Pendolino: Różnice pomiędzy wersjami
Znaczniki: rewert edytor źródłowy |
(wychył pudła) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
[[Plik:Pendolino ICCP.jpg|thumb|Reklama na najwyższym poziomie]] |
[[Plik:Pendolino ICCP.jpg|thumb|Reklama na najwyższym poziomie]] |
||
[[Plik:Pendolino.jpg|thumb|Na tle lazurowego jeziora nawet jakoś wygląda]] |
[[Plik:Pendolino.jpg|thumb|Na tle lazurowego jeziora nawet jakoś wygląda]] |
||
[[Plik:Pudło wychylne.JPG|thumb|Wychylane pudło działa uspokajająco na niemowlęta i ułatwia jedzenie zupy.]] |
|||
[[Plik:Pudło wychylne.JPG|thumb|Działanie pudła wychylnego polega na tym, że pod wpływem siły odśrodkowej pudło wagonu jest odchylane, a siła ciężkości równoważy siłę dośrodkową, co podnosi komfort jazdy]] |
|||
'''Pendolino''' (ew. ''Pędziolino'', ''(s)Pierdolino'', ''Pindolino'', ''Pedalino'', ''Pseudolino'', ''Padlinolino'', ''Szambolino'',''Pindolindo'', na [[PKP]] '''ED250''') – [[Włochy|włoski]] szybki [[pociąg]], znany nawet w Polsce. W 193 państwach na świecie kursuje wersja z wychylnym pudłem. W wersji specjalnej dla [[Polska|Polski]], [[Hiszpania|Hiszpanii]], i [[Chiny|Chin]] wahadełko wymontowano. Zrozumiałe było w przypadku Polski, ponieważ wahliwe są tory. W pozostałych państwach nie wiadomo dlaczego. |
'''Pendolino''' (ew. ''Pędziolino'', ''(s)Pierdolino'', ''Pindolino'', ''Pedalino'', ''Pseudolino'', ''Padlinolino'', ''Szambolino'',''Pindolindo'', na [[PKP]] '''ED250''') – [[Włochy|włoski]] szybki [[pociąg]], znany nawet w Polsce. W 193 państwach na świecie kursuje wersja z wychylnym pudłem. W wersji specjalnej dla [[Polska|Polski]], [[Hiszpania|Hiszpanii]], i [[Chiny|Chin]] wahadełko wymontowano. Zrozumiałe było w przypadku Polski, ponieważ wahliwe są tory. W pozostałych państwach nie wiadomo dlaczego. |
||
Wersja z 10:40, 19 sie 2015
Pendolino (ew. Pędziolino, (s)Pierdolino, Pindolino, Pedalino, Pseudolino, Padlinolino, Szambolino,Pindolindo, na PKP ED250) – włoski szybki pociąg, znany nawet w Polsce. W 193 państwach na świecie kursuje wersja z wychylnym pudłem. W wersji specjalnej dla Polski, Hiszpanii, i Chin wahadełko wymontowano. Zrozumiałe było w przypadku Polski, ponieważ wahliwe są tory. W pozostałych państwach nie wiadomo dlaczego.
Trochę historii
Pendolino powstał w 1974 roku, czyli jakąś dekadę po tym, kiedy po raz pierwszy na japońskie tory wyjechał Shinkansen. Pendolino początkowo produkowane było przez jeden z oddziałów Fiata, później produkcję przejął Alstom[1]. Początkowo głównym odbiorcą byli Włosi[2], z czasem zaczęto produkować skład m. in. dla Pepików, Finów, Portugalczyków i Słoweńców, a jeszcze później Polaków. Pociągi te miały jeździć w Polsce już w latach 90. XX wieku, ale do akcji wkroczyła Najwyższa Izba Kontroli i cały misterny plan poszedł w piu. Jakieś niemal 15 lat później wprowadzenie Pendolino na tory PKP jeszcze przed Euro obiecała ekipa wielmożnego Donalda, ale później nastała wielka fala opóźnień i pierwsze Pendolino przyjechało dopiero 12 sierpnia 2013 roku.
17 lipca 2014 roku przeprowadzono testy odometryczne Pendolino, używając w tym celu roztworu wody z mydłem[3] – pierwsze mycie pociągu (nie licząc wcześniejszych deszczówką) zakończyło się pomyślnie. Poza tym nikt nie wie, o co z tymi testami chodzi, ale przynajmniej mają poważnie brzmiącą nazwę.
Trasy w Polsce
Pendolino wozi bydło pasażerów na trasach:
- Brzeg – Nysa,
- Nysa – Brzeg,
- z Brzegu do Nysy,
- z Nysy do Brzegu,
- od Brzegu po Nysę,
- od Nysy po Brzeg,
- wkoło Brzegu,
- okrężna przez Brzeg,
- Brzeg Brzegowi nierówny.
- tam gdzie Galaktyczny Wędrowiec z Brzegu sobie wymyśli
- Za jedyne 650 zł jeśli akurat zamknięta jest kasa
Bilety
Ceny biletów są na kieszeń każdego Polaka:
- 49 zł – oglądanie na peronie dopóki skład nie odjedzie,
- 59 zł – krótkie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie,
- 69 zł – długie oglądanie wewnątrz podczas postoju przy peronie (np. na stacji Czeska Wieś),
- 79 zł – jak wyżej + ulotka reklamowa,
- 89 zł – jak wyżej + możliwość umycia rąk w WC,
- 99 zł VIP – jak wyżej + wafelek z
KaufWarsu na wynos, - za wszystko inne zapłacisz MasterCard.
Komfort i czasy przejazdów
- Brzeg przez Nysę Kłodzką 14h35m
- Brzeg przez Nysę Łużycką 22h48m
- Nysa przez Żuka i Stara 32h61m
- Z Brzegu na Krawędź i do środka 45h-01m
Podczas podróży o komfort pasażerów dba grupa wyszkolonych komandosów z Nasa. Do ich zadań należy pobieranie opłaty przewozowej w wyskości 650 zł oraz częstowanie przeterminowanym sokiem jabłkowym. Dodatkowo za opłatą pasażerom oferowany jest ciepły posiłek w ramach baru mlecznego.
Przypisy
- ↑ Ten od dużo młodszego TGV
- ↑ Logiczne...
- ↑ http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/20366/Alstom-przeprowadzil-testy-odometryczne-Pendolino.html
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.
Szablon:Ciężarówki