Komunikacja miejska: Różnice pomiędzy wersjami
M (polowanie na literówki) |
M (→Zobacz też:) |
||
Linia 67: | Linia 67: | ||
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta. |
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta. |
||
== Zobacz też |
== Zobacz też == |
||
{{Źródła|[[Nonźródła:Czy jesteś dobrym miłośnikiem komunikacji miejskiej|Czy jesteś dobrym miłośnikiem komunikacji miejskiej]]}} |
|||
* [[Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej|PKS]] |
* [[Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej|PKS]] |
||
* [[Przystanek autobusowy]] |
* [[Przystanek autobusowy]] |
Wersja z 15:25, 18 lip 2013
Komunikacja miejska, transport miejski – typ transportu zbiorowego, działający na terenach miast i miejscowości. Z założenia usługa ta jest płatna poprzez kupno biletu, jednakże większość pasażerów ma znajomości i jeździ za darmo.
Cel
Komunikacja miejska ma na celu zmniejszyć korki w mieście, równocześnie skracając czas drogi z punktu startowego do końcowego. Powinno to działać, ale niestety są powody, przez które miejski transport nie jest tak popularny, jak powinien być:
- przepełnienie pojazdów,
- przystanki są zbyt rzadko rozmieszczone (nikt nie bierze pod uwagę tego, że gdyby były rozmieszczone gęściej, to czas podróży by się mocno wydłużał),
- stary, zniszczony tabor,
- opóźnienia (ale oczywiście ludzie nie rozumieją, że są spowodowane użytkowaniem nie komunikacji miejskiej, lecz indywidualnej).
Pojazdy
Zbiorowy transport miejski opiera się na pojazdach, które transportują młodzież i ludzi (czasem zwierzęta) po mieście.
Najczęściej spotykanym środkiem transportu jest autobus. W Polsce kursują one właściwie na liniach w każdej miejscowości, w której mieszka więcej niż 20 tysięcy typa. Autobusy są niestety mało ekologiczne, ale przynajmniej tanie (dlatego tak popularne w naszym kraju; każdy wie, co u nas piszczy). Jeżdżą po ulicach, tak samo jak samochody. Prowadzący autobusem to kierowca.
Drugim, często spotykanym pojazdem jest tramwaj. Jest to pojazd szynowy elektryczny, a oznacza to tyle, że porusza się po szynach i jest napędzany prądem. Tak jak pociąg. W Polsce ledwie kilka miast jest wyposażonych w tramwaje, a należą do nich: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów, Grudziądz, Kraków, wieś, której nie ma na żadnej mapie pogodowej oprócz TVN Meteo, Poznań, Szczecin, Katowice i przyjaciele, najlepszy przyjaciel Bydzi, Warszawa, Wrocław.
Olsztyn też się na nie napalił i już zamówił, niestety, będą tam jeździć stare, niskopodłogowe (niebezpieczeństwo wystąpienia babć autobusowych wzrasta o 200%!) Skody.
Do miast, które tramwaj posiadają należą również Pabianice, Zgierz, Konstantynów Łódzki, Ozorków i Lutomiersk, który de facto miastem nie jest. Ale one się nie liczą, bo po chamsku podwędziły go z Łodzi, a teraz szpanują.
Płock też chce tramwaje, ale one nie chcą jego.
Trambambaje są niestety drogie w eksploatacji, bo zjadają dużo prądu, ale przynajmniej można tanio wybudować szyny no i są bardzo ekologiczne. Tramwaj prowadzi motorniczy (po chamsku i tocznie zwany tramwajarzem).
Kolejnym środkiem jest trolejbus, w Polsce spotykany jeszcze rzadziej niż tramwaj. Jest to autobus, który zamiast benzyny, zużywa prąd. Rozpędzają się szybciej niż autobusy, ale niestety są – tak jak tramwaje – ograniczone (strefowo, nie umysłowo), ponieważ do stworzenia linii trolejbusowej potrzeba takiego kabla nad ulicą. Trolejbusy w Polsce można spotkać w Gdyni, Sopocie, Lublinie i Tychach. Trolejbusem kieruje kierowca.
Rzadkim widokiem w naszym kraju, bo tylko w stolicy można go zobaczyć, jest metro. To taki jakby pociąg, jeżdżący pod ziemią. Jest bardzo szybki, pojemny i drogi. Przez tą ostatnią cechę, mamy w Polsce tylko jedną linię metra. Metro prowadzi maszynista.
Szybka kolej miejska (skm) to system kolei, który jest podobny do metra, jednakże jeździ na powierzchni ziemi. Charakteryzują się częstymi kursami i prędkością (w pozytywnym znaczeniu). Trójmiejska i warszawska kolej miejska to jedyne w naszym kraju. Kolej miejska jest kierowana pod nadzorem maszynisty.
Przystanki i stacje
W zależności od środku transportu, przystanki i stacje pojawiają się rzadko lub rzadziej. Na liniach tramwajowych przystanki są gęsto rozłożone. Na trolejbusowych i autobusowych – rzadziej. Metro i SKM mają stacje rozmieszczone dość daleko od siebie, ale dzięki temu szybko się nimi podróżuje.
Rodzaje zestawów przystankowych (autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych):
- Słupek – słupek przystankowy, nieraz są na nim naklejone rozkłady jazdy.
- Słupek z ławką – jak wyżej, z dodatkiem ławki.
- Słupek z budką w ławce – jak wyżej, jednak budka jest schowana w ławce przystankowej. Tego rodzaju przystanków jest najwięcej, występują również w podwójnej, lub w powiększonej formie.
Pasażerowie
Pasażerowie to osoby, które korzystają z dobrodziejstw komunikacji miejskiej. Rodzaje takowych:
- babcie autobusowe
- kabiniarze
- kanarzy
- zwyczajni pasażerowie
- Miłośnicy Komunikacji Miejskiej
Bilety
Bilety (tikety) są najbardziej odpychającą częścią transportu miejskiego. Ludzie zazwyczaj boją się i unikają ich. Typowy podział biletów:
- Jednorazowe – bilety, których można użyć tylko jeden raz, przez jedną osobę, najtańsze i najpopularniejsze.
- Na linie normalne
- Na linie przyśpieszone
- Na linie pospieszne
- Na linie nocne
- Okresowe – można z nich korzystać do woli, do daty końca ważności tiketu. Są znacznie droższe niż jednorazowe.
- Imienne – mogą być używane przez tylko jedną osobę.
- Nieimienne – mogą należeć do kilku ludzi.
Do imiennych i nieimiennych należą:
- Tygodniowe, dekadowe, trzydziestodniowe, dziewięćdziesięciodniowe itd.
- Aglomeracyjne – łączy się je z biletem na np. pociąg. Są ważne na wszystkie rodzaje linii.
- Na linie normalne
- Na linie pośpieszne
- Na linie nocne
W niektórych miastach są również osobne bilety na autobus, trolejbus, tramwaj, metro. Również występują nieraz inne linie, takie jak przyspieszone, czy szczytowe i na nie również są osobne bilety. Ale co za różnica... nikt z biletów nie korzysta.