Porsche: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Cerber. Autor wycofanej wersji to 83.14.252.110.) |
|||
Linia 52: | Linia 52: | ||
W międzyczasie powstały jeszcze takie modele jak np. '''914''', które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo do najszybszych nie należało. |
W międzyczasie powstały jeszcze takie modele jak np. '''914''', które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo do najszybszych nie należało. |
||
Kolejnymi nowymi modelami były '''924''' i '''928'''. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą jest dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze używane Porsche, ponieważ każdy wie, ze to nie są prawdziwe Porsche |
Kolejnymi nowymi modelami były '''924''' i '''928'''. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą jest dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze używane Porsche, ponieważ każdy wie, ze to nie są prawdziwe Porsche. |
||
===Boxter, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera=== |
===Boxter, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera=== |
Wersja z 14:13, 28 lip 2008
Porsche – marka sportowych samochodów (no, powiedzmy... Ale o tym później) produkowanych przez... Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Czy jakoś tak. Dobrze, że nie wypisują całej nazwy na znaczku. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen, gdzieś w Niemczech. Bardzo zabawny samochód, lubiący sprawiać ludziom niespodzianki, bo tam, gdzie normalne samochody mają silnik, ten ma bagażnik, a stacyjka jest po złej stronie kierownicy.
Historia, modele i w ogóle
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, to dopiero trzeba mieć szczęście... A nie... Już nic. Enyłej, założył firmę w 1931. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem samochodów i rozwiązań konstrukcyjnych. W tym Garbusa specjalnie dla Hitlera. Tak samo, jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w 1939 Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki VW. W 1947 firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach.
356
Ale! W końcu po wielu trudach powstała seria 356. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z koniem, który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez 20 lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla właścicieli, którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych. I tak nikt nie widział różnicy. Ta taktyka skutkuje do dzisiaj.
550
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania Porsche 550 Spyder. To była maszyna, stworzona głównie do wyścigów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż, po głębszym namyśle, to 550 była po prostu spłaszczonym 356, dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Chociaż od wyników w sporcie, bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina James Dean.
911
Ale spokojnie, jeszcze będzie dużo śmierci za kierownicą Porsche, gdyż właśnie powstaje kultowe 911. W swojej formie nie zmieniona prawie, że od początku. Taki większy, trochę rozpłaszczony Garbus. Oczywiście, za każdym razem inżynierowie z Porsche chwalą się, ile to tysięcy nowych części zostało użytych do nowego modelu. No, w takim radiu na pewno jest ich dużo. Po latach 911 stała się sztandarowym modelem Porsche. Cechowała się... ciekawymi właściwościami jezdnymi. Silnik z tyłu oraz napęd na tylną oś sprawiały, że nawet na parkingu jadąć 10km/h zarzucało się tyłem. Samochód zachowywał się na zakrętach jak gigantyczne wahadło dzięki czemu, o ile w normalnym samochodzie uderzasz w drzewo przodem i giniesz, o tyle w Porsche uderzasz tyłem, nie widzisz w co i giniesz. Ale trzeba powiedzieć, że inżynierowie Porsche idą w zaparte. Normalni ludzie zrezygnowaliby z tak kłopotliwego napędu, ale nie! Oni spędzali 40 lat nad dostrajaniem zawieszenia, zaowocowało to tym, że dzisiejsze modele Porsche dają się prowadzić! Chociaż i tak jest to ulubiony samochód Śmierci. Obecnie kupowany przez piłkarzy, bogatych stylistów oraz średnio znane gwiazdy estrady.
Można rozróżnić kilka wersji 911:
- Carrera
- Carrera S
- Carrera 4
- Carrera 4S
- Targa 4
- Targa 4S
- Carrera Cabrio
- Carrera S Cabrio
- Carrera 4 Cabrio
- Carrera 4S Cabrio
- Turbo
- Turbo Cabrio
- GT2
- GT3
- GT3RS
Uff... I tak każde różni się jedynie innymi rurami wydechowymi oraz rodzajem dachu. Jednakowoż, każdy z nich może w najmniej spodziewanej chwili urwać ci głowę.
No dobra, jeszcze zawieszeniem oraz silnikami, ale kogo by to obchodziło. Jedynie śmieszna rzecz jest z GT3RS, gdyż jest to właściwie samochód torowy z homologacją na ulice. Wywalono z wnętrza absolutnie wszystko, co się dało, zmniejszając wagę samochodu, polakierowano go cieńszą warstwą lakieru, a zamiast znaczka na masce dali naklejkę. Jak powiedział Jeremy Clarkson: „Czuję się winny wsiadając do niego w ubraniu”.
914, 924, 928
W międzyczasie powstały jeszcze takie modele jak np. 914, które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo do najszybszych nie należało.
Kolejnymi nowymi modelami były 924 i 928. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą jest dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze używane Porsche, ponieważ każdy wie, ze to nie są prawdziwe Porsche.
Boxter, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy do głosu oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób powołują do życia dziwne monstra, jak Porsche Cayenne, które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak Cadillac Escalade albo Hummer H2 i H3. Bryki domorosłych raperów/gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to napompowane 911 na wyższym zawieszeniu. Dodatkowo można nim straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą Tato, tato! Na dworze jest potwór!.
Innym wozem jest Boxter, z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxterem, niewyrodnym synem – Caymanem. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxterem a 911, oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911.
Właściwie jest to trochę dziwna rzecz. Jeżeli nie stać cię na nowe 911, to zamiast kupować wyroby pośrednie (jak Cayman i Boxter), można po prostu kupić używaną dziewięćset jedenastkę z lat 90. Wtedy nikt nie mówi, że cię nie było stać, tylko po prostu lubisz klasyki. Dzięki temu nie wychodzisz w oczach innych na geja i giniesz rozwalająć się tyłem o drzewo przy zakręcie.
Ale nie wszystkie nowe Porsche to gnioty, nie można zapomnieć o prawdziwym supercarze – Carrerze GT, który był nader udany.
W mej szklanej kuli natomiast widzę jeszcze Porsche Panamera, dziwne wydłużone 911, przerobione na luksusowego sedana/coupe/pokrakę.
- 800px-Porsche Boxster front 20080612.jpg
Porsche dla ubogich.
Porsche Design
Od jakiegoś czasu Porsche zarabia dodatkową kasiorę na projektowaniu telefonów komórkowych, ciuchów, rowerków dziecięcych, kosmetyków i w ogóle masy badziewia, na które daje znaczek Porsche, przez co wartość danej rzeczy mnoży się przez 1000.