Porsche: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Porsche''' – marka sportowych samochodów (no, powiedzmy... Ale o tym później) produkowanych przez Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Czy jakoś tak. Dobrze, że nie wypisują całej nazwy na znaczku. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen, gdzieś w [[Niemcy|Niemczech]]. Bardzo zabawny samochód, lubiący sprawiać ludziom niespodzianki. Tam, gdzie normalne [[samochód|samochody]] mają silnik, ten ma bagażnik, a stacyjka jest po złej stronie kierownicy. |
|||
órśćhę mąrką śpórtówyćh śąmóćhódw (ńó, pówiędźmy... łę ó tym pńięj) pródukówąńyćh prźęź r. ńg. h. ć. . órśćhę . źy jąkó tąk. óbrźę, ę ńię wypiśuj ćąęj ńąźwy ńą źńąćźku. iędźibą firmy źńąjduję śi w uffęńhąuśęń, gdźię w [[ięmćy|ięmćźęćh]]. ąrdźó źąbąwńy śąmóćhd, łubićy śprąwią łudźióm ńięśpódźiąńki. ąm, gdźię ńórmąłńę [[śąmóćhd|śąmóćhódy]] mąj śiłńik, tęń mą bągąńik, ą śtąćyjką jęśt pó źęj śtróńię kięrówńićy.== iśtórią, módęłę i w ógłę ==irmą źóśtąą źąóóńą prźęź ęrdyńąńdą órśćhę. łę jąją, ńórmąłńię kółę ńąźywą śi dókądńię tąk jąk firmą, tó dópięró trźębą mię śźćźćię... ńię... u ńić. ńyęj, źąóy firm w [[1931]]. tędy źąjmówąłi śi jędyńię prójęktówąńięm śąmóćhódw i róźwiźą kóńśtrukćyjńyćh. tym ąrbuśą śpęćjąłńię dłą [[dółf itłęr|itłęrą]]. ąk śąmó, jąk więyćźki dó ygryśw i pąr ińńyćh mąćhiń wójęńńyćh. łę wrąćąjmy dó śąmóćhódw, bó w [[1939]] órśćhę śkóńśtruówąó śwj pięrwśźy wąśńy módęł! ó tąk jąkby, w rźęćźywiśtóći by tó jędyńię ińąćźęj ópąkówąńy ąrbuś. ię mięłi kąśy ńą wąśńę ćźći, wić pódkrądłi śpód fąbryki [[ółkśwągęń|ółkśwągęń]]. [[1947]] firmą prźęśźą ńą śyńą ęrryęgó órśćhę. ęń w dąłśźym ćigu pródukówą w ińńyćh ópąkówąńiąćh. === 356 ===[[rąfiką:órśćhę 356 śiłvęr vł .jpg|thumb|right|200px|356, bęź rńićy ktrą, wśźyśtkię ś tąkię śąmę]]łę! kóću, pó więłu trudąćh, pówśtąą [[órśćhę 356|śęrią 356]]. rźęź łątą pókąźywąą, jąk bdźię wygłdą prźyśźó firmy. óróńióńy ńą ówę ćźąśy pómyś ź śiłńikięm ź tyu (móńą tó pórwńą ź [[kó|kóńięm]], ktry mą pćhą wź dó prźódu źąmiąśt ćigń) órąź, óćźywićię, ręwółućyjńę źmiąńy śtyłiśtyćźńę ópięrąjćę śi jędyńię ńą źmiąńię kśźtątu wiątę. rźęź <mąth>20</mąth> łąt w śąmóćhódąćh tyćh źmięńiąą śi iłó wiątę ź tyu, krątką ńą kłąpię śiłńiką i ćó ńąjwyęj mółiwó kupięńią węrśji ćąbrió. ó muśiąó by póćięśźąjćę dłą [[kięrówćą|wąćićięłi]], ktrźy ńię muśięłi śi mąrtwi tym, ę ićh śąmóćhódy bd wygłdą śtąró prźy ńówyćh i tąk ńikt ńię widźią rńićy. ą tąktyką śkutkuję dó dźiśiąj.=== 550 ===[[rąfiką:órśćhę 550 pydęr.jpg|thumb|right|200px|rąwię jąk tęń ąmęśą ęąńą, tyłę ę ćąy]]rźęóm śtyłiśtyćźńy ńąśtpi prźy ókąźji wypródukówąńią [[órśćhę 550|órśćhę 550 pydęr]]. ó byą mąśźyńą, śtwórźóńą gwńię dó [[wyćig]]w, róźkądąą wśźyśtkię wćźęśńę śąmóćhódy ńą ópątki. ó gbśźym ńąmyłę, tó 550 byą pó próśtu śpąśźćźóńym 356, dóśtpńym jędyńię w kółórźę śrębrńym, ź bąrdźięj wyupiąśtymi ręfłęktórąmi prźędńimi i ćąkówitym brąkięm dąćhu. hóćią ód wyńikw w śpórćię bąrdźięj róźśąwi tęń módęł fąkt, ę tó w ńim róźbi śi ńąjwikśźy buńtówńik kińą [[ąmęś ęąń]].=== 911 ===łę śpókójńię, jęśźćźę bdźię duó mięrći źą kięrówńić órśćhę, gdy wąńię pówśtąję kułtówę [[órśćhę 911|911]]. śwójęj fórmię ńięźmięńióńą prąwię ód śąmęgó póćźtku. ąki wikśźy, tróćh róźpąśźćźóńy ąrbuś. ćźywićię, źą kądym rąźęm ińyńięrówię ź órśćhę ćhwął śi, iłę tó tyśićy ńówyćh ćźći źóśtąó uytyćh w ńówym módęłu. ó, w tąkim rądiu ńą pęwńó jęśt ićh duó. ó łątąćh 911 śtąą śi śźtąńdąrówym módęłęm órśćhę. ęćhówąą śi... ćiękąwymi wąćiwóćiąmi jęźdńymi. iłńik ź tyu órąź ńąpd ńą tyłń ó śprąwiąy, ę ńąwęt ńą pąrkińgu jądć 10km/h źąrźućąó tyęm.ąmóćhd źąćhówywą śi ńą źąkrtąćh jąk gigąńtyćźńę wąhądó dźiki ćźęmu, ó iłę w ńórmąłńym śąmóćhódźię udęrźąśź w drźęwó prźódęm i gińięśź, ó tyłę w órśćhę udęrźąśź tyęm ńię widźć w ćó i gińięśź. łę trźębą pówiędźię, ę ińyńięrówię órśćhę id w źąpąrtę. órmąłńi łudźię źręźygńówąłiby ź tąk kópótłiwęgó ńąpdu, ąłę ńię! ńi śpdźąłi 40 łąt ńąd dóśtrąjąńięm źąwięśźęńią i dódąwąńięm ćórąź tó ńówyćh śpójłęrw ćźy ćiśźyćh źdęrźąkw ź prźódu. ąówóćówąó tó tym, ę dźiśięjśźę módęłę órśćhę dąj śi prówądźi! hóćią i tąk jęśt tó ułubióńy śąmóćhd [[mięr|mięrći]]. bęćńię kupówąńy prźęź [[pikąrź]]y, bógątyćh śtyłiśtw órąź rędńió źńąńę gwiąźdy ęśtrądy.óńą róźrńi kiłką węrśji 911:* ąrręrą;* ąrręrą ;* ąrręrą 4;* ąrręrą 4;* ąrgą 4;* ąrgą 4;* ąrręrą ąbrió;* ąrręrą ąbrió;* ąrręrą 4 ąbrió;* ąrręrą 4 ąbrió;* urbó;* urbó ąbrió;* 2;* 3;* 3.ff... tąk kądę rńi śi jędyńię ińńymi rurąmi wydęćhówymi órąź ródźąjęm dąćhu. ędńąkówó, kądy ź ńićh móę w ńąjmńięj śpódźięwąńęj ćhwiłi urwą ći gów.ó dóbrą, rńi śi jęśźćźę źąwięśźęńięm órąź śiłńikąmi, ąłę kógó by tó óbćhódźió. iękąwóśtk jęśt ćó ńąjwyęj 3, gdy jęśt tó wąćiwię śąmóćhd tórówy ź hómółógąćj ńą ułićę. ywąłóńó ź wńtrźą ąbśółutńię wśźyśtkó, ćó śi dąó, źmńięjśźąjć wąg śąmóćhódu, półąkięrówąńó gó ćięśź wąrśtw łąkięru, ą źąmiąśt źńąćźką ńą mąśćę dąłi ńąkłęjk. ąk pówiędźią [[ęręmy łąrkśóń]]: źuj śi wińńy wśiądąjć dó ńięgó w ubrąńiu. ąmóćhd idęąłńy ńą pódryw łąśęk, ktrę łęć ńą kłątk bęźpięćźęśtwą w śąmóćhódźię.<gąłłęry>rąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpgrąfiką:órśćhę 911.jpg|ąm ńię więm ćźy tó tęń śąm módęł, ćźy ńię.rąfiką:órśćhę911997.jpg|ó tęń ńą pęwńó ńwką, widą pó ińńym... ęęę... kółórźę.</gąłłęry>=== 914, 924, 928, 944, 968 ===[[rąfiką:órśćhę 914 prińg2008.jpg|thumb|right|200px|órśćhę 914, dó ńićźęgó ńię pódóbńę]]źiwńę ńumęrki óźńąćźąjćę tę módęłę pórśźąkw, ktrę ś ńąjćźćięj ółkśwągęńąmi w prźębrąńiu. óę i więtńymi ód śtróńy tęćhńićźńęj (ńó, móę ńię [[órśćhę 914|914]]...), ąłę jędńąk .ą póćźtku łąt 70. wypuśźćźóńó 914, ktrę wygłdąó jąk prójęktówąńę jędyńię prźy uyćiu łińijki. óą rwńię ryśówąńó ód ękięrki, bó bryką dó ńąjśźybśźyćh ńię ńąłęąą. rźydki, śtóśuńkówó tąńi i śźpąńówąę, ę mąśź órśćhę w gąrąu.ółęjńymi byy [[órśćhę 924|924]] i [[órśćhę 928|928]]. bą pójąwiy śi ńą ryńku w pódóbńym ćźąśię, w ókółićąćh łąt 80. ądwóźię tó typówę ćóupę ź, ó ątkó óśką, śiłńikięm ź prźódu. ó tó hęręźją hęręźji, ktr jęśt dótyćhćźąśówy śiłńik ź tyu. yy tó ćąkięm prźyjęmńę wóźy, óbęćńię ńąjtąśźę uywąńę órśćhę, póńięwą kądy wię, ę tó ńię ś prąwdźiwę órśćhę (tyłkó źńówu ółkśwągęńy). ąśtpióńó ję módęłęm [[órśćhę 944|944]], w ktrym ńięwięłę śi źmięńió, ą tęń wymięńióńó ńą [[órśćhę 968|968]], ó ktrym i tąk ńikt ńię pąmitą.[[rąfiką:órśćhę 959 śiłvęr ąt utó ąłóń ińgęń.jpg|thumb|right|200px|959]]=== 959 ===ygłdąjćy jąk 911 ńą śtęrydąćh. łę prźy tym piękięłńię śźybki, bó migąjćy w 3,6ś dó śętki i mąkśymąłńię póńąd 300km/h. 20 łąt tęmu. óśźąłąyćh ńą puńkćię móćy łątąćh 80. rąźęm ź [[ęrrąri 40]] śtąó śi pióńięręm ęry śupęrśąmóćhódw. róćh źdętróńiźówąńy prźęź [[ąguąr 220|ąguąrą 220]], ąłę w prźęćiwięśtwię dó órśćhę, kótęk ńię jędźi w rąjdźię ąry-ąkąr.=== óxśtęr, ąrręrą , ąyęńńę, ąymąń, ąńąmęrą === tąk wąćiwię dóćhódźimy dó wśpćźęśńóći, ćźąśu, gdy óprćź prójęktąńtw i ińyńięrw, dó góśu dóćhódź rwńię kśigówi. tąki śpóśb pówóuj dó yćią dźiwńę móńśtrą, jąk [[órśćhę ąyęńńę]], ktrę dłą fąńą mótóryźąćji jęśt śźćźytęm źęgó śmąku, ą dłą firmy śpóśóbęm ńą źąróbęk. iędźi w pódóbńęj kłąśię jąk [[ądiłłąć śćąłądę]] ąłbó [[ummęr 2]] i [[ummęr 3|3]]. ryki dómóróśyćh rąpęrw / gąńgśtęrw, pikąrźy órąź óśb, ktrę ś łępę, dźiki ćźęmu ńię widź, jąk brźydkię jęśt tó ńąpómpówąńę 911 ńą wyśźym źąwięśźęńiu. ódątkówó móńą ńim śtrąśźy mąę dźięći, ktrę widźć źąpąrkówąńę prźęd dómęm ąyęńńę prźybięgąj ź pąćźęm i krźyćź ątó, tątó! ą dwórźę jęśt pótwr!. {{ąłęrią|ąźwą=ńńę módęłę órśćhę|późyćją=right|rąfiką:órśćhę ąyęńńę urbó fróńt 20080527.jpg|ąyęńńę rźyyydął|rąfiką:800px-órśćhę óxśtęr fróńt 20080612.jpg|óxśtęr órśćhę dłą ubógićh|rąfiką:órśćhę-ąymąń.jpg|ąymąń órśćhę dłą mńięj ubógićh, ąłę ńądął źbyt biędńyćh ńą 911|rąfiką:órśćhęąrręrą.jpg|ąrręrą ó dóbrą, ź tęgó śi ńię mięjęmy, bó fąjńy}}ńńym wóźęm jęśt óxśtęr, ź śiłńikięm umięśźćźóńym ćęńtrąłńię, ąłę ódpówiędńió śąbśźym tu i tąm, ęby by wółńięjśźy ód tópówęj 911. ryką dłą tyćh, ktrźy ćhć mię órśćhę, ąłę ńię śtą ićh ńą 911 i ś gęjąmi. ię móńą źąpómńię, óćźywićię, ó ńiędąwńym twórźę kśigówyćh. źym pómidźy 911 i óxśtęręm, ńięwyródńym śyńęm [[órśćhę ąymąń|ąymąńęm]]. ąk śtyłiśtyćźńię, jąk i tęćhńićźńię, źńąjduję śi pómidźy óxśtęręm ą 911, óćźywićię ódpówiędńió gó pópśułi, ęby ńię by źą dóbry. wńię ćó dłą tyćh, ktryćh ńię śtą ńą dróśźę 911.ąćiwię jęśt tó tróćh dźiwńą rźęćź. ęęłi ńię śtą ći ńą ńówę 911, tó źąmiąśt kupówą wyróby pórędńię (jąk ąymąń i óxśtęr), móńą pó próśtu kupi uywąń dźięwiśęt jędęńąśtk ź łąt 90. tędy ńikt ńię mwi, ę ći ńię byó śtą, tyłkó pó próśtu łubiśź kłąśyki. źiki tęmu ńię wyćhódźiśź w óćźąćh ińńyćh ńą [[gęj]]ą i gińięśź róźwąłąjć śi tyęm ó drźęwó prźy źąkrćię.łę ńię wśźyśtkię ńówę órśćhę tó gńióty, ńię móńą źąpómńię ó prąwdźiwym śupęrćąrźę [[órśćhę ąrręrą |ąrręrźę ]], ktry by ńądęr udąńy. ćźkółwięk śąmó ąutó ńą pąpięrźę i ź wygłdu wydąwąó śi śźybśźę ńi byó w rźęćźywiśtóći. ó jąk tó jęśt, ę śąmóćhd jąkby wyjty ź tóru ę ąńś i ó móćy póńąd 600, óśigą mąkśymąłńię 330km/h, pódćźąś gdy 10 łąt wćźęńięj [[ćąręń 1]] prźy tęj śąmęj móćy mg pójęćhą 380 ńą gódźiń. męj śźkłąńęj kułi ńątómiąśt widź jęśźćźę [[órśćhę ąńąmęrą]] dźiwńę wyduóńę 911, prźęróbióńę ńą łukśuśówęgó śędąńą / ćóupę / pókrąk. ą ryńku mą źąwitą w 2009 róku i by kóńkuręńćj dłą ęrćędęśą (móę dą rąd uśźćźkń mu tróćh ryńku pikąrźy), ąśęrąti uąttrópórtę (ź ktrym móę kóńkurówą śwój ńięuródźiwóći) órąź bdćymi dópięró w płąńąćh twórąmi pókróju ąmbórghińi śtóquę. i tąk kądy wię, ę wśźyśtkię źóśtąń źjędźóńę prźęź śtóńą ąpidę.== órśćhę ęśigń ==d jąkięgó ćźąśu órśćhę źąrąbią dódątków kąśiór ńą prójęktówąńiu tęłęfóńw kómrkówyćh, źęgąrkw, krąńw, ćiućhw, śprźtu kućhęńńęgó, rówęrkw dźięćićyćh, tóśtęrw, kufrw pódrńyćh, ńówyćh butęłęk [[igęr]]ą, kóśmętykw i w ógłę mąśy bądźięwią, ńą ktrę dąję źńąćźęk órśćhę, prźęź ćó wąrtó dąńęj rźęćźy mńóy śi prźęź 1000.źęćźy tąkówę tó ńąjćźćięj kłóćki źę śźćźótkówąńęgó ąłumińium i śźkłąńymi ęłęmęńtąmi. ó prźyńąjmńięj ęłęktróńiką, ź ćiućhąmi byóby trudńięj.łą ćiękąwśkićh [http://www.pórśćhę-dęśigń.ćóm/łivę/dęutśćh_ęń.órśćhęęśigń śtróńą órśćhę ęśigń tudió].{{mędął}}[[ątęgórią:ąrki śąmóćhódw]] |
|||
== Historia, modele i w ogóle == |
|||
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, to dopiero trzeba mieć szczęście... A nie... Już nic. Enyłej, założył firmę w [[1931]]. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem samochodów i rozwiązań konstrukcyjnych. W tym Garbusa specjalnie dla [[Adolf Hitler|Hitlera]]. Tak samo, jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w [[1939]] Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki [[Volkswagen|VW]]. W [[1947]] firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach. |
|||
=== 356 === |
|||
[[Grafika:Porsche 356 C GT silver vl EMS.jpg|thumb|right|200px|356, bez różnicy która, wszystkie są takie same]] |
|||
Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała [[Porsche 356|seria 356]]. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z [[koń|koniem]], który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez <math>20</math> lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla [[kierowca|właścicieli]], którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Ta taktyka skutkuje do dzisiaj. |
|||
=== 550 === |
|||
[[Grafika:Porsche 550 Spyder.jpg|thumb|right|200px|Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały]] |
|||
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania [[Porsche 550|Porsche 550 Spyder]]. To była maszyna, stworzona głównie do [[wyścig]]ów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Po głębszym namyśle, to 550 była po prostu spłaszczonym 356, dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Chociaż od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina [[James Dean]]. |
|||
=== 911 === |
|||
Ale spokojnie, jeszcze będzie dużo śmierci za kierownicą Porsche, gdyż właśnie powstaje kultowe [[Porsche 911|911]]. W swojej formie niezmieniona prawie od samego początku. Taki większy, trochę rozpłaszczony Garbus. Oczywiście, za każdym razem inżynierowie z Porsche chwalą się, ile to tysięcy nowych części zostało użytych w nowym modelu. No, w takim radiu na pewno jest ich dużo. Po latach 911 stała się sztandarowym modelem Porsche. Cechowała się... ciekawymi właściwościami jezdnymi. Silnik z tyłu oraz napęd na tylną oś sprawiały, że nawet na parkingu jadąc 10km/h zarzucało tyłem. |
|||
Samochód zachowywał się na zakrętach jak gigantyczne wahadło dzięki czemu, o ile w normalnym samochodzie uderzasz w drzewo przodem i giniesz, o tyle w Porsche uderzasz tyłem nie widząc w co i giniesz. Ale trzeba powiedzieć, że inżynierowie Porsche idą w zaparte. Normalni ludzie zrezygnowaliby z tak kłopotliwego napędu, ale nie! Oni spędzali 40 lat nad dostrajaniem zawieszenia i dodawaniem coraz to nowych spojlerów czy cięższych zderzaków z przodu. Zaowocowało to tym, że dzisiejsze modele Porsche dają się prowadzić! Chociaż i tak jest to ulubiony samochód [[śmierć|Śmierci]]. Obecnie kupowany przez [[piłkarz]]y, bogatych stylistów oraz średnio znane gwiazdy estrady. |
|||
Można rozróżnić kilka wersji 911: |
|||
* Carrera; |
|||
* Carrera S; |
|||
* Carrera 4; |
|||
* Carrera 4S; |
|||
* Targa 4; |
|||
* Targa 4S; |
|||
* Carrera Cabrio; |
|||
* Carrera S Cabrio; |
|||
* Carrera 4 Cabrio; |
|||
* Carrera 4S Cabrio; |
|||
* Turbo; |
|||
* Turbo Cabrio; |
|||
* GT2; |
|||
* GT3; |
|||
* GT3RS. |
|||
Uff... I tak każde różni się jedynie innymi rurami wydechowymi oraz rodzajem dachu. Jednakowoż, każdy z nich może w najmniej spodziewanej chwili urwać ci głowę. |
|||
No dobra, różnią się jeszcze zawieszeniem oraz silnikami, ale kogo by to obchodziło. Ciekawostką jest co najwyżej GT3RS, gdyż jest to właściwie samochód torowy z homologacją na ulice. Wywalono z wnętrza absolutnie wszystko, co się dało, zmniejszając wagę samochodu, polakierowano go cieńszą warstwą lakieru, a zamiast znaczka na masce dali naklejkę. Jak powiedział [[Jeremy Clarkson]]: „Czuję się winny wsiadając do niego w ubraniu”. Samochód idealny na podryw lasek, które lecą na klatkę bezpieczeństwa w samochodzie. |
|||
<gallery> |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg |
|||
Grafika:Porsche 911.jpg|Sam nie wiem czy to ten sam model, czy nie. |
|||
Grafika:Porsche911997.jpg|No ten na pewno nówka, widać po innym... eee... kolorze. |
|||
</gallery> |
|||
=== 914, 924, 928, 944, 968 === |
|||
[[Grafika:Porsche 914 Spring2008.jpg|thumb|right|200px|Porsche 914, do niczego nie podobne]] |
|||
Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie [[Porsche 914|914]]...), ale jednak VW. |
|||
Na początku lat 70. wypuszczono 914, które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo bryka do najszybszych nie należała. Brzydki, stosunkowo tani i szpanowałeś, że masz Porsche w garażu. |
|||
Kolejnymi były [[Porsche 924|924]] i [[Porsche 928|928]]. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą jest dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem [[Porsche 944|944]], w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na [[Porsche 968|968]], o którym i tak nikt nie pamięta. |
|||
[[Grafika:Porsche 959 silver at Auto Salon Singen.jpg|thumb|right|200px|959]] |
|||
=== 959 === |
|||
Wyglądający jak 911 na sterydach. Ale przy tym piekielnie szybki, bo śmigający w 3,6s do setki i maksymalnie ponad 300km/h. 20 lat temu. W oszalałych na punkcie mocy latach 80. razem z [[Ferrari F40]] stało się pionierem ery supersamochodów. Trochę zdetronizowany przez [[Jaguar XJ220|Jaguara XJ220]], ale w przeciwieństwie do Porsche, kotek nie jeździł w rajdzie Paryż-Dakar. |
|||
=== Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera === |
|||
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób powołują do życia dziwne monstra, jak [[Porsche Cayenne]], które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak [[Cadillac Escalade]] albo [[Hummer H2]] i [[Hummer H3|H3]]. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to napompowane 911 na wyższym zawieszeniu. Dodatkowo można nim straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą ''Tato, tato! Na dworze jest potwór!''. |
|||
{{Galeria|Nazwa=Inne modele Porsche|pozycja=right|Grafika:Porsche Cayenne Turbo front 20080527.jpg|Cayenne – Brzyyydal|Grafika:800px-Porsche Boxster front 20080612.jpg|Boxster – Porsche dla ubogich|Grafika:Porsche-Cayman.jpg|Cayman – Porsche dla mniej ubogich, ale nadal zbyt biednych na 911|Grafika:PorscheCarreraGT.jpg|Carrera GT – No dobra, z tego się nie śmiejemy, bo fajny}} |
|||
Innym wozem jest Boxster, z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – [[Porsche Cayman|Caymanem]]. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911, oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911. |
|||
Właściwie jest to trochę dziwna rzecz. Jeżeli nie stać cię na nowe 911, to zamiast kupować wyroby pośrednie (jak Cayman i Boxster), można po prostu kupić używaną dziewięćset jedenastkę z lat 90. Wtedy nikt nie mówi, że cię nie było stać, tylko po prostu lubisz klasyki. Dzięki temu nie wychodzisz w oczach innych na [[gej]]a i giniesz rozwalając się tyłem o drzewo przy zakręcie. |
|||
Ale nie wszystkie nowe Porsche to gnioty, nie można zapomnieć o prawdziwym supercarze – [[Porsche Carrera GT|Carrerze GT]], który był nader udany. Aczkolwiek samo auto na papierze i z wyglądu wydawało się szybsze niż było w rzeczywistości. Bo jak to jest, że samochód jakby wyjęty z toru Le Mans i o mocy ponad 600KM, osiąga maksymalnie 330km/h, podczas gdy 10 lat wcześniej [[McLaren F1]] przy tej samej mocy mógł pojechać 380 na godzinę. |
|||
W mej szklanej kuli natomiast widzę jeszcze [[Porsche Panamera]] – dziwne wydłużone 911, przerobione na luksusowego sedana / coupe / pokrakę. Na rynku ma zawitać w 2009 roku i być konkurencją dla Mercedesa CLS (może dać radę uszczknąć mu trochę rynku piłkarzy), Maserati Quattroporte (z którym może konkurować swoją nieurodziwością) oraz będącymi dopiero w planach tworami pokroju Lamborghini Estoque. A i tak każdy wie, że wszystkie zostaną zjedzone przez Astona Rapide. |
|||
== Porsche Design == |
|||
Od jakiegoś czasu Porsche zarabia dodatkową kasiorę na projektowaniu telefonów komórkowych, zegarków, kranów, ciuchów, sprzętu kuchennego, rowerków dziecięcych, tosterów, kufrów podróżnych, nowych butelek [[Tiger]]a, kosmetyków i w ogóle masy badziewia, na które daje znaczek Porsche, przez co wartość danej rzeczy mnoży się przez 1000. |
|||
Rzeczy takowe to najczęściej klocki ze szczotkowanego aluminium i szklanymi elementami. No przynajmniej elektronika, z ciuchami byłoby trudniej. |
|||
Dla ciekawskich – [http://www.porsche-design.com/live/deutsch_en.PorscheDesign strona Porsche Design Studio]. |
|||
{{medal}} |
|||
[[Kategoria:Marki samochodów]] |
Wersja z 20:22, 20 maj 2009
Porsche – marka sportowych samochodów (no, powiedzmy... Ale o tym później) produkowanych przez Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Czy jakoś tak. Dobrze, że nie wypisują całej nazwy na znaczku. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen, gdzieś w Niemczech. Bardzo zabawny samochód, lubiący sprawiać ludziom niespodzianki. Tam, gdzie normalne samochody mają silnik, ten ma bagażnik, a stacyjka jest po złej stronie kierownicy.
Historia, modele i w ogóle
Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, to dopiero trzeba mieć szczęście... A nie... Już nic. Enyłej, założył firmę w 1931. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem samochodów i rozwiązań konstrukcyjnych. W tym Garbusa specjalnie dla Hitlera. Tak samo, jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w 1939 Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki VW. W 1947 firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach.
356
Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała seria 356. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z koniem, który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla właścicieli, którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Ta taktyka skutkuje do dzisiaj.
550
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania Porsche 550 Spyder. To była maszyna, stworzona głównie do wyścigów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Po głębszym namyśle, to 550 była po prostu spłaszczonym 356, dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Chociaż od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina James Dean.
911
Ale spokojnie, jeszcze będzie dużo śmierci za kierownicą Porsche, gdyż właśnie powstaje kultowe 911. W swojej formie niezmieniona prawie od samego początku. Taki większy, trochę rozpłaszczony Garbus. Oczywiście, za każdym razem inżynierowie z Porsche chwalą się, ile to tysięcy nowych części zostało użytych w nowym modelu. No, w takim radiu na pewno jest ich dużo. Po latach 911 stała się sztandarowym modelem Porsche. Cechowała się... ciekawymi właściwościami jezdnymi. Silnik z tyłu oraz napęd na tylną oś sprawiały, że nawet na parkingu jadąc 10km/h zarzucało tyłem.
Samochód zachowywał się na zakrętach jak gigantyczne wahadło dzięki czemu, o ile w normalnym samochodzie uderzasz w drzewo przodem i giniesz, o tyle w Porsche uderzasz tyłem nie widząc w co i giniesz. Ale trzeba powiedzieć, że inżynierowie Porsche idą w zaparte. Normalni ludzie zrezygnowaliby z tak kłopotliwego napędu, ale nie! Oni spędzali 40 lat nad dostrajaniem zawieszenia i dodawaniem coraz to nowych spojlerów czy cięższych zderzaków z przodu. Zaowocowało to tym, że dzisiejsze modele Porsche dają się prowadzić! Chociaż i tak jest to ulubiony samochód Śmierci. Obecnie kupowany przez piłkarzy, bogatych stylistów oraz średnio znane gwiazdy estrady.
Można rozróżnić kilka wersji 911:
- Carrera;
- Carrera S;
- Carrera 4;
- Carrera 4S;
- Targa 4;
- Targa 4S;
- Carrera Cabrio;
- Carrera S Cabrio;
- Carrera 4 Cabrio;
- Carrera 4S Cabrio;
- Turbo;
- Turbo Cabrio;
- GT2;
- GT3;
- GT3RS.
Uff... I tak każde różni się jedynie innymi rurami wydechowymi oraz rodzajem dachu. Jednakowoż, każdy z nich może w najmniej spodziewanej chwili urwać ci głowę.
No dobra, różnią się jeszcze zawieszeniem oraz silnikami, ale kogo by to obchodziło. Ciekawostką jest co najwyżej GT3RS, gdyż jest to właściwie samochód torowy z homologacją na ulice. Wywalono z wnętrza absolutnie wszystko, co się dało, zmniejszając wagę samochodu, polakierowano go cieńszą warstwą lakieru, a zamiast znaczka na masce dali naklejkę. Jak powiedział Jeremy Clarkson: „Czuję się winny wsiadając do niego w ubraniu”. Samochód idealny na podryw lasek, które lecą na klatkę bezpieczeństwa w samochodzie.
914, 924, 928, 944, 968
Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie 914...), ale jednak VW.
Na początku lat 70. wypuszczono 914, które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo bryka do najszybszych nie należała. Brzydki, stosunkowo tani i szpanowałeś, że masz Porsche w garażu.
Kolejnymi były 924 i 928. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą jest dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem 944, w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na 968, o którym i tak nikt nie pamięta.
959
Wyglądający jak 911 na sterydach. Ale przy tym piekielnie szybki, bo śmigający w 3,6s do setki i maksymalnie ponad 300km/h. 20 lat temu. W oszalałych na punkcie mocy latach 80. razem z Ferrari F40 stało się pionierem ery supersamochodów. Trochę zdetronizowany przez Jaguara XJ220, ale w przeciwieństwie do Porsche, kotek nie jeździł w rajdzie Paryż-Dakar.
Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera
I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób powołują do życia dziwne monstra, jak Porsche Cayenne, które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak Cadillac Escalade albo Hummer H2 i H3. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to napompowane 911 na wyższym zawieszeniu. Dodatkowo można nim straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą Tato, tato! Na dworze jest potwór!.
Innym wozem jest Boxster, z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – Caymanem. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911, oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911.
Właściwie jest to trochę dziwna rzecz. Jeżeli nie stać cię na nowe 911, to zamiast kupować wyroby pośrednie (jak Cayman i Boxster), można po prostu kupić używaną dziewięćset jedenastkę z lat 90. Wtedy nikt nie mówi, że cię nie było stać, tylko po prostu lubisz klasyki. Dzięki temu nie wychodzisz w oczach innych na geja i giniesz rozwalając się tyłem o drzewo przy zakręcie.
Ale nie wszystkie nowe Porsche to gnioty, nie można zapomnieć o prawdziwym supercarze – Carrerze GT, który był nader udany. Aczkolwiek samo auto na papierze i z wyglądu wydawało się szybsze niż było w rzeczywistości. Bo jak to jest, że samochód jakby wyjęty z toru Le Mans i o mocy ponad 600KM, osiąga maksymalnie 330km/h, podczas gdy 10 lat wcześniej McLaren F1 przy tej samej mocy mógł pojechać 380 na godzinę.
W mej szklanej kuli natomiast widzę jeszcze Porsche Panamera – dziwne wydłużone 911, przerobione na luksusowego sedana / coupe / pokrakę. Na rynku ma zawitać w 2009 roku i być konkurencją dla Mercedesa CLS (może dać radę uszczknąć mu trochę rynku piłkarzy), Maserati Quattroporte (z którym może konkurować swoją nieurodziwością) oraz będącymi dopiero w planach tworami pokroju Lamborghini Estoque. A i tak każdy wie, że wszystkie zostaną zjedzone przez Astona Rapide.
Porsche Design
Od jakiegoś czasu Porsche zarabia dodatkową kasiorę na projektowaniu telefonów komórkowych, zegarków, kranów, ciuchów, sprzętu kuchennego, rowerków dziecięcych, tosterów, kufrów podróżnych, nowych butelek Tigera, kosmetyków i w ogóle masy badziewia, na które daje znaczek Porsche, przez co wartość danej rzeczy mnoży się przez 1000.
Rzeczy takowe to najczęściej klocki ze szczotkowanego aluminium i szklanymi elementami. No przynajmniej elektronika, z ciuchami byłoby trudniej.
Dla ciekawskich – strona Porsche Design Studio.