Škoda 16T: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 3: | Linia 3: | ||
== Historia == |
== Historia == |
||
W 2005 roku MPK Wrocław rozpaczliwie poszukiwało nowych tramwajów, które mogłyby pełnić rolę reprezentacyjną miasta (czyt. jeździć na liniach jeżdżących przez ul. Szewską czyli 6 i 7) . W Pradze ujrzeli prekursora 16T - tramwaj Skoda 14T, który tak się spodobał świcie Palczaka że napisał do Skody że chce kupić takie tramwaje. Pepiki przerobili nieco pojazd jako wersję wrocławską. Miasteczko zachwyciło się tramwajem i do początku 2008 dostarczono 17 sztuk tego [[gówno|gówna]]. |
W 2005 roku MPK Wrocław rozpaczliwie poszukiwało nowych tramwajów, które mogłyby pełnić rolę reprezentacyjną miasta (czyt. jeździć na liniach jeżdżących przez ul. Szewską czyli 6 i 7) . W Pradze ujrzeli prekursora 16T - tramwaj Skoda 14T, który tak się spodobał świcie Palczaka że napisał do Skody że chce kupić takie tramwaje. Pepiki przerobili nieco (to znaczy, zostawili piasecznicę na JEDNĄ oś - dla całego tramwaju, zamiast 3 silników tylko 2 - jedna oś toczna, co daje się we znaki przy poślizgach, gdy 4 hamulce i jedna piasecznica to za mało) pojazd jako wersję wrocławską. Miasteczko zachwyciło się tramwajem i do początku 2008 dostarczono 17 sztuk tego [[gówno|gówna]]. |
||
== Wygląd zewnętrzny == |
== Wygląd zewnętrzny == |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Wygląd wewnętrzny == |
== Wygląd wewnętrzny == |
||
W środku tramwaj ten jest dość normalny, upodabnia się do wnętrza innych tramwajów produkowanych przez kraje [[Europa|Europy]] wschodniej. Wyjątkiem jest zastosowanie w pierwszym, środkowym i ostatnim członie siedzeń obróconych o 90° względem kierunku jazdy; siedzenia te mają też niezwykle atrakcyjne obicie, kolorem (bordowym) i wyglądem przypominające te ze starego, poczciwego tapczana babci. Jest to rozwiązanie świetne, szkoda tylko, że nogi pasażerów tworzą gąszcz, który zmniejsza prawdopodobieństwo przedostania się przez człon środkowy o 88,965%. |
W środku tramwaj ten jest dość normalny, upodabnia się do wnętrza innych tramwajów produkowanych przez kraje [[Europa|Europy]] wschodniej. Wyjątkiem jest zastosowanie w pierwszym, środkowym i ostatnim członie siedzeń obróconych o 90° względem kierunku jazdy; siedzenia te mają też niezwykle atrakcyjne obicie, kolorem (bordowym) i wyglądem przypominające te ze starego, poczciwego tapczana babci. Jest to rozwiązanie świetne, szkoda tylko, że nogi pasażerów tworzą gąszcz, który zmniejsza prawdopodobieństwo przedostania się przez człon środkowy o 88,965%. |
||
No cóż, jakoś musieli "obudować" tak wysokie wózki - ot, przestarzała konstrukcja. |
|||
== Eksploatacja == |
== Eksploatacja == |
||
Tramwaje te są używane<ref>Powiedzmy, że używane, chociaż przez 80% swojej egzystencji stoją w zajezdni czekając na naprawę licznych usterek.</ref> tylko we [[Wrocław|Wrocławiu]]. |
Tramwaje te są używane<ref>Powiedzmy, że używane, chociaż przez 80% swojej egzystencji stoją w zajezdni czekając na naprawę licznych usterek.</ref> tylko we [[Wrocław|Wrocławiu]]. |
||
Wszystkie te usterki wynikają z wybrakowanej konstrukcji <ref>W razie poślizgu 2 silniki pracują na maksie, a piasecznica jest tylko z prawej strony, dzięki czemu lewa strona tramwaju ciągnie do przodu i po kilkunastu takich poślizgach coś odpada.</ref> oraz z powodu stanu torowisk <ref>Ludzie narzekają, że Škoda strasznie "taranuje" i niszczy torowiska. <ref>Niestety, ludzie zapominają, że 105Na to tramwaje całkowicie dziwne, które na wszystkich nierównościach potrafią skakać jednocześnie w np. górę i w prawo, a Skody i 205 już nie - ale Dutkiewicz pozwala zwalać winę na tramwaje, przynajmniej torowisk nie musi remontować.</ref> Dużym problemem są także źle napisane sterowniki, które źle zarządzają tym wybrakowanym tramwajem. |
|||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
Jako, że tramwaje te poruszają się na liniach przebiegających obok Instytutu Historii UWr, historycy z tegoż instytutu poczynili pewne badania. Jako pierwsi odkryli, iż jest to jedyne na świecie metro poruszające się na powierzchni ziemi |
Jako, że tramwaje te poruszają się na liniach przebiegających obok Instytutu Historii UWr, historycy z tegoż instytutu poczynili pewne badania. Jako pierwsi odkryli, iż jest to jedyne na świecie metro poruszające się na <s>powierzchni ziemi</s> po torach tramwajowych. Prócz tego na wykładach wymyślają nowe jego nazwy, jak np. Wrocławski Shinkansen, Lentilek, Pralinek, Knedilek etc. |
||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
Wersja z 04:29, 31 sty 2015
Škoda 16T (w tekstach pisanych zwana dla ułatwienia Skodą 16T) – czeski tramwaj produkowany w Czechach w miejscowości Pilzno. Jest to jedyne na świecie napowierzchniowe metro.
Historia
W 2005 roku MPK Wrocław rozpaczliwie poszukiwało nowych tramwajów, które mogłyby pełnić rolę reprezentacyjną miasta (czyt. jeździć na liniach jeżdżących przez ul. Szewską czyli 6 i 7) . W Pradze ujrzeli prekursora 16T - tramwaj Skoda 14T, który tak się spodobał świcie Palczaka że napisał do Skody że chce kupić takie tramwaje. Pepiki przerobili nieco (to znaczy, zostawili piasecznicę na JEDNĄ oś - dla całego tramwaju, zamiast 3 silników tylko 2 - jedna oś toczna, co daje się we znaki przy poślizgach, gdy 4 hamulce i jedna piasecznica to za mało) pojazd jako wersję wrocławską. Miasteczko zachwyciło się tramwajem i do początku 2008 dostarczono 17 sztuk tego gówna.
Wygląd zewnętrzny
Z wyglądu przypomina pewnego uroczego robaczka zwanego glistą ludzką. Powodem tego porównania jest nieproporcjonalnie duża ilość przegubów, co może budzić skojarzenie z łączeniami miedzy pierścieniami tej istoty. Design Škody 16T zaprojektowany jest przez Porsche, co wyjaśnia te podobieństwa.
Wygląd wewnętrzny
W środku tramwaj ten jest dość normalny, upodabnia się do wnętrza innych tramwajów produkowanych przez kraje Europy wschodniej. Wyjątkiem jest zastosowanie w pierwszym, środkowym i ostatnim członie siedzeń obróconych o 90° względem kierunku jazdy; siedzenia te mają też niezwykle atrakcyjne obicie, kolorem (bordowym) i wyglądem przypominające te ze starego, poczciwego tapczana babci. Jest to rozwiązanie świetne, szkoda tylko, że nogi pasażerów tworzą gąszcz, który zmniejsza prawdopodobieństwo przedostania się przez człon środkowy o 88,965%. No cóż, jakoś musieli "obudować" tak wysokie wózki - ot, przestarzała konstrukcja.
Eksploatacja
Tramwaje te są używane[1] tylko we Wrocławiu.
Wszystkie te usterki wynikają z wybrakowanej konstrukcji [2] oraz z powodu stanu torowisk Błąd w przypisach: Brak znacznika zamykającego </ref>
po otwartym znaczniku <ref>
Dużym problemem są także źle napisane sterowniki, które źle zarządzają tym wybrakowanym tramwajem.
Ciekawostki
Jako, że tramwaje te poruszają się na liniach przebiegających obok Instytutu Historii UWr, historycy z tegoż instytutu poczynili pewne badania. Jako pierwsi odkryli, iż jest to jedyne na świecie metro poruszające się na powierzchni ziemi po torach tramwajowych. Prócz tego na wykładach wymyślają nowe jego nazwy, jak np. Wrocławski Shinkansen, Lentilek, Pralinek, Knedilek etc.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ Powiedzmy, że używane, chociaż przez 80% swojej egzystencji stoją w zajezdni czekając na naprawę licznych usterek.
- ↑ W razie poślizgu 2 silniki pracują na maksie, a piasecznica jest tylko z prawej strony, dzięki czemu lewa strona tramwaju ciągnie do przodu i po kilkunastu takich poślizgach coś odpada.