Wampiurs Wars: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Szoferka. Autor wycofanej wersji to 77.46.11.45.) |
(uaktualnienie) |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
Swoistym uhonorowaniem ''Wampiurów'' (a tak naprawdę - swoistym upominkiem na [[czterdzieste urodziny]] autora) była praca zbiorowa młodych polskich rysowników tworzących (każdy autor po kilka plansz) własną wersję opowieści (fabuła bez zmian, różne style rysunków). Nakładem GKF-u udało się wydać tylko (a może... aż?) pierwszą część - ''Na tropie wampiurów''. Jakby tego było mało - krążą obecnie słuchy o planowanym [[prequel]]u tego komiksu; przymierza się doń niejaki [[Juliusz Michał Masłowski]] (zbieżność nazwisk ponoć przypadkowa). |
Swoistym uhonorowaniem ''Wampiurów'' (a tak naprawdę - swoistym upominkiem na [[czterdzieste urodziny]] autora) była praca zbiorowa młodych polskich rysowników tworzących (każdy autor po kilka plansz) własną wersję opowieści (fabuła bez zmian, różne style rysunków). Nakładem GKF-u udało się wydać tylko (a może... aż?) pierwszą część - ''Na tropie wampiurów''. Jakby tego było mało - krążą obecnie słuchy o planowanym [[prequel]]u tego komiksu; przymierza się doń niejaki [[Juliusz Michał Masłowski]] (zbieżność nazwisk ponoć przypadkowa). |
||
Od paru lat czynione |
Od paru lat czynione były, początkowo bezskuteczne (co może dziwić nie powinno...), starania o IV wydanie oryginału. W końcu ukazało się ono po raz pierwszy w całości i w formacie zbliżonym do A-4 (notabene jakość edycji znacznie przewyższa jakość zawartości!). Tak więc komiks ''Wampiurs Wars'' dostępny jest obecnie nie tylko na stronie internetowej ''Wampiur Zone'' - w dziale kolportażu GKF została cała sterta niesprzedanych egzemplarzy ([[papier satynowany]] do wiadomego celu się nie nadaje). |
||
===Cykl komiksów=== |
===Cykl komiksów=== |
Wersja z 12:58, 8 sty 2009
Wampiurs Wars – polski komiks undergroundowy; a właściwie „underundergroundowy” – bo znany tylko wąskiemu gronu fanów. Jego twórcą (tekst i rysunki) jest Jan Plata-Przechlewski, plastyk i polonista (notabene nie pracujący w żadnym z tych zawodów) z Wejherowa (miasta niby nadmorskiego, ale leżącego dobre pół godziny od najbliższego morza; swoistą sławę zyskało ono dzięki Dorocie Masłowskiej). Całość utrzymana w konwencji horroru i fantasy - jest jednak głównie parodią wielu utworów i nurtów popkultury, okraszoną licznymi aluzjami do absurdów PRL-u.
Ogółem komiks liczy ponad 100 czarno-białych plansz. Główne historyjki cyklu powstawały w latach 80. i zostały kilkakrotnie wydane (w śladowym nakładzie) przez Gdański Klub Fantastyki (z posłowiem znawcy komiksu - dr. hab. Jerzego Szyłaka; prywatnie... kumpla ze studiów). Powstały też krótkie epizody obśmiewające absurdy wczesnych lat 90.
Swoistym uhonorowaniem Wampiurów (a tak naprawdę - swoistym upominkiem na czterdzieste urodziny autora) była praca zbiorowa młodych polskich rysowników tworzących (każdy autor po kilka plansz) własną wersję opowieści (fabuła bez zmian, różne style rysunków). Nakładem GKF-u udało się wydać tylko (a może... aż?) pierwszą część - Na tropie wampiurów. Jakby tego było mało - krążą obecnie słuchy o planowanym prequelu tego komiksu; przymierza się doń niejaki Juliusz Michał Masłowski (zbieżność nazwisk ponoć przypadkowa).
Od paru lat czynione były, początkowo bezskuteczne (co może dziwić nie powinno...), starania o IV wydanie oryginału. W końcu ukazało się ono po raz pierwszy w całości i w formacie zbliżonym do A-4 (notabene jakość edycji znacznie przewyższa jakość zawartości!). Tak więc komiks Wampiurs Wars dostępny jest obecnie nie tylko na stronie internetowej Wampiur Zone - w dziale kolportażu GKF została cała sterta niesprzedanych egzemplarzy (papier satynowany do wiadomego celu się nie nadaje).
Cykl komiksów
Cykl komiksowy Wampiurs Wars obejmuje:
- Na tropie... wampiurów
- Odyseja wewnętrzna
- Mumia
- The Wampiure Strikes Back
- Planeta grozy
- Bitwa o Ciemnogród
- Gniew Yog-Sothotha
- Oko Sothota
- Czarne wieści
- Czerwona gorączka
oraz pojedyncze plansze i rysunki
Bohaterowie
Główne postacie cyklu to: Marcinek (wioskowy opój), Madej (eks-zbój), Euzebiusz (łowca i agent), Pankracy (niewydarzony diabeł), Pafnucy (były anioł), Bambarasz (prowincjonalny czarownik) - oraz oczywiście tytułowe wampiury (jednonogie i chyba bezokie).
Marcinek to wioskowy opój walczący najpierw z wampiurami o beczkę okowity, a następnie z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta.
Madej (na imię Klemens mu dali) to leśny zbój-alkoholik pomagający najpierw swym przyjaciołom w walce z wampiurami, a następnie z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Jako już eks-zbój wiąże się z Zizi (też "eks"). Dwukrotnie w swej karierze był też karczmarzem (udowodniono mu podawanie gościom borygo, alkoholu metylowego – po zdrapaniu „m” – a nawet „Vistuli”).
Euzebiusz to ponoć „nieustraszony” (a Mumii się wystraszył!) łowca upiorów, wilkołaków i strzyg - pomagający najpierw swym przyjaciołom w walce z wampiurami, a następnie dowodzący walką z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Okazuje się być wysoko postawionym agentem tajnych służb miłościwego Króla Ćwieczka. Jego brat jest z kolei oficerem królewskich sił powietrznych.
Pankracy to niewydarzony diabeł wyrzucony z piekła i walczący - wbrew swej woli, ale w imię głupio pojętej przyjaźni - najpierw z wampiurami, a następnie z inwazją potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta.
Panfnucy to były anioł - alkoholik, degenerat i chuligan (powszechnie określany krótko jako „szuja i skurwiel”) - prowokujący najpierw rozmaite awantury, a wreszcie walczący po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Najlepszym kumplem Pafnucego jest, sparodiowane w tym komiksie, monstrum Frankensteina.
Bambarasz - zdeklasowany czarownik wyrzucony z gildii - alkoholik, degenerat, oszust i kidnaper - prowadzący najpierw jakieś ciemne interesy, a wreszcie walczący po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Jest ciągle okradany przez swego majordomusa; ma też deliryczną obsesję na punkcie krasnali.
Wampiury to krwiożercze bestie o groteskowym wyglądzie, które dały tytuł cyklowi. Na ich czele stoi Arcywampiur (bardzo stary - i w ogóle nie ma nogi). Najpierw rabują (czego nie wyssają – to ukradną!) wioski, a wreszcie stają po stronie potworów rodem z kiczowatych horrorów Lovecrafta. Za swą wierną służbę otrzymały własne królestwo - Wampiurium.