Komunikacja miejska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 38: Linia 38:
* '''[[kanar]]zy'''
* '''[[kanar]]zy'''
* '''zwyczajni pasażerowie'''
* '''zwyczajni pasażerowie'''
* '''Miłośnicy Komunikacji Miejskiej'''
* '''[[Miłośnicy Komunikacji Miejskiej]]'''

=== Miłośnicy Komunikacji Miejskiej ===
MKM–owie to specyficzny rodzaj pasażera, który charakteryzuje się różnorako pojętą wiedzą na temat pojazdu w którym się znajduje, jak i wszystkich pojazdów w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zdałnienia). Są z reguły niegroźni, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego Bombardiera.

Niektórzy uważają MKM–ów za subkulturę – ich celem życiowym jest przejeżdżenie jak największej ilości czasu w pojeździe komunikacji miejskiej.
==== Rodzaje MKM–ów ====
* '''Kabiniarz''' – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się [[Kabiniarstwo|kabiniarstwem]].
* '''Fotograf''' – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim od przycisku do otwierania drzwi w środkowych drzwiach, po prawy pośladek [[lachon|lachona]], który akurat podróżuje tramwajem.
* '''Bierny''' – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i autobusach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
** '''Obrońca''' – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.


[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]

Wersja z 15:28, 17 lut 2009

Komunikacja miejska, transport miejski – typ transportu zbiorowego, działający na terenach miast i miejscowości. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno biletu, jednakże większość pasażerów ma znajomości i jeździ za darmo.

Cel

Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:

  • przepełnienie pojazdów,
  • przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
  • stary, znisczony tabor,
  • opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane nieużytkowaniem komunikacji miejskiej, a indywidualnej).

Pojazdy

Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które transportują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.

Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest autobus. W Polsce kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak samochody. Prowadzący autobusem to kierowca.

Drugim, często spotykanym pojazdem jest tramwaj. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak pociąg. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów, Grudziądz, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Katowice i przyjaciele, Toruń, Warszawa, Wrocław. Ponoć planują wprowadzić do Płocka i Olsztynu. Tramwaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo prądu, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi motorniczy (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).

Trolejbus. Łatwo pomylić z autobusem, co nie?

Kolejnym środkiem jest trolejbus, w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad ulicą. Trolejbusy w Polsce można spotkać w Gdyni, Sopocie, Lublinie i Tychach. Trolejbusem kieruje kierowca.

Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w stolicy można go zobaczyć, jest metro. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię metra. Metro prowadzi maszynista.

Szybka kolej miejska (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemii. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). Trójmiejska i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.

Przystanki i stacje

Plik:Przystanek.jpg
Typowy przystanek autobusowy „słupek”

W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.

Rodzaje zestawów przystankowych (autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych):

  • Słupek – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
  • Słupek z ławką – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
  • Słupek z ławką w budce – jak wyżej, jednak ławka jest schowana w budce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.

Pasażerowie

Pasażerowie to osoby, które korzystają z dobrodziejstw komunikacji miejskiej. Rodzaje takowych:

Bilety

Przykład biletu jednorazowego

Bilety (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:

  • Jednorazowe – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
    • Na linie normalne
    • Na linie pośpieszne
    • Na linie nocne
  • Okresowe – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
    • Imienne – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
    • Nieimienne – mogą należeć do kilku ludzi.

Do imiennych i nieimiennych należą:

  • Tygodniowe, dekadowe, trzydzietodniowe, dziewiędziesięciodniowe itd.
  • Aglomeracyjne – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
  • Na linie normalne
  • Na linie pośpieszne
  • Na linie nocne

W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.