Warszawska Szybka Kolej Miejska: Różnice pomiędzy wersjami
(→Tabor wąskotorowy: drobne redakcyjne) |
(→Trasa: drobne) |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
{{d|trasa S1}}Pruszków-Otwock, jest to najdłuższa trasa SKM. Najbardziej obładowana linia biegnąca przez tunel średnicowy. Wieloletnią tradycją jest umieszczanie na niej najmniej pojemnych i najstarszych pociągów, jakie posiada SKM. Hitem wśród pasażerów jest pojedyncza jednostka 19WE odjeżdżająca w godzinach szczytu do Pruszkowa. W ten sposób SKM w kompresji bez trudu dorównuje Japończykom. |
{{d|trasa S1}}Pruszków-Otwock, jest to najdłuższa trasa SKM. Najbardziej obładowana linia biegnąca przez tunel średnicowy. Wieloletnią tradycją jest umieszczanie na niej najmniej pojemnych i najstarszych pociągów, jakie posiada SKM. Hitem wśród pasażerów jest pojedyncza jednostka 19WE odjeżdżająca w godzinach szczytu do Pruszkowa. W ten sposób SKM w kompresji bez trudu dorównuje Japończykom. |
||
{{d|trasa S2}}Lotnisko Chopina-Sulejówek-Miłosna. Pociąg kończy trasę na lotnisku Chopina, gdzie dowozi śmierdzące powietrze. Ciekawostką jest fakt, że potrzeby Sulejówka są bardzo niewielkie, natomiast z pociągów korzystają głównie sąsiednie gminy. W ten sposób Sulejówek płaci krocie za wożenie cudzych pasażerów. |
{{d|trasa S2}}Lotnisko Chopina-Sulejówek-Miłosna. Pociąg kończy trasę na lotnisku Chopina, gdzie dowozi śmierdzące powietrze. Ciekawostką jest fakt, że potrzeby Sulejówka są bardzo niewielkie, natomiast z pociągów korzystają głównie sąsiednie gminy. W ten sposób Sulejówek płaci krocie za wożenie cudzych pasażerów. |
||
{{d|trasa S3}}Lotnisko Chopina- |
{{d|trasa S3}}Lotnisko Chopina-Warszawa Centralna. Pociągi są <del>kierowane raz przez Śródmieście</del>, przez Centralny i do Centralnegp. Jako rezultat biedny pasażer, który pomyli siębędzie musiał <del>czekać godzinę</del> zapylać na [[Warszawa Wschodnia|Warszawę Smrodnię]] na kolejną szansę na powrót do domu. |
||
{{d|trasa S4}}brak informacji ze strony ZTM . |
{{d|trasa S4}}brak informacji ze strony ZTM . |
||
{{d|trasa S5}}będzie kiedyś. |
{{d|trasa S5}}będzie kiedyś. |
||
Linia 31: | Linia 31: | ||
{{d|trasa S8}}szkoda taboru |
{{d|trasa S8}}szkoda taboru |
||
{{d|trasa S9|czynna}}Wieliszew-Warszawa Wola, a tak na prawdę Legionowo-W-wa Gdańska [skanseny Koło, Kasprzaka, Wola – tu jest linia? Do Wieliszewa to w zależności od humoru maszynisty. Do niedawna linia była obsługiwana przez tzw. pseudo-SKM-ki. Pseudo SKM-ka to kolejka mazowiecka EN57 oklejona czymś czerwonym i kremowym. Od niedawna powietrze z Legionowa jest wożone wyłącznie przez elfy (27WE). |
{{d|trasa S9|czynna}}Wieliszew-Warszawa Wola, a tak na prawdę Legionowo-W-wa Gdańska [skanseny Koło, Kasprzaka, Wola – tu jest linia? Do Wieliszewa to w zależności od humoru maszynisty. Do niedawna linia była obsługiwana przez tzw. pseudo-SKM-ki. Pseudo SKM-ka to kolejka mazowiecka EN57 oklejona czymś czerwonym i kremowym. Od niedawna powietrze z Legionowa jest wożone wyłącznie przez elfy (27WE). |
||
{{d|trasa S30|zamknięta}} tzw. rogówka. Kursuje ze Wschodniego na Legionowo Piaski lub Wieliszew, bo [[PKP|popsujemy każdy pociąg]] zamknęli szlak do Centrala. Planowo do czerwca 2014 ale kto to wie... |
|||
{{d|trasa S10|zamknięta}}tzw. powodźówka a'la metro wawerskie. |
|||
{{KMWarszawa}} |
{{KMWarszawa}} |
Wersja z 10:35, 5 maj 2014
Szablon:Tspółka z (bardzo) ograniczoną odpowiedzialnością. Szybka (tylko z nazwy) Kolej Miejska obsługująca miasto Warszawa z okolicą.
Historia
Powstała w 2005 roku z powodu niedogadania się PKP z władzami Warszawy, które obiecały warszawiakom szybką kolej miejską. Jeżeli już upierasz się na przejazd SKMką, nie wybieraj godzin porannego, popołudniowego i wieczornego szczytu. W tych godzinach pociągi przypominają bardziej pociągi rzeźnie niż zwykłe podmiejszczaki. Przez długi czas większość połączeń obsługiwały wyroby SKM-kopodobne typu EN-57. Aktualnie dla podniesienia komfortu pasażerów awariom ulegają nowocześniejsze składy.
SKM vs Koleje Mazowieckie
SKM w Warszawie różni się od Kolei Mazowieckich następującymi szczegółami:
- W największym szczycie porannym każdy pociąg SKM zawiera tylko jedną jednostkę EZT, co umożliwia pasażerom korzystanie z komfortowych miejsc na dachu, gdy badziewne KM wypuszczające 2 jednostki pozwalają tylko na drugorzędne miejsce w wagonie.
- Mając na uwadze komfort podróży, władze postanowiły zamówić Ezety 14WE niewyposażone w toalety.
- Chcąc jeszcze bardziej zadowolić pasażerów, Warszawa zamawia wyłącznie tabor wyposażony w siedzenia w układzie metro. Sprawia to, że w pociągach usiąść można tylko na przystankach końcowych.
Tabor
{{subst:#ifeq:14WE||{{subst:CURRENTDAY}}|14WE}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}pseudoelektryczny zespół trakcyjny śmigający w Niby-Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie i po wsiach województwa małopolskiego jako Pociąg Papieski. Od innych składów odróżnia się często nie działającymi poprawnie głośnikami, przez co pasażerom wydaje się, że zamiast na stacji Warszawa Gocławek są na jeszcze nieistniejącej stacji Warszawa Otwock. Działanie klimatyzacji objawia się tym, że co jakiś czas pechowy pasażer ma mycie głowy na koszt SKM. Lud jadący może doznać halucynacji podczas startów z przystanków, a także spuchnięcia uszu przy starcie ze stacji początkowej. Dwie jednostki pojechały na Śląsk truć tamtejszych pasażerów.
{{subst:#ifeq:EN57||{{subst:CURRENTDAY}}|EN57}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}oprócz pseudo-kibli (14WE) SKM miała wypożyczone 6 jednostek typu EN57. Wypożyczone z 2 różnych firm,z 2 rożnymi schematami malowania odpowiednio: z SKM Trójmiasto 4 sztuki, a z ZNTK Mińsk Maz. 2 szt. Jednostki zostały wypożyczone z następujących firm:
{{subst:#ifeq:PKP Przewozy Regionalne||{{subst:CURRENTDAY}}|PKP Przewozy Regionalne}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}cechą charakterystyczną tych jednostek było to, że w nich nie dało się spokojnie porozmawiać z powodu braku wyciszenia. Są to obecnie najgorsze jednostki, jakie posiada SKM. Jazda w nich bez słuchawek ochronnych grozi poważnym uszkodzeniem słuchu. Obecnie nie kursują. Po zakończeniu pracy w SKM-ce jednostki poszły w krzaki.
{{subst:#ifeq:SKM Trójmiasto||{{subst:CURRENTDAY}}|SKM Trójmiasto}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}te oryginalnie pomalowane jednostki jeździły w warszawskiej wsi na początku istnienia SKM. Po zakupie nowego taboru kibelki wróciły do 3city... ale niezamykające się drzwi i zardzewiałe blachy tak się spodobały warszawiakom, że SKM Warszawa ponownie sprowadziła do warszawskiej wsi. W chwili obecnej tkwią w krzakach w Gdyni Głównej zostały poddane tak zwanej mordernizacji w ZNTK Mińsk Mazowiecki.
{{subst:#ifeq:Zakład Napraw Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim||{{subst:CURRENTDAY}}|Zakład Napraw Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}sprowadzone z b. Jugosławii, podane remontowi. Właściwie to tylko na zewnątrz są jakieś zmiany. W środku jedynie wyświetlacze nad drzwiami międzywagonowymi są jakąś nowością. Reszta to zwykły EN57. Dodatkową różnicą jest brak klasycznego sygnału odjazdu. Jest tylko wkurzające ludzi pikanie drzwi. Zostały wycofane w 2011 roku i tak samo jak 14WE pojechały na Śląsk.
{{subst:#ifeq:19WE||{{subst:CURRENTDAY}}|19WE}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}nowoczesny ezet produkcji Newagu ewidentnie wywyższa się spośród innego taboru w mieście. Do tego stopnia, że producent musiał zamontować dodatkowe wysuwane stopnie do drzwi umiejscowionych 10cm ponad peronem. Jednostki znane w internecie z nowoczesnych automatów do gier biletomatów zamontowanych w środku. Ponoć nigdy się nie psują, ale nie można powiedzieć tego samego o biletomatach i systemie informacji pasażerskiej.
{{subst:#ifeq:27WE elf||{{subst:CURRENTDAY}}|27WE elf}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}pierwszy pojazd SKMWa wyprodukowany przez bydgoską Pesę. Mają 6 członów i zostały zamówione specjalnie na linię lotniskową (na której i tak częściej jeżdżą inne składy). Jako pojazdy przystosowane do obsługi turystów i innych ludzi z wielkimi torbami, nie posiadają półek nad siedzeniami w stylu metro. Żeby jeszcze bardziej ułatwić życie pasażerom ze sporym bagażem, przejścia między członami są wąskie i występują w nich pochylnie lub schodki, a biletomaty znajdują się tylko na skrajach pociągu. Ponad to, z niewiadomych przyczyn elf posiada 4 rzeźnie. Elf wyróżnia się również odgłosami, jakie wydaje. Przy niskich prędkościach jest bowiem głośniejszy, niż EN57...
{{subst:#ifeq:35WE impuls||{{subst:CURRENTDAY}}|35WE impuls}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}najnowszy pojazd. SKM nie umiało sobie poradzić z jego nazwaniem, więc zorganizowało konkurs na najgorszą najlepszą nazwę. Efekt widać...
Trasa
{{subst:#ifeq:trasa S1||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S1}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}Pruszków-Otwock, jest to najdłuższa trasa SKM. Najbardziej obładowana linia biegnąca przez tunel średnicowy. Wieloletnią tradycją jest umieszczanie na niej najmniej pojemnych i najstarszych pociągów, jakie posiada SKM. Hitem wśród pasażerów jest pojedyncza jednostka 19WE odjeżdżająca w godzinach szczytu do Pruszkowa. W ten sposób SKM w kompresji bez trudu dorównuje Japończykom.
{{subst:#ifeq:trasa S2||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S2}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}Lotnisko Chopina-Sulejówek-Miłosna. Pociąg kończy trasę na lotnisku Chopina, gdzie dowozi śmierdzące powietrze. Ciekawostką jest fakt, że potrzeby Sulejówka są bardzo niewielkie, natomiast z pociągów korzystają głównie sąsiednie gminy. W ten sposób Sulejówek płaci krocie za wożenie cudzych pasażerów.
{{subst:#ifeq:trasa S3||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S3}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}Lotnisko Chopina-Warszawa Centralna. Pociągi są kierowane raz przez Śródmieście, przez Centralny i do Centralnegp. Jako rezultat biedny pasażer, który pomyli siębędzie musiał czekać godzinę zapylać na Warszawę Smrodnię na kolejną szansę na powrót do domu.
{{subst:#ifeq:trasa S4||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S4}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}brak informacji ze strony ZTM .
{{subst:#ifeq:trasa S5||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S5}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}będzie kiedyś.
{{subst:#ifeq:trasa S6||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S6}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}kto to wie?
{{subst:#ifeq:trasa S7||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S7}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}miała chodzić do Otwocka ze Służewca, ale jest S1 to po co S7. A na Służewiec można tramwajem.
{{subst:#ifeq:trasa S8||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S8}} {{subst:#switch:listopada
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}szkoda taboru
{{subst:#ifeq:trasa S9||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S9}} {{subst:#switch:czynna
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}}Wieliszew-Warszawa Wola, a tak na prawdę Legionowo-W-wa Gdańska [skanseny Koło, Kasprzaka, Wola – tu jest linia? Do Wieliszewa to w zależności od humoru maszynisty. Do niedawna linia była obsługiwana przez tzw. pseudo-SKM-ki. Pseudo SKM-ka to kolejka mazowiecka EN57 oklejona czymś czerwonym i kremowym. Od niedawna powietrze z Legionowa jest wożone wyłącznie przez elfy (27WE).
{{subst:#ifeq:trasa S30||{{subst:CURRENTDAY}}|trasa S30}} {{subst:#switch:zamknięta
|1=stycznia
|01=stycznia
|2=lutego
|02=lutego
|3=marca
|03=marca
|4=kwietnia
|04=kwietnia
|5=maja
|05=maja
|6=czerwca
|06=czerwca
|7=lipca
|07=lipca
|8=sierpnia
|08=sierpnia
|9=września
|09=września
|10=października
|11=listopada
|12=grudnia
|{{subst:#time:xg}}}} tzw. rogówka. Kursuje ze Wschodniego na Legionowo Piaski lub Wieliszew, bo popsujemy każdy pociąg zamknęli szlak do Centrala. Planowo do czerwca 2014 ale kto to wie...