Horror: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Redakcja}} |
{{Redakcja}} |
||
'''Horror''' - jedna z niewieli dziedzin sztuki, w której - wbrew pozorom - nie chodzi o strach, a jedynie o rozśmieszenie |
'''Horror''' - jedna z niewieli dziedzin sztuki, w której - wbrew pozorom - nie chodzi o strach, a jedynie o rozśmieszenie <s>chorego psychicznie</s> widza lub czytelnika.<br> |
||
---- |
---- |
||
'''Literatura grozy''' narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wręcz wizji i upiorach. W gruncie rzeczy znana czytelnikom nie była, bowiem któż normalny zechciał zaczytywać się w potworach i tajemnicach opuszczonych zamków, gdy wówczas królował racjonalny sposób myślenia ''Gdy robisz kupę, używasz do tego odbytu, a nie swej duszy''.<br> |
'''Literatura grozy''' narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wręcz wizji i upiorach. W gruncie rzeczy znana czytelnikom nie była, bowiem któż normalny zechciał zaczytywać się w potworach i tajemnicach opuszczonych zamków, gdy wówczas królował racjonalny sposób myślenia ''Gdy robisz kupę, używasz do tego odbytu, a nie swej duszy''.<br> |
||
Prawdziwy jej rozkwit rozpoczął się dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdzie obok ataku kosmitów kreowano obcych jako prawdziwe przerażające bestie.<br> |
Prawdziwy jej rozkwit rozpoczął się dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdzie obok ataku kosmitów kreowano obcych jako prawdziwe przerażające bestie.<br> |
||
Z początkiem lat 90, gdy poraz pierwszy ukazały się ballady o wampirach, owa postać została wykreowana na cierpiącego bohatera, kochanego przez wszystkie niedorozwinięte nastolatki. [[Wampir]], w rzeczywistości znany jako Wąpierz, Upiór, Wieszcz - zatracił swój diabelski i prawdziwy charakter na rzecz miłosnych igraszek, a realna historia zamieniona została na wymyśloną przez znawców tematów (nie mających zupełnie pojęcia o nietoperkach) legendę o jakimś Kainie, Lestacie czy greckich Pandorach. |
Z początkiem lat 90, gdy poraz pierwszy ukazały się ballady o wampirach, owa postać została wykreowana na cierpiącego bohatera, kochanego przez wszystkie niedorozwinięte nastolatki. [[Wampir]], w rzeczywistości znany jako Wąpierz, Upiór, Wieszcz - zatracił swój diabelski i prawdziwy charakter na rzecz miłosnych igraszek, a realna historia zamieniona została na wymyśloną przez znawców tematów (nie mających zupełnie pojęcia o nietoperkach) legendę o jakimś Kainie, <s>homoseksualiscie</s> Lestacie czy greckich Pandorach. |
||
Takim właśnie stworzeniem, kochanym przez miliony, a ruchanym w dupsko przez prawdziwe black metalowe bestie jest Edward, znany z harlekinów o dumnej nazwie [[Zmierzch (powieść)]].<br> |
Takim właśnie stworzeniem, kochanym przez miliony, a ruchanym w dupsko przez prawdziwe black metalowe bestie jest <s>wampir</s> Edward, znany z <s>harlekinów</s> powieści o dumnej nazwie [[Zmierzch (powieść)]].<br> |
||
Można policzyć na palcach u stóp postacie, dlatego też warto także wymienić pomysły literackie:<br> |
Można policzyć na palcach u stóp postacie, dlatego też warto także wymienić pomysły literackie:<br> |
||
- Ktoś przychodzi do domu, a tam duchy (bardzo oryginalne),<br> |
- Ktoś przychodzi do domu, a tam duchy (bardzo oryginalne),<br> |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
- ludzka psychika (jest gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja - oryginalne)<br> |
- ludzka psychika (jest gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja - oryginalne)<br> |
||
- tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).<br><br> |
- tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).<br><br> |
||
'''Film grozy''' narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną czerpali wiele z < |
'''Film grozy''' narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną czerpali wiele z <s>śmiesznych</s> potwornych kreacji, zapoczątkowanych już w przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie "klasykami" homoseksualne skłonności Dr Jekyll'a względem Mr Hyde'a, prawdziwy tr00 emo'nizm ''[[Nosferatu]]'' czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu ''Gabinet Dr Caligarii''.<br> |
||
I tak mineło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70 i 80, kiedy powstał ''[[Omen]]'' (historia anioła pod postacią dziewczynki), ''Obcy'' (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), ''Lśnienie'' (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też ''Teksańska masakra piłą mechaniczną'' (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają sie ciekawsze).<br> |
I tak mineło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70 i 80, kiedy powstał ''[[Omen]]'' (historia anioła pod postacią dziewczynki), ''Obcy'' (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), ''Lśnienie'' (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też ''Teksańska masakra piłą mechaniczną'' (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają sie ciekawsze).<br> |
||
Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.<br> |
Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.<br> |
||
---- |
---- |
||
'''Przykłady literatury grozy''':<br> |
'''Przykłady literatury grozy''':<br> |
||
- ''[[Zmierzch (powieść)]]'' (wg autorki),<br> |
- ''[[Zmierzch (powieść)]]'' (wg <s>uposledzonej</s> autorki),<br> |
||
- ''[[Biblia]]'' (historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna),<br> |
- ''[[Biblia]]'' (historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna),<br> |
||
- ''[[Wywiad z wampirem]]'' (chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii),<br> |
- ''[[Wywiad z wampirem]]'' (chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii),<br> |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
---- |
---- |
||
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.<br> |
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.<br> |
||
Mimo, iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, to ich prawdziwym początkiem był |
Mimo, iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, to ich prawdziwym początkiem był <s>beznadziejny</s> przerażający ''Alone in the dark''. |
||
Później rozwinął się ''[[Resident Evil]]'' (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, ''[[Silent Hill]]'' (także skośnookie, jednak z |
Później rozwinął się ''[[Resident Evil]]'' (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, ''[[Silent Hill]]'' (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), ''[[FEAR]]'' (strzelanka o dziewczynce z Ringa), [[Doom]], czy też ''Manhunt'' (<s>napierdalanka</s> horror, choc sami fani nie wierzą w słowa twórców). |
||
Gry możemy podzielić na - te najbardziej znane - survival horrory, oraz te mniej znane - czyli cała reszta. |
Gry możemy podzielić na - te najbardziej znane - survival horrory, oraz te mniej znane - czyli <s>edukacyjne</s> cała reszta. |
Wersja z 20:05, 15 paź 2009
Ten artykuł tak beznadziejnie zredagowano, że nawet nasz rezolutny szympans w to nie wierzy. A on cierpliwym zwierzęciem jest… Jeżeli nie potrafisz operować widłami ani redagować tekstu, zajrzyj do Kanciapy przed wzięciem się za poprawę. Jeżeli nie potrafisz uzasadnić wstawienia szablonu, nie wstawiaj go. |
Horror - jedna z niewieli dziedzin sztuki, w której - wbrew pozorom - nie chodzi o strach, a jedynie o rozśmieszenie chorego psychicznie widza lub czytelnika.
Literatura grozy narodziła się w czasach wielkiego mroku, ataku gotyckich dzieci na zamki, przerażająco śmiesznie wysokich kościołów i ciemnej, fantastycznej wręcz wizji i upiorach. W gruncie rzeczy znana czytelnikom nie była, bowiem któż normalny zechciał zaczytywać się w potworach i tajemnicach opuszczonych zamków, gdy wówczas królował racjonalny sposób myślenia Gdy robisz kupę, używasz do tego odbytu, a nie swej duszy.
Prawdziwy jej rozkwit rozpoczął się dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej, gdzie obok ataku kosmitów kreowano obcych jako prawdziwe przerażające bestie.
Z początkiem lat 90, gdy poraz pierwszy ukazały się ballady o wampirach, owa postać została wykreowana na cierpiącego bohatera, kochanego przez wszystkie niedorozwinięte nastolatki. Wampir, w rzeczywistości znany jako Wąpierz, Upiór, Wieszcz - zatracił swój diabelski i prawdziwy charakter na rzecz miłosnych igraszek, a realna historia zamieniona została na wymyśloną przez znawców tematów (nie mających zupełnie pojęcia o nietoperkach) legendę o jakimś Kainie, homoseksualiscie Lestacie czy greckich Pandorach.
Takim właśnie stworzeniem, kochanym przez miliony, a ruchanym w dupsko przez prawdziwe black metalowe bestie jest wampir Edward, znany z harlekinów powieści o dumnej nazwie Zmierzch (powieść).
Można policzyć na palcach u stóp postacie, dlatego też warto także wymienić pomysły literackie:
- Ktoś przychodzi do domu, a tam duchy (bardzo oryginalne),
- Ktoś morduje kogoś, a ten morderca kogoś nie jest żywy (nowość),
- Smutna historia o wampirze/wilkołaku/duchach/potworach z Loch Ness (bardzo true emo),
- obce istoty (połączone z sci-fi, niby fajne ale raczej oglądamy je dla efektów specjalnych),
- ludzka psychika (jest gość, który ma rozdwojenie jaźni, kocha kobiety ale jest gejem, po czym siekierą odcina sobie łeb i popełnia samobójstwo wieszając się za jaja - oryginalne)
- tematy satanistyczne (zgroza na Biblii, bunt przeciwko Kościołowi, chętnie czytane przez pogańskich metali i kindermetali ukazujących swój ateizm).
Film grozy narodził się nieco później, bowiem dopiero w wieku XIX, wraz z rozwojem śmiesznego urządzenia jakim jest kamera. Reżyserzy tworząc swoją masońsko-demoralizującą fantazję seksualną czerpali wiele z śmiesznych potwornych kreacji, zapoczątkowanych już w przeszłości. Ukazano w owych dziełach, nazywanych dziś dumnie "klasykami" homoseksualne skłonności Dr Jekyll'a względem Mr Hyde'a, prawdziwy tr00 emo'nizm Nosferatu czy też rozdwojenie jaźni chorego na grzybicę stóp u rąk nosa bohatera ultra ekspresjonistycznego filmu Gabinet Dr Caligarii.
I tak mineło kilka, kilkanaście lat, dopóki to nie pojawiły się prawdziwe filmy grozy. Był to lata 70 i 80, kiedy powstał Omen (historia anioła pod postacią dziewczynki), Obcy (przygody Drużyny A w kosmosie i perypetie wyrośniętego psa), Lśnienie (głęboki kres uczuć Jacka Nicholsona i fantazje o bliźniaczkach Danny'ego) czy też Teksańska masakra piłą mechaniczną (której nikt nie zna, bowiem nowe części wydają sie ciekawsze).
Współczesne horrory nie różnią się niczym od komedii romantycznych czy filmów dokumentalnych o osobach upośledzonych. Japońska groza chętnie zapożyczana jest przez ambitnych w tworzeniu własnych pomysłów Amerykanów oraz oglądana przez napaloną na Azjatki młodzież. Liczne są także sequele oraz odnowione wersje starych filmów, które stoją na tak wysokim poziomie, iż na prawdziwe bananowo-komercyjnym serwisie Filmweb otrzymują od dzieci emo ocenę 4.
Przykłady literatury grozy:
- Zmierzch (powieść) (wg uposledzonej autorki),
- Biblia (historia aniołów, bogów i szatanów, tematyka satanistyczna),
- Wywiad z wampirem (chęć zabłyśnięcia pani Rice marną znajomością wampiriologii),
- Dracula (wkońcu coś sensownego o wampirach).
Film:
- Moda na sukces (przeraża nas gwałtownymi zmianami, przestraszną fabułą oraz nieśmiertelnymi bohaterami - postacie Zombie),
- Klan (gatunek gore, ukazujący znanego z Upiora w Operze Macka, oraz sado-masochistyczne perypetie Bożenki),
- Ring (film o studni),
- Piła (nie wiadomo o czym jest ten film, ale dzieci chodzą do kina ponieważ jest true).
Tematyka horroru rozwinęła się także w świecie gier.
Mimo, iż pierwsze gry horrorowate powstały na Amigę i Pegazusa, to ich prawdziwym początkiem był beznadziejny przerażający Alone in the dark.
Później rozwinął się Resident Evil (japońskie pomysły o umarłych), który swoim budowaniem strachu porównywalny był do Crash'a Bandicoot'a, Silent Hill (także skośnookie, jednak z ciekawsza fabułą i motywami erotycznymi), FEAR (strzelanka o dziewczynce z Ringa), Doom, czy też Manhunt (napierdalanka horror, choc sami fani nie wierzą w słowa twórców).
Gry możemy podzielić na - te najbardziej znane - survival horrory, oraz te mniej znane - czyli edukacyjne cała reszta.