Michaił Bułhakow: Różnice pomiędzy wersjami
M (red. + {{ok}}) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Michaił Afanasjewicz Bułhakow''' (ur. [[15 maja]] [[1891]], zm. [[10 marca]] [[1940]]) – pisarz rosyjski znany ze swojej słabości do Małgosi. Słabość ta była tak wielka, że jedną z powieści nazwał ''[[Mistrz i Małgorzata]]'' |
'''Michaił Afanasjewicz Bułhakow''' (ur. [[15 maja]] [[1891]], zm. [[10 marca]] [[1940]]) – pisarz rosyjski znany ze swojej słabości do Małgosi. Słabość ta była tak wielka, że jedną z powieści nazwał ''[[Mistrz i Małgorzata]]''. Sam oczywiście był w niej mistrzem. |
||
Jego uległa postawa wobec władz sprawiała, ze niektóre jego książki były publikowane już po 60 latach od napisania. Sam [[Józef Stalin|Stalin]] miał ponoć rzec o jego dziełach, że ''tyle wazeliny to nawet partia nie zniesie''. W dowód uznania w [[1934]] roku odmówiono mu prawa do wyjazdu z kraju. W uzasadnieniu napisano, iż partia komunistyczna nie przeżyje ani jednego dnia bez swojego drogiego towarzysza. |
|||
10 marca 1940 roku Michaił zmarł w Moskwie, a rok później tow. Stalin w ramach żałoby poświęcił kilkaset tysięcy swoich rodaków w wojnie z Niemcami. |
10 marca 1940 roku Michaił zmarł w Moskwie, a rok później tow. Stalin w ramach żałoby poświęcił kilkaset tysięcy swoich rodaków w wojnie z Niemcami. |
||
==Dzieła== |
|||
==Najważniejsze dzieła== |
|||
* ''Błogostan'' – sztuka teatralna o życiu w [[ZSRR]]. Tytuł ten jest efektem delikatnych sugestii cenzorów, że ''Epidemia kiły w burdelu'' to nazwa zła i prawdopodobnie nikt jej nie zapamięta, a w ostateczności połamiemy ci ręce |
* '''Błogostan''' – sztuka teatralna o życiu w [[ZSRR]]. Tytuł ten jest efektem delikatnych sugestii cenzorów, że ''Epidemia kiły w burdelu'' to nazwa zła i prawdopodobnie nikt jej nie zapamięta, a w ostateczności połamiemy ci ręce i nogi. |
||
* ''Biała gwardia'' – powieść zebrała znakomite recenzje. [[Krytyk literacki|Krytycy]] wychwalając talent autora często zaczynali od słów: '' |
* '''Biała gwardia''' – powieść zebrała znakomite recenzje. [[Krytyk literacki|Krytycy]] wychwalając talent autora często zaczynali od słów: ''Nic nie mówię przeciwko autorowi sztuki, Bułhakowowi, który czym był, tym pozostanie: nowoburżuazyjnym pomiotem, bryzgającym zatrutą ale bezsilną śliną na klasę robotniczą i jej komunistyczne ideały.'' Na motywach tej powieści powstała sztuka ''Dni Turbinów'', którą można było grać tylko w jednym teatrze i tylko w [[Moskwa|Moskwie]]. Prawdopodobnie chodziło o jakieś kwestie techniczne. |
||
* ''Fatalne jaja'' – opowiadanie powstałe pod wpływem zjedzenia jajecznicy z jajek drugiej świeżości i rewolucji (prawdopodobnie żołądkowej} jaka po tym nastąpiła. Opowiadanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem [[Cenzura|cenzury]], która pozwoliła na jego wydanie już po 57 latach od napisania. |
* '''Fatalne jaja''' – opowiadanie powstałe pod wpływem zjedzenia jajecznicy z jajek drugiej świeżości i rewolucji (prawdopodobnie żołądkowej} jaka po tym nastąpiła. Opowiadanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem [[Cenzura|cenzury]], która pozwoliła na jego wydanie już po 57 latach od napisania. |
||
* ''[[Mistrz i Małgorzata]]'' – książka z mocnym podtekstem erotycznym |
* '''[[Mistrz i Małgorzata]]''' – książka z mocnym podtekstem erotycznym. Bułhakow oddaje się marzeniom o Małgosi dla której jest mistrzem. Autor podczas pisania musiał co dwie – trzy strony brać zimny prysznic, aby uniknąć przegrzania organizmu. |
||
* ''Notatki na mankietach'' – składa się na nie szereg koszul |
* '''Notatki na mankietach''' – składa się na nie szereg koszul. Na szczęście dla potomnych, w tamtych czasach nie znano wybielaczy. Podobno [[Zygmunt Chajzer]], chcąc dotrzeć także do intelektualistów, w kolejnej reklamie proszku do prania chce wyprać jedną z nich. |
||
* ''Psie serce'' – utwór sugeruje, że człowiek może być zmieniony przez [[Ewolucja|ewolucję]] a nie przez [[Rewolucja|rewolucję]]. Cenzorzy długo musieli tłumaczyć Michaiłowi, że jest dokładnie na odwrót. |
* '''Psie serce''' – utwór sugeruje, że człowiek może być zmieniony przez [[Ewolucja|ewolucję]], a nie przez [[Rewolucja|rewolucję]]. Cenzorzy długo musieli tłumaczyć Michaiłowi, że jest dokładnie na odwrót. |
||
* ''Zapiski młodego lekarza'' – ministerstwo zdrowia planuje rozesłać tą książkę do wszystkich placówek aby jakoś zaradzić kryzysowi w [[Służba zdrowia|polskiej służbie zdrowia]]. |
* '''Zapiski młodego lekarza''' – ministerstwo zdrowia planuje rozesłać tą książkę do wszystkich placówek, aby jakoś zaradzić kryzysowi w [[Służba zdrowia|polskiej służbie zdrowia]]. |
||
{{stublit}} |
{{stublit}} |
||
Linia 16: | Linia 18: | ||
[[Kategoria:Pisarze|Bułhakow, Michaił Afanasjewicz]] |
[[Kategoria:Pisarze|Bułhakow, Michaił Afanasjewicz]] |
||
[[Kategoria:Rosjanie|Bułhakow, Michaił Afanasjewicz]] |
[[Kategoria:Rosjanie|Bułhakow, Michaił Afanasjewicz]] |
||
{{ok}} |
Wersja z 20:54, 1 sie 2007
Michaił Afanasjewicz Bułhakow (ur. 15 maja 1891, zm. 10 marca 1940) – pisarz rosyjski znany ze swojej słabości do Małgosi. Słabość ta była tak wielka, że jedną z powieści nazwał Mistrz i Małgorzata. Sam oczywiście był w niej mistrzem.
Jego uległa postawa wobec władz sprawiała, ze niektóre jego książki były publikowane już po 60 latach od napisania. Sam Stalin miał ponoć rzec o jego dziełach, że tyle wazeliny to nawet partia nie zniesie. W dowód uznania w 1934 roku odmówiono mu prawa do wyjazdu z kraju. W uzasadnieniu napisano, iż partia komunistyczna nie przeżyje ani jednego dnia bez swojego drogiego towarzysza.
10 marca 1940 roku Michaił zmarł w Moskwie, a rok później tow. Stalin w ramach żałoby poświęcił kilkaset tysięcy swoich rodaków w wojnie z Niemcami.
Dzieła
- Błogostan – sztuka teatralna o życiu w ZSRR. Tytuł ten jest efektem delikatnych sugestii cenzorów, że Epidemia kiły w burdelu to nazwa zła i prawdopodobnie nikt jej nie zapamięta, a w ostateczności połamiemy ci ręce i nogi.
- Biała gwardia – powieść zebrała znakomite recenzje. Krytycy wychwalając talent autora często zaczynali od słów: Nic nie mówię przeciwko autorowi sztuki, Bułhakowowi, który czym był, tym pozostanie: nowoburżuazyjnym pomiotem, bryzgającym zatrutą ale bezsilną śliną na klasę robotniczą i jej komunistyczne ideały. Na motywach tej powieści powstała sztuka Dni Turbinów, którą można było grać tylko w jednym teatrze i tylko w Moskwie. Prawdopodobnie chodziło o jakieś kwestie techniczne.
- Fatalne jaja – opowiadanie powstałe pod wpływem zjedzenia jajecznicy z jajek drugiej świeżości i rewolucji (prawdopodobnie żołądkowej} jaka po tym nastąpiła. Opowiadanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem cenzury, która pozwoliła na jego wydanie już po 57 latach od napisania.
- Mistrz i Małgorzata – książka z mocnym podtekstem erotycznym. Bułhakow oddaje się marzeniom o Małgosi dla której jest mistrzem. Autor podczas pisania musiał co dwie – trzy strony brać zimny prysznic, aby uniknąć przegrzania organizmu.
- Notatki na mankietach – składa się na nie szereg koszul. Na szczęście dla potomnych, w tamtych czasach nie znano wybielaczy. Podobno Zygmunt Chajzer, chcąc dotrzeć także do intelektualistów, w kolejnej reklamie proszku do prania chce wyprać jedną z nich.
- Psie serce – utwór sugeruje, że człowiek może być zmieniony przez ewolucję, a nie przez rewolucję. Cenzorzy długo musieli tłumaczyć Michaiłowi, że jest dokładnie na odwrót.
- Zapiski młodego lekarza – ministerstwo zdrowia planuje rozesłać tą książkę do wszystkich placówek, aby jakoś zaradzić kryzysowi w polskiej służbie zdrowia.