Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (autoeduard) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:Archiwum Włodzimierza Pfeiffera PL 39 596 315.png|thumb|200px|Kaliski dawniej…]] |
||
[[Plik:2005- |
[[Plik:2005-09 Łódź - Łódź Kaliska.jpg|thumb|200px|…i dziś]] |
||
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}} |
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}} |
||
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach |
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939–1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') – [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją [[Łódź Fabryczna|Fabryczna]]. |
||
== Historia == |
== Historia == |
||
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|200px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]] |
[[Plik:Linia kolejowa w zastaw.jpg|thumb|200px|Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie]] |
||
Wszystko zaczęło się jeszcze w [[XIX wiek |
Wszystko zaczęło się jeszcze w [[XIX wiek]]u, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z [[Wrocław|Breslau]] do [[Warszawa|Warszafki]], jednak [[Niemcy|szwaby]] i [[Rosjanie|kacapy]] nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca<ref>Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!</ref> to lipa, a nie miasto, więc [[Mikołaj II Romanow|car]] pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z [[Kalisz]]em. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny. |
||
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją<ref>Jak na Łódź przystało</ref>. 15 listopada [[1902]] pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na [[Łódź Fabryczna|Fabryczny]], trzeba było jeździć przez [[Zgierz]], [[Łowicz]], [[Skierniewice]], [[Koluszki]] i [[Łódź Widzew|Widzew]]<ref>Do czasu otwarcia stacji [[Łódź Chojny]]</ref>. |
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją<ref>Jak na Łódź przystało</ref>. 15 listopada [[1902]] pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na [[Łódź Fabryczna|Fabryczny]], trzeba było jeździć przez [[Zgierz]], [[Łowicz]], [[Skierniewice]], [[Koluszki]] i [[Łódź Widzew|Widzew]]<ref>Do czasu otwarcia stacji [[Łódź Chojny]]</ref>. |
||
W [[1913]] poprowadzono [[Tramwaje w Łodzi|tramwaje]] na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki. |
W [[1913]] poprowadzono [[Tramwaje w Łodzi|tramwaje]] na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki. |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
W [[1914]] roku stację bombardowano z czego tylko się da<ref>Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką</ref>. |
W [[1914]] roku stację bombardowano z czego tylko się da<ref>Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką</ref>. |
||
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację [[Łódź Żabieniec]], a także działało za [[Edward Gierek|Gierka]] kino dworcowe. |
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację [[Łódź Żabieniec]], a także działało za [[Edward Gierek|Gierka]] kino dworcowe. |
||
W [[1982]] roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem. |
W [[1982]] roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem. |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|200px|Wygodny parking pod dworcem]] |
[[Plik:Parking na schodach.jpg|thumb|200px|Wygodny parking pod dworcem]] |
||
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}} |
{{Nonnews|[[NonNews:Łodzianie parkują w przejściach podziemnych|Łodzianie parkują w przejściach podziemnych]]}} |
||
*Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]! |
* Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare [[Czechosłowacja|czechosłowackie]] [[pragotron]]y. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą [[Karta perforowana|kart perforowanych]]! |
||
*Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką<ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]]. |
* Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką<ref>Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka</ref> i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i [[Kutno|Kutna]]. |
||
*Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem. |
* Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, [[Hanna Zdanowska]] doradziła, żeby w ramach budowy ''wuzetki'' dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem. |
||
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''. |
* W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''. |
||
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem. |
* Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem. |
||
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc. |
* Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc. |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
Linia 32: | Linia 32: | ||
{{Kolej}} |
{{Kolej}} |
||
{{komunikacja Łódź}} |
{{komunikacja Łódź}} |
||
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}} |
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]] |
||
[[Kategoria:Łódź]] |
[[Kategoria:Łódź]] |
Wersja z 20:48, 31 sie 2019
Łódź, kurwa!
- Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego
Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939–1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) – stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją Fabryczna.
Historia
Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3]. 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].
W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.
W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.
W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.
Co warto wiedzieć
- Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
- Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką[6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
- Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
- W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
- Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
- Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. PKP Intercity stawia tam bazę dla swoich FLIRT-ów, bo na Grochowie brakuje już miejsc.
Przypisy