Billie Jean: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: edytor źródłowy |
Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[plik:Billiejeanwhiplash.png|thumb|250px]] |
|||
{{t|Billie Jean|[[język angielski|ang.]] ''Spodnie Drelichowe Przypominające Rachunek''}} |
{{t|Billie Jean|[[język angielski|ang.]] ''Spodnie Drelichowe Przypominające Rachunek''}}singiel-wizytówka [[Michael Jackson|Michaela „Białego Murzyna” Jacksona]] wydany w [[1983]] roku wraz z {{L|Thriller (album)|''Trylerem''}} i już od tego czasu prawdopodobnie najpopularniejszy utwór [[Wszechświat]]a, a także niewątpliwie jedyny światowy przebój o [[alimenciara]]ch. |
||
== Historia powstania utworu == |
== Historia powstania utworu == |
||
Linia 137: | Linia 138: | ||
| |
| |
||
<center>'''Interpretacja/znaczenie'''</center> |
<center>'''Interpretacja/znaczenie'''</center> |
||
Podmiot liryczny daje się uwieść i otrzymuje propozycję zrobienia pewnej rzeczy, której do końca nie rozumie.<br/><br/><br/><br/> |
Podmiot liryczny daje się uwieść i otrzymuje propozycję zrobienia pewnej rzeczy, której do końca nie rozumie.<br/><br/><br/><br/><br/> |
||
Podmiot liryczny, jako konformista, ulega i godzi się widząc, że każdy by chciał ''zatańczyć w hula-hopie''.<br/><br/><br/><br/> |
Podmiot liryczny, jako konformista, ulega i godzi się widząc, że każdy by chciał ''zatańczyć w hula-hopie''.<br/><br/><br/><br/> |
||
Linia 143: | Linia 144: | ||
Zapewne chodziło o kolekcję zakonserwowanych/zasuszonych serc dziewic poświęconych [[szatan]]owi. |
Zapewne chodziło o kolekcję zakonserwowanych/zasuszonych serc dziewic poświęconych [[szatan]]owi. |
||
W skrócie: kobieta w związku ZAWSZE ma rację.<br/><br/><br/><br/> |
|||
Podmiot liryczny chce uniknąć płacenia alimentów.<br/><br/><br/><br/><br/> |
Podmiot liryczny chce uniknąć płacenia alimentów.<br/><br/><br/><br/><br/> |
||
Linia 149: | Linia 150: | ||
Jackson musi się podrapać po jajach. |
Jackson musi się podrapać po jajach. |
||
Dziewczyna musiała stracić na wadze. Było to trudne, ponieważ nie umiała się powstrzymać przed jedzeniem czekolady. Taniec w hula-hopie z uwiedzionym mężczyzną miał jej w tym jakkolwiek pomóc.<br/><br/><br/> |
Dziewczyna musiała stracić na wadze. Było to trudne, ponieważ nie umiała się powstrzymać przed jedzeniem czekolady. Taniec w hula-hopie z uwiedzionym mężczyzną miał jej w tym jakkolwiek pomóc ([[???]]).<br/><br/><br/> |
||
Kompromitujące zdjęcie przedstawiało podmiot liryczny drapiący się po jajach w miejscu publicznym.<br/><br/><br/><br/> <br/> |
Kompromitujące zdjęcie przedstawiało podmiot liryczny drapiący się po jajach w miejscu publicznym.<br/><br/><br/><br/> <br/> |
||
Linia 157: | Linia 158: | ||
Prawdopodobnie chloroform lub inny środek odurzający.<br/><br/><br/><br/> |
Prawdopodobnie chloroform lub inny środek odurzający.<br/><br/><br/><br/> |
||
Nawiązanie do |
Nawiązanie do ''kłamstwo szybko staje się prawdą'' – podmiot liryczny powtarza tę kwestię wielokrotnie w ostatniej części piosenki. |
||
}} |
}} |
||
Linia 164: | Linia 165: | ||
Aby historia stała się logiczną całością, należy podsumować wyróżnione w analizie elementy utworu. |
Aby historia stała się logiczną całością, należy podsumować wyróżnione w analizie elementy utworu. |
||
Będący mężczyzną podmiot liryczny, przechadzając się ulicą, doznał potężnego swądu w [[penis|kroczu]]. Początkowo wykazywał się silną wolą, co w piosence przejawia się jękami pomiędzy zwrotkami. Potrzeba podrapania się jednak zwyciężyła i bohater, mimo woli, poskrobał się we wstydliwe miejsce. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
Jakiś czas później podmiot liryczny spotyka poznaje kobietę, która przedstawia mu się jako Barbara Janas (28 lat). Pod pretekstem niezobowiązującego spotkania mającego na celu „potańczyć”, zaciąga głównego bohatera do swojego domu, gdzie każe mu tańczyć w hula-hopie służącym jako pomoc do rysowania [[pentagram]]u, napominając go, aby tylko nie pozrzucał z półki/komody/kominka kolekcji wyeksponowanych serc. Ten jednak, nie przykładając zbytniej wagi do napomnień, zniszczył część kolekcji. W akcie zemsty kobieta ułożyła spisek, który skutkował sprawą [[sąd]]ową o alimenty oraz szantażem ze wspomnianym zdjęciem. |
|||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
Wersja z 22:24, 14 wrz 2016
Szablon:Tsingiel-wizytówka Michaela „Białego Murzyna” Jacksona wydany w 1983 roku wraz z Trylerem i już od tego czasu prawdopodobnie najpopularniejszy utwór Wszechświata, a także niewątpliwie jedyny światowy przebój o alimenciarach.
Historia powstania utworu
Utwór, który ma królować na parkietach do końca świata, nie może powstać od ręki (nawet, jeśli polega na graniu w kółko tego samego), o czym Jackson doskonale wiedział. Dlatego świadomie wyciął rok z własnego życiorysu i jesienią 1981 zaczął swoją pracę intelektualną. Rok był potrzebny na:
- wykłócenie się z producentem na temat długości intra;
- przekonanie producenta, że tekst nie dotyczy ówczesnej gwiazdy tenisa;
- skomponowanie „idealnej linii basu” (Wikipedia owe trzy dźwięki na krzyż określa jako największe dokonanie muzyczne Jacksona);
- barykadowanie się przed armią zombie;
- skomponowanie partii smyczkowych (w tym momencie już można zakwestionować sens obecności jakiegokolwiek producenta);
- oczekiwanie na ustanie chronicznej czkawki. Jackson niestety nie przeczytał naszego poradnika, a czkawka nie przeszła do momentu ukończenia nagrań[1].
Ponadto w wolnych chwilach Jackson zajmował się także byciem sławnym, zwiedzaniem murzyńskich dzielnic biedy celem nauczenia się moonwalku, szukaniem zgubionej rękawiczki z cekinami do pary oraz pisaniem innych słynnych piosenek.
Analiza tekstu
Interpretacja
Aby historia stała się logiczną całością, należy podsumować wyróżnione w analizie elementy utworu.
Będący mężczyzną podmiot liryczny, przechadzając się ulicą, doznał potężnego swądu w kroczu. Początkowo wykazywał się silną wolą, co w piosence przejawia się jękami pomiędzy zwrotkami. Potrzeba podrapania się jednak zwyciężyła i bohater, mimo woli, poskrobał się we wstydliwe miejsce.
Nie zdawał sobie sprawy, że jest obserwowany i czyjś palec tylko czekał na przycisku migawki aparatu, aby zrobić stosowne zdjęcie. Zdjęcie, którym potem był szantażowany.
Jakiś czas później podmiot liryczny spotyka poznaje kobietę, która przedstawia mu się jako Barbara Janas (28 lat). Pod pretekstem niezobowiązującego spotkania mającego na celu „potańczyć”, zaciąga głównego bohatera do swojego domu, gdzie każe mu tańczyć w hula-hopie służącym jako pomoc do rysowania pentagramu, napominając go, aby tylko nie pozrzucał z półki/komody/kominka kolekcji wyeksponowanych serc. Ten jednak, nie przykładając zbytniej wagi do napomnień, zniszczył część kolekcji. W akcie zemsty kobieta ułożyła spisek, który skutkował sprawą sądową o alimenty oraz szantażem ze wspomnianym zdjęciem.
Przypisy
- ↑ Lekarstwo na czkawkę wynaleziono dopiero w roku 2009. Niestety Jackson uradowany możliwością nieczkania je przedawkował