Cadillac: Różnice pomiędzy wersjami
M (dr.) |
M |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Cadillac.JPG|thumb|200px|right|Możesz o nim, co najwyżej, pomarzyć]] |
|||
'''Cadillac''' – amerykańska |
'''Cadillac''' – amerykańska marka ''luksusowych'' samochodów osobowych, oczywiście, choć [[silnik]] z Cadillaca z powodzeniem można by wykorzystać w pociągu towarowym. Cacka te zresztą słyną ze swych potężnych ponad rozsądek, 16-cylindrowych silników, które sporo palą. |
||
==Historia firmy== |
==Historia firmy== |
||
Początki Cadillaca sięgają 1890 roku, kiedy to niejaki [[Henry Leland|Henio]] założył w [[Detroit]] prymitywny warsztacik, w którym składał silniki z podpierdolonych w pobliskiej fabryce pralek części. Jako że potrafił być niewidzialny jak ninja oraz miał dyskretnych znajomych, proceder ten nigdy nie wyszedł (no dobra, wyszedł, ale dopiero kiedy sprawa się przedawniła) na jaw. Tak więc Heniek beztrosko składał silniczki do autek Forda, ale każda zabawa kiedyś się nudzi. Akurat [[Henry Ford|inny Henio]] przenosił swoją wytwórnię < |
Początki Cadillaca sięgają [[1890|1890 roku]], kiedy to niejaki [[Henry Leland|Henio]] założył w [[Detroit]] prymitywny warsztacik, w którym składał silniki z podpierdolonych w pobliskiej fabryce pralek części. Jako, że potrafił być niewidzialny jak ninja oraz miał dyskretnych znajomych, proceder ten nigdy nie wyszedł (no dobra, wyszedł, ale dopiero kiedy sprawa się przedawniła) na jaw. Tak więc Heniek beztrosko składał silniczki do autek Forda, ale każda zabawa kiedyś się nudzi. Akurat [[Henry Ford|inny Henio]] przenosił swoją wytwórnię <s>złomu</s> automobili, więc Leland dostał po znajomości starą fabrykę i mógł zacząć składać większe rzeczy. Tak powstał pierwszy Cadillac, mający 4-cylindrowy (2 razy więcej niż w innych furach tamtych czasów) silnik o olbrzymiej jak na tamte czasy mocy 10KM. Kilka lat później, a ściślej w 1815 roku, rozpoczęło się wielkie dokładanie cylindrów. Powstał 8-cylindrowy Cadillac 55, któremu wymyślono 7 rodzajów nadwozia. Do wyboru, do koloru. 15 lat później powstał pierwszy wielki V16. Jego osiągi były poza skalą ówczesnych przyrządów pomiarowych, a do dziś nie zachował się żaden egzemplarz. W 1971 wyszły na jaw wpływy Billa Gates'a na firmę, jako że model z tego roku miał komputer pokładowy sterujący różnymi pierdołami, na które kierowca nie miał czasu zwracać uwagi (np. dziecko wypadające przez otwarte okno). W 2006 roku Cadillac wypuścił swojego ostatniego – jak dotąd – potwora, i to produkowanego seryjnie. Silnik V16 dawał przeszło 470KM mocy (tyle, co w nowoczesnym Jelczu), dlatego też amerykańska drogówka zakupiła ostatnio kilka sztuk przerobionych na holowniki. |
||
[[Plik:Lokomotywa.JPG|thumb|200px|right|Lokomotywa z silnikiem od Cadillaca]] |
|||
==Dane Techniczne== |
==Dane Techniczne== |
||
Oto zestawienie parametrów przeciętnego, współczesnego Cadillaca: |
Oto zestawienie parametrów przeciętnego, współczesnego Cadillaca: |
||
*Długość: 6-8 metrów |
* Długość: 6-8 metrów |
||
*Szerokość: z trudem mieści się na dwupasmówce |
* Szerokość: z trudem mieści się na dwupasmówce |
||
*Wysokość: lepiej nie przejeżdżać nim pod mostem |
* Wysokość: lepiej nie przejeżdżać nim pod mostem |
||
*Masa: 2,5-6t |
* Masa: 2,5-6t |
||
*Moc: >400KM |
* Moc: >400KM |
||
*Vmax: poza skalą |
* Vmax: poza skalą |
||
*0-100: <10s |
* 0-100: <10s |
||
*Poj. zbiornika paliwa: 200l |
* Poj. zbiornika paliwa: 200l |
||
*Zużycie paliwa: 100l/100km |
* Zużycie paliwa: 100l/100km |
||
==Awaryjność== |
==Awaryjność== |
||
Jak każde auto, także z |
Jak każde auto, także z Cadillacami czasem są problemy. Do najczęstszych awarii należą: |
||
*Rozerwanie samochodu z powodu mocy silnika |
* Rozerwanie samochodu z powodu mocy silnika |
||
*Obrażenia odniesione przez kierowcę i/lub pasażerów pod wpływem przyspieszenia |
* Obrażenia odniesione przez kierowcę i/lub pasażerów pod wpływem przyspieszenia |
||
*Zaczadzenie wymienionych wyżej osób spalinami |
* Zaczadzenie wymienionych wyżej osób spalinami |
||
==Środowisko== |
==Środowisko== |
||
Samochody marki Cadillac są bardzo ekologiczne. Bo chociaż silnik V16 w chuj pali (i dymi), to również w chuj kosztuje, dlatego mało kogo stać na Cadillaca. |
Samochody marki Cadillac są bardzo ekologiczne. Bo chociaż silnik V16 w chuj pali (i dymi), to również w chuj kosztuje, dlatego mało kogo stać na Cadillaca. Więc uspokójcie się, drodzy przyjaciele z Greenpeace i Towarzystwa Ochrony Zwierząt. Te potwory nie są trujące. W każdym razie nie tak, jak te masowo używane [[Mercedes|tanie złomy]] z [[Niemcy|Niemiec]]. |
||
==Cena== |
==Cena== |
||
Cadillac kosztuje ponad 500 000$, zaś jego roczne utrzymanie (przede wszystkim paliwo) drugie tyle. Dlatego jeśli chcesz sobie kupić |
Cadillac kosztuje ponad 500 000$, zaś jego roczne utrzymanie (przede wszystkim paliwo) drugie tyle. Dlatego jeśli chcesz sobie kupić ten samochód, to zacznij na nie zbierać jak tylko znajdziesz sobie pracę. Jeśli będziesz odkładał całą pensję, może zdążysz do emerytury. Jeśli nie, przynajmniej będzie cię stać na grabarza. |
||
{{stubmot}} |
{{stubmot}} |
Wersja z 20:50, 2 paź 2010
Cadillac – amerykańska marka luksusowych samochodów osobowych, oczywiście, choć silnik z Cadillaca z powodzeniem można by wykorzystać w pociągu towarowym. Cacka te zresztą słyną ze swych potężnych ponad rozsądek, 16-cylindrowych silników, które sporo palą.
Historia firmy
Początki Cadillaca sięgają 1890 roku, kiedy to niejaki Henio założył w Detroit prymitywny warsztacik, w którym składał silniki z podpierdolonych w pobliskiej fabryce pralek części. Jako, że potrafił być niewidzialny jak ninja oraz miał dyskretnych znajomych, proceder ten nigdy nie wyszedł (no dobra, wyszedł, ale dopiero kiedy sprawa się przedawniła) na jaw. Tak więc Heniek beztrosko składał silniczki do autek Forda, ale każda zabawa kiedyś się nudzi. Akurat inny Henio przenosił swoją wytwórnię złomu automobili, więc Leland dostał po znajomości starą fabrykę i mógł zacząć składać większe rzeczy. Tak powstał pierwszy Cadillac, mający 4-cylindrowy (2 razy więcej niż w innych furach tamtych czasów) silnik o olbrzymiej jak na tamte czasy mocy 10KM. Kilka lat później, a ściślej w 1815 roku, rozpoczęło się wielkie dokładanie cylindrów. Powstał 8-cylindrowy Cadillac 55, któremu wymyślono 7 rodzajów nadwozia. Do wyboru, do koloru. 15 lat później powstał pierwszy wielki V16. Jego osiągi były poza skalą ówczesnych przyrządów pomiarowych, a do dziś nie zachował się żaden egzemplarz. W 1971 wyszły na jaw wpływy Billa Gates'a na firmę, jako że model z tego roku miał komputer pokładowy sterujący różnymi pierdołami, na które kierowca nie miał czasu zwracać uwagi (np. dziecko wypadające przez otwarte okno). W 2006 roku Cadillac wypuścił swojego ostatniego – jak dotąd – potwora, i to produkowanego seryjnie. Silnik V16 dawał przeszło 470KM mocy (tyle, co w nowoczesnym Jelczu), dlatego też amerykańska drogówka zakupiła ostatnio kilka sztuk przerobionych na holowniki.
Dane Techniczne
Oto zestawienie parametrów przeciętnego, współczesnego Cadillaca:
- Długość: 6-8 metrów
- Szerokość: z trudem mieści się na dwupasmówce
- Wysokość: lepiej nie przejeżdżać nim pod mostem
- Masa: 2,5-6t
- Moc: >400KM
- Vmax: poza skalą
- 0-100: <10s
- Poj. zbiornika paliwa: 200l
- Zużycie paliwa: 100l/100km
Awaryjność
Jak każde auto, także z Cadillacami czasem są problemy. Do najczęstszych awarii należą:
- Rozerwanie samochodu z powodu mocy silnika
- Obrażenia odniesione przez kierowcę i/lub pasażerów pod wpływem przyspieszenia
- Zaczadzenie wymienionych wyżej osób spalinami
Środowisko
Samochody marki Cadillac są bardzo ekologiczne. Bo chociaż silnik V16 w chuj pali (i dymi), to również w chuj kosztuje, dlatego mało kogo stać na Cadillaca. Więc uspokójcie się, drodzy przyjaciele z Greenpeace i Towarzystwa Ochrony Zwierząt. Te potwory nie są trujące. W każdym razie nie tak, jak te masowo używane tanie złomy z Niemiec.
Cena
Cadillac kosztuje ponad 500 000$, zaś jego roczne utrzymanie (przede wszystkim paliwo) drugie tyle. Dlatego jeśli chcesz sobie kupić ten samochód, to zacznij na nie zbierać jak tylko znajdziesz sobie pracę. Jeśli będziesz odkładał całą pensję, może zdążysz do emerytury. Jeśli nie, przynajmniej będzie cię stać na grabarza.