Insurgency: Różnice pomiędzy wersjami
M (Zabezpieczył Insurgency ([edit=autoconfirmed] (wygasa 00:39, mar 18, 2017 (UTC)) [move=autoconfirmed] (wygasa 00:39, mar 18, 2017 (UTC)))) |
M Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{redakcja}} |
{{redakcja}} |
||
[[Plik:Insurgencykebab.jpg|thumb|480px|Walka z kebabami to główny cel Najemników w Insurgency]] |
[[Plik:Insurgencykebab.jpg|thumb|480px|Walka z kebabami to główny cel Najemników w Insurgency]] |
||
'''Insurgency''' ([[Język polski|pol.]] ''Rebelia'') – |
'''Insurgency''' ([[Język polski|pol.]] ''Rebelia'') – gra gatunku [[FPS|"Strzelanka bardzo nawalanka"]] stworzona przez New World Interactive w 2014 roku. Produkcja ta różni się od wieeeeeeeelu innych gier tej kategorii wysokim poziomem realizmu, dzięki czemu jest ona stosunkowo wolna od [[Dziecko|dzieci]], [[Noob|Noobków]] i fanatyków [[Call of Duty|pewnej dosyć znanej serii.]] Gra powstała na początku jako mod do [[Half-Life 2]], jednak dzięki sporej popularności doczekała się własnego, odrębnego tytułu na tym samym silniku, z wieloma usprawnieniami. W 2016 roku zapowiedziano nawet właśniejszą, odrębniejszą wersję na silniku Unreal Engine 4, co zapewni ''Insurgency'' znacznie lepszą grafikę, dostępność dla graczy konsolowych i <del>drugą falę pieniędzy od tych samych graczy</del> system pojazdów. Z tego powodu ''Insurgency'' otrzymało ostatnią w historii paczkę nowości w Lutym 2017 roku. |
||
== Rozgrywka == |
== Rozgrywka == |
||
'''Insurgency''' opowiada o walkach najemników z [[Stany Zjednoczone Ameryki|najlepszego państwa na świecie]] ze złymi [[Kebab]]ami ze Wschodu. Otoczka fabularna gry jest oparta na wojnach na Bliskim Wschodzie z początku XXI wieku, jednak z niewyjaśnionych przyczyn żaden z trybów gry nie stawia Najemnikom za zadanie "zabezpieczenie" pokładów ropy. Gracze mają do dyspozycji ekwipunek charakterystyczny dla obu stron konfliktu (m.in. każdy możliwy rodzaj karabinków AK i M16), oraz kilka ciekawych kąsków, jak uzbrojenie z czasów [[II wojna światowa|II wojny światowej]]. Większość broni zabije dwoma-trzema strzałami w korpus przeciwnika, jednak, jak to w świecie gier wideo bywa, zawsze musi być jakiś odmieniec, który prędzej ustrzeli muchę. Jako ciekawostkę można dodać, że w ''Insurgency'' występuje system skinów podobny do [[Counter-Strike: Global Offensive|CS:GO]] – są one |
'''Insurgency''' opowiada o walkach najemników z [[Stany Zjednoczone Ameryki|najlepszego państwa na świecie]] ze złymi [[Kebab]]ami ze Wschodu. Otoczka fabularna gry jest oparta na wojnach na Bliskim Wschodzie z początku XXI wieku, jednak z niewyjaśnionych przyczyn żaden z trybów gry nie stawia Najemnikom za zadanie "zabezpieczenie" pokładów ropy. Gracze mają do dyspozycji ekwipunek charakterystyczny dla obu stron konfliktu (m.in. każdy możliwy rodzaj karabinków AK i M16), oraz kilka ciekawych kąsków, jak uzbrojenie z czasów [[II wojna światowa|II wojny światowej]]. Większość broni zabije dwoma-trzema strzałami w korpus przeciwnika, jednak, jak to w świecie gier wideo bywa, zawsze musi być jakiś odmieniec, który prędzej ustrzeli muchę. Jako ciekawostkę można dodać, że w ''Insurgency'' występuje system skinów podobny do [[Counter-Strike: Global Offensive|CS:GO]] – są one jednak darmowe, bo dostępne do ściągnięcia w [[Steam]]owym Workshopie, i – niestety – tylko my możemy je widzieć. System ten jest jednak lepszy od tego w Kanterze, ponieważ oprócz zwykłych skórek możemy zmienić model, dźwięki a nawet animacje broni. Pozwala to m.in. na strzelanie z blasterów rodem z Gwiezdnych Wojen. |
||
== Tryby gry == |
== Tryby gry == |
||
[[Plik:dyminsurgency.jpg|thumb|480px|Dowód na to, że w Insurgency gra Snoop Dogg]] |
[[Plik:dyminsurgency.jpg|thumb|480px|Dowód na to, że w Insurgency gra Snoop Dogg]] |
||
Większość trybów rozgrywki w ''Insurgency'' to kalka tych z moda do HL2 – i bardzo dobrze, bo były zaj{{Cenzura1}}. Na szczęście nowe tryby też są w porządku, więc NWI nie spieprzyło roboty. |
Większość trybów rozgrywki w ''Insurgency'' to kalka tych z moda do HL2 – i bardzo dobrze, bo były zaj{{Cenzura1}}. Na szczęście nowe tryby też są w porządku, więc NWI nie spieprzyło roboty. |
||
* '''Strike''' – tryb podobny do Defuse ze Strajku Liczydeł. Atakujący muszą zniszczyć trzy składy z bronią Broniących, a każde zniszczenie zapewnia Atakującym falę odrodzeń. Cechą charakterystyczną Strike jest ciągłe powtarzanie przez graczy po stronie Rebeliantów ''"Allahu Akbar!"'' do mikrofonu, nieważne czy to oni mają coś rozdupcyć czy bronić przed rozdupceniem. |
* '''Strike''' – tryb podobny do Defuse ze Strajku Liczydeł. Atakujący muszą zniszczyć trzy składy z bronią Broniących, a każde zniszczenie zapewnia Atakującym falę odrodzeń. Cechą charakterystyczną Strike jest ciągłe powtarzanie przez graczy po stronie Rebeliantów ''"Allahu Akbar!"'' do mikrofonu, nieważne czy to oni mają coś rozdupcyć czy bronić przed rozdupceniem. |
||
* '''Ambush''' – mało popularny Gamemode. Jeden z graczy w odpowiedniej drużynie staje się VIP-em, ale nie ma kupy forsy tylko biedny pistolecik z tłumikiem i nic więcej. Rola drużyny w VIP-em to bezpieczne doprowadzenie go do punktu odbioru, rola przeciwnej – zgadnij. |
* '''Ambush''' – mało popularny Gamemode. Jeden z graczy w odpowiedniej drużynie staje się VIP-em, ale nie ma kupy forsy tylko biedny pistolecik z tłumikiem i nic więcej. Rola drużyny w VIP-em to bezpieczne doprowadzenie go do punktu odbioru, rola przeciwnej – zgadnij. |
||
* '''Flashpoint''' – coś w stylu King of the Hill. Na mapie znajduje się tylko jeden punkt do przejęcia, drużyna która dłużej będzie go kontrolować wygrywa. Marzenie dla zamachowców – samobójców z kilogramem C4 u pasa. |
* '''Flashpoint''' – coś w stylu King of the Hill. Na mapie znajduje się tylko jeden punkt do przejęcia, drużyna która dłużej będzie go kontrolować wygrywa. Marzenie dla zamachowców – samobójców z kilogramem C4 u pasa. |
||
* '''Infiltrate''' – nawet twórcy nie wiedzą, o co chodzi w tym trybie, bo nikt na nim nie gra. Podobno jest to coś w stylu Capture The Flag, ale jest to kwestia sporna wśród Austriackich naukowców.<ref>Dla rozjaśnienia: autor artykułu ma przegrane w Insurgency ponad 300 godzin, a dowiedział się o Infiltrate z |
* '''Infiltrate''' – nawet twórcy nie wiedzą, o co chodzi w tym trybie, bo nikt na nim nie gra. Podobno jest to coś w stylu Capture The Flag, ale jest to kwestia sporna wśród Austriackich naukowców.<ref>Dla rozjaśnienia: autor artykułu ma przegrane w Insurgency ponad 300 godzin, a dowiedział się o Infiltrate z Wikipedii.</ref> |
||
* '''Skirmish''' – uff, tutaj nareszcie znajdziesz graczy! Na mapie są trzy punkty do przejęcia, a każda drużyna ma skład z bronią. Zniszczenie wrogiego składu zabierze mu możliwość odradzania, więc powinna, w teorii, być to pierwsza czynność wykonana przez graczy. W praktyce każdy jest zajęty rzucaniem granatami we własny team. |
* '''Skirmish''' – uff, tutaj nareszcie znajdziesz graczy! Na mapie są trzy punkty do przejęcia, a każda drużyna ma skład z bronią. Zniszczenie wrogiego składu zabierze mu możliwość odradzania, więc powinna, w teorii, być to pierwsza czynność wykonana przez graczy. W praktyce każdy jest zajęty rzucaniem granatami we własny team. |
||
* '''Push''' – coś w stylu Rush z Battlefieldów. Atakujący muszą przejąć punkt po punkcie, a Obrońcy – no cóż, bronić tych punktów. Ostatnim celem jest skład z bronią Obrońców. Popularny tryb (i dobrze). |
* '''Push''' – coś w stylu Rush z Battlefieldów. Atakujący muszą przejąć punkt po punkcie, a Obrońcy – no cóż, bronić tych punktów. Ostatnim celem jest skład z bronią Obrońców. Popularny tryb (i dobrze). |
||
* '''Occupy''' – taki Flashpoint, tylko że lepszy. |
* '''Occupy''' – taki Flashpoint, tylko że lepszy. |
||
* '''Elimination''' – dokładna kalka Defuse z CS. Nie ma odrodzeń, wygrywasz po zabiciu wszystkich przeciwników albo zniszczeniu składu broni wroga. |
* '''Elimination''' – dokładna kalka Defuse z CS. Nie ma odrodzeń, wygrywasz po zabiciu wszystkich przeciwników albo zniszczeniu składu broni wroga. |
||
* '''Firefight''' – trzy punkty, jeden Rebeliantów, drugi Najemników, ostatni jest neutralny. Kto przejmie neutrala, dostaje odrodzenie. |
* '''Firefight''' – trzy punkty, jeden Rebeliantów, drugi Najemników, ostatni jest neutralny. Kto przejmie neutrala, dostaje odrodzenie. |
||
* '''Kooperacja''' – podzielona na wiele podtrybów rozgrywka, w której wraz z innymi graczami walczymy przeciwko komputerowi. |
* '''Kooperacja''' – podzielona na wiele podtrybów rozgrywka, w której wraz z innymi graczami walczymy przeciwko komputerowi. |
||
== Mapy == |
== Mapy == |
||
Twórcy ''Insurgency'' dokonali czegoś, czego nie umieją dokonać giganci z [[Electronic Arts|EA]] albo Activision – stworzyli do swojej gry mapy, z których większość jest dobra. |
Twórcy ''Insurgency'' dokonali czegoś, czego nie umieją dokonać giganci z [[Electronic Arts|EA]] albo Activision – stworzyli do swojej gry mapy, z których większość jest dobra. |
||
* '''Market''' – rynek w arabskim miasteczku. Bardzo dobra mapa, najlepiej się na niej gra w trybie Push.<ref> Co się zdarza w 3/4 map </ref> |
* '''Market''' – rynek w arabskim miasteczku. Bardzo dobra mapa, najlepiej się na niej gra w trybie Push.<ref> Co się zdarza w 3/4 map </ref> |
||
* '''Siege''' – dłuuuuuga i szeroka ulica na środku mapy, od której odbiega kilka mniejszych. Marzenie dla snajperów, zwykle cała ulica jest zaspamowana Smoke'ami. |
* '''Siege''' – dłuuuuuga i szeroka ulica na środku mapy, od której odbiega kilka mniejszych. Marzenie dla snajperów, zwykle cała ulica jest zaspamowana Smoke'ami. |
||
Linia 32: | Linia 30: | ||
* '''Peak''' – mapka stanowiąca przykład, że nie da się zrobić wszystkiego w 100% dobrze. Większość graczy chętnie by wy{{Cenzura}} Peak z gry na dobre. Niebo dla kamperów i snajperów. |
* '''Peak''' – mapka stanowiąca przykład, że nie da się zrobić wszystkiego w 100% dobrze. Większość graczy chętnie by wy{{Cenzura}} Peak z gry na dobre. Niebo dla kamperów i snajperów. |
||
* '''Heights''' – jedna z pierwszych map w grze. Na początku bardzo popularna, teraz głównie grywana w coopie. |
* '''Heights''' – jedna z pierwszych map w grze. Na początku bardzo popularna, teraz głównie grywana w coopie. |
||
* '''Buhriz''' – pustynia, pustynia, miasteczko, pustynia. Fajnie się gra w Occupy. |
* '''Buhriz''' – pustynia, pustynia, miasteczko, pustynia. Fajnie się gra w Occupy. |
||
* '''Revolt''' – podobna graficznie do Uprising. Warto pograć. |
* '''Revolt''' – podobna graficznie do Uprising. Warto pograć. |
||
* '''Sinjar''' – myślałeś, że Siege to mokry sen snajperów? Pomyśl jeszcze raz. Jeżeli na Sinjar grasz w trybie Push w drużynie Rebeliantów i masz snajperkę, to już wygrałeś. Chyba, że gracze w Najemnikach wiedzą jak korzystać ze Smoke'ów.<ref>Co się raczej nie zdarza, więc i tak wygrałeś.</ref> |
* '''Sinjar''' – myślałeś, że Siege to mokry sen snajperów? Pomyśl jeszcze raz. Jeżeli na Sinjar grasz w trybie Push w drużynie Rebeliantów i masz snajperkę, to już wygrałeś. Chyba, że gracze w Najemnikach wiedzą jak korzystać ze Smoke'ów.<ref>Co się raczej nie zdarza, więc i tak wygrałeś.</ref> |
||
* '''Panj''' – fajna mapa, walka głównie toczy się o wysoki budynek na środku mapy. Otaczają go... pola [[Marihuana|marihuany!]] Hahahaahahahahah! |
* '''Panj''' – fajna mapa, walka głównie toczy się o wysoki budynek na środku mapy. Otaczają go... pola [[Marihuana|marihuany!]] Hahahaahahahahah! |
||
* '''Verticality''' – mapka dzienna dodana w aktualizacji dodającej mapki nocne. Chyba twórcy po prostu nie mieli kiedy jej wsadzić do gry, więc zrobili to przy pierwszej lepszej okazji. Nawet dobra. |
* '''Verticality''' – mapka dzienna dodana w aktualizacji dodającej mapki nocne. Chyba twórcy po prostu nie mieli kiedy jej wsadzić do gry, więc zrobili to przy pierwszej lepszej okazji. Nawet dobra. |
||
* '''Tell''' – sytuacja podobna do Sinjar. Znajdź serwer z Tell w trybie Push, weź Rebelianta ze <del>snajperką</del> CZYMKOLWIEK z celownikiem optycznym i masakruj biednych Najemników. |
* '''Tell''' – sytuacja podobna do Sinjar. Znajdź serwer z Tell w trybie Push, weź Rebelianta ze <del>snajperką</del> CZYMKOLWIEK z celownikiem optycznym i masakruj biednych Najemników. |
||
* '''Station''' – cholernie ciekawa mapa. Gramy na niej w górzystej dolince, a dokładniej w nieznanym, opuszczonym kompleksie rodem z [[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]]. Potrzebne ci będą po kolei Karabinek – Pistolet Maszynowy – Snajperka – Karabinek. |
* '''Station''' – cholernie ciekawa mapa. Gramy na niej w górzystej dolince, a dokładniej w nieznanym, opuszczonym kompleksie rodem z [[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]]. Potrzebne ci będą po kolei Karabinek – Pistolet Maszynowy – Snajperka – Karabinek. |
||
* '''Kandagal''' – tylko nieliczni grają na tej mapie. A szkoda, bo warto. Walka głównie toczy się o most na środku mapy. |
* '''Kandagal''' – tylko nieliczni grają na tej mapie. A szkoda, bo warto. Walka głównie toczy się o most na środku mapy. |
||
== Bronie == |
== Bronie == |
||
Tylko na to czekałeś, co? Bronie w ''Insurgency'' są liczne, skuteczne (w większości) i celne. |
Tylko na to czekałeś, co? Bronie w ''Insurgency'' są liczne, skuteczne (w większości) i celne. |
||
=== Pistolety Maszynowe === |
=== Pistolety Maszynowe === |
||
Przydatne w niewielu przypadkach. Większość z nich cechuje mały odrzut i niewielkie obrażenia.<ref> Z wyjątkiem UMP45 </ref> |
Przydatne w niewielu przypadkach. Większość z nich cechuje mały odrzut i niewielkie obrażenia.<ref> Z wyjątkiem UMP45 </ref> |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''UMP-45''' – stadium przejściowe pomiędzy PM-ką a karabinkiem. Wolno strzela, ale daje niezłego kopa i ma niewielki odrzut. Podobnie jak z MP5K, warto użyć kolimatora. |
* '''UMP-45''' – stadium przejściowe pomiędzy PM-ką a karabinkiem. Wolno strzela, ale daje niezłego kopa i ma niewielki odrzut. Podobnie jak z MP5K, warto użyć kolimatora. |
||
* '''MP-40''' – guten tag! Tak, to właśnie to MP-40. Broń kontrowersyjna, niektórzy uwielbiają ten PM z Rzeszy za spore obrażenia, niektórzy nienawidzą za odrzut i niską szybkostrzelność. |
* '''MP-40''' – guten tag! Tak, to właśnie to MP-40. Broń kontrowersyjna, niektórzy uwielbiają ten PM z Rzeszy za spore obrażenia, niektórzy nienawidzą za odrzut i niską szybkostrzelność. |
||
Linia 54: | Linia 51: | ||
=== Karabinki === |
=== Karabinki === |
||
Mocne i celne, przydatne w 90% sytuacji w grze. Jeżeli nie wiesz co wziąć – weź karabinek. |
Mocne i celne, przydatne w 90% sytuacji w grze. Jeżeli nie wiesz co wziąć – weź karabinek. |
||
* '''Mini 14''' – pierwszy karabin na liście i już trzeba przeczyć zasadzie. Tego karabinka nie bierz. Znacznie lepiej jest biegać z M16. |
* '''Mini 14''' – pierwszy karabin na liście i już trzeba przeczyć zasadzie. Tego karabinka nie bierz. Znacznie lepiej jest biegać z M16. |
||
* '''Mk 18''' – takie M4A1, tylko że mniejsze. Główną wadą tej broni jest paskudny wygląd, jakby ktoś go wyrzygał, zjadł od nowa i wysrał. Po prostu pobierz sobie skórkę albo model. |
* '''Mk 18''' – takie M4A1, tylko że mniejsze. Główną wadą tej broni jest paskudny wygląd, jakby ktoś go wyrzygał, zjadł od nowa i wysrał. Po prostu pobierz sobie skórkę albo model. |
||
* '''M4A1''' – jedna z najlepszych broni w grze. Wraz z M4 zapakuj do plecaka uchwyt przedni, kolimator, ciężką lufę i jedyne co poczujesz przy strzelaniu to satysfakcję. |
* '''M4A1''' – jedna z najlepszych broni w grze. Wraz z M4 zapakuj do plecaka uchwyt przedni, kolimator, ciężką lufę i jedyne co poczujesz przy strzelaniu to satysfakcję. |
||
* '''M16A4''' – jeszcze lepsza broń niż M4A1. Nie można strzelać ogniem automatycznym tylko seriami 3-strzałowymi, przez co [[Noob]]ki ją omijają. A potem toczy im się piana z ust, gdy po raz kolejny ustrzeli ich pr0 z M16. |
* '''M16A4''' – jeszcze lepsza broń niż M4A1. Nie można strzelać ogniem automatycznym tylko seriami 3-strzałowymi, przez co [[Noob]]ki ją omijają. A potem toczy im się piana z ust, gdy po raz kolejny ustrzeli ich pr0 z M16. |
||
* '''Galil SAR''' – w sumie jest to M4A1 z większym magazynkiem. Ale waży znacznie więcej, więc raczej nie warto brać. |
* '''Galil SAR''' – w sumie jest to M4A1 z większym magazynkiem. Ale waży znacznie więcej, więc raczej nie warto brać. |
||
* '''M1A1''' – kolejny relikt z Drugiej Wojny. Podobna sytuacja co z Mini 14. Weź po prostu kałasza i nie narzekaj. |
* '''M1A1''' – kolejny relikt z Drugiej Wojny. Podobna sytuacja co z Mini 14. Weź po prostu kałasza i nie narzekaj. |
||
* '''SKS''' – broń działająca podobnie do M1A1, a jednak jakoś lepsza. |
* '''SKS''' – broń działająca podobnie do M1A1, a jednak jakoś lepsza. |
||
* '''AKs-74u''' – radziecki karabinek AK-74 zmniejszony do (prawie) kieszonkowych rozmiarów. Jakimś cudem waży więcej niż AKM. |
* '''AKs-74u''' – radziecki karabinek AK-74 zmniejszony do (prawie) kieszonkowych rozmiarów. Jakimś cudem waży więcej niż AKM. |
||
* '''AKM''' – zmodernizowany karabinek AK-47. Podobnie jak M16 i M4, jedna z najlepszych broni w grze. Dorzuć do niego uchwyt przedni i celownik Kobra. |
* '''AKM''' – zmodernizowany karabinek AK-47. Podobnie jak M16 i M4, jedna z najlepszych broni w grze. Dorzuć do niego uchwyt przedni i celownik Kobra. |
||
Linia 69: | Linia 65: | ||
=== Karabiny bojowe === |
=== Karabiny bojowe === |
||
A przynajmniej tak tłumaczy ''Battle rifles'' tłumacz Google. Karabiny bojowe to bronie o kosmicznym odrzucie, kosmicznej celności i kosmicznym obrażeniom. |
A przynajmniej tak tłumaczy ''Battle rifles'' tłumacz Google. Karabiny bojowe to bronie o kosmicznym odrzucie, kosmicznej celności i kosmicznym obrażeniom. |
||
* '''L1A1''' – brytyjski FAL. Niestety, tylko tryb pojedynczy. Ale co z tego, skoro i tak zabijesz wroga jednym strzałem? |
* '''L1A1''' – brytyjski FAL. Niestety, tylko tryb pojedynczy. Ale co z tego, skoro i tak zabijesz wroga jednym strzałem? |
||
* '''FAL''' – belgowie wiedzą, jak stworzyć broń. W porównaniu do L1A1, możesz postrzelać full-auto. I trafić w ten sposób we wszystko tylko nie wroga. |
* '''FAL''' – belgowie wiedzą, jak stworzyć broń. W porównaniu do L1A1, możesz postrzelać full-auto. I trafić w ten sposób we wszystko tylko nie wroga. |
||
* '''M14 EBR''' – zmodernizowane M14. Wygląda jak broń z jakiegoś sci-fi, kopie tak samo pięknie jak powyższe cudeńka. |
* '''M14 EBR''' – zmodernizowane M14. Wygląda jak broń z jakiegoś sci-fi, kopie tak samo pięknie jak powyższe cudeńka. |
||
Linia 81: | Linia 76: | ||
=== Strzelby === |
=== Strzelby === |
||
Cechują się wysokimi obrażeniami i odrzutem, małym zasięgiem i tym, że nikt nimi nie gra. |
Cechują się wysokimi obrażeniami i odrzutem, małym zasięgiem i tym, że nikt nimi nie gra. |
||
* '''M590''' – nikt nią nie gra. Podobny problem do RPK – nie mogli zamiast M590 dać jakiejś popularniejszej (i lepszej) strzelby? Gracze są co do tej kwestii raczej zgodni – w Workshopie można bez problemu znaleźć mnóstwo modeli innych śrutówek do tego czegoś. |
* '''M590''' – nikt nią nie gra. Podobny problem do RPK – nie mogli zamiast M590 dać jakiejś popularniejszej (i lepszej) strzelby? Gracze są co do tej kwestii raczej zgodni – w Workshopie można bez problemu znaleźć mnóstwo modeli innych śrutówek do tego czegoś. |
||
* '''TOZ''' – nikt nią nie gra. O dziwo, ma lepszy zasięg i mniejszy rozrzut niż M590. Mimo to, znacznie lepiej jest łazić z pistolecikiem. |
* '''TOZ''' – nikt nią nie gra. O dziwo, ma lepszy zasięg i mniejszy rozrzut niż M590. Mimo to, znacznie lepiej jest łazić z pistolecikiem. |
||
Linia 87: | Linia 81: | ||
=== Karabiny snajperskie === |
=== Karabiny snajperskie === |
||
Klasyczne snajperki. Są tylko lub aż dwie, obie nieskuteczne jeżeli nie użyjemy amunicji przeciwpłaszczowej. |
Klasyczne snajperki. Są tylko lub aż dwie, obie nieskuteczne jeżeli nie użyjemy amunicji przeciwpłaszczowej. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Mosin''' – kolejny przedstawiciel broni używanej podczas [[II wojna światowa|Wojny Światowej 2.0.0]], Mosin jednak pamięta czasy, gdy potężny i wielki Związek Radziecki był zaledwie potężnym i wielkim Carstwem Rosyjskim. Jak wyżej – ładujesz pocisk po pocisku. |
* '''Mosin''' – kolejny przedstawiciel broni używanej podczas [[II wojna światowa|Wojny Światowej 2.0.0]], Mosin jednak pamięta czasy, gdy potężny i wielki Związek Radziecki był zaledwie potężnym i wielkim Carstwem Rosyjskim. Jak wyżej – ładujesz pocisk po pocisku. |
||
=== Pistolety === |
=== Pistolety === |
||
Na początku 75% graczy nie brało ich w ogóle, żeby zapewnić sobie miejsce na ''słitaśne'' dodatki do broniek. Na szczęście NWI poszło po rozum do głowy i dało połowie pistoletów wagę 0. |
Na początku 75% graczy nie brało ich w ogóle, żeby zapewnić sobie miejsce na ''słitaśne'' dodatki do broniek. Na szczęście NWI poszło po rozum do głowy i dało połowie pistoletów wagę 0. |
||
* '''<del>Makaron</del> Makarov''' – cyka blyat! Pistolecik pamiętający czasy [[Józef Stalin|pewniego Gruzina.]] Główny pistolet Rebeliantów, z jakiegoś powodu mogą go używać najemnicy. Pewnie dlatego, że jest <del>[[Dupa|do dupy]]</del> słabiutki. |
* '''<del>Makaron</del> Makarov''' – cyka blyat! Pistolecik pamiętający czasy [[Józef Stalin|pewniego Gruzina.]] Główny pistolet Rebeliantów, z jakiegoś powodu mogą go używać najemnicy. Pewnie dlatego, że jest <del>[[Dupa|do dupy]]</del> słabiutki. |
||
* '''M9''' – pistolet znany z CoD-a, BF-a, CS-a,<small> Army 2, DayZ, </small><small> <small> Pay Day-a, znowu CS-a, Killing Floor-a,</small> </small> <small> <small> <small> MoH, Max Payne-a, </small> </small> </small> <small> <small> <small> <small> Spec Ops-a, Rainbow Six-a, Stalker-a </small> </small> </small> </small> ,podstawowy u Najemników. Całkiem fajny,<ref> na pewno lepszy od Makarova</ref> da się kogoś ustrzelić. |
* '''M9''' – pistolet znany z CoD-a, BF-a, CS-a,<small> Army 2, DayZ, </small><small> <small> Pay Day-a, znowu CS-a, Killing Floor-a,</small> </small> <small> <small> <small> MoH, Max Payne-a, </small> </small> </small> <small> <small> <small> <small> Spec Ops-a, Rainbow Six-a, Stalker-a </small> </small> </small> </small> ,podstawowy u Najemników. Całkiem fajny,<ref> na pewno lepszy od Makarova</ref> da się kogoś ustrzelić. |
||
Linia 105: | Linia 97: | ||
=== Celowniki === |
=== Celowniki === |
||
Przydatne, bo wiele broni posiada muszkę i szczerbinkę mniej przejrzystą niż węgierska poezja. |
Przydatne, bo wiele broni posiada muszkę i szczerbinkę mniej przejrzystą niż węgierska poezja. |
||
* '''Celownik holograficzny''' – coś dla fanów [[Battlefield 4|Baterfildów]] i [[Call of Duty: Modern Warfare 2|Kodów]]! Niestety, sprawdza się raczej miernie, bo zasłania pół świata swoimi gabarytami. |
* '''Celownik holograficzny''' – coś dla fanów [[Battlefield 4|Baterfildów]] i [[Call of Duty: Modern Warfare 2|Kodów]]! Niestety, sprawdza się raczej miernie, bo zasłania pół świata swoimi gabarytami. |
||
* '''Celownik "Kobra"''' – świetny, choć ruski. Jest na tyle przejrzysty i łatwy w użyciu, że tylko [[Maciuś z Klanu]] by miał kłopoty z ustrzeleniem czegokolwiek. |
* '''Celownik "Kobra"''' – świetny, choć ruski. Jest na tyle przejrzysty i łatwy w użyciu, że tylko [[Maciuś z Klanu]] by miał kłopoty z ustrzeleniem czegokolwiek. |
||
Linia 117: | Linia 108: | ||
=== Lufa === |
=== Lufa === |
||
Wiele tu nie ma, i trudno się dziwić. |
Wiele tu nie ma, i trudno się dziwić. |
||
* '''Ciężka lufa''' – zmiejsza odrzut broni, czyli coś, co jest największą trudnością w strzelaniu w ''Insurgency''. Kto z tego korzysta? Średnio 101% graczy. |
* '''Ciężka lufa''' – zmiejsza odrzut broni, czyli coś, co jest największą trudnością w strzelaniu w ''Insurgency''. Kto z tego korzysta? Średnio 101% graczy. |
||
* '''Tłumik''' – po polsku zwany również ''Tłumnikiem'', jego rola to wyciszanie strzałów. Bardzo przydatny ale waży tyle co niektóre bronie i niewiele klas może z niego korzystać. |
* '''Tłumik''' – po polsku zwany również ''Tłumnikiem'', jego rola to wyciszanie strzałów. Bardzo przydatny ale waży tyle co niektóre bronie i niewiele klas może z niego korzystać. |
||
=== Szyna === |
=== Szyna === |
||
Czyli to, co zamontujemy na naszych ultrataktycznych szynach. |
Czyli to, co zamontujemy na naszych ultrataktycznych szynach. |
||
* '''Granatnik M203/GP-25''' – Ważą dużo, ale nic nie robi takiego ro{{cenzura1}}lu. Oprócz granatów wybuchowych możesz załadować dymne, którymi raczej nie zabijesz, ale możesz się uchronić od morderczego strzału <del>campera</del> snajpera. |
* '''Granatnik M203/GP-25''' – Ważą dużo, ale nic nie robi takiego ro{{cenzura1}}lu. Oprócz granatów wybuchowych możesz załadować dymne, którymi raczej nie zabijesz, ale możesz się uchronić od morderczego strzału <del>campera</del> snajpera. |
||
* '''Uchwyt przedni''' – czy tam Chwyt, kogo to obchodzi. Zwiększa stabilność broni. Uchwyt przedni + ciężka lufa + kolimator to ulubione zestawienie trzech czwartych graczy. |
* '''Uchwyt przedni''' – czy tam Chwyt, kogo to obchodzi. Zwiększa stabilność broni. Uchwyt przedni + ciężka lufa + kolimator to ulubione zestawienie trzech czwartych graczy. |
||
* '''Dwójnóg''' – przydatny dla brudnych, śmierdzących [[Kampowanie|camperów]]. Sprawia, że twoja broń ma 0 (słownie: zero) odrzutu przy strzale w pozycji leżącej. |
* '''Dwójnóg''' – przydatny dla brudnych, śmierdzących [[Kampowanie|camperów]]. Sprawia, że twoja broń ma 0 (słownie: zero) odrzutu przy strzale w pozycji leżącej. |
||
* '''Latarka''' – wbrew pozorom mało przydatna na nocnych mapach, bo od razu wiadomo gdzie jesteś. Albo nie korzystaj w ogóle, albo używaj jej do oślepiania przeciwników. |
* '''Latarka''' – wbrew pozorom mało przydatna na nocnych mapach, bo od razu wiadomo gdzie jesteś. Albo nie korzystaj w ogóle, albo używaj jej do oślepiania przeciwników. |
||
* '''Celownik laserowy''' – ciężkie toto i mało przydatne. Celownik laserowy daje nam na ekranie kropeczkę pokazującą miejsce, w które trafimy przy strzale z biodra. Używana głównie z PM-kami i strzelbami, bo tylko te bronie są w jakikolwiek sposób skuteczne przy strzelaniu z biodra. Ale strzelbami nikt nie gra. |
* '''Celownik laserowy''' – ciężkie toto i mało przydatne. Celownik laserowy daje nam na ekranie kropeczkę pokazującą miejsce, w które trafimy przy strzale z biodra. Używana głównie z PM-kami i strzelbami, bo tylko te bronie są w jakikolwiek sposób skuteczne przy strzelaniu z biodra. Ale strzelbami nikt nie gra. |
||
=== Magazynki === |
=== Magazynki === |
||
Tak, w ''Insurgency'' można zwiększyć ilość dostępnych pestek... w zaledwie kilku broniach. |
Tak, w ''Insurgency'' można zwiększyć ilość dostępnych pestek... w zaledwie kilku broniach. |
||
* '''Magazynek bębnowy''' – używany tylko i wyłącznie w Galilach. Ulubiony dodatek użytkowników tej broni, bo zamienia ten karabinek w kurna maszynówkę. |
* '''Magazynek bębnowy''' – używany tylko i wyłącznie w Galilach. Ulubiony dodatek użytkowników tej broni, bo zamienia ten karabinek w kurna maszynówkę. |
||
* '''Powiększony magazynek''' – najbardziej przydaje się w M1911/M45A1. Oprócz tych broni możesz sobie użyć takiego magazynka w M1A1, FAL-u i L1A1. |
* '''Powiększony magazynek''' – najbardziej przydaje się w M1911/M45A1. Oprócz tych broni możesz sobie użyć takiego magazynka w M1A1, FAL-u i L1A1. |
||
Linia 139: | Linia 127: | ||
=== Amunicja === |
=== Amunicja === |
||
Z jakiegoś powodu dodatek unikany, a specjalna amunicja potrafi zmienić pistolet na pinezki w narzędzie szalonego mordercy. |
Z jakiegoś powodu dodatek unikany, a specjalna amunicja potrafi zmienić pistolet na pinezki w narzędzie szalonego mordercy. |
||
* '''Amunicja smugowa''' – zostawia po naszym strzale piękny, jasny ślad, aby wrogom nie było za trudno zobaczyć skąd lecą pociski. Przynajmniej nic nie waży. |
* '''Amunicja smugowa''' – zostawia po naszym strzale piękny, jasny ślad, aby wrogom nie było za trudno zobaczyć skąd lecą pociski. Przynajmniej nic nie waży. |
||
* '''Amunicja pełnopłaszczowa''' – must-have dla snajperów. Amunicja ta znacznie zwiększa obrażenia przeciwko celom z dwudziestoma kilogramami kevlaru na sobie. |
* '''Amunicja pełnopłaszczowa''' – must-have dla snajperów. Amunicja ta znacznie zwiększa obrażenia przeciwko celom z dwudziestoma kilogramami kevlaru na sobie. |
||
Linia 145: | Linia 132: | ||
* '''Śrut''' – podstawowa amunicja do strzelby. Słaby zasięg ale większa szansa na zabicie na bliskim dystansie. |
* '''Śrut''' – podstawowa amunicja do strzelby. Słaby zasięg ale większa szansa na zabicie na bliskim dystansie. |
||
* '''Amunicja Sabot''' – pocisk do strzelby z jednym, gigantycznym nabojem zamiast śrutu. Zwiększa możliwy zasięg broni. Tyle. |
* '''Amunicja Sabot''' – pocisk do strzelby z jednym, gigantycznym nabojem zamiast śrutu. Zwiększa możliwy zasięg broni. Tyle. |
||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Wersja z 07:46, 17 mar 2017
Ten artykuł tak beznadziejnie zredagowano, że nawet nasz rezolutny szympans w to nie wierzy. A on cierpliwym zwierzęciem jest… Jeżeli nie potrafisz operować widłami ani redagować tekstu, zajrzyj do Kanciapy przed wzięciem się za poprawę. Jeżeli nie potrafisz uzasadnić wstawienia szablonu, nie wstawiaj go. |
Insurgency (pol. Rebelia) – gra gatunku "Strzelanka bardzo nawalanka" stworzona przez New World Interactive w 2014 roku. Produkcja ta różni się od wieeeeeeeelu innych gier tej kategorii wysokim poziomem realizmu, dzięki czemu jest ona stosunkowo wolna od dzieci, Noobków i fanatyków pewnej dosyć znanej serii. Gra powstała na początku jako mod do Half-Life 2, jednak dzięki sporej popularności doczekała się własnego, odrębnego tytułu na tym samym silniku, z wieloma usprawnieniami. W 2016 roku zapowiedziano nawet właśniejszą, odrębniejszą wersję na silniku Unreal Engine 4, co zapewni Insurgency znacznie lepszą grafikę, dostępność dla graczy konsolowych i drugą falę pieniędzy od tych samych graczy system pojazdów. Z tego powodu Insurgency otrzymało ostatnią w historii paczkę nowości w Lutym 2017 roku.
Rozgrywka
Insurgency opowiada o walkach najemników z najlepszego państwa na świecie ze złymi Kebabami ze Wschodu. Otoczka fabularna gry jest oparta na wojnach na Bliskim Wschodzie z początku XXI wieku, jednak z niewyjaśnionych przyczyn żaden z trybów gry nie stawia Najemnikom za zadanie "zabezpieczenie" pokładów ropy. Gracze mają do dyspozycji ekwipunek charakterystyczny dla obu stron konfliktu (m.in. każdy możliwy rodzaj karabinków AK i M16), oraz kilka ciekawych kąsków, jak uzbrojenie z czasów II wojny światowej. Większość broni zabije dwoma-trzema strzałami w korpus przeciwnika, jednak, jak to w świecie gier wideo bywa, zawsze musi być jakiś odmieniec, który prędzej ustrzeli muchę. Jako ciekawostkę można dodać, że w Insurgency występuje system skinów podobny do CS:GO – są one jednak darmowe, bo dostępne do ściągnięcia w Steamowym Workshopie, i – niestety – tylko my możemy je widzieć. System ten jest jednak lepszy od tego w Kanterze, ponieważ oprócz zwykłych skórek możemy zmienić model, dźwięki a nawet animacje broni. Pozwala to m.in. na strzelanie z blasterów rodem z Gwiezdnych Wojen.
Tryby gry
Większość trybów rozgrywki w Insurgency to kalka tych z moda do HL2 – i bardzo dobrze, bo były zaj. Na szczęście nowe tryby też są w porządku, więc NWI nie spieprzyło roboty.
- Strike – tryb podobny do Defuse ze Strajku Liczydeł. Atakujący muszą zniszczyć trzy składy z bronią Broniących, a każde zniszczenie zapewnia Atakującym falę odrodzeń. Cechą charakterystyczną Strike jest ciągłe powtarzanie przez graczy po stronie Rebeliantów "Allahu Akbar!" do mikrofonu, nieważne czy to oni mają coś rozdupcyć czy bronić przed rozdupceniem.
- Ambush – mało popularny Gamemode. Jeden z graczy w odpowiedniej drużynie staje się VIP-em, ale nie ma kupy forsy tylko biedny pistolecik z tłumikiem i nic więcej. Rola drużyny w VIP-em to bezpieczne doprowadzenie go do punktu odbioru, rola przeciwnej – zgadnij.
- Flashpoint – coś w stylu King of the Hill. Na mapie znajduje się tylko jeden punkt do przejęcia, drużyna która dłużej będzie go kontrolować wygrywa. Marzenie dla zamachowców – samobójców z kilogramem C4 u pasa.
- Infiltrate – nawet twórcy nie wiedzą, o co chodzi w tym trybie, bo nikt na nim nie gra. Podobno jest to coś w stylu Capture The Flag, ale jest to kwestia sporna wśród Austriackich naukowców.[1]
- Skirmish – uff, tutaj nareszcie znajdziesz graczy! Na mapie są trzy punkty do przejęcia, a każda drużyna ma skład z bronią. Zniszczenie wrogiego składu zabierze mu możliwość odradzania, więc powinna, w teorii, być to pierwsza czynność wykonana przez graczy. W praktyce każdy jest zajęty rzucaniem granatami we własny team.
- Push – coś w stylu Rush z Battlefieldów. Atakujący muszą przejąć punkt po punkcie, a Obrońcy – no cóż, bronić tych punktów. Ostatnim celem jest skład z bronią Obrońców. Popularny tryb (i dobrze).
- Occupy – taki Flashpoint, tylko że lepszy.
- Elimination – dokładna kalka Defuse z CS. Nie ma odrodzeń, wygrywasz po zabiciu wszystkich przeciwników albo zniszczeniu składu broni wroga.
- Firefight – trzy punkty, jeden Rebeliantów, drugi Najemników, ostatni jest neutralny. Kto przejmie neutrala, dostaje odrodzenie.
- Kooperacja – podzielona na wiele podtrybów rozgrywka, w której wraz z innymi graczami walczymy przeciwko komputerowi.
Mapy
Twórcy Insurgency dokonali czegoś, czego nie umieją dokonać giganci z EA albo Activision – stworzyli do swojej gry mapy, z których większość jest dobra.
- Market – rynek w arabskim miasteczku. Bardzo dobra mapa, najlepiej się na niej gra w trybie Push.[2]
- Siege – dłuuuuuga i szeroka ulica na środku mapy, od której odbiega kilka mniejszych. Marzenie dla snajperów, zwykle cała ulica jest zaspamowana Smoke'ami.
- Contact – praktycznie kopia Siege, tylko że w nocy. Reszta map ma swoją wersję "Night", Siege chyba chciał być inny.
- Uprising – bardzo ładna mapa, której akcja dzieje się wieczorową porą. Jedna z trochę mniej popularnych map, a szkoda. Idealna do Occupy.
- Ministry – jak sama nazwa wskazuje, jest to gmach ministerstwa na obrzeżach arabskiego miasta. Głównie walka na bliski dystans, zdarzają się starcia na daleki. Warto wziąć do Ministry MP5K albo UMP45.
- District – graficznie mapka bardzo podobna do Siege, ale różni się rozgrywką. Zamiast gigantycznej ulicy na środku znajduje się spory rynek.[3]
- Peak – mapka stanowiąca przykład, że nie da się zrobić wszystkiego w 100% dobrze. Większość graczy chętnie by wy Peak z gry na dobre. Niebo dla kamperów i snajperów.
- Heights – jedna z pierwszych map w grze. Na początku bardzo popularna, teraz głównie grywana w coopie.
- Buhriz – pustynia, pustynia, miasteczko, pustynia. Fajnie się gra w Occupy.
- Revolt – podobna graficznie do Uprising. Warto pograć.
- Sinjar – myślałeś, że Siege to mokry sen snajperów? Pomyśl jeszcze raz. Jeżeli na Sinjar grasz w trybie Push w drużynie Rebeliantów i masz snajperkę, to już wygrałeś. Chyba, że gracze w Najemnikach wiedzą jak korzystać ze Smoke'ów.[4]
- Panj – fajna mapa, walka głównie toczy się o wysoki budynek na środku mapy. Otaczają go... pola marihuany! Hahahaahahahahah!
- Verticality – mapka dzienna dodana w aktualizacji dodającej mapki nocne. Chyba twórcy po prostu nie mieli kiedy jej wsadzić do gry, więc zrobili to przy pierwszej lepszej okazji. Nawet dobra.
- Tell – sytuacja podobna do Sinjar. Znajdź serwer z Tell w trybie Push, weź Rebelianta ze
snajperkąCZYMKOLWIEK z celownikiem optycznym i masakruj biednych Najemników. - Station – cholernie ciekawa mapa. Gramy na niej w górzystej dolince, a dokładniej w nieznanym, opuszczonym kompleksie rodem z ZSRR. Potrzebne ci będą po kolei Karabinek – Pistolet Maszynowy – Snajperka – Karabinek.
- Kandagal – tylko nieliczni grają na tej mapie. A szkoda, bo warto. Walka głównie toczy się o most na środku mapy.
Bronie
Tylko na to czekałeś, co? Bronie w Insurgency są liczne, skuteczne (w większości) i celne.
Pistolety Maszynowe
Przydatne w niewielu przypadkach. Większość z nich cechuje mały odrzut i niewielkie obrażenia.[5]
- MP5K – zamiast legendarnego MP5 twórcy zaoferowali nam jego mniejszego brata. Po prostu pobierz z workshopa model MP5 jak każdy i możesz z nim latać. MP5K dobrze koleguje się z tłumikiem i celownikiem kolimatorowym.
- UMP-45 – stadium przejściowe pomiędzy PM-ką a karabinkiem. Wolno strzela, ale daje niezłego kopa i ma niewielki odrzut. Podobnie jak z MP5K, warto użyć kolimatora.
- MP-40 – guten tag! Tak, to właśnie to MP-40. Broń kontrowersyjna, niektórzy uwielbiają ten PM z Rzeszy za spore obrażenia, niektórzy nienawidzą za odrzut i niską szybkostrzelność.
- Sterling – kolejny PM z drugiej wojny. Nie warto brać, jest do dupy. Chyba że chcesz się bawić w Szturmowca z Gwiezdnych Wojen.
Karabinki
Mocne i celne, przydatne w 90% sytuacji w grze. Jeżeli nie wiesz co wziąć – weź karabinek.
- Mini 14 – pierwszy karabin na liście i już trzeba przeczyć zasadzie. Tego karabinka nie bierz. Znacznie lepiej jest biegać z M16.
- Mk 18 – takie M4A1, tylko że mniejsze. Główną wadą tej broni jest paskudny wygląd, jakby ktoś go wyrzygał, zjadł od nowa i wysrał. Po prostu pobierz sobie skórkę albo model.
- M4A1 – jedna z najlepszych broni w grze. Wraz z M4 zapakuj do plecaka uchwyt przedni, kolimator, ciężką lufę i jedyne co poczujesz przy strzelaniu to satysfakcję.
- M16A4 – jeszcze lepsza broń niż M4A1. Nie można strzelać ogniem automatycznym tylko seriami 3-strzałowymi, przez co Noobki ją omijają. A potem toczy im się piana z ust, gdy po raz kolejny ustrzeli ich pr0 z M16.
- Galil SAR – w sumie jest to M4A1 z większym magazynkiem. Ale waży znacznie więcej, więc raczej nie warto brać.
- M1A1 – kolejny relikt z Drugiej Wojny. Podobna sytuacja co z Mini 14. Weź po prostu kałasza i nie narzekaj.
- SKS – broń działająca podobnie do M1A1, a jednak jakoś lepsza.
- AKs-74u – radziecki karabinek AK-74 zmniejszony do (prawie) kieszonkowych rozmiarów. Jakimś cudem waży więcej niż AKM.
- AKM – zmodernizowany karabinek AK-47. Podobnie jak M16 i M4, jedna z najlepszych broni w grze. Dorzuć do niego uchwyt przedni i celownik Kobra.
- AK-74 – młodszy brat AKM. Ma mniejszy odrzut niż AKM, ale zadaje też mniejsze obrażenia. Mimo to jest to broń godna każdego pr0.
- Galil – kalka Galila SAR z trochę innym modelem i teksturami. Nie warto, ale jak chcesz to bierz.
Karabiny bojowe
A przynajmniej tak tłumaczy Battle rifles tłumacz Google. Karabiny bojowe to bronie o kosmicznym odrzucie, kosmicznej celności i kosmicznym obrażeniom.
- L1A1 – brytyjski FAL. Niestety, tylko tryb pojedynczy. Ale co z tego, skoro i tak zabijesz wroga jednym strzałem?
- FAL – belgowie wiedzą, jak stworzyć broń. W porównaniu do L1A1, możesz postrzelać full-auto. I trafić w ten sposób we wszystko tylko nie wroga.
- M14 EBR – zmodernizowane M14. Wygląda jak broń z jakiegoś sci-fi, kopie tak samo pięknie jak powyższe cudeńka.
Karabiny maszynowe
Są tylko dwa. I całe szczęście, więcej ich nie trzeba.
- M249 – wielki, ciężki, głośny, szybkostrzelny, skuteczny. Tylko obrażenia jakieś takie mierne... co z tego, masz do dyspozycji więcej pocisków niż twoja stara cyferek na wadze!
- RPK – większy AK-74 z większym magazynkiem. Niby fajny, ale w porównaniu z M249, RPK bardziej przypomina zmutowany karabinek. Lepsze byłoby RPD, bo przynajmniej wygląda jak maszynówa.
Strzelby
Cechują się wysokimi obrażeniami i odrzutem, małym zasięgiem i tym, że nikt nimi nie gra.
- M590 – nikt nią nie gra. Podobny problem do RPK – nie mogli zamiast M590 dać jakiejś popularniejszej (i lepszej) strzelby? Gracze są co do tej kwestii raczej zgodni – w Workshopie można bez problemu znaleźć mnóstwo modeli innych śrutówek do tego czegoś.
- TOZ – nikt nią nie gra. O dziwo, ma lepszy zasięg i mniejszy rozrzut niż M590. Mimo to, znacznie lepiej jest łazić z pistolecikiem.
Karabiny snajperskie
Klasyczne snajperki. Są tylko lub aż dwie, obie nieskuteczne jeżeli nie użyjemy amunicji przeciwpłaszczowej.
- M40A1 – fani Call of Duty 4: Modern Warfare rozpoznają od razu. Najlepsza snajperka po stronie Najemników (bo jedyna). Jest to najstarszy przedstawiciel rodziny M40, ładuje się go poprzez manualne wciskanie nabojów do magazynka wewnętrznego.
- Mosin – kolejny przedstawiciel broni używanej podczas Wojny Światowej 2.0.0, Mosin jednak pamięta czasy, gdy potężny i wielki Związek Radziecki był zaledwie potężnym i wielkim Carstwem Rosyjskim. Jak wyżej – ładujesz pocisk po pocisku.
Pistolety
Na początku 75% graczy nie brało ich w ogóle, żeby zapewnić sobie miejsce na słitaśne dodatki do broniek. Na szczęście NWI poszło po rozum do głowy i dało połowie pistoletów wagę 0.
MakaronMakarov – cyka blyat! Pistolecik pamiętający czasy pewniego Gruzina. Główny pistolet Rebeliantów, z jakiegoś powodu mogą go używać najemnicy. Pewnie dlatego, że jestdo dupysłabiutki.- M9 – pistolet znany z CoD-a, BF-a, CS-a, Army 2, DayZ, Pay Day-a, znowu CS-a, Killing Floor-a, MoH, Max Payne-a, Spec Ops-a, Rainbow Six-a, Stalker-a ,podstawowy u Najemników. Całkiem fajny,[6] da się kogoś ustrzelić.
- M45A1 – to po prostu Colt M1911, tylko że taki nowochezzny,
- M1911 – to po prostu Colt M1911, tylko że... normalny.
- Model 10– uuu, rewolwerek! Fajny, ma mały odrzut i znośne obrażenia, ale nie zapomnij o ładownicy – bez niej w czasie przeładowania zdążysz znaleźć dziewczynę, ożenić się z nią, rozstać, ożenić z inną kobietą, mieć dzieci i je wychować.
Dodatki do broni
Tak zwane Ataczments. Broń bez dodatków to jak żołnierz bez karabinu – niby jest w stanie zabić, ale może to zrobić znacznie lepiej.
Celowniki
Przydatne, bo wiele broni posiada muszkę i szczerbinkę mniej przejrzystą niż węgierska poezja.
- Celownik holograficzny – coś dla fanów Baterfildów i Kodów! Niestety, sprawdza się raczej miernie, bo zasłania pół świata swoimi gabarytami.
- Celownik "Kobra" – świetny, choć ruski. Jest na tyle przejrzysty i łatwy w użyciu, że tylko Maciuś z Klanu by miał kłopoty z ustrzeleniem czegokolwiek.
- Czerwona kropka – zgadnijcie, co stanowi za celownik. Prawie tak dobry jak Kobra, jeżeli jesteś w Najemnikach – bierz Kropkę.
- Czerwona kropka x2 – o dziwo w tym celowniku kropeczka nie jest dwa razy większa – nazwa nawiązuje do podwójnego przybliżenia. Możesz sobie teraz zrobić z M16 prawie snajperkę.
- C79 – Hamerykańska lunetka o 3.4 krotnym przybliżeniu. Przydatna głównie na Karabinach bojowych i snajperkach, bo zabiją jednym strzałem.[7]
- PO 4x24 – odpowiednik C79 dla Rebeliantów. Nic poza tym.
- 7x Scope – lunetka biedna, bo bez własnej nazwy, więc idealnie pasuje dla biednych Rebeliantów którzy z niej korzystają.
- Mk4 Scope – odpowiednik 7x Scope dla Najemników. Ma lepsze przybliżenie, bo u Najemników wszystko jest lepsze.
Lufa
Wiele tu nie ma, i trudno się dziwić.
- Ciężka lufa – zmiejsza odrzut broni, czyli coś, co jest największą trudnością w strzelaniu w Insurgency. Kto z tego korzysta? Średnio 101% graczy.
- Tłumik – po polsku zwany również Tłumnikiem, jego rola to wyciszanie strzałów. Bardzo przydatny ale waży tyle co niektóre bronie i niewiele klas może z niego korzystać.
Szyna
Czyli to, co zamontujemy na naszych ultrataktycznych szynach.
- Granatnik M203/GP-25 – Ważą dużo, ale nic nie robi takiego rolu. Oprócz granatów wybuchowych możesz załadować dymne, którymi raczej nie zabijesz, ale możesz się uchronić od morderczego strzału
camperasnajpera. - Uchwyt przedni – czy tam Chwyt, kogo to obchodzi. Zwiększa stabilność broni. Uchwyt przedni + ciężka lufa + kolimator to ulubione zestawienie trzech czwartych graczy.
- Dwójnóg – przydatny dla brudnych, śmierdzących camperów. Sprawia, że twoja broń ma 0 (słownie: zero) odrzutu przy strzale w pozycji leżącej.
- Latarka – wbrew pozorom mało przydatna na nocnych mapach, bo od razu wiadomo gdzie jesteś. Albo nie korzystaj w ogóle, albo używaj jej do oślepiania przeciwników.
- Celownik laserowy – ciężkie toto i mało przydatne. Celownik laserowy daje nam na ekranie kropeczkę pokazującą miejsce, w które trafimy przy strzale z biodra. Używana głównie z PM-kami i strzelbami, bo tylko te bronie są w jakikolwiek sposób skuteczne przy strzelaniu z biodra. Ale strzelbami nikt nie gra.
Magazynki
Tak, w Insurgency można zwiększyć ilość dostępnych pestek... w zaledwie kilku broniach.
- Magazynek bębnowy – używany tylko i wyłącznie w Galilach. Ulubiony dodatek użytkowników tej broni, bo zamienia ten karabinek w kurna maszynówkę.
- Powiększony magazynek – najbardziej przydaje się w M1911/M45A1. Oprócz tych broni możesz sobie użyć takiego magazynka w M1A1, FAL-u i L1A1.
- Ładownica – jedyny warty uwagi dodatek do Modelu 10. Zmienia czas przeładowania tego rewolweru z 13 pierdyliardów milleniów do zaledwie kilku sekund.
Amunicja
Z jakiegoś powodu dodatek unikany, a specjalna amunicja potrafi zmienić pistolet na pinezki w narzędzie szalonego mordercy.
- Amunicja smugowa – zostawia po naszym strzale piękny, jasny ślad, aby wrogom nie było za trudno zobaczyć skąd lecą pociski. Przynajmniej nic nie waży.
- Amunicja pełnopłaszczowa – must-have dla snajperów. Amunicja ta znacznie zwiększa obrażenia przeciwko celom z dwudziestoma kilogramami kevlaru na sobie.
- Amunicja grzybkująca – zadaje większe obrażenia celom bez dwudziestu kilogramów kevlaru na sobie.
- Śrut – podstawowa amunicja do strzelby. Słaby zasięg ale większa szansa na zabicie na bliskim dystansie.
- Amunicja Sabot – pocisk do strzelby z jednym, gigantycznym nabojem zamiast śrutu. Zwiększa możliwy zasięg broni. Tyle.
Przypisy
- ↑ Dla rozjaśnienia: autor artykułu ma przegrane w Insurgency ponad 300 godzin, a dowiedział się o Infiltrate z Wikipedii.
- ↑ Co się zdarza w 3/4 map
- ↑ Jest i ulica, ale mniejsza i już nie na środku
- ↑ Co się raczej nie zdarza, więc i tak wygrałeś.
- ↑ Z wyjątkiem UMP45
- ↑ na pewno lepszy od Makarova
- ↑ na zwykłych karabinach albo, olaboga, PM-kach, odrzut po pierwszym strzale sprawi że nie będziesz mógł trafić we wroga drugi raz