Komunikacja miejska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 57 wersji utworzonych przez 39 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Komunikacja miejska''', '''transport miejski''' – typ [[transport zbiorowy|transportu zbiorowego]], działający na terenach [[miasto|miast]] i [[miejscowość|miejscowości]]. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno [[bilet]]u, jednakże większość [[pasażer]]ów ma znajomości i jeździ za darmo.
'''Komunikacja miejska''', '''transport miejski''' – typ [[transport zbiorowy|transportu zbiorowego]], działający na terenach [[miasto|miast]] i [[wieś|miejscowości]]. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno [[bilet]]u, jednakże większość [[pasażer]]ów ma [[kontroler biletów|znajomości]] i jeździ za darmo.


== Cel ==
== Cel ==
Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:
Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:
* przepełnienie pojazdów,
* przepełnienie pojazdów (co za tym idzie - smród),
* przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
* przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
* stary, znisczony [[tabor]],
* stary, zniszczony [[tabor]],
* opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane nieużytkowaniem komunikacji miejskiej, a indywidualnej).
* opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane użytkowaniem nie komunikacji miejskiej, lecz indywidualnej).


== Pojazdy ==
== Pojazdy ==
Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które [[transport]]ują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.
Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które [[transport]]ują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.


[[Grafika:Citaro.jpg|right|thumb|200px|Autobus [[Mercedes Citaro]]]]
[[Plik:M citaro.jpg|thumb|200px|Autobus [[Mercedes-Benz Citaro]]]]
Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest [[autobus]]. W [[Polska|Polsce]] kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak [[samochód|samochody]]. Prowadzący autobusem to [[kierowca]].
Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest [[autobus]]. W [[Polska|Polsce]] kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak [[samochód|samochody]]. Prowadzący autobusem to [[kierowcy|kierowca]].


Drugim, często spotykanym pojazdem jest [[tramwaj]]. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak [[pociąg]]. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: [[Bydgoszcz]], [[Częstochowa]], [[Elbląg]], [[Gdańsk]], [[Gorzów Wielkopolski|Gorzów]], [[Grudziądz]], [[Kraków]], [[Łódź]], [[Poznań]], [[Szczecin]], [[Górnośląski Okręg Przemysłowy|Katowice i przyjaciele]], [[Toruń]], [[Warszawa]], [[Wrocław]]. Ponoć planują wprowadzić do [[Płock]]a i [[Olsztyn]]u. Tramwaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo [[prąd]]u, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi [[motorniczy]] (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).
Drugim, często spotykanym pojazdem jest [[tramwaj]]. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak [[pociąg]]. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: [[Bydgoszcz]], [[Częstochowa]], [[Elbląg]], [[Gdańsk]], [[Gorzów Wielkopolski|Gorzów]], [[Grudziądz]], [[Kraków]], [[Łódź|wieś, której nie ma na żadnej mapie pogodowej oprócz TVN Meteo]], [[Poznań]], [[Szczecin]], [[Górnośląski Okręg Przemysłowy|Katowice i przyjaciele]], [[Toruń|najlepszy przyjaciel Bydzi]], [[Warszawa]], [[Wrocław]]. <br>
[[Olsztyn]] też się na nie napalił i już zamówił, niestety, będą tam jeździć stare, niskopodłogowe (niebezpieczeństwo wystąpienia [[rodzaje babć autobusowych|babć autobusowych]] wzrasta o 200%!) [[Škoda Transportation|Škody]].<br>
Do miast, które tramwaj posiadają należą również [[Pabianice]], [[Zgierz]], [[Konstantynów Łódzki]], [[Ozorków]] i [[Lutomiersk]], który de facto miastem nie jest. Ale one się nie liczą, bo po chamsku podwędziły go z Łodzi, a teraz szpanują.<br>
[[Płock]] też chce tramwaje, ale one nie chcą jego.<br>
Trambambaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo [[prąd elektryczny|prądu]], ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi [[motorniczy]] (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).


[[Grafika:Trolejbus.jpg|right|thumb|200px|Trolejbus. Łatwo pomylić z autobusem, co nie?]]
[[Plik:E8606-Almaty-trolley-bus.jpg|thumb|200px|Trolejbus. Łatwo pomylić z autobusem, co nie?]]
Kolejnym środkiem jest [[trolejbus]], w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad [[ulica|ulicą]]. Trolejbusy w Polsce można spotkać w [[Gdynia|Gdyni]], [[Sopot|Sopocie]], [[Lublin]]ie i [[Tychy|Tychach]]. Trolejbusem kieruje kierowca.
Kolejnym środkiem jest [[trolejbus]], w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad [[ulica|ulicą]]. Trolejbusy w Polsce można spotkać w [[Gdynia|Gdyni]], [[Sopot|Sopocie]], [[Lublin]]ie i [[Tychy|Tychach]]. Trolejbusem kieruje kierowca.


Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w [[Warszawa|stolicy]] można go zobaczyć, jest [[metro]]. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię metra. Metro prowadzi [[maszynista]].
Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w [[Warszawa|stolicy]] można go zobaczyć, jest [[metro]]. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko <s>jedną linię</s> półtorej linii metra. Metro prowadzi [[maszynista]].


[[Szybka kolej miejska]] (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemii. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). [[Trójmiasto|Trójmiejska]] i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.
[[Szybka kolej miejska]] (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemi. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). [[Trójmiasto|Trójmiejska]] i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.


== Przystanki i stacje ==
== Przystanki i stacje ==
[[Grafika:Przystanek.jpg|right|thumb|200px|Typowy przystanek autobusowy „słupek”]]
[[Plik:Posag_7_Panien.jpg|thumb|200px|Typowy przystanek autobusowy „słupek”]]
[[Plik:ZimaCK.png|thumb|200px|...polskie realia oczekiwania na autobus]]
[[Plik:Najczęściej kursującalinia.jpg|200px|thumb|Kiedy duży obszar obsługuje tylko jedna linia wówczas kursuje ona bardzo często]]
W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.
W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.


Linia 30: Linia 36:
* '''Słupek''' – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
* '''Słupek''' – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
* '''Słupek z ławką''' – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
* '''Słupek z ławką''' – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
* '''Słupek z ławką w budce''' – jak wyżej, jednak ławka jest schowana w budce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.
* '''Słupek z budką w ławce''' – jak wyżej, jednak budka jest schowana w ławce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.


== Pasażerowie ==
== Pasażerowie ==
Linia 36: Linia 42:
* '''[[rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]]'''
* '''[[rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]]'''
* '''[[kabiniarstwo|kabiniarze]]'''
* '''[[kabiniarstwo|kabiniarze]]'''
* '''[[kanar]]zy'''
* '''[[kontroler biletów|kanarzy]]'''
* '''zwyczajni pasażerowie'''
* '''zwyczajni pasażerowie'''
* '''Miłośnicy Komunikacji Miejskiej'''
* '''[[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|Miłośnicy Komunikacji Miejskiej]]'''

=== Miłośnicy Komunikacji Miejskiej ===
MKM–owie to specyficzny rodzaj pasażera, który charakteryzuje się różnorako pojętą wiedzą na temat pojazdu w którym się znajduje, jak i wszystkich pojazdów w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zdałnienia). Są z reguły niegroźni, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego Bombardiera.

Niektórzy uważają MKM–ów za subkulturę – ich celem życiowym jest przejeżdżenie jak największej ilości czasu w pojeździe komunikacji miejskiej.
==== Rodzaje MKM–ów ====
* '''Kabiniarz''' – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się [[Kabiniarstwo|kabiniarstwem]].
* '''Fotograf''' – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim od przycisku do otwierania drzwi w środkowych drzwiach, po prawy pośladek [[lachon|lachona]], który akurat podróżuje tramwajem.
* '''Bierny''' – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i autobusach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
** '''Obrońca''' – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.

[[Kategoria:Komunikacja miejska]]


== Bilety ==
== Bilety ==
[[Grafika:Bilet.jpg|right|thumb|200px|Przykład biletu jednorazowego]]
[[Plik:Swarzedz komunikacja (ticket).jpg|thumb|200px|Przykład biletu jednorazowego]]
[[Bilet]]y (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:
[[Bilet]]y (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:
* '''Jednorazowe''' – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
* '''Jednorazowe''' – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
** '''Na linie normalne'''
** '''Na linie normalne'''
** '''Na linie pośpieszne'''
** '''Na linie przyśpieszone'''
** '''Na linie pospieszne'''
** '''Na linie nocne'''
** '''Na linie nocne'''
* '''Czasowe''' Używane przez pasażerów na ķrótkich odcinkach trasy.
** ''' 20 min'''
** ''' 60 min'''
** ''' 24 godz'''
** ''' 48 godz'''
** ''' 7 dniowe'''
* '''Okresowe''' – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
* '''Okresowe''' – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
** '''Imienne''' – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
** '''Imienne''' – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
Linia 65: Linia 65:


Do imiennych i nieimiennych należą:
Do imiennych i nieimiennych należą:
::* '''Tygodniowe, dekadowe, trzydzietodniowe, dziewiędziesięciodniowe itd.'''
::* '''Tygodniowe, dekadowe, trzydziestodniowe, dziewięćdziesięciodniowe itd.'''
:::* '''Aglomeracyjne''' – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
:::* '''Aglomeracyjne''' – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
:::* '''Na linie normalne'''
:::* '''Na linie normalne'''
Linia 73: Linia 73:
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.


== Zobacz też ==
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
* [[Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej|PKS]]
* [[Przystanek autobusowy]]

{{Komunikacja miejska}}
[[Kategoria:Komunikacja miejska| ]]

Aktualna wersja na dzień 17:21, 24 lis 2021

Komunikacja miejska, transport miejski – typ transportu zbiorowego, działający na terenach miast i miejscowości. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno biletu, jednakże większość pasażerów ma znajomości i jeździ za darmo.

Cel[edytuj • edytuj kod]

Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:

  • przepełnienie pojazdów (co za tym idzie - smród),
  • przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
  • stary, zniszczony tabor,
  • opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane użytkowaniem nie komunikacji miejskiej, lecz indywidualnej).

Pojazdy[edytuj • edytuj kod]

Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które transportują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.

Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest autobus. W Polsce kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak samochody. Prowadzący autobusem to kierowca.

Drugim, często spotykanym pojazdem jest tramwaj. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak pociąg. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów, Grudziądz, Kraków, wieś, której nie ma na żadnej mapie pogodowej oprócz TVN Meteo, Poznań, Szczecin, Katowice i przyjaciele, najlepszy przyjaciel Bydzi, Warszawa, Wrocław.
Olsztyn też się na nie napalił i już zamówił, niestety, będą tam jeździć stare, niskopodłogowe (niebezpieczeństwo wystąpienia babć autobusowych wzrasta o 200%!) Škody.
Do miast, które tramwaj posiadają należą również Pabianice, Zgierz, Konstantynów Łódzki, Ozorków i Lutomiersk, który de facto miastem nie jest. Ale one się nie liczą, bo po chamsku podwędziły go z Łodzi, a teraz szpanują.
Płock też chce tramwaje, ale one nie chcą jego.
Trambambaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo prądu, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi motorniczy (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).

Trolejbus. Łatwo pomylić z autobusem, co nie?

Kolejnym środkiem jest trolejbus, w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad ulicą. Trolejbusy w Polsce można spotkać w Gdyni, Sopocie, Lublinie i Tychach. Trolejbusem kieruje kierowca.

Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w stolicy można go zobaczyć, jest metro. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię półtorej linii metra. Metro prowadzi maszynista.

Szybka kolej miejska (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemi. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). Trójmiejska i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.

Przystanki i stacje[edytuj • edytuj kod]

Typowy przystanek autobusowy „słupek”
...polskie realia oczekiwania na autobus
Kiedy duży obszar obsługuje tylko jedna linia wówczas kursuje ona bardzo często

W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.

Rodzaje zestawów przystankowych (autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych):

  • Słupek – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
  • Słupek z ławką – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
  • Słupek z budką w ławce – jak wyżej, jednak budka jest schowana w ławce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.

Pasażerowie[edytuj • edytuj kod]

Pasażerowie to osoby, które korzystają z dobrodziejstw komunikacji miejskiej. Rodzaje takowych:

Bilety[edytuj • edytuj kod]

Przykład biletu jednorazowego

Bilety (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:

  • Jednorazowe – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
    • Na linie normalne
    • Na linie przyśpieszone
    • Na linie pospieszne
    • Na linie nocne
  • Czasowe Używane przez pasażerów na ķrótkich odcinkach trasy.
    • 20 min
    • 60 min
    • 24 godz
    • 48 godz
    • 7 dniowe
  • Okresowe – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
    • Imienne – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
    • Nieimienne – mogą należeć do kilku ludzi.

Do imiennych i nieimiennych należą:

  • Tygodniowe, dekadowe, trzydziestodniowe, dziewięćdziesięciodniowe itd.
  • Aglomeracyjne – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
  • Na linie normalne
  • Na linie pośpieszne
  • Na linie nocne

W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]