Talerz (instrument): Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(hiohiohio) |
M (?) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{kasacja}} |
|||
{{sur|'''instrumentu'''|[[talerz|talerz (naczynie)]]}} |
{{sur|'''instrumentu'''|[[talerz|talerz (naczynie)]]}} |
||
Wersja z 16:24, 7 sty 2009
Ten artykuł został umieszczony na liście stron do usunięcia. Strona głosowania nie została jeszcze utworzona. Ten, który wstawił ten szablon, musi kliknąć w [{{fullurl:Nonsensopedia:SDU/Błąd – niepoprawny czas/Talerz (instrument)|action=edit&preload=Szablon:SDUdodaj&editintro=Szablon:SDU_dodaj_wstęp}} ten link]. |
Ten artykuł dotyczy 'instrumentu'. Zobacz też talerz (naczynie). |
Talerz – instrument perkusyjny samobrzmiący (lub wersja dla jajogłowych: Idiofon niemelodyczny) który ze względu na swoje piękne, głębokie, harmonijne brzmienie znalazł zastosowanie w niemal każdym rodzaju muzyki.
Talerz wykonany jest z porcelany stopów różnych metali takich jak nikiel czy aluminium. W większości przypadków, talerz wymaga specjalnej troski ze strony statywów i pałek perkusyjnych.
Rodzaje talerzy:
- Żele – Występują w muzyce orkiestrowej. Przy kopule mają uchwyty, dzięki którym przypominają pokrywki. Zawsze występują parami, wydają dźwięk jedynie podczas
kopulacjigwałtownego zbliżenia ich. - Hi-hat – Odmiana żeli, kopulują jednak w pozycji 69. Napędzane nogą. Hmmm...
- Ride – Do wybijania rytmu, szczególnie na kopułce. Co ciekawe, perkusiści-mańkuci umieszczają go po lewej stronie. Niektórzy twierdzą, że ride to tak naprawdę pojedynczy żel.
- Crash – Druga podstawowa blacha, słuzy do akcentowania niezaakcentowanych akcentów. Mając hi-hat, ride'a i crasha możemy już bawić się w rock.
- Splash – Delikatna blacha która szczególnie lubi być łapana ręką tu i tam. Łatwo się jednak niszczy. Wbrew nazwie, nie daje splaszczaków perkusiście. Przeciwnie.
- China – Przedstawiciel innej narodowości. Bezlitośnie wykorzystywany w metalu.
- Talerz zestawu elektronicznego – czarnuch. Z natury cichy, ale po podłączeniu do nagłośnienia dostaje kopa.
Talerze mają ponadto różne urozmaicenia takie jak dziury, pokędzierzawienia, podoczepiane gwoździki, jednak jedynie ich właściciele słyszą jakiekolwiek różnice w ich brzmieniu. A i tak jeden na dwa tysiące akustyków potrafi przyzwoicie nagłośnić blachy.