Użytkownik:SH3VEK/Zalecenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(To dopiero początek)
Znacznik: edytor źródłowy
 
M (Jeszcze nierozwinięte)
Znacznik: edytor źródłowy
 
Linia 9: Linia 9:
# Przy redagowaniu już istniejącego artykułu, sprawdź, czy jest w całości zgodny z jednym typem. W przypadku wielu określ, która z nich powinna być modyfikowana.
# Przy redagowaniu już istniejącego artykułu, sprawdź, czy jest w całości zgodny z jednym typem. W przypadku wielu określ, która z nich powinna być modyfikowana.
# Zanim zaczniesz edycję strony, skorzystaj z poniższych regułek:
# Zanim zaczniesz edycję strony, skorzystaj z poniższych regułek:
## Szanuj czyjąś twórczość! Jeśli twoim zdaniem artykuł nie posiada odpowiedniej treści, to zamiast bezwzględnie dodawać go do SDU, rozważ możliwość zredagowania go. Jeśli nie jesteś w stanie wymyślić sposobu na zredagowanie, poproś kogoś, aby Ci w tym pomógł. A jeśli druga osoba uzna, że redakcja nie poprawi treści, możesz śmiało dodać stronę do SDU.
## '''Szanuj czyjąś twórczość!''' Jeśli twoim zdaniem artykuł nie posiada odpowiedniej treści, to zamiast bezwzględnie dodawać go do SDU, rozważ możliwość zredagowania go. Jeśli nie jesteś w stanie wymyślić sposobu na zredagowanie, poproś kogoś, aby Ci w tym pomógł. A jeśli druga osoba uzna, że redakcja nie poprawi treści, możesz śmiało dodać stronę do SDU.
##:<small>Ta regułka ma na celu danie wam do pomyślenia, że istnieje jeszcze inna droga niż kolejne SDU z powodami: „Marne”, „Mało”, „Nieśmieszne”. To jest choroba psychiczna i trzeba to leczyć. To nie jest jakaś kolejna reguła Nonsensopedii, tylko przydatna rada.</small>
## Jeżeli jednak chcesz dodać SDU, to nie twórz 1-3 wyrazowych zdań. Opisz krótko, jak wygląda sytuacja w artykule.
## Jeśli artykuł posiada mniej niż około 3 kB, pomiń poniższe regułki.
## Jeśli artykuł posiada mniej niż około 3 kB, pomiń poniższe regułki.
## Jeśli typ o niższym priorytecie (np. lista) zajmuje ponad 50% całej treści, wtedy owy typ zasługuje na swój własny artykuł.
## Jeśli typ o niższym priorytecie (np. lista) zajmuje ponad 50% całej treści, wtedy owy typ zasługuje na swój własny artykuł.
Linia 37: Linia 39:


== Pliki ==
== Pliki ==
# Nie nadużywaj grafik z Commons. Są jeszcze inne źródła.
# Nie polegaj wyłącznie na plikach Commons. Są jeszcze inne źródła, które zawierają wolne licencje i przynajmniej są śmieszne.
# Pliki z niewolnymi licencjami nie powinny być traktowane jako śmieci i bezczelnie zamieniane na ich wolne zamienniki. Należy zadbać o dany kontekst oraz opisy na stronach, które korzystają z tych plików.
# Przy zamienianiu plików należy zadbać o dany kontekst oraz opisy na stronach, które korzystają z tych plików.
# Skorzystaj z zasad dotyczących wyznaczenia autora i/lub właściciela plaw autorskich:
# Skorzystaj z zasad dotyczących wyznaczenia autora i/lub właściciela plaw autorskich:
## Jeśli plik jest klatką filmu z YouTube, właścicielem praw autorskich jest kanał, z którego dany film pochodzi.
## Jeśli plik jest klatką filmu z YouTube, właścicielem praw autorskich jest kanał, z którego dany film pochodzi.
## Jeśli to klatka filmu pełnometrażowego, serialu telewizyjnego, programu telewizyjnego lub reklamy, to właścicielem jest dystrybutor.
## Jeśli to klatka filmu pełnometrażowego, serialu telewizyjnego, programu telewizyjnego lub reklamy, to właścicielem jest dystrybutor.
## Jeżeli plik jest screenshotem programu komputerowego (także gry), wtedy właścicielem jest producent. Licencja powinna być zgoda z licencją danego oprogramowania.
## Jeżeli plik jest screenshotem programu komputerowego (także gry), wtedy właścicielem jest producent. Licencja powinna być zgoda z licencją danego oprogramowania.
## Jeśli pobrałeś plik z Facebooka, to... masz problem (Facebook zastrzega sobie prawa autorskie do wszystkich przesłanych zdjęć).
## Właścicielami większości zdjęć, które pochodzą z wiadomości, zazwyczaj są między innymi: Reuters, EPA (European Pressphoto Agency), PAP (Polska Agencja Prasowa).
## Właścicielami większości zdjęć, które pochodzą z wiadomości, zazwyczaj są między innymi: Reuters, EPA (European Pressphoto Agency), PAP (Polska Agencja Prasowa).
## Niektóre zdjęcia posiadają licencję, która wymaga opłaty za ich użycie.
## Niektóre zdjęcia posiadają licencję, która wymaga opłaty za ich użycie.
Linia 49: Linia 52:
# Nie nadużywaj Przedjutrza. Ono istnieje po to, by określić źródło nieistniejącego faktu.
# Nie nadużywaj Przedjutrza. Ono istnieje po to, by określić źródło nieistniejącego faktu.
# Niektóre newsy mogą posiadać informacje o przyszłych wydarzeniach. Jeśli owe wydarzenia już minęły, trzeba zaaktualizować informacje.
# Niektóre newsy mogą posiadać informacje o przyszłych wydarzeniach. Jeśli owe wydarzenia już minęły, trzeba zaaktualizować informacje.
# Postaraj się dodać zdjęcie, które dobrze ilustruje opisane wydarzenie.
# Postaraj się dodać zdjęcia, które dobrze ilustrują opisane wydarzenie.

== Czat ==
# Omijaj bramki szerokim łukiem. Zainstaluj sobie klienta IRC (poszukaj w Google).
# Załóż konto za pomocą komendy NickServa. To przyda się w dalszych punktach.
# Ustaw połączenie z serwerem IRC na szyfrowane (dla Freenode włącz nieakceptowane certyfikaty SSL).
# Jako metodę logowania wybierz SASL (z hasłem, nie certyfikat). Ta opcja zapewnia poprawne logowanie jeszcze w trakcie ustanowienia połączenia.

Aktualna wersja na dzień 21:31, 25 paź 2016

Moje zalecenia dotyczące pisania stron (od artykułów przez dyskusje, na szablonach i modułach kończąc). To nie są nowe zasady Nonsensopedii (chociaż można byłoby uznać to za oficjalne). Ta strona wciąż jest rozwijana.

Artykuły w przestrzeni głównej[edytuj • edytuj kod]

  1. Jest kilka typów artykułów. Każdy z nich posiada priorytet, który określa kolejność względem innych typów. Są to między innymi:
    • Definicje (priorytet najwyższy)
    • Listy (poniżej definicji, w niej mogą być zawarte podtypy z dziedziczonymi priorytetami, np. listy definicji mają wyższy priorytet od list porównań)
    • Porównania (poniżej listy)
  2. Przy tworzeniu nowego artykułu, wpierw przeglądnij powyższe typy i zdecyduj, który wybierzesz.
  3. Przy redagowaniu już istniejącego artykułu, sprawdź, czy jest w całości zgodny z jednym typem. W przypadku wielu określ, która z nich powinna być modyfikowana.
  4. Zanim zaczniesz edycję strony, skorzystaj z poniższych regułek:
    1. Szanuj czyjąś twórczość! Jeśli twoim zdaniem artykuł nie posiada odpowiedniej treści, to zamiast bezwzględnie dodawać go do SDU, rozważ możliwość zredagowania go. Jeśli nie jesteś w stanie wymyślić sposobu na zredagowanie, poproś kogoś, aby Ci w tym pomógł. A jeśli druga osoba uzna, że redakcja nie poprawi treści, możesz śmiało dodać stronę do SDU.
      Ta regułka ma na celu danie wam do pomyślenia, że istnieje jeszcze inna droga niż kolejne SDU z powodami: „Marne”, „Mało”, „Nieśmieszne”. To jest choroba psychiczna i trzeba to leczyć. To nie jest jakaś kolejna reguła Nonsensopedii, tylko przydatna rada.
    2. Jeżeli jednak chcesz dodać SDU, to nie twórz 1-3 wyrazowych zdań. Opisz krótko, jak wygląda sytuacja w artykule.
    3. Jeśli artykuł posiada mniej niż około 3 kB, pomiń poniższe regułki.
    4. Jeśli typ o niższym priorytecie (np. lista) zajmuje ponad 50% całej treści, wtedy owy typ zasługuje na swój własny artykuł.
    5. Tworzenie miliona podsekcji w artykule psuje całą treść. Utwórz grupy, dopasuj akapity do poszczególnych grup, a linki prowadzące do danych podsekcji zamień na linki do poszczególnych grup.
    6. Jeśli w treści znajduje się lista (nie typ artykułu) z punktami bez numeracji, to sprawdź, czy owa lista nadaje się do numerowania. Jeśli tak, zmień na listę numerowaną.
  5. Jakość Nonsy (dla przestrzeni głównej) powinna być określana przez średnią jakości wszystkich artykułów plus ich ilość:
  6. Jakość artykułu określa się poprzez własną ocenę treści pomnożoną przez iloczyn ilości treści właściwej (bez szablonów i kategorii) od całości plus jeden:
  7. Twierdzenie „Nie ma dobrych artów na Nonsie” nie pomoże w ulepszaniu Nonsy. Widocznie nie było dobrych redaktorów.
  8. Humor artykułów z czasem przemija, dlatego warto często rozwijać treść tak, aby jak najdłużej pozostała śmieszna.
  9. Warto opierać się na śmiesznych faktach i domysłach. Opisy wcale nie muszą opierać się o stan faktyczny, dlatego podkoloryzowanie artykułu jest czasami wskazane.
  10. Warto pisać artykuły z tematami, które śmieszą wszędzie poza Polską. Możliwe, że niedługo także Polacy będą się z nich śmiali. Takich tematów jest mnóstwo. Nie warto czekać, aż one dotrą do Polski.
  11. Nie porównuj byle czego z gównem, dupą, dziwką itp. Bądź bardziej kreatywny!
  12. Używaj odpowiednich grafik i filmów, które mają jakieś powiązanie z tematem artykułu.
  13. Część treści artykułu, która przypomina treść z innych przestrzeni, powinna zostać przeniesiona na odpowiednią przestrzeń.
  14. Artykuł powinien zawierać przynajmniej jeden szablon nawigacyjny.

Definicje[edytuj • edytuj kod]

Typowy artykuł z definicją składa się z nazwy, półpauzy (jeśli trzeba), krótkiego opisu oraz treści podzielonej na sekcje. Dla tego typu zaleca się używanie infoboksu.

Listy[edytuj • edytuj kod]

Typowa lista jest zbiorem podobnych wyglądem do siebie treści o powiązanych ze sobą tematach. Obecnie bardzo rzadko spotykane na Nonsie są listy w osobnych artykułach.

Porównania[edytuj • edytuj kod]

Typowe porównanie może przypominać listę, jednak w przeciwieństwie do niej, w porównaniu są połączone różne tematy podzielone na sekcje. W sekcjach opisane są poszczególne aspekty wybranych tematów (podobieństwa, różnice). Obecnie nie ma takich artykułów.

Pliki[edytuj • edytuj kod]

  1. Nie polegaj wyłącznie na plikach Commons. Są jeszcze inne źródła, które zawierają wolne licencje i przynajmniej są śmieszne.
  2. Przy zamienianiu plików należy zadbać o dany kontekst oraz opisy na stronach, które korzystają z tych plików.
  3. Skorzystaj z zasad dotyczących wyznaczenia autora i/lub właściciela plaw autorskich:
    1. Jeśli plik jest klatką filmu z YouTube, właścicielem praw autorskich jest kanał, z którego dany film pochodzi.
    2. Jeśli to klatka filmu pełnometrażowego, serialu telewizyjnego, programu telewizyjnego lub reklamy, to właścicielem jest dystrybutor.
    3. Jeżeli plik jest screenshotem programu komputerowego (także gry), wtedy właścicielem jest producent. Licencja powinna być zgoda z licencją danego oprogramowania.
    4. Jeśli pobrałeś plik z Facebooka, to... masz problem (Facebook zastrzega sobie prawa autorskie do wszystkich przesłanych zdjęć).
    5. Właścicielami większości zdjęć, które pochodzą z wiadomości, zazwyczaj są między innymi: Reuters, EPA (European Pressphoto Agency), PAP (Polska Agencja Prasowa).
    6. Niektóre zdjęcia posiadają licencję, która wymaga opłaty za ich użycie.

Newsy[edytuj • edytuj kod]

  1. Nie nadużywaj Przedjutrza. Ono istnieje po to, by określić źródło nieistniejącego faktu.
  2. Niektóre newsy mogą posiadać informacje o przyszłych wydarzeniach. Jeśli owe wydarzenia już minęły, trzeba zaaktualizować informacje.
  3. Postaraj się dodać zdjęcia, które dobrze ilustrują opisane wydarzenie.

Czat[edytuj • edytuj kod]

  1. Omijaj bramki szerokim łukiem. Zainstaluj sobie klienta IRC (poszukaj w Google).
  2. Załóż konto za pomocą komendy NickServa. To przyda się w dalszych punktach.
  3. Ustaw połączenie z serwerem IRC na szyfrowane (dla Freenode włącz nieakceptowane certyfikaty SSL).
  4. Jako metodę logowania wybierz SASL (z hasłem, nie certyfikat). Ta opcja zapewnia poprawne logowanie jeszcze w trakcie ustanowienia połączenia.