Parowóz: Różnice pomiędzy wersjami
(dodano link do artykułu Myśl) |
(Znaczne rozbudowanie artykułu) Znacznik: edytor wizualny |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Ol49-111-2006.jpg|thumb|200px|Masz jakiś problem?]] |
[[Plik:Ol49-111-2006.jpg|thumb|200px|Masz jakiś problem?]] |
||
''<code>Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale podejrzewam, że przy obecnych cenach [[Prąd elektryczny|prądu]] i [[Ropa naftowa|ropy]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] powinny powyciągać z lamusów i [[Skansen|skansenów]] '''lokomotywy parowe''' i uruchomić je przynajmniej na lokalnych, niezbyt pośpiesznych, liniach?</code>'' |
|||
⚫ | '''Parowóz''' – ruchomy czajnik. Podrasowana [[lokomotywa]], napędzana [[woda|parą]], w lepszych przypadkach [[ |
||
<code>- wpis [[Janusz Korwin-Mikke|pewnego znanego polityka z prawicy]] na [[Twitter|Twitterze]]</code> |
|||
⚫ | '''Parowóz''' – ruchomy czajnik. Podrasowana [[lokomotywa]], napędzana [[woda|parą]], powstałą w wyniku opalania [[Woda|wody]] [[Węgiel|węglem]], w lepszych przypadkach [[Mazut|mazutem]] bądź wzbogaconym w warunkach domowych [[Uran (pierwiastek)|uranem]]. Stworzony z [[Myśl|myślą]] o niskim spalaniu [[Paliwo|paliwa]], dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w [[Chrzanów|Chrzanowie]] i [[Poznań|Poznaniu]] pracowały pełną parą od roku 1919. |
||
== Występowanie == |
|||
[[Rozkład jazdy|Naturalnie]] '''parowozy''' na rozstaw [[George Stephenson|jakiegoś tam brytyjskiego "ojca kolei"]] występują już jedynie w [[Polska|Polsce]] (jeśli kogoś bardzo interesuje, to dokładniej w okolicach [[Wolsztyn|Wolsztyna]]). Na wszystkich innych ziemiach zostały wytępione. Poza tym występują w sztucznych habitatach zwanych [[Skansen|skansenami]]<nowiki> (gdzie ożywają tylko w wyznaczone dni), oraz zdechłe na podestach. {{</nowiki>'''Youtube'''|https://www.youtube.com/watch?v=_DD3T2-1QuA<nowiki/>|Film dokumentujący rzadki widok '''parowozów''' w naturalnym habitacie|'''align='''right|'''width='''<nowiki>300}}</nowiki> |
|||
== Zalety == |
|||
* (w większości przypadków) Produkt polski<ref>Chyba, że mówimy o innych państwach niż [[Polska|Cebulandia]]. No to nie.</ref>; |
|||
* Najnowsza klimatyzacja o dwóch prędkościach nawiewu (Aby włączyć pierwszy, otwórz okno, aby włączyć drugi, wystaw [[Głowa|makuwę]] przez okno); |
|||
* Mała awaryjność<ref>Nie posiada jednak gwarancji na wersjach opalanych mazutem.</ref>; |
|||
* Fabrycznie wbudowane turbo - jeśli dasz wystarczająco dużo [[Węgiel|węgla]] do pieca to słychać wybuch z przodu, co oznacza iż przekroczyliśmy prędkość dźwięku<ref>Ponoć to wybuch kotła z powodu zbyt dużego ciśnienia, ale ja tam nie wierzę.</ref>; |
|||
* W każdej chwili gotowy, aby ściągnąć ze szlaku wykraczoną [[Pesa|Pesę]]; |
|||
* Rzadko można stwierdzić przypadki dewastacji okolicznych obiektów przez [[Sebiks|Seby]] (działa odciągająco na nie); |
|||
* Brak wibracji (w przeciwieństwie do [[Lokomotywa|lokomotyw]] spalinowych); |
|||
* Jak jest zimno, to możesz jedną rękę podgrzać na kotle. |
|||
== Wady == |
|||
* Nie wystarczy mu jedno [[paliwo]], musi jeszcze mieć [[Woda|wodę]]; |
|||
* Jeśli brałby udział w wyścigu z zimnym startem, to przegrałby nawet z [[Pesa Gama|Gamą]], która na 99,99999%<ref>Zaokrągliłem tą liczbę bo większość tej strony stanowiłyby cyfry 9</ref> dozna awarii na szlaku; |
|||
* Potrzebuje więcej smarów i olejów niż [[kobieta]] gdy się "odmładza"; |
|||
* Jak coś się już zepsuje, to trudno to naprawić; |
|||
* Odpalanie tego, wbrew założeniom, trwa wieki; |
|||
* Czyszczenie kotłów '''parowozów''' to chyba największa udręka na [[Kolej|kolei]]; |
|||
* Podczas podgrzewania ręki na kotle łatwo przedobrzyć; |
|||
* Jak jest zimno, to ręka będąca dalej od kotła cierpnie i osiąga temperatury niższe niż na ciemnej stronie słońca |
|||
== Dane techniczne == |
== Dane techniczne == |
||
* Liczba miejsc: [[maszynista]] + [[mechanik]] = 2 miejsca; |
* Liczba miejsc: [[maszynista]] + [[mechanik]] = 2 miejsca; |
||
* [[Prędkość]] maksymalna: średnio 80 km/h; |
* [[Prędkość]] maksymalna: średnio 80 km/h;<ref>Z wyłączonym turbo</ref> |
||
* [[Przyspieszenie]]: do 100 km/h w pół godziny; |
* [[Przyspieszenie]]: do 100 km/h w pół godziny; |
||
* Pojemność [[silnik]] |
* Pojemność [[silnik|<s>silnika</s>]] [[Kocioł|kotła]]: 150 hektolitrów. |
||
{{Przypisy}} |
|||
{{Kolej}} |
{{Kolej}} |
||
Wersja z 15:31, 14 lip 2022
Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale podejrzewam, że przy obecnych cenach prądu i ropy PKP powinny powyciągać z lamusów i skansenów lokomotywy parowe i uruchomić je przynajmniej na lokalnych, niezbyt pośpiesznych, liniach?
- wpis pewnego znanego polityka z prawicy na Twitterze
Parowóz – ruchomy czajnik. Podrasowana lokomotywa, napędzana parą, powstałą w wyniku opalania wody węglem, w lepszych przypadkach mazutem bądź wzbogaconym w warunkach domowych uranem. Stworzony z myślą o niskim spalaniu paliwa, dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w Chrzanowie i Poznaniu pracowały pełną parą od roku 1919.
Występowanie
Naturalnie parowozy na rozstaw jakiegoś tam brytyjskiego "ojca kolei" występują już jedynie w Polsce (jeśli kogoś bardzo interesuje, to dokładniej w okolicach Wolsztyna). Na wszystkich innych ziemiach zostały wytępione. Poza tym występują w sztucznych habitatach zwanych skansenami (gdzie ożywają tylko w wyznaczone dni), oraz zdechłe na podestach. {{Youtube|https://www.youtube.com/watch?v=_DD3T2-1QuA|Film dokumentujący rzadki widok parowozów w naturalnym habitacie|align=right|width=300}}
Zalety
- (w większości przypadków) Produkt polski[1];
- Najnowsza klimatyzacja o dwóch prędkościach nawiewu (Aby włączyć pierwszy, otwórz okno, aby włączyć drugi, wystaw makuwę przez okno);
- Mała awaryjność[2];
- Fabrycznie wbudowane turbo - jeśli dasz wystarczająco dużo węgla do pieca to słychać wybuch z przodu, co oznacza iż przekroczyliśmy prędkość dźwięku[3];
- W każdej chwili gotowy, aby ściągnąć ze szlaku wykraczoną Pesę;
- Rzadko można stwierdzić przypadki dewastacji okolicznych obiektów przez Seby (działa odciągająco na nie);
- Brak wibracji (w przeciwieństwie do lokomotyw spalinowych);
- Jak jest zimno, to możesz jedną rękę podgrzać na kotle.
Wady
- Nie wystarczy mu jedno paliwo, musi jeszcze mieć wodę;
- Jeśli brałby udział w wyścigu z zimnym startem, to przegrałby nawet z Gamą, która na 99,99999%[4] dozna awarii na szlaku;
- Potrzebuje więcej smarów i olejów niż kobieta gdy się "odmładza";
- Jak coś się już zepsuje, to trudno to naprawić;
- Odpalanie tego, wbrew założeniom, trwa wieki;
- Czyszczenie kotłów parowozów to chyba największa udręka na kolei;
- Podczas podgrzewania ręki na kotle łatwo przedobrzyć;
- Jak jest zimno, to ręka będąca dalej od kotła cierpnie i osiąga temperatury niższe niż na ciemnej stronie słońca
Dane techniczne
- Liczba miejsc: maszynista + mechanik = 2 miejsca;
- Prędkość maksymalna: średnio 80 km/h;[5]
- Przyspieszenie: do 100 km/h w pół godziny;
- Pojemność
silnikakotła: 150 hektolitrów.