Jelcz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (dr.)
Linia 9: Linia 9:
== Typy autobusów ==
== Typy autobusów ==
* '''[[Jelcz 043|043]]''' – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Potocznie nazywany ''ogórkiem''.
* '''[[Jelcz 043|043]]''' – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Potocznie nazywany ''ogórkiem''.
* ''' [[Jelcz PR110]] '''- jeden z ''siedmiu cudów techniki'' - piękny dwunastometrowy szrot. Tzw. ''Peera''. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
* ''' [[Jelcz PR110]] '''- jeden z ''siedmiu cudów techniki'' - piękny dwunastometrowy szrot. Tak zwana ''Peera''. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
* '''[[Jelcz 120M|120M]]''' – starszy, ale i tak szrotowaty. Wróg numer jeden babć autobusowych<ref>Wysokopodłogowiec</ref> Pseudonim ,,kwadrat''.
* '''[[Jelcz 120M|120M]]''' – starszy, ale i tak szrotowaty. Wróg numer jeden babć autobusowych<ref>Wysokopodłogowiec</ref> Pseudonim ''kwadrat''.
* '''[[Jelcz M11|M11]]''' – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego ''Ikarusa''. Zwany ''MiGiem''.
* '''[[Jelcz M11|M11]]''' – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego ''Ikarusa''. Zwany ''MiGiem''.
* '''[[Jelcz M121|M121]]''' – starsza wersja M11. Podobno pierwszy ''niskowejściowy'' Jelcz! Tzw. ''gniot''.
* '''[[Jelcz M121|M121]]''' – starsza wersja M11. Podobno pierwszy ''niskowejściowy'' Jelcz! Tak zwany ''gniot''.
* '''[[Jelcz M122MB|M122MB]]''' – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go ''jelczedes''. Ciekawe dlaczego?
* '''[[Jelcz M122MB|M122MB]]''' – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go ''jelczedes''. Ciekawe dlaczego?
* '''[[Jelcz M081MB|Vero]]''' – z serii ''Co to jest?'' Pseudo-złomo-autobus, nadający się tylko na jazdę [[Łódź|po wsiach]].
* '''[[Jelcz M081MB|Vero]]''' – z serii: ''Co to jest?'' Pseudo-złomo-autobus, nadający się tylko na jazdę [[Łódź|po wsiach]].
* '''[[Jelcz M083C|Libero]]''' – to samo co Vero. Wsiobus w wersji większej.
* '''[[Jelcz M083C|Libero]]''' – to samo co Vero. Wsiobus w wersji większej.
* '''[[Jelcz M101I|Salus]]''' – ninja, nikt go nie widział.
* '''[[Jelcz M101I|Salus]]''' – ninja, nikt go nie widział.
* '''[[Jelcz M121M/4|Mastero]]''' – nawet w Afryce by się uśmiali.
* '''[[Jelcz M121M/4|Mastero]]''' – nawet w Afryce by się uśmiali.
* '''[[Jelcz M125M|Vecto]]''' – z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
* '''[[Jelcz M125M|Vecto]]''' – z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
* '''[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]''' – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. Tzw. przez MKMów ,,Odkurzacz''.
* '''[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]''' – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. MKM-y nazywają go ''Odkurzaczem''.


== Jak rozpoznać Jelcza ==
== Jak rozpoznać Jelcza ==
Linia 47: Linia 47:
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę.
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę.


{{Przypisy}}
{{Ciężarówki}}
{{Ciężarówki}}
{{KMWarszawa}}
{{KMWarszawa}}

Wersja z 14:46, 19 lis 2017

Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043
Podróba Szrotoplana – Vecto

Jadę Jelczem poprzez knieje
silnik płonie, silnik grzeje
miażdżę kołem ściółkę w lesie
warkot się po lesie niesie

Fani Jelcza

Jelcz – producent nowoczesnych[potrzebne źródło] autobusów.

Typy autobusów

  • 043 – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Potocznie nazywany ogórkiem.
  • Jelcz PR110 - jeden z siedmiu cudów techniki - piękny dwunastometrowy szrot. Tak zwana Peera. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
  • 120M – starszy, ale i tak szrotowaty. Wróg numer jeden babć autobusowych[1] Pseudonim kwadrat.
  • M11 – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego Ikarusa. Zwany MiGiem.
  • M121 – starsza wersja M11. Podobno pierwszy niskowejściowy Jelcz! Tak zwany gniot.
  • M122MB – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go jelczedes. Ciekawe dlaczego?
  • Vero – z serii: Co to jest? Pseudo-złomo-autobus, nadający się tylko na jazdę po wsiach.
  • Libero – to samo co Vero. Wsiobus w wersji większej.
  • Salus – ninja, nikt go nie widział.
  • Mastero – nawet w Afryce by się uśmiali.
  • Vecto – z przodu wygląda jak Szrotoplan, ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
  • Tantus – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. MKM-y nazywają go Odkurzaczem.

Jak rozpoznać Jelcza

Wsiobus

Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz:

  • skrzypi bardziej niż inne autobusy,
  • niektóre są dziurawe,
  • nie wygląda jak Ikarus,
  • większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana.
  • po naciśnięciu gazu przez kierowca, z tyłu wydobywa się bardzo ekologiczny smród bądź zapach.
  • gdy hamuje, nie wiadomo kiedy skończy.
  • jest pojemny - nawet teściowa się pomieści.
  • nowoczesny design - nad wyraz inny, lepszy chociażby od solarisów.
  • jeździ nim pełno babć.

Podbite regiony

W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: JELCZ JEST WSZĘDZIE. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety).

Wygląd

Wnętrze Jelcza

Z zewnątrz Jelcz to prostopadłościan na kółkach, przeszklony w górnej połowie i na przodzie ma wielki napis „Jelcz” zamiast loga. W każdym miejscu widać rdzę, z wyjątkiem dykt z numerami linii, które udają wyświetlacze. Niektóre mają stopnie w drzwiach, co ułatwia opanowywanie autobusu przez niektóre pasażerki i pasażerów. Podczas drogi czasem wybuchają czy odpadają im koła. Bądź gotowy na wszystko, co może się dziać szrotowatemu autobusowi.

Ciekawostki

  • Wieś, w której to produkowano nazywa się Jelcz-Laskowice.
  • Aby zmylić pasażerów ze Stolnicy uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, ZTM ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze.
  • W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi.
  • Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od Vero w górę.

Przypisy

  1. Wysokopodłogowiec

Szablon:Ciężarówki

Szablon:KWR