Komunikacja miejska: Różnice pomiędzy wersjami
Musialmati (dyskusja • edycje) |
Musialmati (dyskusja • edycje) |
||
Linia 38: | Linia 38: | ||
* '''[[kanar]]zy''' |
* '''[[kanar]]zy''' |
||
* '''zwyczajni pasażerowie''' |
* '''zwyczajni pasażerowie''' |
||
* '''Miłośnicy Komunikacji Miejskiej''' |
* '''[[Miłośnicy Komunikacji Miejskiej]]''' |
||
=== Miłośnicy Komunikacji Miejskiej === |
|||
MKM–owie to specyficzny rodzaj pasażera, który charakteryzuje się różnorako pojętą wiedzą na temat pojazdu w którym się znajduje, jak i wszystkich pojazdów w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zdałnienia). Są z reguły niegroźni, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego Bombardiera. |
|||
Niektórzy uważają MKM–ów za subkulturę – ich celem życiowym jest przejeżdżenie jak największej ilości czasu w pojeździe komunikacji miejskiej. |
|||
==== Rodzaje MKM–ów ==== |
|||
* '''Kabiniarz''' – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się [[Kabiniarstwo|kabiniarstwem]]. |
|||
* '''Fotograf''' – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim od przycisku do otwierania drzwi w środkowych drzwiach, po prawy pośladek [[lachon|lachona]], który akurat podróżuje tramwajem. |
|||
* '''Bierny''' – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i autobusach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także: |
|||
** '''Obrońca''' – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy. |
|||
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście. |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Wersja z 15:28, 17 lut 2009
Komunikacja miejska, transport miejski – typ transportu zbiorowego, działający na terenach miast i miejscowości. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno biletu, jednakże większość pasażerów ma znajomości i jeździ za darmo.
Cel
Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:
- przepełnienie pojazdów,
- przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
- stary, znisczony tabor,
- opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane nieużytkowaniem komunikacji miejskiej, a indywidualnej).
Pojazdy
Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które transportują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.
Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest autobus. W Polsce kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak samochody. Prowadzący autobusem to kierowca.
Drugim, często spotykanym pojazdem jest tramwaj. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak pociąg. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów, Grudziądz, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Katowice i przyjaciele, Toruń, Warszawa, Wrocław. Ponoć planują wprowadzić do Płocka i Olsztynu. Tramwaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo prądu, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi motorniczy (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).
Kolejnym środkiem jest trolejbus, w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad ulicą. Trolejbusy w Polsce można spotkać w Gdyni, Sopocie, Lublinie i Tychach. Trolejbusem kieruje kierowca.
Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w stolicy można go zobaczyć, jest metro. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię metra. Metro prowadzi maszynista.
Szybka kolej miejska (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemii. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). Trójmiejska i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.
Przystanki i stacje
W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.
Rodzaje zestawów przystankowych (autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych):
- Słupek – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
- Słupek z ławką – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
- Słupek z ławką w budce – jak wyżej, jednak ławka jest schowana w budce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.
Pasażerowie
Pasażerowie to osoby, które korzystają z dobrodziejstw komunikacji miejskiej. Rodzaje takowych:
- babcie autobusowe
- kabiniarze
- kanarzy
- zwyczajni pasażerowie
- Miłośnicy Komunikacji Miejskiej
Bilety
Bilety (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:
- Jednorazowe – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
- Na linie normalne
- Na linie pośpieszne
- Na linie nocne
- Okresowe – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
- Imienne – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
- Nieimienne – mogą należeć do kilku ludzi.
Do imiennych i nieimiennych należą:
- Tygodniowe, dekadowe, trzydzietodniowe, dziewiędziesięciodniowe itd.
- Aglomeracyjne – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
- Na linie normalne
- Na linie pośpieszne
- Na linie nocne
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.