II wojna światowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa Menda podlaska; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Dronerczyk.)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 384 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{medal}}
'''Wojna światowa 2''' (inaczej '''II wojna światowa''') – gra komputerowa z gatunku [[MMORPG]], owoc wspólnej pracy [[Adolf Hitler|Hitler Studio]]s, [[Benito Mussolini|Mussolini Art]], [[Józef Stalin|StalinSoft]] oraz [[Hirohito|Japan Studios]]. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu "[[wojsko]]", mimo iż miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Grę zakończył w roku 1945 upadek firmy Japan Studios, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn.
[[Plik:adolfzpolskimpiwem.jpg|250px|thumb|[[Wódka|Właściwy powód wybuchu tej wojny]]]]
[[Plik:Hitler i Beck.jpg|250px|thumb|Spotkanie [[polityk|prezesów]] [[Adolf Hitler|Hitler Studio]] i [[Józef Beck|Beck sp. z. o. o.]]]]
'''Wojna Światowa 2''' (inaczej '''II wojna światowa''') – [[gra komputerowa]] z gatunku [[MMORPG]] i [[gra strategiczna|strategii]], owoc wspólnej pracy [[Adolf Hitler|Hitler Studios]], [[Benito Mussolini|Mussolini Art]], [[Winston Churchill|Churchill company]], [[Józef Stalin|Stalinsoft]] oraz [[Hirohito|Japan Interactive]]. Sequel [[1 wojna światowa|I wojny światowej]]. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadło 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu „[[wojsko]]”, mimo że miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się [[1 września]] [[1939]] roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. „Host Marco Polo” azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca [[1937]] roku, z kolei na europejskich serwerach przed rozpoczęciem rozgrywki [[Hiszpańska wojna domowa|przeprowadzano testy]] pod czujnym okiem [[Francisco Franco|Francisca Franca]], w których brali udział późniejsi gracze niektórych państw. Grę zakończył w [[1945]] roku upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił [[samobójstwo]] z niewiadomych przyczyn (prawdopodobnie przez negatywne recenzje).

== PEGI ==
Ograniczenia wiekowe w zasadzie nie istniały. Jeśli wybieramy klasę Żołnierz, u aliantów w przypadku osób poniżej 18 lat wymagana była zgoda rodziców, która często była hakowana. Szacunkowo było to około 17 lat, jednak zdarzali się młodsi. W ZSRR dozwalano na dołączanie kobiet. W przypadku krajów Osi, a zwłaszcza Niemiec, pod koniec wojny, werbowano pod przymusem nawet 10-latków. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w klasie Partyzant – tam formowano oddziały złożone z graczy około 15-letnich. W klasie Mieszkaniec obozu koncentracyjnego nie istniały żadne ograniczenia wiekowe. Wszystkie znaczki były w tej grze, tzn. przemoc, wulgarny język, nagość, strach, seks, używki, dyskryminacja i hazard.


== Rozgrywka ==
== Rozgrywka ==
[[Plik:Konf_jalta.jpg|right|250px|thumb|Prezes firmy StalinSoft spotyka się z najlepszymi graczami]]
[[Plik:Yalta Edit.jpg|250px|thumb|Prezes firmy Stalinsoft spotyka się z najlepszymi graczami]]
[[Plik:Churchill.jpg|250px|thumb|CEO Churchill Company pokazuje, co myśli o Hitler Studios]]
[[Gracz|Gracze]] zostali podzieleni na tak zwane "państwa". Celem gry było doprowadzenie "kraju" do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się [[dyplomacja|dyplomacją]], szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie surowców potrzebnych do dalszego rozwoju.
[[Gracz]]e zostali podzieleni na tak zwane [[państwo|państwa]], a one połączone w [[sojusz]]e. Celem gry było doprowadzenie „kraju” do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe [[item]]y, [[rozwój|rozwijać]] przełomowe [[Technologia|technologie]], posłużyć się [[dyplomacja|dyplomacją]], [[szpieg]]ostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie [[Mydło|surowców potrzebnych do dalszego rozwoju]].
Pod względem dostępnych opcji oraz skomplikowania i nieprzewidywalności rozgrywki niektórzy określają tę produkcję jako najciekawszą w historii.


== Typy kariery ==
== Typy kariery ==
* [[Wojsko]] – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu [[RTS|strategię czasu rzeczywistego]].
* [[Wojsko]] – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu [[RTS|strategię czasu rzeczywistego]].
* [[Polityka]] – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka bądź wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem zajęciem jest zdobywanie poparcia innych playerów. Dostanie się do niej pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
* [[Polityka]] – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka tudzież wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra [[policja|gildia]], jak [[NKWD]], która groziła [[homo sovieticus|„wyborcom”]] [[Player Killer|PK]] lub [[deportacja|zmianą]] [[syberia|regionu gry]]). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
* Partyzantka – popularna wśród graczy których "kraje" zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych.
* Partyzantka/bandytyzm – popularna wśród graczy których „kraje” zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych.
* Wytwórstwo [[broń|broni]] – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń ciesząca się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do [[PK]] za kolaborację.
* [[Przemysł]] [[broń|zbrojeniowy]] – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń, cieszy się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację<ref>Najczęściej wytwarzano dla ojczyzny i sojuszników</ref>.
* mieszkańcy obozu koncentracyjnego- najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju 3 Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do uzyźniania ziemi.
* Mieszkańcy obozu koncentracyjnego najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty, a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi.
* Mieszkańcy [[Łagier|łagru]] – odpowiednik mieszkańca obozu koncentracyjnego w ZSRR, częstymi graczami byli Polacy.
* Jeniec wojenny – gracze przeklasyfikowani z klasy Żołnierz przez wroga pod groźbą usunięcia z gry. W przypadku ZSRR klasa ta nie istniała (osoba przeklasyfikowana była automatycznie mieszkańcem łagru).


Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład [[rolnik]], [[bezrobotny]] w mniejszym stopniu oddają charakter gry.
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład [[rolnik]], [[bezrobotny]] w mniejszym stopniu oddają charakter gry.


== Przygotowania ==
== Przygotowania ==
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki:
Gracze mieli czas na przygotowanie się przed właściwą rozgrywką. Oto najsłynniejsze przypadki:
* [[Adolf Hitler]] ([[Niemcy]]) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim "kraju" w drodze wyborów.
* '''[[Adolf Hitler]] ([[Niemcy]])''' – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim „kraju” w drodze wyborów.
* [[Francja]] – gracze z tego "państwa" zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła.
* '''[[Francja]]''' – gracze z tego „państwa” zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie.
* [[Polska]] – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z [[ZSRR]]. Główną aktywnością graczy Polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji.
* '''[[Polska]]''' – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z [[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]]. Główną aktywnością graczy polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych.
* [[ZSRR]] – przywódca graczy z tego kraju przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
* '''[[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]]'''[[Józef Stalin|przywódca]] graczy z tego „kraju” przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
* [[USA]] - Gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
* '''[[Stany Zjednoczone Ameryki]]''' gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili [[Bomba atomowa|bomby atomowo-pokojowe]] na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
* '''[[Ukraina]]''' – [[Stepan Bandera|gracze]] tego państwa ze wściekłości, że muszą grać na polskich serwerach, zaczęli zabijać [[rolnik|polskich graczy o niskim levelu]].
* [[Wielka Brytania]] - Gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na [[Sahara|Saharze]].
* '''[[Wielka Brytania]]''' – gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na [[Sahara|Saharze]]. Warto dodać, że w trakcie gry Wielka Brytania była broniona przez polski Dywizjon 303, składający się z partyzantów „na wakacjach”.

* '''[[Włochy]]''' – [[Benito Mussolini|gracze]] z tego „państwa” dziwnie grali. Rozpoczęli jako pierwsi zamkniętą betę w [[Etiopia|Etiopii]]. Razem z graczami z Niemiec i ZSRR rozpoczęli potem open betę w Hiszpanii, ale później przypomnieli sobie o tym że też grają tuż przed poddaniem się większości graczy z Francji.
== Itemy ==
* '''[[Luksemburg]]''' – z powodu niewidoczności na mapie i słabych itemków frakcja pomijana przez graczy, jednak broniąca się <del>niczym Francja</del> bardzo długo i mająca wielki potencjał, aby wygrać te wojnę. Ostatecznie jej gracze <del>zginęli</del> nie odczuli skutków wojny, a frakcja nie zmieniła położenia.
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy:
* '''[[Japonia]]''' – dzięki temu państwu gracze [[USA]] chętniej włączyli się do gry. Kiedy zaczęli przegrywać, przyjęli taktykę [[kamikaze]] polegającą na samobójczym ataku i mającym na celu zdobycie dużej ilości fragów kosztem jednego gracza. Zostali pokonani przy użyciu [[Bomba atomowa|bomb atomowo-pokojowych]], czego skutkiem ubocznym było powstanie [[anime]].
* [[Niemcy]] – pistolet maszynowy [[MP 40]], [[czołg Tygrys]], karabin szturmowy Stg. 44 (Szwaby miały pierwsze).
* [[ZSRR]] – pistolet maszynowy „[[Pepesza]]”, pistolet samopowtarzalny [[TT]], czołg [[T-34]].
* [[USA]] – [[karabin M1]], [[bomba atomowa]].
* [[Wielka Brytania]] – karabin [[Lee Enfield]], myśliwiec [[Spitfire]].
* [[Japonia]] – pancernik Yamato (unikatowy).
* [[Polska]] - VIS'35 i karabin przeciwpancerny „Urugwaj”. Dodatkowo niektórzy twierdzą że polscy gracze nabili sobie sporo exp-a podczas pędzenia bimbru 101%- eliksiru który dodawał +10 do odwagi. Niestety przepis zaginął


== Przebieg rozgrywki ==
== Przebieg rozgrywki ==
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:
* Pre-Alfa dla graczy z [[Włochy|Włoch]] i [[Etiopia|Abysynii]]. Kilkadziesiąt graczy z innych krajów także dostało dostęp do gry;
* Włączenie [[Austria|Austrii]] do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię.
* Testy przed oficjalnym ruszeniem gry – gracze Niemiec, Włoch i ZSRR [[Hiszpańska wojna domowa|testują]] betę z Hiszpanami, dzięki czemu zaczynają właściwą rozgrywkę z wyższymi levelami;
* Włączenie [[Czechy|Czech]] do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na "partyzant".
* Włączenie [[Austria|Austrii]] do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię;
* Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach pvp, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry.
* Włączenie [[Czechy|Czech]] do Niemiec – gracze [[Czechosłowacja|czechosłowaccy]] zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na „partyzant”. Gracze słowaccy natomiast uruchamiają na wschodzie własny [[Słowacja|serwer]];
* Atak ZSRR na Polskę – j.w.
* Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, pierwsze oficjalne wykorzystanie taktyki zwanej jako „blitzkrieg”, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry;
* Cały świat pomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???);
* Atak ZSRR na Polskę – wbili się na imprezę bez [[wódka|wódki]] na powitanie;
* Atak Niemiec na resztę [[Europa|Europy]] – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach PvP;
* Atak ZSRR na [[Finlandia|Finlandię]] – zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
* [[Wojna zimowa|Atak ZSRR na Finlandię]] – rozgrywka skończyła się zwycięstwem Rosjan, ale Finowie nabili dużo fragów. Zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
* Atak Niemiec na [[Belgia|Belgię]], [[Holandia|Holandię]] i Luksemburg – sześciodniowa inwazja zakończona sukcesem, Francja traci pewność siebie;
* Atak Niemiec na Francję – gracze osi wkraczają do stolicy Francji po miesięcznym oblężeniu;
* Cały świat <del>nie</del> pomaga Polsce;
* Atak graczy niemieckich, którzy wybrali klasę „pilot” z typu kariery „wojsko” na im podobnych graczy brytyjskich. Beznadziejną, wydawałoby się, sytuację ratują gracze polscy którzy wcześniej zmienili region gry;
* Atak Włochów na [[Grecja|Grecję]]. Mimo przewagi liczebnej i ekwipunkowej gracze włoscy przez dłuższy czas zaprzepaszczają starcia, PvP. W ostatniej chwili gracze niemieccy dołączają się do nich i pokonują Greków we wspólnych starciach PvP;
* Atak Niemiec na resztę [[Europa|Europy]] – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach wręcz;
* Atak Niemiec na ZSRR – „Sezon polowań na czerwone niedźwiedzie uważam za otwarty!” – Hitler w 1941 roku. Później żałował.
* Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
* Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
* Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
* Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
* Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, lewelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo;
* Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i Sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo, alianci zaczynają stawiać na team deathmatche;
* [[Stalingrad]], [[Lądowanie w Normandii]], Bitwa pod Kurskiem, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu "Oś" przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry.
* [[Bitwa stalingradzka]], [[Lądowanie w Normandii]], [[Bitwa na Łuku Kurskim]], [[Kontrofensywa w Ardenach]], Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu „Oś” przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry;
* [[Powstanie warszawskie]], gracze z Warszawy za bardzo się przecenili, tworząc nierówny mecz z Niemcami przez 63 dni, po czym przegrali;
* Hitler sam odchodzi z gry.
* Hitler opuścił grę;
* [[Bomba atomowa]] na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry.
* Bomba atomowa na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry;
* Operacja kwantuńska – Ruscy jeździli czołgami [[T-34]] po [[góry|górach]].

== Zwycięzcy ==
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie „kraje”, które walczyły z organizacją Oś skupiającą Niemcy, Włochy, Japonię i kilku satelitów. Podobno, to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał to, czego chciał.

== Odbiór ==
Z uwagi na bardzo pozytywny odbiór gry, w 1947 roku został wypuszczony spin-off ''[[Zimna wojna]]''. W przeciwieństwie do poprzednich części gry, ów tytuł skupiał się bardziej na aspekcie fabularnym, aniżeli na samej rozgrywce. Gra miała postać rozbudowanej historii, trwającej aż do [[1991]] roku, w której to gracze zostali podzieleni na dwie główne frakcje: [[NATO]] oraz [[Układ Warszawski]]. Sama rozgrywka przybrała postać gry przygodowej w stylu Telltale, polegającej na reagowaniu na groźby przeciwnika, bez elementów klasycznej gry akcji (nie licząc pomniejszych sekcji, m.in. „Chińska wojna domowa”, „Wojna koreańska”, „Wojna w [[Wietnam]]ie”). Mimo to „Wojna Światowa 2” jak dotąd nie doczekała się jeszcze oficjalnego [[III wojna światowa|sequela]].

== Statystyki ==
* W całej rozgrywce wzięło udział około '''1 400 000 000''' graczy.
** 110 000 000 graczy wybrało klasę żołnierz.
** 18 000 000 graczy wybrało klasę mieszkaniec obozu koncentracyjnego.
** 2 080 000 graczy wybrało klasę partyzant.
** około 65 000 000 graczy odpadło w trakcie gry.
* Rozgrywka trwała 6 lat i 2 dni nie licząc dogrywek.
* Najlepszym graczem był [[Józef Stalin]].
* Na drugim i trzecim miejscu uplasowali się [[Winston Churchil]] i [[Carl Gustaf Emil Mannerheim]].
* Najgorszym graczem był [[Adolf Hitler]].
* Przed nim uplasowali się [[Benito Mussolini]] i [[Hirohito]].
* Najlepszym graczem klasy [[snajper]] był [[Simo Häyhä]].
* Najlepszym graczem klasy [[Partyzant]] był [[Józef Kuraś]].
* Tuż za nim uplasował się [[Zygmunt Szendzielarz]].
* Najlepszą grupą klasy [[Partyzant]] była [[Armia Krajowa]].
* Najlepszym graczem klasy [[Jeniec wojenny]] był [[Franciszek Dolas]].
* Najlepszym graczem klasy [[Bandyta]] był [[Stepan Bandera]].
* Najlepszym graczem klasy Wytwórca broni był [[Albert Speer]].
* Najlepszym graczem klasy Mieszkaniec [[Auschwitz|obozu koncentracyjnego]] był [[Witold Pilecki]].
* Najlepszym graczem klasy Mieszkaniec [[łagier|łagru]] był [[Bronisław Szeremeta]].
* Najlepszym graczem klasy [[Dowódca]] był [[Erwin Rommel]].
* Tuż zanim uplasowali się [[Konstanty Rokosowski]] i [[George Patton]].
* Najlepszym dowódcą w kategorii Polska był [[Stanisław Maczek]] i [[Tadeusz Kutrzeba]].
* Najgorszą grupą graczy byli [[Żyd]]zi.
* Najbardziej przegraną grupą graczy byli [[Polacy]].
* Najwaleczniejszą grupą graczy byli [[Finowie]].
* Tuż za nimi uplasowali się [[Polacy]].
* Najlepiej broniącą się grupą graczy byli [[Finowie]].
* Najlepszymi [[snajper]]ami byli [[Finowie]].
* Najlepszymi kawalerzystami byli [[Polacy]].
* Najbardziej niezłomnymi graczami byli [[Polacy]].
* Największym idiotą był [[Adolf Hitler]].
* Tuż za nim uplasowali się [[Benito Mussolini]] i [[Józef Beck]].
* Najlepszymi producentami sprzętu wojskowego byli [[Niemcy]].
* Najgorszymi w działaniach politycznych graczami byli [[Polacy]].
* Grupą graczy, która przegrywa wojny już wygrane, zostali [[Włochy|Włosi]].

== Zobacz też ==
{{Źródła|[[Nonźródła:Tajny protokół do paktu Ribentropp – Mołotow|Tajny protokół do paktu Ribentropp – Mołotow]], [[Nonźródła:Punkt zwrotny w dziejach II wojny światowej|Punkt zwrotny w dziejach II wojny światowej]]}}
{{nonnews|[[NonNews:Jak Polska rozpętała II wojnę światową|Jak Polska rozpętała II wojnę światową]]}}
* [[I wojna światowa]]
* [[III wojna światowa]]
* [[alianci]]
* [[Adolf Hitler]]
* [[Mk VIII Cromwell]]
* [[Sturmbannführer]]

{{przypisy}}


{{stopka}}
==Zwycięzcy?==
[[Kategoria:II wojna światowa| ]]
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie "kraje", które walczyły z Niemcami. Podobno to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał czego chciał.


[[ar:الحرب العالمية الثانية]]
[[Kategoria:Wojny]]
[[cs:Druhá světová hádka]]
[[da:2. verdenskrig]]
[[de:Zweites Weltwettessen]]
[[en:World War II: The Movie]]
[[es:Segunda Guerra Mundial]]
[[fi:Toinen maailmansota]]
[[fr:Seconde Guerre Mondiale]]
[[he:מלחמת העולם השניה]]
[[hr:Drugi svjetski rat]]
[[hu:II.világháború]]
[[id:Perang Klaim Dunia II]]
[[it:Prima guerra mondiale 2, la vendemmia]]
[[ja:第二次世界大戦]]
[[ko:제2차 세계 대전]]
[[lt:II Pasaulinis karas]]
[[nl:Tweede Wereldoorlog]]
[[no:2. verdenskrig]]
[[pt:Segunda Guerra Mundial]]
[[ru:Вторая мировая война]]
[[sk:Druhá svetová vojna]]
[[sv:Andra världskriget]]
[[uk:Друга Світова Війна]]
[[zh:第二次世界大战]]
[[zh:第二次世界大战]]
[[zh-tw:第二次世界大戰]]

Aktualna wersja na dzień 18:40, 16 maj 2024

Medal.svg

Wojna Światowa 2 (inaczej II wojna światowa) – gra komputerowa z gatunku MMORPG i strategii, owoc wspólnej pracy Hitler Studios, Mussolini Art, Churchill company, Stalinsoft oraz Japan Interactive. Sequel I wojny światowej. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadło 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu „wojsko”, mimo że miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. „Host Marco Polo” azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca 1937 roku, z kolei na europejskich serwerach przed rozpoczęciem rozgrywki przeprowadzano testy pod czujnym okiem Francisca Franca, w których brali udział późniejsi gracze niektórych państw. Grę zakończył w 1945 roku upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn (prawdopodobnie przez negatywne recenzje).

PEGI[edytuj • edytuj kod]

Ograniczenia wiekowe w zasadzie nie istniały. Jeśli wybieramy klasę Żołnierz, u aliantów w przypadku osób poniżej 18 lat wymagana była zgoda rodziców, która często była hakowana. Szacunkowo było to około 17 lat, jednak zdarzali się młodsi. W ZSRR dozwalano na dołączanie kobiet. W przypadku krajów Osi, a zwłaszcza Niemiec, pod koniec wojny, werbowano pod przymusem nawet 10-latków. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w klasie Partyzant – tam formowano oddziały złożone z graczy około 15-letnich. W klasie Mieszkaniec obozu koncentracyjnego nie istniały żadne ograniczenia wiekowe. Wszystkie znaczki były w tej grze, tzn. przemoc, wulgarny język, nagość, strach, seks, używki, dyskryminacja i hazard.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Prezes firmy Stalinsoft spotyka się z najlepszymi graczami
CEO Churchill Company pokazuje, co myśli o Hitler Studios

Gracze zostali podzieleni na tak zwane państwa, a one połączone w sojusze. Celem gry było doprowadzenie „kraju” do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się dyplomacją, szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie surowców potrzebnych do dalszego rozwoju.

Typy kariery[edytuj • edytuj kod]

  • Wojsko – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu strategię czasu rzeczywistego.
  • Polityka – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka tudzież wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak NKWD, która groziła „wyborcom” PK lub zmianą regionu gry). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
  • Partyzantka/bandytyzm – popularna wśród graczy których „kraje” zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych.
  • Przemysł zbrojeniowy – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń, cieszy się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację[1].
  • Mieszkańcy obozu koncentracyjnego – najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty, a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi.
  • Mieszkańcy łagru – odpowiednik mieszkańca obozu koncentracyjnego w ZSRR, częstymi graczami byli Polacy.
  • Jeniec wojenny – gracze przeklasyfikowani z klasy Żołnierz przez wroga pod groźbą usunięcia z gry. W przypadku ZSRR klasa ta nie istniała (osoba przeklasyfikowana była automatycznie mieszkańcem łagru).

Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład rolnik, bezrobotny w mniejszym stopniu oddają charakter gry.

Przygotowania[edytuj • edytuj kod]

Gracze mieli czas na przygotowanie się przed właściwą rozgrywką. Oto najsłynniejsze przypadki:

  • Adolf Hitler (Niemcy) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim „kraju” w drodze wyborów.
  • Francja – gracze z tego „państwa” zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie.
  • Polska – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z ZSRR. Główną aktywnością graczy polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych.
  • ZSRRprzywódca graczy z tego „kraju” przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
  • Stany Zjednoczone Ameryki – gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
  • Ukrainagracze tego państwa ze wściekłości, że muszą grać na polskich serwerach, zaczęli zabijać polskich graczy o niskim levelu.
  • Wielka Brytania – gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na Saharze. Warto dodać, że w trakcie gry Wielka Brytania była broniona przez polski Dywizjon 303, składający się z partyzantów „na wakacjach”.
  • Włochygracze z tego „państwa” dziwnie grali. Rozpoczęli jako pierwsi zamkniętą betę w Etiopii. Razem z graczami z Niemiec i ZSRR rozpoczęli potem open betę w Hiszpanii, ale później przypomnieli sobie o tym że też grają tuż przed poddaniem się większości graczy z Francji.
  • Luksemburg – z powodu niewidoczności na mapie i słabych itemków frakcja pomijana przez graczy, jednak broniąca się niczym Francja bardzo długo i mająca wielki potencjał, aby wygrać te wojnę. Ostatecznie jej gracze zginęli nie odczuli skutków wojny, a frakcja nie zmieniła położenia.
  • Japonia – dzięki temu państwu gracze USA chętniej włączyli się do gry. Kiedy zaczęli przegrywać, przyjęli taktykę kamikaze polegającą na samobójczym ataku i mającym na celu zdobycie dużej ilości fragów kosztem jednego gracza. Zostali pokonani przy użyciu bomb atomowo-pokojowych, czego skutkiem ubocznym było powstanie anime.

Przebieg rozgrywki[edytuj • edytuj kod]

Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:

  • Pre-Alfa dla graczy z Włoch i Abysynii. Kilkadziesiąt graczy z innych krajów także dostało dostęp do gry;
  • Testy przed oficjalnym ruszeniem gry – gracze Niemiec, Włoch i ZSRR testują betę z Hiszpanami, dzięki czemu zaczynają właściwą rozgrywkę z wyższymi levelami;
  • Włączenie Austrii do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię;
  • Włączenie Czech do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na „partyzant”. Gracze słowaccy natomiast uruchamiają na wschodzie własny serwer;
  • Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, pierwsze oficjalne wykorzystanie taktyki zwanej jako „blitzkrieg”, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry;
  • Atak ZSRR na Polskę – wbili się na imprezę bez wódki na powitanie;
  • Atak ZSRR na Finlandię – rozgrywka skończyła się zwycięstwem Rosjan, ale Finowie nabili dużo fragów. Zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
  • Atak Niemiec na Belgię, Holandię i Luksemburg – sześciodniowa inwazja zakończona sukcesem, Francja traci pewność siebie;
  • Atak Niemiec na Francję – gracze osi wkraczają do stolicy Francji po miesięcznym oblężeniu;
  • Cały świat nie pomaga Polsce;
  • Atak graczy niemieckich, którzy wybrali klasę „pilot” z typu kariery „wojsko” na im podobnych graczy brytyjskich. Beznadziejną, wydawałoby się, sytuację ratują gracze polscy którzy wcześniej zmienili region gry;
  • Atak Włochów na Grecję. Mimo przewagi liczebnej i ekwipunkowej gracze włoscy przez dłuższy czas zaprzepaszczają starcia, PvP. W ostatniej chwili gracze niemieccy dołączają się do nich i pokonują Greków we wspólnych starciach PvP;
  • Atak Niemiec na resztę Europy – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach wręcz;
  • Atak Niemiec na ZSRR – „Sezon polowań na czerwone niedźwiedzie uważam za otwarty!” – Hitler w 1941 roku. Później żałował.
  • Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
  • Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
  • Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i Sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo, alianci zaczynają stawiać na team deathmatche;
  • Bitwa stalingradzka, Lądowanie w Normandii, Bitwa na Łuku Kurskim, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu „Oś” przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry;
  • Powstanie warszawskie, gracze z Warszawy za bardzo się przecenili, tworząc nierówny mecz z Niemcami przez 63 dni, po czym przegrali;
  • Hitler opuścił grę;
  • Bomba atomowa na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry;
  • Operacja kwantuńska – Ruscy jeździli czołgami T-34 po górach.

Zwycięzcy[edytuj • edytuj kod]

Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie „kraje”, które walczyły z organizacją Oś skupiającą Niemcy, Włochy, Japonię i kilku satelitów. Podobno, to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał to, czego chciał.

Odbiór[edytuj • edytuj kod]

Z uwagi na bardzo pozytywny odbiór gry, w 1947 roku został wypuszczony spin-off Zimna wojna. W przeciwieństwie do poprzednich części gry, ów tytuł skupiał się bardziej na aspekcie fabularnym, aniżeli na samej rozgrywce. Gra miała postać rozbudowanej historii, trwającej aż do 1991 roku, w której to gracze zostali podzieleni na dwie główne frakcje: NATO oraz Układ Warszawski. Sama rozgrywka przybrała postać gry przygodowej w stylu Telltale, polegającej na reagowaniu na groźby przeciwnika, bez elementów klasycznej gry akcji (nie licząc pomniejszych sekcji, m.in. „Chińska wojna domowa”, „Wojna koreańska”, „Wojna w Wietnamie”). Mimo to „Wojna Światowa 2” jak dotąd nie doczekała się jeszcze oficjalnego sequela.

Statystyki[edytuj • edytuj kod]

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Nonźródła
Zobacz w Nonźródłach:
Tajny protokół do paktu Ribentropp – Mołotow, Punkt zwrotny w dziejach II wojny światowej
NonNews
Zobacz w NonNews temat:

Przypisy

  1. Najczęściej wytwarzano dla ojczyzny i sojuszników