólny wzór przedstawia się następująco:
Czyli cyferka x staje się potężniejsza przez cyferkę y. Polega to na tym, że mamy y cyferek x, które musimy ze sobą złączyć, a konkretnie pomnożyć. Odwołajmy się jednak do prostej sytuacji życiowej, która może spotkać każdego z nas. Zostały nam z wczorajszego dnia 3 ciastka, a zaraz przychodzą goście do naszego bąbelka i chcemy mieć ich więcej, dlatego możemy je spotęgować:
Dane: mamy 3 ciastka, a wiemy, że będzie 3 gości, dlatego zrobimy o tak:
Gdy to nam się uda wyjdzie tak, że każdy z 3 gości będzie miał po 9 ciastek. Nie jest to kolejny cud Jezusa, ani reforma rządu, tylko zwyczajna matematyka, jakiej nas rząd i Jezus uczą. Więc po co się bawić w mnożenie, albo inne dodawania, jak można je po prostu spotęgować.
[edytuj • edytuj kod]
Wiele pokoleń matematyków zastanawiało się, ile wynosi . Oto przykłady:
- Wielkie Pytanie o życie, Wszechświat i całą resztę – ile wynosi . Odpowiedź brzmiała 42.
- Szkoły – sądzą, że czegoś takiego nie da się policzyć.
- Współcześni matematycy – na podstawie reguły de'l Szpitala (czy jakoś tak) uważają, że może przyjmować dowolną wartość.
- Przeciętny nauczyciel – jeden!