Command & Conquer: Tiberian Dawn: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Damosos. Autor wycofanej wersji to 89.234.218.219.) |
M |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
=== Tylko dla Nod === |
=== Tylko dla Nod === |
||
* {{t|Rocket Solider}} człowiek demolka do niszczenia wszelkiego rodzaju pojazdów latających i nielatających oraz budynków, który ma zero szans w starciu z Minigunnerami, albo Grenadierami. Nosi ze sobą bazookę. |
* {{t|Rocket Solider}} człowiek demolka do niszczenia wszelkiego rodzaju pojazdów latających i nielatających oraz budynków, który ma zero szans w starciu z Minigunnerami, albo Grenadierami. Nosi ze sobą bazookę. |
||
* {{t|Flamethower}} chłopczyk z miotaczem płomieni. Potrafi ranić piechotę, |
* {{t|Flamethower}} chłopczyk z miotaczem płomieni. Potrafi ranić piechotę, najczęściej własną i w szybkim tempie równać budynki z ziemią, słowem typowa taktyka Bractwa. Bez problemu jednak załatwią go Orki i Humm-vee. |
||
* {{t|Chemical Warrior}} Duma ''Wielkiego Wodza i Przyszłościowego Przywódcy Bractwa Nod'' Atakuje inne jednostki piechoty Tiberium. Aha, w przeciwieństwie do innych piechurów nie jest wrażliwy na jego działanie. Tylko w Nod-zie i to jeszcze tylko w Multi. |
* {{t|Chemical Warrior}} Duma ''Wielkiego Wodza i Przyszłościowego Przywódcy Bractwa Nod'' Atakuje inne jednostki piechoty Tiberium. Aha, w przeciwieństwie do innych piechurów nie jest wrażliwy na jego działanie. Tylko w Nod-zie i to jeszcze tylko w Multi. |
||
* {{t|Recon Bike}} taki pseudo-motor który atakuje rakietami. |
* {{t|Recon Bike}} taki pseudo-motor który atakuje rakietami. |
||
Linia 71: | Linia 71: | ||
* {{t|Repair Facility}} pozwala nam naprawiać pojazdy... Hahaha, nie mogę... Jeżeli stać Cię na naprawę, to lepiej kupić nowy czołg, i mieć dwa razy taką siłę ognia za tą samą cenę. |
* {{t|Repair Facility}} pozwala nam naprawiać pojazdy... Hahaha, nie mogę... Jeżeli stać Cię na naprawę, to lepiej kupić nowy czołg, i mieć dwa razy taką siłę ognia za tą samą cenę. |
||
* {{t|Guard Tower}} mamy na niej głośny karabin maszynowy, z którego będziemy szatkować głupią piechotę komputerowego przeciwnika. |
* {{t|Guard Tower}} mamy na niej głośny karabin maszynowy, z którego będziemy szatkować głupią piechotę komputerowego przeciwnika. |
||
* {{t|Advanced Guard Tower}} strażnica robiąca więcej huku niż zniszczenia, |
* {{t|Advanced Guard Tower}} strażnica robiąca więcej huku niż zniszczenia, fajtłapowato naparza we wszystkie cele, i na ziemi, i w powietrzu. |
||
* {{t|Advanced Communications Center}} daje nam dostęp do ''superbroni'' zwanej „Ion Cannon”. Przydatna, gdy chcemy zażartować sobie z wroga, albo zniszczyć mu wredną strażnicę. |
* {{t|Advanced Communications Center}} daje nam dostęp do ''superbroni'' zwanej „Ion Cannon”. Przydatna, gdy chcemy zażartować sobie z wroga, albo zniszczyć mu wredną strażnicę. |
||
Wersja z 11:00, 28 sty 2013
Tiberium Akabar!
- Arabski żołnierz NOD
Oh no! Tiberium!
- Amerykański żołnierz GDI
Szablon:Tgra komputerowa z gatunku RTS wydana przez Westwood Studios w 1995. Była to jedna z pierwszych gier z tego gatunku. Opowiadała ona o konflikcie pomiędzy GDI a Bractwem NOD o Tyberium. Ale kto tam by się przejmował fabułą i tak wszystkie filmiki zostaną pominięte klawiszem „ESC”. Mimo wszystko warto je obejrzeć, bo występują w nich żywi aktorzy.
Fabuła
Opowiada ona o uderzeniu w Ziemię tajemniczego meteorytu, zawierającego tajemniczą substancję o nie mniej tajemniczej nazwie Tyberium, powodującej jeszcze bardziej tajemnicze skażenie terenu, na którym ta tajemnicza substancja się pojawi. Powstają więc dwie organizacje – GDI, które chce bronić ludzkości, i Bractwo NOD, które chce użyć Tyberium do przejęcia władzy nad światem. No i mamy wojnę...
Tiberium
To są te zielone piksele, które należy zbierać żniwiarkami i zawozić do bazy w celu zarobienia kasy. Jest szkodliwe dla piechoty, więc a kysz! Niech się od niej trzymają z daleka.
Strony konfliktu
Gracz ma do wyboru dwie strony konfliktu. Mianowicie:
Global Defence Initiative
Powstała z połączenia ONZ i NATO. Jest to międzynarodowa organizacja mająca na celu zbieranie Tyberium i trzaskanie kasy dla grubych przywódców bogatych krajów obronę ludności cywilnej przed szkodliwym działaniem Tiberium i przed Bractwem NOD, które ostrzeliwuje bezbronne wioski. Twierdzi, że Tiberium to zło i trzeba się przed nim bronić. Są tymi dobrymi.
Bractwo NOD
Organizacja pokojowa, religijna, wspaniała. Ich przywódca to filantrop i pokojowo nastawiony człowiek o imieniu Kane. Mają na celu wytrucie ludzkości Tiberium zmianę ludzi w lepszy gatunek przy pomocy Tyberium.
Jednostki
Wspólne
- Szablon:T pierwsza jednostka, jaką możemy wyprodukować w grze. Służy do zabijania i w porywach może posłużyć do niszczenia budynków w początkowych misjach. Jest uzbrojony w M16. Można dzięki niemu zobaczyć, jak wygląda śmierć pod kołami czołgu.
- Szablon:T bardzo ważna i przydatna jednostka. Jeden taki zajmie dowolny budynek w bazie wroga. Można grając Nod-em przejąć Weapons Factory GDI i cieszyć się możliwością budowania Medium Tanków.
- Szablon:T praktycznie to samo, co MLRS – tylko, że strzela dalej i wolniej oraz robi większe szkody.
- Szablon:T pojazd konstrukcyjny, dzięki niemu można wybudować bazę. Gdy na niego klikniesz, to zamienia się w Construction Yard i robi to w iście transformerowskim stylu.
- Szablon:T żniwiarka do zbierania tych zielonych pikseli, jak to leciało... Ach, Tiberium! A wię,c zbiera te Tiberium i wozi je do rafinerii, gdzie robi się z niego kasę.
- Szablon:T latające APC bez pancerza i CKM-u. Też tylko 5 osób, a w dodatku nie przeżyją katastrofy śmigłowca.
- Szablon:T pojazd wsparcia widywany tylko podczas używania nalotu z powietrza. Pojazd bombarduje wroga swoimi bombami z napalmem aż ten raczy umrzeć.
Tylko dla Nod
- Szablon:T człowiek demolka do niszczenia wszelkiego rodzaju pojazdów latających i nielatających oraz budynków, który ma zero szans w starciu z Minigunnerami, albo Grenadierami. Nosi ze sobą bazookę.
- Szablon:T chłopczyk z miotaczem płomieni. Potrafi ranić piechotę, najczęściej własną i w szybkim tempie równać budynki z ziemią, słowem typowa taktyka Bractwa. Bez problemu jednak załatwią go Orki i Humm-vee.
- Szablon:T Duma Wielkiego Wodza i Przyszłościowego Przywódcy Bractwa Nod Atakuje inne jednostki piechoty Tiberium. Aha, w przeciwieństwie do innych piechurów nie jest wrażliwy na jego działanie. Tylko w Nod-zie i to jeszcze tylko w Multi.
- Szablon:T taki pseudo-motor który atakuje rakietami.
- Szablon:T taki samochód bez karoserii i z CKM-em na dachu. Chodzi o karabin...
- Szablon:T Artyleria! No, to takie działo, które służy do niszczenia pojazdów, piechoty i budynków. Jednak z lotnictwem i z jakimkolwiek atakiem na siebie sobie nie radzi.
- Szablon:T lekki czołg. Za lekki aby nim spamować, jednak dość dobrze się nadaje do zwiadu (ale do niczego więcej). Szajs.
- Szablon:T taki niewidzialny Recon Bike z podwójną wyrzutnią rakiet. Można kilka takich wysłać i zrobić u wroga BUM z zaskoczenia.
- Szablon:T helikopterek mający podczepionego miniguna z którego może oddać 5 seryjek. Fajny, szkoda że tylko w Multi. Bractwo Nod go posiada.
Tylko dla GDI
- Szablon:T jedna z mocniejszych jednostek piechoty. Ale trzeba jej używać z głową, gdyż próba spamowania nimi kończy się friendly fire i śmiercią każdej jednostki piechoty, która znajduje się w okolicy. Uzbrojony w granaty.
- Szablon:T Rambo z karabinem snajperskim i ładunkami wybuchowymi. W kampanii jest dostępny podczas jednej misji jako jedyna jednostka poza helikopterem transportowym. Rozniesie każdego piechura jednym strzałem, a każdy budynek za pomocą jednego C4, jednak bylejaki pojazd robi z niego miazgę.
- Szablon:T dżip z karabinem maszynowym, robi tratata i kasuje piechotę.
- Szablon:T Humm-vee mogące wozić ludzi. Maksymalnie pięć osób.
- Szablon:T W pojedynkę może zatrzymać nawet 2 Light Tanki, lub 3 buggy. Całkiem niezły do spamowania.
- Szablon:T wręcz stworzony do spamowania. Ma 2 działa i 2 wyrzutnie rakiet, więc nic go nie powstrzyma. GDI jest z niego dumne.
- Szablon:T wyrzutnia rakiet, dla GDI jest to odpowiednik Altile... artrer... wiecie czego! Naparza rakietami.
- Szablon:T ni to helikopter, ni to samolot, więc co to jest? Ważne, że ma 5 rakiet i robi nimi niezłe szkody...
Budynki
Wspólne
- Szablon:T pierwszy budynek w bazie. Służy do rozbudowy innych. Ze względu na czas, w którym stawiają się inne budynki, sądzę, że pracują w nim Polacy...
- Szablon:T budynek, który stawia się dość często w celu uzupełnienia tego paska w prawym brzegu Slidebara. Uzupełnia ona nasze zasoby energii.
- Szablon:T umożliwia nam zbieranie i przechowywanie Tiberium. Wraz z rafinerią dostajesz Harvesta gratis. Nie musisz dziękować.
- Szablon:T daje dostęp do minimapki, która pojawia się zamiast loga frakcji u góry Slidebara.
- Szablon:T umożliwia przechowanie 1000 Tiberium.
- Szablon:T dostarcza dwa razy tyle energii, co zwykła elektrownia, więc budowanie tej podstawowej w późniejszej fazie gry traci sens.
- Szablon:T wprawny gracz zrobi z nich użytek... zamykając komputerowego gracza we własne bazie! Możemy się wtedy spokojnie rozbudowywać, a czołgi wroga będą bezradnie czekały przed murem...
- Szablon:T tu budujemy śmigłowce i uzupełniamy w nich amunicję. Wraz z budową dostajesz egzemplarz śmigłowca gratis, co czyni stawianie budynków bardziej opłacalne, niż kupowanie maszyn oddzielnie.
Tylko NOD
- Szablon:T bardzo wredne rakiety przeciwlotnicze. Na szczęście (lub nieszczęście, kiedy grasz NOD-em) łatwo je zniszczyć z ziemi.
- Szablon:T najlepsza strażnica NOD-u. Lżejsze pojazdy zamienia w stertę metalu w sekundy, ale z cięższymi pojazdami musi trochę bardziej się wysilić. Ale jest baaardzo podatna na ataki z powietrza.
- Szablon:T działko, które jest bardzo skuteczne w niszczeniu wrogich czołgów, aczkolwiek żałośnie słabe przeciwko piechocie. Pięciu grenadierów wystarczy, aby taki turret zmienić w płonącą kupę złomu.
- Szablon:T to samo co Baracks w GDI.
- Szablon:T daje dostęp do atomowej rozpierduchy, jaką przynosi bomba atomowa. Mamy ją zniszczyć w ostatniej misji GDI.
- Szablon:T proszę, bez skojarzeń ze słowem strip... Umożliwia to samo co Fabryka w GDI, jednak tutaj pojazdy są przywożone na lotnisko.
Tylko GDI
- Szablon:T rekrutujemy w nim mięso armatnie zwane piechotą. W pierwszych misjach dostarcza nam większości sił, ale w kolejnych podnosi nam tylko Tech Level.
- Szablon:T pozwala na budowę pojazdów. Będziesz często do niej zaglądał w celu produkcji pojazdów do ataków typu „spam”.
- Szablon:T pozwala nam naprawiać pojazdy... Hahaha, nie mogę... Jeżeli stać Cię na naprawę, to lepiej kupić nowy czołg, i mieć dwa razy taką siłę ognia za tą samą cenę.
- Szablon:T mamy na niej głośny karabin maszynowy, z którego będziemy szatkować głupią piechotę komputerowego przeciwnika.
- Szablon:T strażnica robiąca więcej huku niż zniszczenia, fajtłapowato naparza we wszystkie cele, i na ziemi, i w powietrzu.
- Szablon:T daje nam dostęp do superbroni zwanej „Ion Cannon”. Przydatna, gdy chcemy zażartować sobie z wroga, albo zniszczyć mu wredną strażnicę.
Dodatki
The Covert Operations
To taki dodatek, który Westwood Studios wydało po tym, jak gra się dość dobrze sprzedała. Dodał kilka misji, kilka map do multi, odblokował kilka jednostek w singlu i... to tyle?
Dino Missions
Tu jest dużo fajniej, bo po dodaniu do skrótu komendy -c&c funpark dostajemy dostęp do kilku misji, w których albo rozwalamy dinozaury, albo jako dinozaury rozwalamy ludzi. Nawet fajne.
Jak przejść pierwszą misję?
Po oglądnięciu trochę dziwnego Intra, z którego można wywnioskować trochę historii, np. wielce interesującą reklamę o napoju energetycznym, nasz telewizor psuje się. Musimy wybrać, który kanał chcemy oglądać – GDI czy NOD. Weźmy GDI, NOD-em nie podołasz... Po wyborze pojawia nam się pan generał, który będzie nam kazał wykonać misję... E tam, i tak tego angielskiego nie łapiesz, pomiń to. Ten następny filmik też pomiń.
No, wreszcie się zaczęło. Nie, wbrew pozorom to nie Tibia. Nie, nie będziesz walczyć ze szczurami. No dobra, brnijmy w to dalej. Widzisz ten taki dziwny kwadrat? To MCV, z niego powstanie twoja baza! Tak, naprawdę! Więc kliknij ten pojazd i przejedź nim w takie miejsce, aby starczyło na rozbudowę bazy. Teraz na niego kliknij. I co? Udało się? No widzisz! Teraz powinien Ci się pojawić z prawej strony Slidebar. Masz tam taki obrazek, a pod nim napisane „Power Plant”. Klikaj.
Co Ty tam mówisz? Że coś ci jeździ po tej dziwnej, niebieskiej teksturze, strzela jakimiś pikselami do czerwonych pikseli i wydaje dźwięk szurania butami po posadzce? To Gunboat ostrzeliwuje Torr... Turrety. Co? Czyżby ta babka powiedziała konstrakszyn komplit? To teraz kliknij na ten Power Plant i postaw go gdzieś blisko bazy. Udało się? Brawo! Teraz ta babka powinna powiedzieć niu konstrakszyn apszysns i powinieneś zobaczyć budynek Barracks, czyli koszary. Klikaj.
Co Ty tam znowu chcesz? Ta babka ciągle mówi junit lost? To oznacza, że wróg jedzie Twoje wojsko! Na to jest rada. Widzisz takie żółte zlepki pikseli? To jest Twoja armia. Są to piechurzy uzbrojeni w M16 i nie widzieć czemu nazywają się Minigunners. Zaznacz ich. Powinieneś usłyszeć jeść ser, co oznacza, że są głodni. Nakarmimy ich, ale nie serem, tylko mięsem. Teraz poszukaj takiego białego zlepku pikseli i najedź na niego myszką powinna zrobić się czerwona. Klikaj usłyszysz coś w rodzaju radżer i Twoi żołnierze zrobią z nich sieczkę.
Wróćmy jednak do naszej bazy. Koszary się już wybudowały, więc je postaw obok budynków swojej bazy. Widzisz? Możesz wyprodukować teraz Minigunnerów! Klikaj więc na obrazek, który go przedstawia. Niestety, ale możesz wyprodukować tylko jedną jednostkę w danym czasie. Klikaj. Klikaj. Klikaj jeszcze. Dobra, dość. Jak masz tak ze 20 jednostek to zaznacz je,i nie zapomnij o takich żółtych prostokątach. Wbrew pozorom to nie zżółkłe kartki papieru, a twoje pojazdy Humm-vee. Teraz wydawaj swoim jednostkom rozkazy. Klikaj tak, aby się przemieszczały. Jeżeli znajdziesz jakąś jednostkę – kill'em! Co znowu? Rozwalili ci wojo i bazę!?! Noob z Ciebie! Od nowa! Rozwaliłeś ich wszystkich i na ekranie pojawił się napis „Mission Accomplished”? Gratulacje! Ukończyłeś pierwszą misję w C&C! Czeka Ciebie jeszcze kilkanaście następnych i kampania NOD, ale na pewno wytrwasz!
Noob w C&C: Tiberian Dawn
- Nie potrafi rozbudować MCV.
- Czeka na powrót harvestera, pomimo tego, że został zniszczony pół godziny temu.
- Daje się nabrać na sztuczkę z zamurowaniem go.
- Wysyła parę jednostek do bazy wroga i zapomina o nich.
- Naprawia pojazdy zamiast kupić nowe.
- Naprawia budynki engineerami.
- Sprzedaje zniszczony budynek za 200$, kupuje taki sam za 500$ i mówi, że zrobił świetny interes.
- Nauczył się sprzedawać czołgi na repair facility, sprzedaje całe wojo, a potem dziwi się, że traci całą bazę podczas ataku wroga.
- Nie buduje silosów, przez co traci część przywożonego tiberium.
Uzależnienie
Możesz czuć się uzależniony, gdy:
- W telewizorze masz tylko dwa kanały.
- Gdy się rano budzisz, jakiś kobiecy głos mówi Establishing battlefield control.
- Gdy kładziesz się spać, to ten głos mówi Battle cotrol terminated.
- Gdy dostajesz jedynkę głos mówi Mission Failed.
- A gdy piątkę Mission Accomplished.
- Gdy nie stać cię na coś, słyszysz Insufficient funds.
- A gdy tej kasy nie mieści ci się w portfelu to Silo needeed.
- Gdy próbujesz coś gdzieś położyć, i nie ma tam miejsca, to głos mówi Cannot deploy here.
- Gdy kończysz budowę, to ten kobiecy głos mówi Contruction Complete.
- Gdy ktoś ci każe robić więcej niż jedną rzecz naraz, to mu mówisz Unable to comply, building in progress.
- Unikasz jak ognia zielonych kryształów, a nawet bardziej niż ognia.
- Ewentualnie się do nich modlisz.